Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Ubiór rycerzy w latach(1250 - 1550)
> Ubiór i dodatki > Ubiory pó¼no¶redniowieczne > Mêskie ubiory pó¼no¶redniowieczne
Prawdzic
Witam!
Piszê magisterkê na temat "Wygl±d i uzbrojenie stra¿ników grobu Chrystusa w polskiej ikonografii ¶redniowiecznej" i potrzebujê informacji na temat ubioru. Nie chodzi mi tu o uzbrojenie, a o sam ubiór - szaty zarzucane na wierzch zbroi, trzewiki, rêkawice, ubiór muzu³mañski (gdy¿ wielu z tych stra¿ników przedstawionych jest jako turcy albo tatarzy i ich wygl±d te¿ muszê opisaæ, a nie wiem do jakich ksi±¿ek siêgn±æ).
Oto przyk³ady jednego z oko³o 55 obrazów na których pracujê:



Jak widzicie stra¿nik w dolnym lewym rogu ma jakie¶ spodnie na sobie, do tego trzewiki, nakrycie g³owy. Po prawej mamy za¶ innego ubranego jak muzu³manin. I to wszystko te¿ muszê opisaæ, oczywi¶cie opieraj±c siê o bibliografiê. Móg³by mi kto¶ poddaæ kilka dobrych pozycji do których móg³bym siêgn±æ by siê z tym uporaæ?
Z góry wielkie dziêki!
Prawdzic
To nikt siê nie interesuje ubiorem? Macie ca³y ogromny dzia³ po¶wiêcony ubiorowi w ¶redniowieczu, podzielony na 3 poddzia³y i nikt nie zna ¿adnej publikacji, w której móg³bym przeczytaæ o stroju rycerskim? To sk±d wy czerpiecie wiedzê?
Indar
CYTAT
Macie ca³y ogromny dzia³ po¶wiêcony ubiorowi w ¶redniowieczu, podzielony na 3 poddzia³y i nikt nie zna ¿adnej publikacji, w której móg³bym przeczytaæ o stroju rycerskim?

Mo¿e w³a¶nie z tego powodu nikt nie udzieli Ci odpowiedzi? Masz materia³ na wyci±gniêcie rêki a prosisz u¿ytkowników by podali Ci gotowca. Wystarczy poszperaæ w odpowiednich tematach - co¶ z pewno¶ci± znajdziesz.
Poza tym te 300 lat w temacie to strasznie du¿o, nie precyzujesz te¿ czy chodzi Ci o ubiór cywilny, czy elementy uzbrojenia. Rozumiem ¿e nie pytasz o pancerze?
Indar
Owka
Primo: je¶li to mo¿liwe, radzê zmieniæ temat, magisterka to rzecz na tyle powa¿na, ¿e lepiej pisaæ j± o rzeczy, o której ma siê pojêcie (no offense intended)
Secundo - szukasz ubioru rycerzy, czy stra¿ników Grobu? To raczej nie ta sama warstwa spo³eczna, warto to sobie u¶wiadomiæ.
Tertio - je¶li (1) nie jest mo¿liwe, na pocz±tek polecam Historiê ubiorów Marii Gutkowskiej-Rychlewskiej. Oczywi¶cie, to pozycja przekrojowa, a wiêc z natury rzeczy ogólna, a i nieco przestarza³a, ale przyda siê choæby po to, by wiedzieæ, czego szukaæ, i nie pisaæ "ma jakie¶ spodnie na sobie, do tego trzewiki, nakrycie g³owy"
Prawdzic
OK, temat ju¿ nieaktualny - znalaz³em wiêkszo¶æ interesuj±cych mnie pozycji. Osobom szukaj±cym informacji na podobny temat polecam:
1)Artyku³ Leszka Kajzera "Stan badañ nad ¶redniowiecznym ubiorem i uzbrojeniem rycerskim w Polsce po roku 1945" w: Biuletyn Historii Sztuki, R.40, 1978, nr. 4, s. 412- 416. -> podstawa je¿eli chodzi o to zagadnienie - Kajzer podaje wiêkszo¶æ bibliografii skupiaj±cej siê wokó³ ubioru rycerskiego.
2)A. Sieradzka, Tysi±c lat ubioru w Polsce, Warszawa 2003 -> ¶redniowiecze to wprawdzie tylko pierwsze 35 stron, ale kilka akapitów dotyczy ubioru rycerskiego.
3)I. Turnau, S³ownik ubiorów, Warszawa 1999 -> jako uzupe³nienie do powy¿szego.
4)Wspomniana ju¿ "Historia ubiorów" Marii Gutkowskiej-Rychlewskiej, Wroc³aw 1968
5)E. Chabowska, Ubiór w spo³eczeñstwie polskim pó¼nego ¶redniowiecza, Lublin 1977.

Temat do zamkniêcia.
Owka
CYTAT
Na jakiej podstawie twierdzisz, ¿e nie znam siê na tym co piszê?


CYTAT
No na ubiorze siê nie znam,


Zasadniczy element "wygl±du" w ikonografii...

Ale nie mam zamiaru wdawaæ siê w przepychanki, po prostu jeszcze raz powtórzê: Twój tytu³ w±tku ma siê nijak do tego, czego poszukujesz, radzê go zmieniæ. Rzecz w tym w³a¶nie, ¿e w przedstawieniach stra¿ników bêdziesz mieæ sporo szerszy zakres, ni¿ "rycerzy".
Nie uto¿samiaj cz³owieka nosz±cego strój wojskowy (albo w ogóle "dawny") z rycerzem - nawiasem mówi±c, to pierwsza rzecz, która u mnie, i innych na tym forum, wzbudzi w±tpliwo¶ci co do wiedzy rozmówcy.
Je¶li chodzi o muzu³mañski kr±g kulturowy przed XVI wiekiem, z publikacjami w jêzyku polskim (a tym samym nawet i terminologi±) w ogóle mo¿e byæ trudno, i je¶li chcesz siê pokusiæ o opisy bardzie rzeczowe, ni¿ "turban i d³uga szata w kolorze...", to czapki z g³ów!

I tylko b³agam - nie "rajtuzy" anger.gif
Ani "jakie¶ spodnie" - nogawice.
Prawdzic
Spokojnie, nie ma siê co pieniæ. Zak³adaj±c ten temat kompletnie nie zna³em siê na terminologii. Teraz, gdy prawie skoñczy³em rozdzia³ wiem "nie co" wiêcej. Co do stroju rycerskiego warto zajrzeæ jeszcze do "Kostiumologii" Z. ¯ygulskiego. Autor po¶wiêci³ miêdzy innymi kilka podrozdzia³ów ubiorowi wschodniemu.
Teraz gdy znam siê ju¿ na terminologii, mogê zadaæ kilka bardziej rzeczowych pytañ.

1)W pracy uto¿sami³em doublet z pourpointem (kieruj±c siê m.in tym artyku³em: http://www.nachtanz.org/SReed/doublets.html i "Kostiumologi±" ¯ygulskiego). Czy nie jest to b³±d? Czy jest jaka¶ wiêksza ró¿nica miêdzy tymi dwoma strojami? Oba by³y pikowane. Oba posiada³y d³ugie, obcis³e rêkawy, oba nie posiada³y ko³nierza i oba siêga³y mniej wiêcej do po³owy uda.

2)W opracowaniach znajdujê skrajnie ró¿ne opisy cotte-hardie (swoj± drog± znalaz³em ju¿ przynajmniej 2 sposoby zapisu nazwy tego ubioru- cotte-hardie (¯ygulski), cottardie (Gutkowska – Rychlewska), a po internecie kr±¿y jeszcze kilka np. cottehardie). Jak wygl±da³ ten strój? ¯ygulski podaje, ¿e by³a to szata spodnia, zak³adana na szatê-cotte. Mia³a d³ugi stan, skrócone rêkawy, bogaty uk³ad fa³dów i brzegi czêsto wycinane w zêby. Czy to nie to samo co jaka? Za Sieradzk±
"W okresie Jagiellonów codziennym ubiorem rycerzy sta³a siê jaka. Posiada³a ona formê obcis³ego, krótkiego kaftana uwypuklaj±cego tors, taliê i biodra. Wywodzi³a siê z noszonego pod zbroj± ubioru ochronnego, tote¿ najczê¶ciej wykonywano j± z kilku warstw tkaniny we³nianej lub filcu, przepikowanych razem i pokrytych na wierzchu g³adkim materia³em. Dolny brzeg by³ czêsto wycinany w zêby. Przód jaki oraz jej d³ugie zwê¿aj±ce siê rêkawy, zapinano na guziki."

3)Czy jopula z kolei to nie to samo co kabat? Sieradzka podaje dwa, podobne opisy dotycz±ce tych strojów. Z t± ró¿nic±, ¿e jopula wg niej mog³a byæ noszona zarówno na, jak i pod zbroj±. O kabacie pisze za¶, ¿e zak³adano go bezpo¶rednio na koszulê, by utrzymaæ ciê¿ar zak³adanej na niego zbroi. Czy w takim razie kabat nie by³ doubletem.

Ca³y problem z ubiorem ¶redniowiecznym polega na wci±¿ nieujednoliconej terminologii. Jako, ¿e polska zaginê³a, musimy u¿ywaæ zagranicznej. Nie wiem tylko, czy zamiast szukaæ szczegó³ów ró¿ni±cych w sumie ten sam strój, i dzieliæ w³os na czworo, nie lepiej postawiæ znak równo¶ci miêdzy niektórymi? Np. Pourpoint = arming doublet. Surcot = cotte d'armes.
Viator
Nie, nie mo¿na postawiæ znaku równo¶ci. Na przyk³ad wspomniany przez Ciebie na koñcu surcot/surkot/surcote (itp.) najczê¶ciej oznacza w opracowaniach polskich szatê wierzchni± cywiln±, reprezentacyjn±, d³ug±, rozszerzaj±c± siê ku do³owi i rozciêt± u do³u, z d³ugimi rêkawami rozciêtymi u nasady, tak by je mo¿na by³o za³o¿yæ lub zdj±æ z r±k i odrzuciæ na plecy (podobnie jak w bardziej znanym, pó¼niejszym kontuszu, tylko ¿e kontusz mia³ rêkawy - "wyloty" - rozciête na prawie c±³ej d³ugo¶ci). Takie znaczenie ma te¿ u nas na Freha (jakie¶ standardy próbowali¶my przyj±æ ¿eby siê móc porozumieæ). A w literaturze anglo- i niemieckojêzycznej czêsto surcot/surkot/surcote oznacza to, co my z kolei z francuska nazywamy gardecorps/garde-corpse (fonetyczny zapis te¿ bywa ró¿ny i tego równie¿ nie ujednolicisz), czyli podobn± szatê ale nie galow±, tylko ochronn±, z kapturem, funkcjonuj±ca jak kangurka lub pa³atka. Wojskowi u¿ywali skróconych do kolan i wy¿ej wersji surcotu. Kolor surcotu bywa jednak zwykle g³adki, a cotte d'armes to dos³ownie "suknia herbowa" - w jakim¶ zakresie mog± siê te pojêcia pokrywaæ ale daleki by³bym od zastanawiania siê nad ich uto¿samianiem.

Wystarczy zajrzeæ do naszych dyskusji nad wappenrokiem lub niuansami t³umaczenia falchion / tasak / kord miêdzy polskimi a angielskimi opracowaniami (ba! konia z rzêdem temu, kto w ka¿dej sytuacji bêdzie wiedzia³ czy miecz przet³umaczyæ jako sword czy jako sabre!) ¿eby przestaæ uwa¿aæ, ¿e chodzi o dzielenie w³osa na czworo...

Czê¶æ ubiorów ¶redniowiecznych, zw³aszcza z koñca wczesnego ¶redniowiecza (XII-XIII wiek plus kilka dekad przed i po), by³a nieco zbli¿ona u mê¿czyzn i kobiet a czê¶æ nosi³a takie same nazwy, co dodatkowo komplikuje sprawê szukania - spróbuj jednak, je¶li jeszcze potrzebujesz, przeszukaæ dzia³ Ubiorów tutaj na Freha pod tymi tytu³ami (houppelande, surcot, pourpoint, jopula...).


Co¶ Ci jeszcze powiem, mimo wszystko literatura do magisterki sk³adaj±ca siê z 5-6 pozycji to niewiele. Zwróæ uwagê (poszukaj funkcj± "Szukaj" pod nazwiskami autorek ksi±¿ek) na to, co pisz± nasze specjalistki od ubiorów ¶redniowiecznych na temat Turskiej, Gutkowskiej i Turnau. Nie wszystkie te pozycje s± aktualne w stopniu pozwalaj±cym na bezpo¶rednie zastosowanie w pracy pisanej b±d¼ co b±d¼ w 2010 roku! Nale¿a³oby wg mnie rozszerzyæ bazê ¼róde³ i przeprowadziæ ich krytykê.

Chodzi mi po prostu o to, ¿eby Twoja praca, ta i nastêpne, jakie kiedy¶ zapewne napiszesz - bo mo¿e i Ty bêdziesz tym cz³owiekiem, którego ksi±¿ki bêdziemy rozchwytywaæ i uczyæ siê z nich s³ownictwa i wzornictwa historycznego stroju, kto wie? - oddawa³y rzeczywi¶cie dobrze obecny poziom wiedzy (a kolejne, po magisterce, najlepiej jeszcze co¶ do niego wnosi³y).
Prawdzic
Forum ca³y czas przegl±dam porównuj±c informacje z opracowañ z tym co wy piszecie. Skoro Turnau, Turska i Gutkowska s± przedawnione, to jakie jest na dzieñ dzisiejszy najlepsze opracowanie dotycz±ce strojów? Sieradzka (1000 lat ubioru w Polsce)?

EDIT: Borg podrzuci³ mi w³a¶nie ¶wietny artyku³ dotycz±cy w³a¶nie stroju rycerskiego. Udostêpniam dla potomnych.

A. Przyby³ok, Testosteron nie tylko w stal odziany, [w:] Seks! Przyjemno¶æ, konieczno¶æ, patologia, red. J. Jagla, £ód¼ 2010, s. 170-181.

To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.