Od kiedy wystêpuje w³a¶ciwie odcinanie ubioru w pasie? Wed³ug znanych mi ¿róde³ wystêpuje w tym temacie straszny galimatias... Np. Gutkowska twierdzi ¿e suknie odcinane nale¿± do wp³ywów renesansowych, tak samo "Medieval Costume in England and France". Jednocze¶nie podaj± jednak suknie typu "kabatec" czy wczesne suknie w³oskie odcinane w pasie i marszczone...
Na dok³adkê w sieci spotka³am siê jeszcze z takim artyku³em: (uwaga - produkt zawiera SCA!)
http://www.chateau-michel.org/belle_bliaut.htm Który pewnie nie wzbudzi³by mojego wiêkszego zainteresowania, gdyby nie zdjêcie które mam od jakiego¶ czasu z katedry Notre Dame.
PS Jak by³a szyta Houpelande - tak jak tunika z klinami, z pó³koli, czy jeszcze inaczej?
Houppelande by³o szyte z wycinków ko³a.
Odcinanie, z tgo co wiem pojawi³o sie w po³owie XV wieku
jesli chodzi o M.G .Houston i jej odcinane suknie XIV w. to jest to babol rysowniczo-iterpretacyjny , wiec raczej IIpol XVw ( suknie spodnie )
Hmmm.. dziêkujê. A co w takim razie my¶licie o tej fotografii - co ta kobieta ma na brzuchu?
Witam!
Ktos chyba Gutkowska (ale nie jestem pewna w 100% )interpretuje to tak, ze suknie tego typu szyte byly z bardzo cienkich materialow ale kroj w XII w nie byl za bardzo dobry wiec to po prosu marszczenie materialu. Widzialam tez jakies XIX w. ilustracje gdzie te suknie sa interpretowane jako odcinane, ale jak wiadomo to interpretacyjna pomylka.
Ludka Excalbur
Marszczenie jest do¶æ regularne... powiedzia³abym, ¿e nieco zbyt regularne aby mozna by³o je uzyskaæ za pomoc± 4 klinów i bez ¿elazka....
Ale w tej fotografii najbardziej jednak intryguje mnie to, co ona ma miêdzy paskami - nie jest to naturalne zmarszczenie tkaniny, jest bardzo regularne i wypuk³e... naprawdê nie wiem co o tym my¶leæ.. Mo¿e to jaki¶ szeroki pas?
nie mam pojecia ,czym jest ta "siatka" ???? ..acha, przy okazji,to raczej miedzy paskiem (to jest jeden pasek ,tyle ze tak zwiazany ,dwa razy..) ale coto by nie bylo ,nie sadze,zeby ta suknia byla odcinana ...
A ta w³oska sukienka po lewej z II po³owy XIV wieku? Jest to odciêcie, czy jaki¶ ¿akiecik na sukniê?
Witam!
To jeden z przykladow odcinanej sukni u Gutkowskiej.
Ludka Excalibur
CYTAT(Ludka)
To jeden z przykladow odcinanej sukni u Gutkowskiej.
To to te¿ wiem, ale jak ju¿ ustalili¶my Gutkowska jest starym opracowaniem i s± nowsze. Mo¿e jest co¶ na ten temat.
Witam!
Cos nowszego od Gutkowskiej ksiazka z 1992 roku autorstwa J Anderson Black i Magde Gouland "A History of Fashion" :
"... Fresk z Hiszpanskiej Kaplicy we Florencji namalowany ok 1365. Suknie z obnizonym pasem. Styl ten jest calkowitym przeciwienstwem mody wczesniejszej. Tanczace kobiety w strojach parti-coloured uszytych specjalne na ta okazje. Faldy sugeruja lekkosc i miekkosc tkanin..."
To cytat tlumaczenie wlasne. Nie wiem, skad one wiedza, ze te stroje zostaly uszyte na ta okazje???
Ludka Excalibur
Witam!
Ja te¿ gdzie¶ widzia³am zdjêcie p³askorze¿by, XIV w. Kobieta jest w czepcu z du¿± ilo¶ci± falbanek (kruseler) i ma w³a¶nie sukniê odcinan± na biodrach plus masywny pas do tego. Moim zdaniem nie da siê tego uszyæ (b. szeroka spudnica, marszczenia) bez odcinania.
Jak tylko dopadnê to zdjêcie to podam gdzie widzia³am.
Sylwia
Ps. Kto¶ wie jak zrobiæ taki czepiec?
Witam!
Dopad³am, wiêc podajê M. Bartkiewicz "Polski ubiór do 1874 r", Ossolineum 1979 r., s. 38, ryc. 37.
Witam!
Na Grunwaldzie maja byc warsztaty kostiumologiczne, moze tam bedzie sie mozna dowiedziec czegos o konstrukcji czepcow???i
Ludka Excalibur
Co do kruselera to w Gutkowskiej sa podane wykroje - w zasadzie pó³kole sciagane na szyi z ty³u sznureczkiem. A reszta to po porstu falbanki podoszywane w duzej ilosci w kilku rzêdach.
Co do marszczenia do³u przy w±skiej gorze to z wykroju grenlandzkiego z 12tu klinow da sie spokojnie uzyskac taki efekt- odpowiednio w±skie kliny u gory i odpowiednio rozszerzone u do³u. Kwestia wprawy w kroju.
Mam w±tpliwo¶ci. Za³±czam sukinie hiszpañskie z pocz±tku 15 wieku (scena porodu).
Tancerki : pod adresem
http://www.jessamynscloset.com/images/more...e%20art/dancers
Pytanie brzmi: to tylko dopasowany stanik czy odciêcie? Jak my¶licie?
bêdê wdzieczna za pomys³y...mam 5metrów materia³u do zniszczenia (od)puk pukaæ
Do tego jeszcze dwie podobne... dwie Marie z po³owy 15w w za³±czniku
Na moje oko to dobrze dopasowane... troche nieproporcjonalnie moze pokazali.. po prostu kobitki maja duzy i troche szerszy dekold
jak zrobisz dobrze dopasowan± to nie bêdzie to b³êdêm. natomiast odcinanie w pasie jest do¶æ ryzykowne. choæ na II po³ XV ju¿ mo¿na.
Odcinanie w drugiej po³owie 15 wieku..spoko, te¿ tak zawsze s³ysza³am...ale tu mam co¶ z pocz±tku 15 wieku ...po angielsku autor-niemiecki malarz siê zwie MASTER OF ALTARPIECE OF PFULLENDORF i znajduje siê to dzie³o w Stuttgarcie.
http://gallery.euroweb.hu/art/m/master/pfu...llend/birth.jpg
Witam!
To tu cos jest z datowaniem jak dla mnie te czepce poduszkowe to za wczesnie na poczatek XV wieku i caly styl obrazu mi nie pasuje do poczatku XV wieku.
Ludka Excalibur
PS. A co do odcinania tto pojaia sie w drugiej polowie XIV wieku we wloszek, choc jeden kawalek tkaniny wykopany w Ladynie sugeruje, ze tam tez mogly byc odcinane w pasie suknie w tym samym okresie
Ludka Excalibur
W pol. XIVw. i wczesniej sztukowano czyli zszywano wieksze czesci ubioru z mniejszych kawaleczkow ale nie wplywalo to na ogolna forme ubioru. Odcinanie jest kiepsko widoczne, no chyba, ze w pasie sa plisy. Najlepszym rozwiazaniem jest chyba tylko lupa i dokladne ogladanie obrazow. Mozna uznac np. , ze postac kobieca w czerwonej sukni na Oltarzu 7 Sakramentow ma suknie odcinana w pasie (datowanie 14 45-50r.). Najpewniejsze beda jednak obrazy kiecek z plisami. Pd. niemieckie suknie podawane przez Slowianke czy spotykane w Hausbuch-u sa pozne czyli z okresu 1470-90r. i nie sa odcinane w pasie. Wsrod nich spotyka sie tez suknie popularne i w Niderlandach i w Niemczech czyli wieszchnie z krotkim rekawem, odcinane w pasie i z faldami.
Ostatnio natknê³am siê na taki schemat wykroju:
http://cadieux.mediumaevum.com/14thcentury.html chodzi mi o 14wieczne ciuszki, szkic 4:
Nie wiem, sk±d ten przerys, ale wygl±da, jak narys kroju wed³ug zachowanego orygina³u (tak samo, jak w przypadku umieszczonej wy¿ej sukni z Herjol....co¶tam, i wy¿ej pourpoint Karola z Blois.) Je¶li chodzi o ¿onê tego Ryszarda II, to musia³a ¿yæ w XIVw (11 lipca 1366 – 7 czerwca 1394). Tylko, ¿e jej suknia to jaka¶ kompletna herezja, nie do¶æ, ¿e jest odcinana, to jeszcze szyta z 8 a nie 4 czê¶ci gór±. Kobieta nawet nie pochodzi³a z jakiej¶ odleg³ej galaktyki, ale z samego serca Europy. Niestety, mimo poszukiwañ, nie natknê³am siê na wzmianki o zachowanej sukni tej¿e Anny.
Jak my¶licie, czy ten krój jest fajny i historyczny? czy kto¶ pomyli³ siê w atrybucji zachowanej sukni do tej osoby? Czy te¿ mo¿e autorka strony wziê³a go z kosmosu?
P.S. Nie mówcie mi, ¿ebym sobie takiej nie szy³a i nie odtwarza³a królowej Anglii
, pytam g³ównie z ciekawo¶ci i zale¿y mi na konkretach.
znalazlam kiedys kiecke o podobnej konstrukcji na wiesniaczce z ok. 1500r (
http://expositions.bnf.fr/gastro/grands/069.htm ). Ksiazke z ktorej pochodza obrazki znam, nie jest rewelacyjna-bardziej ksiazka popularna niz kostiumologiczna.
Prob z podobna choc nie identyczna konstrukcja sukni mozna sie dopatrzec na obrazach van der Weydena z lat 1450-1460 czy u van der Goes-a.
CYTAT(Sylwia Grela @ 10:18 09.01.2004)
Witam!
Ja te¿ gdzie¶ widzia³am zdjêcie p³askorze¼by, XIV w. Kobieta jest w czepcu z du¿± ilo¶ci± falbanek (kruseler) i ma w³a¶nie sukniê odcinan± na biodrach plus masywny pas do tego. Moim zdaniem nie da siê tego uszyæ (b. szeroka spódnica, marszczenia) bez odcinania.
Czy chodzi Ci o sukniê z rze¼by nagrobnej Eufemii Borkowej? Bo tam jest suknia bardzo podobna do tej, któr± opisujesz- do bioder dopasowana, z masywnym pasem, obszern±, fa³dzist± spódnic± i czepiec krueseler. Mnie siê te¿ wydaje, ¿e efekt zosta³ uzyskany dziêki odciêciu spódnicy, ale g³owy bym nie da³a.
Opisywana suknia nazywa sie kabatec a jej konstrukcja jest dosc prosta-kliny wszyte sa nizej niz zazwyczaj i nie rozszerzaja sukni od linii pasa lecz od bioder. Niestety lub stety kabatec da sie uszyc bez odcinania i przymarszczania w pasie.
To, ze kabatec wyglada tak a nie inaczej to zasluga inspirowania sie moda meska (doublet, jacqet/jaca) obcisla/dopasowana do figury. Swiadczy o tym obcislosc stroju az do bioder i ten masywny w wygladze pas rycerski metalowy zapozyczony od mody meskiej.
http://tarvos.imareal.oeaw.ac.at/server/images/7002605.JPGKatyntia/Austria, 1390-1400 r.
http://tarvos.imareal.oeaw.ac.at/server/images/7009099.JPG Wolfram von Eschenbach, Willehalm, warsztat praski, 1387 r.
Odcinane spodnice a spodnica uszyta z pokrojonych kawalkow tkaniny to jednak dwie rozne rzeczy...
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.