W ogóle zastanawia mnie postawa europejskich teoretyków, którzy przez ponad 1000 lat obsesyjnie trzymali siê tezy, ¿e muzyka oparta jest na stale takich samych skalach modalnych (zazwyczaj o¶miu), mimo ¿e przez ten czas europejska muzyka kilkakrotnie radykalnie zmienia³a swoje oblicze. O ustalonym systemie modalnym mo¿na mówiæ w przypadku muzyki indyjskiej, natomiast my, moim zdaniem, nigdy czego¶ takiego nie mieli¶my.
CYTAT(D±brówka)
Có¿, je¶li kto¶ 1000 lat temu obsesyjnie upiera³ siê, ¿e muzyka oparta jest na skalach modalnych to widocznie wtedy by³a i chyba ten kto¶ wiedzia³ to lepiej ni¿ my dzisiaj.
CYTAT(Ajcek)
Podobnie je¶li kto¶ upiera³ siê 1000 lat temu, ¿e Ziemia jest p³aska, to równie¿ z pewno¶ci± taka by³a. icon_wink.gif Tak, wiem: kszta³t Ziemi to sprawa obiektywna, a teoria muzyki nie. Przejdê wiêc do rzeczy:
Mówi³em o "upieraniu siê przez 1000 lat", a nie "1000 lat temu", a tak d³ugo chyba nikt nie ¿yje ¿eby mieæ bezpo¶redni ogl±d na sytuacjê i wiedzieæ co w tym czasie by³o, a co nie. Poza tym idea badania systemów muzycznych z perspektywy historycznej, jak równie¿ zwi±zana z ni± metodologia badawcza, istniej± dopiero od niedawna, w³a¶ciwie od po³owy XIX wieku. Wcze¶niej ludzi po prostu nie interesowa³a historia ich systemu muzycznego lub te¿ opierali siê oni na nieobiektywnych, na po³y mitycznych przes³ankach. Przyk³adowo w wielu traktatach z XVI-XVII wieku znajdziesz s³ynn± historiê o Pitagorasie, kowalu i m³otach przypadkowo nastrojonych na ró¿ne interwa³y muzyczne. Dlatego twierdzenie ¿e kto¶ co¶ wiedzia³ lepiej ni¿ my tylko dlatego, ¿e ¿y³ dawniej, jest z natury b³êdne.
Poza tym, skoro interesujesz siê muzyk± ¶redniowiecza, wypada³oby wiedzieæ sk±d wziê³y siê pocz±tki teorii muzyki tej epoki, a sk±d muzyka, której ta teoria mia³a dotyczyæ. Dosz³aby¶ do zaskakuj±cych wniosków.
Mówi³em o "upieraniu siê przez 1000 lat", a nie "1000 lat temu", a tak d³ugo chyba nikt nie ¿yje ¿eby mieæ bezpo¶redni ogl±d na sytuacjê i wiedzieæ co w tym czasie by³o, a co nie. Poza tym idea badania systemów muzycznych z perspektywy historycznej, jak równie¿ zwi±zana z ni± metodologia badawcza, istniej± dopiero od niedawna, w³a¶ciwie od po³owy XIX wieku. Wcze¶niej ludzi po prostu nie interesowa³a historia ich systemu muzycznego lub te¿ opierali siê oni na nieobiektywnych, na po³y mitycznych przes³ankach. Przyk³adowo w wielu traktatach z XVI-XVII wieku znajdziesz s³ynn± historiê o Pitagorasie, kowalu i m³otach przypadkowo nastrojonych na ró¿ne interwa³y muzyczne. Dlatego twierdzenie ¿e kto¶ co¶ wiedzia³ lepiej ni¿ my tylko dlatego, ¿e ¿y³ dawniej, jest z natury b³êdne.
Poza tym, skoro interesujesz siê muzyk± ¶redniowiecza, wypada³oby wiedzieæ sk±d wziê³y siê pocz±tki teorii muzyki tej epoki, a sk±d muzyka, której ta teoria mia³a dotyczyæ. Dosz³aby¶ do zaskakuj±cych wniosków.
Ajcku: u¶ci¶lijmy. Chodzi Ci o teoretyków muzyki zrodzonych i operuj±cych w wieku XI? Bo to najpó¼niejsza mo¿liwa data rozpoczêcia procesu "upierania siê przez 1000 lat" zwa¿ywszy, ¿e obecnie mamy rok 2010. A mo¿e chcia³e¶ po prostu napisaæ, ¿e "upierali siê, ¿e przez 1000 lat". W takim wypadku ca³a wypowied¼ nabierze sensu.
A wracaj±c do tematu: trudno mi zgodziæ siê ze stwierdzeniem, ¿e "my nigdy czego¶ takiego nie mieli¶my" (o systemie modalnym). To, ¿e w ró¿nych niszach powstawa³y melodie wykraczaj±ce poza ten system nie znaczy, ¿e nie by³ on wa¿nym punktem odniesienia.