W ksi±¿ce Le Goffa
Inteligencja w wiekach ¶rednich natknê³am siê na tak± miniaturê:
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikBardzo mnie frapuj± osoby pobieraj±ce nauki. Dwie po prawej to na pewno bia³og³owy. Natomiast czy mo¿liwe, ¿e ta w ¶rodku to kobieta ze ¶pi±cym dzieckiem? Je¶li tak, to dlaczego nie ma nakrycia g³owy?
I wreszcie, bardzo nie¶mia³a teza... czy mo¿liwe, ¿e dziecko jest niesione w chu¶cie?
brak chusty na g³owie nie jest ju¿ dla mnie faktem szokuj±cym :
Tacuinum Sanitatis XIV - XV wieku i proszê jakby nie spojrzeæ wiele kobiet paraduje z go³± g³ow±.
W³a¶ciwie Tacuinum... to bli¿ej po³owy XV wieku, a Wincenty z Beauvois - pocz±tek XIII w, trochê trudno to porównywaæ.
Poza tym ta osoba chyba co¶ jednak ma na g³owie - widaæ co¶ w rodzaju cienkiej przepaski, mo¿e to krawêd¼ siateczki (trochê wcze¶nie) albo przepaska. Mo¿e nawet zwisa z niej z ty³u welon, trudno oceniæ. Generalnie jest to chyba na placu i nie jest za ciep³o (brodacz i dziecko te¿ maj± na g³owach kaptury, a chyba w XIII w nie by³o to towarzyskim wymogiem)?
O ile w ogóle to jest kobieta, pomimo braku zarostu - dziecko mo¿e przecie¿ spaæ na rêku ojca lub starszego brata; równie¿ porównuj±c twarze kobiet w na³êczkach z t± postaci± sk³ania³bym siê do uznania jej za mê¿czyznê. Nie jest to oczywi¶cie ¿aden dowód, bo po samych rysach twarzy na miniaturze nie odwa¿y³bym siê okre¶liæ na 100% p³ci (np. w Lutrell Psalter prawie wszyscy wygl±daj± jak mê¿czy¼ni, a w Codex Manesse po³owa m³odzieñców nie ró¿ni siê od dziewcz±t, itd.)
Twarze to rzeczywi¶cie nie najlepsze kryterium. Ale ja ¿adnej przepaski ani siateczki tam nie widzê, mimo najszczerszych chêci
Mo¿e kto¶ wie, gdzie znale¼æ tê miniaturê w lepszej jako¶ci? Kolory mog³yby sporo pomóc.
Jak do tej pory najbardziej prawdopodobne (bo najprostsze) rozwi±zanie tej "zagadki" poda³ mi kumpel - ¶pi±cy cz³owiek jest doros³y, a jego niedosz³a matka siedzi za nim i jest mê¿czyzn±.
To mo¿liwe. Jedni s³uchaj± kazania - Bóg im odp³aci - a inni drzemi± - Bóg ich pokarze...