Czy p³aszcze wczesno¶redniowieczne maj± jaki¶ szczególny wygl±d? Poszukujê czegokolwiek, co pomog³oby mi w przybli¿eniu wygl±du takiego p³aszcza.
S³awa!
N.
CYTAT(Nienna @ 15:40 09.04.2010)
Poszukujê czegokolwiek, co pomog³oby mi w przybli¿eniu wygl±du takiego p³aszcza.
S³awa!
N.
Mo¿e przejrzyj niniejszy dzia³ ?
Informacji niema³o, nawet istniej± odrêbne tematy.
Brzytwa Ockhama siê k³ania.
Pozdrawiam, córko Elronda i CelebrÃany.
S³awa (Przybylska)
CYTAT(rympa³ @ 15:57 09.04.2010)
CYTAT(Nienna @ 15:40 09.04.2010)
Poszukujê czegokolwiek, co pomog³oby mi w przybli¿eniu wygl±du takiego p³aszcza.
S³awa!
N.
Mo¿e przejrzyj niniejszy dzia³ ?
Informacji niema³o, nawet istniej± odrêbne tematy.
Brzytwa Ockhama siê k³ania.
Pozdrawiam, córko Elronda i CelebrÃany.
S³awa (Przybylska)
Tak, wiem, ¿e to lekki offtop, ale nie mogê siê powstrzymaæ: córko Elronda i CelebrÃany...? Zgodzê siê, je¶li chodzi o avatar, ale mój nick wskazuje raczej na jedn± z Valier. :>
A tak ju¿ co do tematu - przejrzê to wszystko, jak tylko znajdê trochê czasu, a jakby kto¶ natkn±³ siê przypadkowo w internecie na jaki¶ ³adny link, proszê o adres. :]
N.
To ja mam pytanie na temat p³aszcza z haftem. Gdzie¶ znalaz³am takie cudo. Czy kto¶ wie co to jest? jaki to jest wiek? Czy taka s³owianka z IX-XIIw mo¿e mieæ ³aszcz z haftem (nie koniecznie takim)??? Z góru dziêkujê za odpowied¼!
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
To jest p³aszcz wykonany w 1133-1134 r, w Palermo na Sycylii, dla króla na koronacjê
Owszem, S³owianki nosi³y p³aszcze, ale o tym ju¿ Ci napisa³am w innym temacie.
Generalnie do wszystkich ¶wietnie zachowanych zabytków tekstylnych z tak dawnego okresu nale¿y siê odnosiæ z ogromn± doz± nieufno¶ci, bo w³a¶ciwie wszystkie stanowi³y stroje mszalne i pontyfikalne wy¿szych duchownych do papie¿y w³±cznie lub stroje królów i królowych (dlatego w³a¶nie siê zachowa³y), ewentualnie jako pami±tki po ¶wiêtych. Nie ma sensu wzorowaæ swego p³aszcza na tym, tak jak swojej tuniki na dalmatyce herbowej cesarza Niemiec czy swojej bi¿uterii (je¶li siê np. odtwarza Wikinga) na srebrnych ozdobach z ksi±¿êcych pochówków ³odziowych i królewskich kurhanów. No, mo¿na ewentualnie uszyæ sobie koszulê jak ¶w. Ludwik...
Je¶li odtwarzasz tak± S³owiankê, która mia³a mnóstwo poddanych i s³u¿±cych i której uszytoby w darze podobny p³aszcz - Dobrawê jak± czy cu¶ - to OK, ale je¶li odtwarzasz tak± przeciêtn±, która sama sobie szy³a ciuszki z samodzia³u w krótkich przerwach pomiêdzy pracami polowymi a kuchennymi, to sobie raczej odpu¶æ hafty... Jaka¶ krajka na sukienczynie i chwatit.
Mo¿esz równie¿ obszyæ brzegi ta¶m± z innego materia³u, jak na
obrazku
CYTAT(Viator @ 23:17 27.09.2010)
Generalnie do wszystkich ¶wietnie zachowanych zabytków tekstylnych z tak dawnego okresu nale¿y siê odnosiæ z ogromn± doz± nieufno¶ci, bo w³a¶ciwie wszystkie stanowi³y stroje mszalne i pontyfikalne wy¿szych duchownych do papie¿y w³±cznie lub stroje królów i królowych (dlatego w³a¶nie siê zachowa³y), ewentualnie jako pami±tki po ¶wiêtych. Nie ma sensu wzorowaæ swego p³aszcza na tym, tak jak swojej tuniki na dalmatyce herbowej cesarza Niemiec czy swojej bi¿uterii (je¶li siê np. odtwarza Wikinga) na srebrnych ozdobach z ksi±¿êcych pochówków ³odziowych i królewskich kurhanów. No, mo¿na ewentualnie uszyæ sobie koszulê jak ¶w. Ludwik...
Je¶li odtwarzasz tak± S³owiankê, która mia³a mnóstwo poddanych i s³u¿±cych i której uszytoby w darze podobny p³aszcz - Dobrawê jak± czy cu¶ - to OK, ale je¶li odtwarzasz tak± przeciêtn±, która sama sobie szy³a ciuszki z samodzia³u w krótkich przerwach pomiêdzy pracami polowymi a kuchennymi, to sobie raczej odpu¶æ hafty... Jaka¶ krajka na sukienczynie i chwatit.
Dziêkujê
W³a¶ciwie trafione w samo sedno. Odtwarzam Dobrawê ;) Co do prac, raczej tylko hafty. St±d moje zainteresowanie takim p³aszczem. Czyli p³aszcz z jakim¶ innym haftem (z mojego okresu) no i nie zupe³nie a¿ tak obszernym, oraz z obszyciem nadawa³by siê?
Nie znam X-wiecznych ¼róde³ czeskich, ale proponujê poszukaæ wobec tego tam.
Chocia¿ organizacjê grodów (m.in. centra rzemie¶lnicze) i ¶ci¶lejszy zwi±zek z Niemcami datuje siê u Czechów dopiero na lata rz±dów ojca Dobrawy, Boles³awa Okrutnego, jednak i tak historia pañstwowo¶ci i kontaktów z innymi centrami kulturowymi siêga u nich wcze¶niejszych lat ni¿ u nas. Przypuszczalnie wiêc poziom warsztatu artystów z w³adztwa Przemy¶lidów sta³ wy¿ej od lokalnego poziomu rêkodzielników zamieszkuj±cych monarchiê wczesnopiastowsk±, a je¿eli tak, to na pewno Dobrawa wziê³a ze sob± do Gniezna niez³± "wyprawkê", a byæ mo¿e i przywioz³a jakich¶ rzemie¶lników.
Bêdziesz siê te¿ musia³a szarpn±æ na niez³y zestaw kab³±czków skroniowych... a raczej srebrne Ci przystoj±... a drogie toto jak choroba. Ale to ju¿ inna historia i inny w±tek.
CYTAT(Viator @ 14:51 28.09.2010)
Bêdziesz siê te¿ musia³a szarpn±æ na niez³y zestaw kab³±czków skroniowych... a raczej srebrne Ci przystoj±... a drogie toto jak choroba. Ale to ju¿ inna historia i inny w±tek.
Kab³±czki skroniowe ju¿ mam
srebrne po 5 sztuk po bokach
czyli w sumie 10, narazie wystarczy taka ilo¶æ tak my¶lê. Dosta³am je w prezencie z okazji urodzin ;) Jedynie co to hafty sama robiê, bo po co mam p³aciæ komu¶ jak sama potrafie. Aby to jakis wygl±d mia³o. Dlatego ten p³aszcz mnie tak zainteresowa³ ;) lubie wyzwania. pozdrawiam
Znalaz³em kilka fragmentów z ilustrowanej kroniki dziejów ¶w. Wac³awa Czeskiego, spisanej w latach 70. X wieku przez Gumpolda z Mantui (manuskrypt z Hab Wolfenbuettel), ukazuj±cej realia dworu ksi±¿êcego Przemy¶lidów dok³adnie w tych latach, kiedy Dobrawa by³a u nas pierwsz± dam± (965-977). Na obu fragmentach, choæ s± to ilustracje zbyt ma³e aby ukazaæ detale czy hafty, widaæ p³aszcze w kolorach niebieskozielonym lub br±zowym z szerok± ¿ó³t± oblamówk±, daj±c± bardzo podobne wra¿enie do tej z sycylijskiego p³aszcza na Twoim za³±czniku. Obrze¿enie mo¿na by wiêc zrobiæ podobnie - oczywi¶cie sam konkretny geometryczny wzorek musia³by byæ wziêty ze ¼ród³a bli¿szego nam geograficznie ni¿ owa scenka z tygrysem poluj±cym na wielb³±da pod palm±... Proponujê siê zasugerowaæ t³em tych samych obrazków z rêkopisu Gumpolda oraz t³em z portretu ksiêcia bawarskiego Henryka II K³ótnika, w 973 roku pretendenta do tronu Rzeszy (z Ksiêgi Regu³ z Niedermuenster, BSB Bamberg), a wiêc z tego samego okresu i krêgu kulturowego. Motywy wpisane w kwadrat lub "romb" (uko¶ny kwadrat) widoczne zw³aszcza na tej ostatniej ilustracji bardzo przypominaj± typowe hafty na sakiewkach i kaptorgach wystêpuj±ce jeszcze w XIII i XIV wieku, by³y to zapewne bardzo popularne motywy zdobnicze, i wiemy ¿e zosta³y na pewno zaadaptowane w jakim¶ momencie przez twórców haftu.
Mo¿na wiêc sobie wyobraziæ szerok± na co najmniej 5-6 cm lamówkê w postaci pasa z takich w³a¶nie kwadratów, ka¿dy o trochê innym wzorze, haftowanych czerwieni± na z³ocie/¿ó³ci (mo¿e na jedwabiu?), naszyt± na obrze¿u niebieskiego lub czerwonego p³aszcza, co daje i¶cie ksi±¿êcy wygl±d.
Innym pomys³em by³oby wykorzystanie motywów plecionek, które nam siê kojarz± z Wikingami, a w rzeczywisto¶ci s± tradycj± celtyck±, rozpowszechnion± w Europie przez mnichów iroszkockich, którzy mieli swój udzia³ w organizowaniu tak¿e pierwszych biskupstw czeskich. W VIII i IX wieku charakterystycznie zdobione dewocjonalia z tego krêgu, takie jak krzy¿yki, ewangeliarze itp. s± do¶æ powszechne i "przyjmuj± siê" bo do "naszego" X wieku (a nawet i sto lat pó¼niej) nadal pozostaj± w u¿yciu, stanowi± te¿ ¼ród³o wzornictwa dla lokalnie powstaj±cych wytworów w tym samym stylu. Tendencja ta dotar³a i do Polski, np. plecionkê o takim charakterze znalaz³em na kilku kamiennych portalach ko¶cio³ów romañskich z XII wieku w Ma³opolsce. Zamieszczona ilustracja pokazuje stronê z traktatu ewangelicznego Predicationes (AKM w Krakowie) powsta³ego zapewne w po³udniowych Niemczech pod wyra¼nym wp³ywem iroszkockim, który poprzez Wielkie Morawy i po 906 r. Czechy trafi³ ostatecznie do Polski przed rokiem 1000 (ju¿ jako szacowny zabytek) - ca³kiem mo¿liwe, ¿e zosta³ w³a¶nie przywieziony przez Dobrawê lub kogo¶ z jej otoczenia (móg³ te¿ trafiæ do Krakowa nieco pó¼niej, podczas czeskiej aneksji tego grodu w koñcu X w.). Plecionka celtycka, jak widzisz, ró¿ni siê od skandynawskich na pierwszy rzut oka tym, ¿e powstaje jako efekt zapêtlenia jednej d³ugiej "nici", bez ¿adnych rozga³êzieñ i "¶lepych" zakoñczeñ (nigdy!), i zawsze tworzy ona wzór regularny i symetrycznie wype³niaj±cy przestrzeñ. Wikiñskie "nici" s± krótsze, rozwidlone, nie tworz± regularnych wzorów (oprócz prostego "³añcuszka") i najczê¶ciej po³±czone s± z postaciami ludzi i zwierz±t (lub ro¶lin, zale¿nie od stylu), których jêzyki, brody, ogony itp. stanowi±.
Lamówkê mo¿na zrobiæ wiêc podobnie jak wygl±da "ramka" dla postaci symbolizuj±cych czterech ewangelistów lub na wzór ramion centralnego krzy¿a z tej ilustracji.
Sam± powierzchni± p³aszcza zajmiemy siê pó¼niej, mo¿e co¶ jeszcze wpadnie nam w oko. Choæ patrz±c na omówiony wy¿ej portret Henryka K³ótnika, który sam w sobie mo¿e stanowiæ ¼ród³o, gdy¿ ma akurat p³aszcz na sobie, mo¿na domniemywaæ ¿e p³aszcz ten uszyty jest z wzorzystej tkaniny, haftowanej we wzory geometryczne (zreszt± wszystkie czê¶ci garderoby ma zdobione haftami w³±cznie z nogawicami). Jest to najprostszy wariant. Materia³ p³aszcza jest te¿ bogaty (ma piêkny niebieski kolor).
Skoro tithiel ma zamiar odtwarzaæ Dobrawê, to po co siê ograniczaæ? Mo¿na uszyæ p³aszcz z brokatu. W za³±cznikach- brokat importowany do Czech z Bizancjum oraz fragment tkaniny z grobu ¶w. Ludmi³y.
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikKliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
¦wietnie!
No to masz ju¿, mi³o¶ciwa Pani, i pomys³ na lamówkê i na sam p³aszcz (je¶li na lato to nie musisz nawet podszywaæ go futerkami popielic).
Pochwal siê efektami pracy jak ju¿ co¶ bêdzie widaæ.
Powodzenia!
Witam, wybaczcie ¿e d³ugo siê nie odzywa³am, dziekuje za wszelkie podpowiedzi
jeste¶cie wspaniali. Z brokatu p³aszcza robiæ nie bêdê. Chce zostaæ przy we³nie, obszytej lamówk± z lnu, a na p³aszczu hafty
( no i jakim¶ podszyciem z lnu) prac± oczywi¶cie sie podziele. Interesuje mnie tylko jedna kwestia, znalaz³am w internecie ten oto p³acz i zastanawiam siê jak to jest zrobione, mianowicie, czy podszyty jest w ca³o¶ci z futerka, czy tylko przy brzegach. Ogólnie mi sie bardzo podoba, jak go zobaczy³am to a¿ ¶linke mam ¿eby i taki zrobiæ. Co my¶licie?
pozdrawiam wszytskich!
CYTAT
Odtwarzam Dobrawê
CYTAT
Ogólnie mi sie bardzo podoba, jak go zobaczy³am to a¿ ¶linke mam ¿eby i taki zrobiæ. Co my¶licie?
Tkanina wzorzysta u¿yta do uszycia p³aszcza Dobrawy powinna wygl±daæ mniej wiêcej tak jak w za³±czniku:
ps.wrzuci³em kadr z filmu ,który dobrze to obrazuje.
http://www.filmweb.pl/film/Papie%C5%BCyca+...e-19-fullscreen
Je¿eli masz tak± koncepcjê p³aszcza to zrezygnuj z odtwarzania Dobrawy.A p³aszcz na zdjêciu podszyty jest ca³y futrem. Polecam lisa.
Dziêkujê za podpowiedzi!
zastanowie siê co do odtwarzania Dobrawy, choæ takie imiê przyjê³am, co¶ na pewno wymy¶lê dziêki Waszej pomocy ;) jak skoñczê to postaram siê wrzuciæ jakies fotki ;) pozdrawiam i jeszcze raz dziêkujê
P³aszcz z pó³kola, Xw. S³owianie Zachodni.
Uszy³am p³aszcz, ale nie mam niczego, czym mogê go spi±æ. Kombinuj±c jak unikn±æ zakupów zastanawiam siê, czy mo¿na p³aszcz po prostu zawi±zaæ sznurkami we³nianymi.
Rozumiem, ¿e jak kogo¶ by³o staæ na p³aszcz z pó³kola, to staæ go by³o i na brosze, fbule etc. Jednak czy jest mo¿liwo¶æ wi±zania?
Przekopa³am Frehê kilka dni temu i kto¶ poruszy³ ten w±tek, ale ju¿ nie mogê znale¼æ gdzie dok³adnie
Poza tym chyba w koñcu nie by³o tam jasnej odpowiedzi odno¶ne sznurków.