Zacznijmy od tego, ¿e tego wojownika trudno uznaæ za przedstawiciela kultury ³u¿yckiej. Ch³opak jest z importu, choæ bardzo malowniczy. Jeszcze raz wyra¿e nadziejê, ¿e praca magisterska kolegi Mariusza po¶wiêcona uzbrojeniu ³u¿yckiemu jako¶ zamanifestuje siê szerzej w formie popularnej.
Krótkie otwarcie tematu w du¿ym uproszczeniu -pro¶ba o rozwiniecie i naswietlenie innych koncepcji (mo¿e do Polityka i Obyczaje?):
Kultura ³u¿ycka wy³ania siê w czasach przed Tutenchamonem, przed Wojn± Trojañsk± i przed pojawieniem siê Celtów, nie mówi±c ju¿ o Germanach, czy co zabawniejsze S³owian. Nie wiemy kim byli w sensie etnicznym ludzie kultury ³u¿yckiej. Wiemy, ¿e byli silnie zró¿nicowani je¶li chodzi o wp³ywy i pochodzenie. Domy¶laæ siê mo¿emy udzia³u grup ludno¶ci "staroeuropejskiej", które nie zosta³y nazwane w historii po imieniu. Czê¶æ z nich zapewne mia³a wspólnych przodków z pó¼niej wykszta³caj±cymi siê Celtami (odprysk migracji ludów kultur mogi³owych). Kojarzenie kultury ³u¿yckiej z jednym okre¶lonym wspó³czesnie etnosem jest zdecydowanie b³êdem. Na przestrzeni dziejów powstawa³y i znika³y rózne ludy, wiele przejmowa³o obce jezyki miesza³o siê z innymi grupami. Tak jak dzi¶ "afroamerykanów" nie nazwiemy przecie¿ spadkobiercami Indian tylko dla tego, ¿e czarni (maj±cy przodków wsród ró¿nych ludów afrykañskich i europejskich) ¿yj± dzi¶ na ich ziemi.
UWAGA: by³ taki czas w którym nie by³o Celtów, a kiedy¶ najprawdopodobniej nie by³o tak¿e bia³ych. Adam i Ewa nie byli ani Celtami, ani Polakami
Protagoni¶ci kultury ³u¿yckiej - kultura przed³u¿ycka pojawia siê na skutek migracji ludów kultur mogi³owych, w zasadzie takich "koczowników europejskich". Owi "mogi³owcy" osiedlili siê u nas na ¦l±sku i Wielkopolsce. Wschodnia Polska dopiero jaki¶ czas potem zaczyna absorbowaæ zdobycze nowej kultury. Wschodnia Polska w tym czasie ho³duje kulturze bli¿szej neolitowi ni¿ epoce br±zu (mimo wcze¶niejszego kontaktu z poprzednia kultur± br±zow± - unietyck±). Ów "konserwatywny", "neolityczny" (w zasadzie eneolityczny) system cywilizacyjny to rozciagaj±cy siê daleko na wschód kompleks kulturowy zwany Trzciniec-Komarno-So¶nica, na naszych ziemiach przejawiaj±cy siê jako kultura trzciniecka.
Co wiêcej samam kultura ³u¿ycka w czasie ok. 1000 lat trwania wykazywa³a silne wewnêtrzne zró¿nicowanie, a pierwsze "przejawy celtyckie" pojawiaj± siê u nas w³a¶ciwie dopiero w zwi±zku z jej upadkiem. Jej nastêpczyni - kultura pomorska jest niemal równie tajemnicza, do dzi¶ nie wiadomo czy uformowa³a siê na skutek przemian spo³ecznych i gospoddarczych wywo³anych za³amaniem klimatu, czy dosz³o do jakiej¶ wymiany ludno¶ci, czy te¿ po trochu wszystko na raz. Mo¿e jaki¶ odprysk kultury ³u¿yckiej emigrowa³ nieco na wschód i wtopi³ siê w co¶ co pó¼niej na skutek wielu przemian sta³o siê S³owianami?
CYTAT
Je¿eli chodzi o archeologiê to w Polsce najwiêcej "przejawów kultury materialnej" pochodzi w³a¶nie z okresu kultury ³u¿yckiej i wprost proporcjonalnie do ilo¶ci okazów zamanifestowa³y siê publikacje na ten temat. Niestety bogactwo to jako¶ nie przyczyni³o siê zbytnio do jakich¶ opracowañ wy¿szego rzêdu, które by wyja¶nia³y jej istotê, pochodzenie, obrzêdowo¶æ czy obyczajowo¶æ. W du¿ej mierze kultura ³u¿ycka jest jeszcze "terra incognita" i nie wygl±da na to, ¿e co¶ siê zmieni w najbli¿szym czasie.
Mi³o s³yszeæ, mo¿e w wyniku wzrostu zainteresowania np. w Biskupinie oprócz importów czasoprzestrzennnych w postaci wikingów, S³owian, Rzymian, Egipcjan i Indian, spowrotem pojawi siê co¶ zwi±znego z kultur± ³u¿yck±, czy np. ca³kiem dobrze komponuj±cymi siê w tym kontek¶cie Scytami. Importy bywaj± fajne, ale mo¿e czas wróciæ do korzeni? Gor±co kibicujê!
CYTAT
Niemniej temat (podobnie jak temat "Czy Mieszko I BY£ Wikingiem??") istnieje.
I to nie tylko w ¶rodowisku laików .
Niestety istnieje, ale có¿, przynajmniej wywo³uje zainteresowanie tematem...