Bartholomew the Hospitaler
Witam,
w zwi±zku z tym, ¿e ja odgrywam Szpitalnika XIV/XV chcia³bym prosiæ o pomoc w doborze stroju dla mojej ¿ony (w ¶redniowieczu raczej trudne do pogodzenia z ¿yciem w moim zakonie
).
Tak wiêc po pierwsze:
znajomy doradzi³ mi jako elementy stroju kobiecego na ten okres:
-Giez³o
-Nogawiczki lniane
-Suknia lniana
-Kapturek
-Butki
-pasek i ma³e podwi±zki do nogawiczek.
- jaka¶ kaletka.
Czy zestawienie jest ok?
Co wykonaæ z jakiego materia³u (zak³adaj±c, ¿e interesuj± nas imprezy w sezonie wiosenno-letnim, zimowy odpada) i w jakiej kolorystyce?
¯onê interesuje strój "cywilny", nie zakonny.
Z góry dziêkujê za pomoc.
Bartholomew the Hospitaler, wszystkie odpowiedzi znajdziesz na forum. Niedok³adnie sprecyzowa³e¶ pytanie, nie uwzglêdni³e¶ kim ma byæ Twoja ¿ona. Szlachciank±, mieszczk±, wie¶niaczk±, ani z jakiego regionu. Zestaw w zaproponowanym przez Ciebie sk³adzie jest ok je¶li masz na my¶li pomoc obozow±.
O wszystkim mo¿esz poczytaæ w odno¶niku na stronê Bargita, który podawa³em Ci w temacie o gaciach i koszuli. To ten sam artyku³, tylko inna strona.
Pozdrawiam
Krótka uwaga do m±drych s³ów Lasera.
Strasznie biedne te ciuchy i mocno przewiewne. Nie wiem jak przetrwa najmniejsz± m¿awkê.
Poczytaj frehe jak na stronê Bagrita nie wchodzisz.
Sam len? Suknia wierzchnia z lnu to raczej niespotykany wariant, chocia¿ na Allegro bardzo popularny. Je¶li nie masz wyboru bo np. ju¿ kupi³e¶ a nie masz czasu lub grosza ¿eby wynale¼æ jej co¶ porz±dniejszego, to dorzuæ chocia¿ we³niany p³aszcz, tak z pó³kola, choæby i bez podszewki - to tyle co cena materia³u plus obrêbienie, bo Ci kobita zmoknie albo zmar¼nie wieczorem.
Generalnie rozumiem ¿e Ci siê spieszy, ale nie obejdzie siê bez przeczytania paru w±tków w Ubiorach i tego artyku³u na Bagritonie na dobry pocz±tek i ustalenia nie tylko datowania, ale i stanu oraz regionu - musisz mieæ w³asne zdanie i wizjê zanim zaczniesz inwestowaæ, a w inny sposób jej nie "nabêdziesz". S³uchaj Borga i Lasera, bo dobrze Ci radz±.
A noce na Warmii potrafi± byæ w¶ciekle ch³odne, nawet w lipcu.
Czyli twój zestaw powinien wygl±daæ tak:
-Giez³o - bia³y len
-Nogawiczki raczej we³niane (len ¼le siê uk³ada i szybko siê niszczy)
-Suknia spodnia lniana
-Suknia wierzchnia we³niana na lnianej podszewce
-zawój (bia³a lniana chusta na g³owê)
-Kapturek - te¿ we³na na lnianej podszewce
-Butki
-pasek i ma³e podwi±zki do nogawiczek.
-torebka (ale materia³owa wieszana na sznurku do paska, takie skórzane przyczepiane przy samym pasku nosili mê¿czy¼ni)
W ci±gu dnia Twoja pani mo¿e nosiæ tylko giez³o i sukniê spodni±, ciep³± sukniê wierzchni± zak³adaj±c na wieczory.
Bartholomew the Hospitaler
Mo¶ka-> bardzo dziêkujê za konkretn± odpowied¼. Przynajmniej jedna osoba potrafi tutaj co¶ konkretnie doradziæ
A do pozosta³ych ¿eby nie tworzyæ drugiej odpowiedzi, ok, macie racjê z tym czytaniem forum. Powiem szczerze, ¿e robiê to ju¿ od kilku dni, ale widzê, ¿e niewiele siê zmieni³o od roku, dwóch czy nawet trzech. Najprostsz± odpowiedzi± nadal pozostaje "poczytaj forum" lub "u¿yj opcji szukaj".
Problem w tym, ¿e to forum mimo, ¿e mo¿e posegregowane, ale ma cholern± masê informacji porozrzucanych. Nawet je¶li kto¶ za³o¿y jaki¶ temat i nie daj Bo¿e uro¶nie do 7,10 podstron to ju¿ czytaj±c 4 podstronê najczê¶ciej nie wiadomo o co tak naprawdê w tym temacie chodzi. Bo robi siê ju¿ z tego taki off-top, ¿e ciê¿ko siê po³apaæ. No i najczê¶ciej pytaj±cy nadal wie tyle samo co przed zadaniem pytania
Takie jest moje odczucie jako mimo wszystko laika w pewnych zakresach dotycz±cych ¶redniowiecza (jak ubiór np. ;) ).
Materia³u na razie nie kupi³em, na Allegro niczego zbêdnego równie¿ ;) Dlatego najpierw wola³em tutaj zapytaæ ni¿ pope³niæ b³±d, gdy¿ jak to jeden z Was napisa³ "trzeba byæ bardzo bogatym ¿eby kupowaæ tanie rzeczy" ;)
A ja zapytam tak, a co je¶li chodzi o strój zakonnicy w zakonie ¶w Jana. Umia³by kto¶ odpowiedzieæ mi na takie pytanie, nie mówi±c tylko ¿e na pewno czarny.....no i pewnie mia³a giez³o ?.
A klarowny, mo¿liwy opis stroju i wyposa¿enia mniszki :P.
Bartholomew the Hospitaler
Dobre pytanie ;)
A ja jeszcze oprócz tego pytania Apsika o mniszkê i ew. kolorystykê, zapytam o kolorystykê sukni kobiet ¶wieckich. Nie znalaz³em tego ani na FREHA ani Bagricie (by³o napisane np. stosowny do regionu i okresu).
Jakie wiêc kolory sukni (spodniej i wierzchniej) dla wie¶niaczki i mieszczki (¿ona jeszcze siê waha
). Region (z)Dolny ¦l±sk.
Poza tym chêtnie poczytam opinie o mniszkach
No dobra, to tak ¿eby siê ju¿ nie wym±drzaæ podam konkrety.
O habicie zakonnym jest w temacie:
habity zakonne- wszystko w tym temacie - o ¿eñskich jak dot±d niewiele, ale tam nale¿y zadaæ swoje dalsze pytania.
Habitu trzeba szukaæ w regule lub ikonografii zwi±zanej z danym zakonem/zgromadzeniem. Czy chodzi³o Ci o siostry s³u¿ebne zwi±zane z Joannitami?
O kolorach:
Kolory i kolorystyka Sporo stron, wiêc zanim przeczytasz, bardzo wstêpnie i ramowo powiem, ¿eby:
- unikaæ w ogóle g³êbokiej czerni, czystej purpury i mocnej czerwieni, a tak¿e - zale¿y dok³adnie gdzie i od kiedy - ¿ó³ci,
- je¶li to ma byæ strój wie¶niaczki, to generalnie preferowane s± kolory naturalne - len niebielony lub bielony na s³oñcu (nie przesadnie bia³y w ka¿dym razie), we³na w kolorze od br±zowego do ¿ó³tawego, a je¶li ju¿ tkaniny barwione to o "z³amanych" barwach a nie czystych i mocno nasyconych.
Bartholomew the Hospitaler
CYTAT(Viator @ 00:37 17.02.2010)
Czy chodzi³o Ci o siostry s³u¿ebne zwi±zane z Joannitami?
Tak, zarówno Apsikowi jak i mi chodzi³o o siostry zwi±zane ze Szpitalnikami.
Dziêki za linki i odpowied¼.
CYTAT(Bartholomew the Hospitaler @ 21:39 15.02.2010)
-Suknia lniana
-kapturek
- jaka¶ kaletka.
Ad. 1) popularno¶æ na alledrogo.pl sukni lnianych wynika li tylko ze ¼le pojêtej oszczêdno¶ci.
Oto gar¶æ kalkulacji:
1 mb lnu kosztuje 15-20 z³
1 mb. we³ny kosztuje 20-30 z³.
Na sukniê potrzeba circa 4 m.
St±d wszystkim siê wydaje, ze suknia lniana jest tañsza (przy za³o¿eniu, ¿e szyje siê bez podszewki*). Nic bardziej mylnego. ¯eby suknia lniana wzglêdnie wygl±da³a, powinna byæ uszyta z dwóch warstw lnu. Wstêpna kalkulacja siada.
Dodam mo¿e jeszcze, ze tkanina we³niana uk³ada siê du¿o lepiej na sylwetce, ni¿ lniana, zapewnia wiêkszy komfort termiczny a nawet jest do pewnego stopnia wodoodporna (zapytaj tych, co spêdzili imprezy historyczne w strugach deszczu).
Ad. 2) je¶li kapturek, to raczej typu gremlin. Wprawdzie bardzo popularne w¶ród pañ w rr s± kaptury wzorowane na meskich, to jednak w ealiach pietnastowiecznych kapturki takie pojawia³y siê raczej u pañ pielgrzymuj±cych. Natomiast zdecydowana wiêkszo¶æ przedstawieñ z tego okresu ukazujaca panie przy zajêciach codziennych wskazuje na czêstsze wystêpowanie gremlinów.
Ad 3) Raczej sakiewka sukienna lub skórzana, ni¿ kaletka (element stroju mêskiego).
CYTAT(Króliczyca Mary @ 16:49 17.02.2010)
Ad. 2) je¶li kapturek, to raczej typu gremlin. Wprawdzie bardzo popularne w¶ród pañ w rr s± kaptury wzorowane na meskich, to jednak w ealiach pietnastowiecznych kapturki takie pojawia³y siê raczej u pañ pielgrzymuj±cych. Natomiast zdecydowana wiêkszo¶æ przedstawieñ z tego okresu ukazujaca panie przy zajêciach codziennych wskazuje na czêstsze wystêpowanie gremlinów.
Jeszcze tylko dodam swoje trzy grosze, ¿e mimo poszukiwañ, nie widzia³am "gremlinów" na ikonografii z ziem polskich ani ¦l±ska. Co¶ gremlinopodobnego przewinê³o siê na polichromii w Toruniu (a wiêc pañstwo zakonne), ale jeszcze ¿aden specjalista nie potwierdzi³, ¿e te ciemne plamy to kapturki
CYTAT(Anulka @ 21:29 17.02.2010)
CYTAT(Króliczyca Mary @ 16:49 17.02.2010)
Ad. 2) je¶li kapturek, to raczej typu gremlin. Wprawdzie bardzo popularne w¶ród pañ w rr s± kaptury wzorowane na meskich, to jednak w ealiach pietnastowiecznych kapturki takie pojawia³y siê raczej u pañ pielgrzymuj±cych. Natomiast zdecydowana wiêkszo¶æ przedstawieñ z tego okresu ukazujaca panie przy zajêciach codziennych wskazuje na czêstsze wystêpowanie gremlinów.
Jeszcze tylko dodam swoje trzy grosze, ¿e mimo poszukiwañ, nie widzia³am "gremlinów" na ikonografii z ziem polskich ani ¦l±ska. Co¶ gremlinopodobnego przewinê³o siê na polichromii w Toruniu (a wiêc pañstwo zakonne), ale jeszcze ¿aden specjalista nie potwierdzi³, ¿e te ciemne plamy to kapturki
No w sumie to ciekawe, ale ja te¿ to potwierdzam - od XIII do po³owy XV wieku najpopularniejsza w ikonografii i najbardziej "uniwersalna geograficznie" u mê¿atek jest prosta chusta z pó³kola, nawet nie zas³aniaj±ca szyi i czêsto bez opaski na niej lub pod ni± (zob. w za³±czniku ¶w. Jadwiga ¦l±ska, oko³o 1300). Mo¿esz tak± "na³êczkê" na pewno ¿onie zaproponowaæ - bêdzie tanio i poprawnie (zob. wspó³czesne zdjêcie z oferty Medieval Market). Przy zajêciach codziennych jak siê zdaje u¿ywano najczê¶ciej te¿ chusty, tylko bardziej zabudowanej a przynajmniej po³±czonej z opask± pod brod±. Natomiast "gremlinów", popularnych w centralnej Europie (zob. fragment iluminacji z godzinek ksiêcia de Berry, 1415-1416, oraz przerys z godzinek mediolañskich, 1380), w ¼ród³ach polskich, ¶l±skich, czeskich ani niemieckich z prze³omu XIV i XV wieku nie znalaz³em.
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
Przepraszam, ale jak chusta mia³aby siê trzymaæ na g³owie bez ¿adnej opaski pod ni±? jako¶ sobie tego nie wyobra¿am...
Na tym zdjêciu widaæ trzy szpilki (na czubku g³owy i na skroniach) którymi chustka jest przypiêta.
Wiêc co¶ musi byæ pod spodem - opaska, krótka chustka z trójk±ta, zawi±zana na karku, ewentualnie siatka / p±tlik (choæ nie jestem pewna czy po przypiêciu do niej czegokolwiek utrzyma siê na g³owie taka konstrukcja).
Mo¿na spróbowaæ te¿ jak kto¶ ma d³ugie w³osy, uple¶æ z nich któr±¶ z misternych fryzur historycznych i szpilkami przypi±æ.
Ale co dok³adnie tam jest pod tym welonem to musi siê wypowiedzieæ kto¶ kto widzia³ "modelkê ze zdjêcia" w tej wersji.
CYTAT(Viator @ 23:49 17.02.2010)
prosta chusta z pó³kola, nawet nie zas³aniaj±ca szyi i czêsto bez opaski na niej lub pod ni± (zob. w za³±czniku ¶w. Jadwiga ¦l±ska, oko³o 1300).
Triss- wiem, jak siê mocuje chusty. chodzi mi o s³owa Viatora, który napisa³, ¿e pod chustk± opaski nie by³o, st±d moje pytanie o to, do czego mocowaæ chustê. Czy chodzi³o ci o spiête w³osy Viatorze?
Wiem, ¿e wiesz
Ale Viator poda³ to zdjêcie jako przyk³ad rekonstrukcji takiej chustki bez niczego pod spodem.
Ale tutaj co¶ jest - albo z materia³u albo fryzura, z pewno¶ci± do czaszki tego nie przypiêto.
Wiêc mo¿e Jadwiga te¿ co¶ ma pod spodem, ale nie widaæ tego na ikonografii.
Tylko to mia³am na my¶li, choæ o tej porze mogê stosowaæ zbyt du¿e skróty my¶lowe.
Rety, dziewczyny, co wy o takiej porze robicie przed ekranem?!
Ikonografii jest trochê wiêcej z tymi chustami bez niczego pod spodem, ale oczywi¶cie to s± w wiêkszo¶ci niewielkie iluminacje, na których takich detali jak w±ska opaska pod spodem lub p±tlik nie mo¿e byæ widaæ, a nie oznacza to ¿e tam rzeczywi¶cie zupe³nie nic nie ma - mo¿e jednak jest jaka¶ cienka opaska?
Dopiêcie szpilami do upiêtych w³osów te¿ by³o mo¿liwe - w pochówkach ze stanowisk rosyjskich np. Nowinki (XI-XIII wiek) niektóre kobiety (zapewne panny, nie zakrywaj±ce w³osów czepcem czy chust±) mia³y nawet kab³±czki skroniowe zawieszane bez opaski, bezpo¶rednio na pasmach w³osów, upiêtych na dalszym odcinku w warkocze, stosowano wiêc takie rozwi±zania. Pamiêtajmy jednak, ¿e dopiêcie na³êczki szpilami do w³osów na moim za³±czniku to tylko wizja re¿ysera zdjêæ dla Medieval Market - nie mamy ¿adnego ¼ród³owego potwierdzenia takiego sposobu "mocowania" chusty.
Z drugiej strony, pamiêtajmy, ¿e to by³o nakrycie g³owy "rytualne", oznaczaj±ce stan ma³¿eñski, a nie zabezpieczenie przed z³± pogod± jak nasze kaptury, wiêc nie nale¿y sobie wyobra¿aæ wiatru szarpi±cego tak± na³êczk± - sportretowana ¶wiêta jak i wiêkszo¶æ innych postaci z ikonografii przebywa we wnêtrzu budynku, gdzie chusta mo¿e po prostu sobie le¿eæ na g³owie, zw³aszcza w wypadku kobiety wy¿szego stanu, w ogóle nie pracuj±cej fizycznie. W ¶redniowiecznych realiach kobieta rzadziej siê pojawia³a w przestrzeni otwartej ni¿ dzi¶ - byæ mo¿e wiêc dla celów naszego odtwórstwa, wymagaj±cego z kolei niemal sta³ego przebywania pod go³ym niebem, nawet poprawne historycznie rozwi±zanie (chusta luzem, nie przypiêta) bêdzie niepraktyczne i niemo¿liwe do zastosowania. Ja te¿ dla swojej ¶lubnej obstalowujê na³êczkê przypinan± szpilkami do opaski pod spodem, tak± jak np. w ofercie Matulsa (zob. za³±cznik).
Pozdrawiam -
Andrzej/Viator
CYTAT(Viator @ 10:03 18.02.2010)
Ikonografii jest trochê wiêcej z tymi chustami bez niczego pod spodem, ale oczywi¶cie to s± w wiêkszo¶ci niewielkie iluminacje, na których takich detali jak w±ska opaska pod spodem lub p±tlik nie mo¿e byæ widaæ, a nie oznacza to ¿e tam rzeczywi¶cie zupe³nie nic nie ma - mo¿e jednak jest jaka¶ cienka opaska?
Nie w rozmiarze przedstawienia tkwi szkopu³, tylko w tym raczej, ¿e iluminatorzy kierowali siê bardziej na wywo³anie u czytaj±cego/ogl±daj±cego pewnych skojarzeñ, wra¿eñ, ni¼li na przedstawianiu rzeczywisto¶ci. St±d elementy konstrukcyjne stroju, tak ma³o charakterystyczne jak opaska pod na³êczk±, nie by³y uwzglêdniane w iluminacjach, o ile nie by³o to konieczne/przydatne dla ogólnego wyrazu ilustrowanego tekstu.
Zatem iluminacje, owszem, przekazuj± nam pewien obraz rzeczywistosci ¶redniowiecznej, ale nie s± wyroczni± w tej kwestii.
Przepraszam, ¿e tak dzielê w³os na czworo i zbaczam z tematu, ale chcia³am tylko przypomnieæ, ¿e do ¼róde³ ikonograficznych trzeba z niejakim dystansem podchodziæ.
Prawdu ka¿e!
A zatem nasuwa siê pytanie, czy znamy jakie¶ XIV/XV-wieczne chusty, na³êczki, kruzelery itp. z "wykopków" ?
Bartholomew the Hospitaler
Wczoraj uda³o mi siê kupiæ 2.25mb we³ny niebieskiej i 2mb we³ny czerwonej.
Rozumiem, ¿e z tej ilo¶ci uda siê uszyæ sukniê, pytanie tylko czy posiada kto¶ jaki¶ wzór sukni gdzie mo¿na u¿yæ w³a¶nie mniej wiêcej po po³owie tych dwóch kolorów? My¶la³em, ¿eby z tych dwóch kolorów mia³a suknie wierzchni±, na spodni± bowiem kupi³em 11mb we³ny br±zowej, cienka, idealna na lato (co prawda ma dodatek 20% poiliestru, ale chyba mo¿e byæ?).
Rany Boskie... czemu wszyscy siê tak spiesz±?
Co do poliestru, my¶lê ¿e 5% by usz³o - ale to jest moje zdanie.
Ale co ma oznaczaæ pytanie o wzór sukni ¶redniowiecznej z dwóch kolorów we³ny (No bo z 2 mb nie uszyjesz nic prócz wikiñskiego fartuszka albo giez³a na rami±czkach, wiêc zak³adam, ¿e planujesz wykorzystaæ 2+2,25 m)? Sk±d ty¶ to wzi±³?
Kurtka, ludziska, najpierw szukajcie WZORÓW a potem szyjcie.
Aukcje Allegro i fotorelacje z imprez NIE S¡ galeriami ikonografii!
Przy takich kawa³kach materia³u jedyna opcja to suknia mi-parti
[np.:
http://visualiseur.bnf.fr/ConsulterElement...=37&Param=C http://cadieux.mediumaevum.com/mi-parti_co...ies_montage.jpg a wiêcej na
http://www.larsdatter.com/sitemap.htm] ale to typowy XIV. Naj³atwiejszy wykrój to 4 panele od talii poszerzane klinami [przód, ty³, boki]. Zapinanie - z przodu guzikami/sznurowaniem lub z boków sznurowaniem.
11m na spodni±... na jedn± spodni± schodzi ok 3 - 4m [w razie w±tpliwo¶ci sztukowania tym samym materia³em s± mile widziane].
Pozdrawiam
CYTAT
Przy takich kawa³kach materia³u jedyna opcja to suknia mi-parti
Tak... tylko parê postów temu by³a jeszcze mowa o mieszczce, mniszce byæ mo¿e...
a mi-parti to zdaje siê jednak do¶æ wysoki lans...
W³a¶nie... ale jako¶ prawie wszyscy zaczynaj± - ¶wiadomie lub nie - od ksi±¿±t i ksiê¿niczek...
polecam pobiec do sklepu i dokupiæ pozosta³e dwa metry jednego z materia³ów, a drugi wykorzystaæ nogawice, kapturki, torebki, itp. Bo jednak ubrania jednobarwne by³y znacznie popularniejsze i w³a¶ciwsze dla okresu i stanu, które Twoja pani chce odtwarzaæ.
a jak wykupi³e¶ koñcówki i ju¿ dokupiæ nie mo¿esz - najwy¿ej stracisz 50z³ i zostanie Ci 2 m na przysz³y sezon. Id¼ do sklepu i kup 4m JEDNEGO materia³u.
Przypominam, ¿e kiecka wierzchnia powinna byæ na lnianej (lub barchanowej - tañsza i równie poprawna opcja jak na ten okres) podszewce.
I jeszcze uprzedzê: absolutnie nie wymy¶laj opcji pt. to zrobiê kiecê z jednego koloru i kliny z koloru drugiego. Z jaki¶ powodów ta opcja wydaje siê byæ popularna u pocz±tkuj±cych i nie ma absolutnie ¿adnych potwierdzeñ.
Pozdrawiam,
Mosia.
Bartholomew the Hospitaler
CYTAT(Viator @ 18:16 20.02.2010)
Ale co ma oznaczaæ pytanie o wzór sukni ¶redniowiecznej z dwóch kolorów we³ny (No bo z 2 mb nie uszyjesz nic prócz wikiñskiego fartuszka albo giez³a na rami±czkach, wiêc zak³adam, ¿e planujesz wykorzystaæ 2+2,25 m)? Sk±d ty¶ to wzi±³?
Kurtka, ludziska, najpierw szukajcie WZORÓW a potem szyjcie.
Viator, spokojnie, ja jeszcze niczego nie uszy³em
Po prostu takie by³y kawa³ki na wyprzeda¿y i grzechem by³o tego nie kupiæ po 12 i 9 z³/mb :D (we³na bez dodatków).
Z t± mi-parti to naprawdê zbyt du¿y "lans" (nienawidzê tego s³owa!!!)
"Znacznie popularniejsze" "zdaje siê jednak do¶æ wysoki lans" - Czy na pewno? Mi parti co prawda króluje w pierwszej po³owie XIV wieku, a potem jest rzadszy, ale czy a¿ tak ¿e by go zabraniaæ? I czemu zbyt wysoki lans, skoro nie bêdzie to suknia herbowa? Widywa³em ciuchy mi-parti na s³u¿bie i muzykantach, zreszt± patrz±c na ch³opski rozum - dwa kawa³ki taniego materia³u w ró¿nych kolorach kosztowa³y tyle samo co w te same kawa³ki w jednakowym kolorze. By³o co¶ na ten temat w ustawach antyzbytkowych?
Natomiast kliny w innym kolorze ni¿ korpus stanowczo nie!
Sprzecza³bym sie tez co do tego, ¿e wierch musi mieæ podszewkê. Wiêkszo¶æ wierzchów z Herljofsnes nie ma ¶ladów po podszewkach, a w ikonografii suknie jak s± podszyte, to raczej futrem.
A 20% poliestru jest norm±, trudno kupiæ czystsz± we³nê w ludzkiej cenie. Kto¶ ko nie jest w³ókiennikiem i tak nie odró¿ni. Zreszt± wykorzystuj± to czêsto sprzedawcy w internecie, wmawiaj±c ludziom, ¿e sukno z Mazovii czy Bielstylu ma 100%
Bartholomew the Hospitaler
CYTAT(Nidhogg @ 11:27 21.02.2010)
A 20% poliestru jest norm±, trudno kupiæ czystsz± we³nê w ludzkiej cenie. Kto¶ ko nie jest w³ókiennikiem i tak nie odró¿ni. Zreszt± wykorzystuj± to czêsto sprzedawcy w internecie, wmawiaj±c ludziom, ¿e sukno z Mazovii czy Bielstylu ma 100%
Ja tê z 20% poliestru kupi³em po...4z³/mb :D Dlatego wzi±³em a¿ 11mb, wszystko co mieli :P
Ja znam tylko metodê termiczn± by odró¿niæ czy dany materia³ ma domieszkê plastiku czy nie. Ale w jakiej ilo¶ci to ju¿ metoda nie dzia³a.
CYTAT(Laser (ChZCh) @ 00:53 22.02.2010)
Ja znam tylko metodê termiczn± by odró¿niæ czy dany materia³ ma domieszkê plastiku czy nie. Ale w jakiej ilo¶ci to ju¿ metoda nie dzia³a.
Dopóki jest w beli, to mo¿na liczyæ, ¿e producent zastosowa³ siê do kodu krajkowego i sprawdziæ sk³ad z t± tabelk±:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Krajka W gotowym stroju musi tego plastiku naprawdê duzo, ¿eby to by³o widaæ. Podobnie ciê¿ko poznaæ, ¿e w lnie jest wiskoza (a bywa nawet 60% :/)
S³ysza³em te¿ ostatnio informacjê - nie wiem czy prawdziw± - ¿e producenci nie maj± ju¿ obowi±zku stosowaæ "kodów krajkowych". W powi±zaniu z coraz wiêksz± liczb± tkanin pochodz±c± z dalekiego importu kiepsko to wp³ywa na mo¿liwo¶æ rozpoznania sk³adu domieszek. W opisy na metkach z za³o¿enia nie wierzê i w zapewnienia sprzedawców te¿. Sprzedawczynie w moim ulubionym sklepie te¿ potrafi± mi nieraz wmawiaæ ¿e co¶ jest "prawie czyst± we³n±" a dopiero po d³ugim ci±gniêciu za jêzyk u¶ci¶laj± ¿e "to znaczy ma 60% we³ny owczej".
Generalnie warto zastosowaæ porz±dn± we³nê dlatego, ¿e strój staje siê znacznie bardziej uniwersalny - w tej samej tunice / robe da siê chodziæ i w ¶rodku lata, i w wiosenne czy jesienne poranki kiedy para ju¿ z gêby bucha. A z we³ny "sze¶ædziesi±tki" bêdziesz musia³ mieæ co najmniej dwa komplety - lzejszy i grubszy.
CYTAT
S³ysza³em te¿ ostatnio informacjê - nie wiem czy prawdziw± - ¿e producenci nie maj± ju¿ obowi±zku stosowaæ "kodów krajkowych".
Dok³adnie - zdarzy³o mi siê ostatnio kupowaæ we³ny z paskiem jednolicie czerwonym, albo w ogóle bez niego...
CYTAT("Viator")
No bo z 2 mb nie uszyjesz nic prócz wikiñskiego fartuszka albo giez³a na rami±czkach
Uszyjesz. W±sk± obozówkê z krótkim rêkawem, g³êbokim dekoltem i sznurowaniem po bokach z idealnym obwodem na dole 1,80. Jak dobrze kroisz i na drobn± kobietkê to i 1,5 ujdzie. ¯eby nie by³o ¿em go³os³owna - kiecka na dole to 1,5 albo 2m lnu, 180cm obwodu na dole, wystarczaj±co, aby biegaæ ;) a w kiecy ja - 172 wysoko¶ci i 100 obwodu w biu¶cie. To ta sama kiecka co na avatarku, tylko po wsadzeniu do farby.
Jak siê pomy¶li chwilê przy wykroju to znacznie siê oszczêdzi na materiale. Mo¿na udaæ siê po poradê do krawca.
CYTAT
Mo¿na udaæ siê po poradê do krawca.
No, nie wiem. Krawcy czêsto wychodz± z za³o¿enia, ¿e nie ma co kombinowaæ - dwie d³ugo¶ci plus rêkawy i tyle. A ¿e zostaje mnóstwo odpadków? Trudno - w koñcu to klient p³aci za materia³...
Je¿eli mówimy o wspó³czesnych krawcach to mam jeszcze inne do¶wiadczenia. Taki krawiec - czê¶ciej krawcowa - jest w stanie uszyæ ¶redniowieczny ciuch we wspó³czesny sposób - nawet nie mam na my¶li zamków b³yskwicznych, a sposoby dopasowania, np. zaszewki "¿eby sie lepiej uk³ada³o".
Wychodz±c z tego samego za³o¿enia krawiec uszyje kieckê z 2 m materia³u, ale bêdzie ona odcinana w pasie, pod biustem lub w jakimkolwiek miejscu albo rêkaw bêdzie mia³ dwa szwy.
Napisa³am to z w³asnego do¶wiadczenia (zanim nauczy³am siê sama szyæ, na pocz±tku przygody z rekonstrukcj± korzysta³am z pomocy profesjonalnej krawcowej) i dlatego nie polecam takiego rozwi±zania, szczególnie pocz±tkuj±cym.
Wspó³czesny krawiec jest w stanie uszyæ ¶redniowieczny ciuch, ale trzeba go pilnowaæ, ¿eby nie wprowadza³ innowacji, a ¿eby pilnowaæ trzeba siê samemu znaæ.
Powodzenia w szyciu:-)
Triss
S± takie stroje, z których odpadu nie zostaje nawet na ko³nierzyk. Opracowa³am sobie taki na szycie houppeland
Je¶li siê nie sztukuje materia³u, to najbardziej ekonomicznie szyje siê sukienki z 4 paneli, jak golden gown. Wykroje z 6 i 10 zostawiaj± sporo okrawków.
Potrzebuje szybkiej porady. Jaki szeroki powinien byæ pas dla kobiet?
Bardzo proszê o szybk± odpowiedz.
Jaki pas? Do jakiego typu suknii? Z jakich materia³ów? Generalnie pytamy o pasy tu:
http://www.freha.pl/index.php?showforum=219
Suknia wykonana z lnu kolor (br±z). okres grunwaldzki. potrzebuje tego bo che kupiæ pas na urodziny dla dziewczyny a nie wiem jaki powinien byæ. Bardzo proszê o pomoc.
opis du¿o nie mówi...na okres grunwaldzki jest bardzo du¿o róznych sukien
suknia mieszczanki ? ch³opki ? czy mo¿e kogo¶ z wy¿szych sfer.
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.