CYTAT
je¶li kto¶ 1000 lat temu obsesyjnie upiera³ siê, ¿e muzyka oparta jest na skalach modalnych to widocznie wtedy by³a
Podobnie je¶li kto¶ upiera³ siê 1000 lat temu, ¿e Ziemia jest p³aska, to równie¿ z pewno¶ci± taka by³a.
Tak, wiem: kszta³t Ziemi to sprawa obiektywna, a teoria muzyki nie. Przejdê wiêc do rzeczy:
Mówi³em o "upieraniu siê przez 1000 lat", a nie "1000 lat temu", a tak d³ugo chyba nikt nie ¿yje ¿eby mieæ bezpo¶redni ogl±d na sytuacjê i wiedzieæ co w tym czasie by³o, a co nie. Poza tym idea badania systemów muzycznych z perspektywy historycznej, jak równie¿ zwi±zana z ni± metodologia badawcza, istniej± dopiero od niedawna, w³a¶ciwie od po³owy XIX wieku. Wcze¶niej ludzi po prostu nie interesowa³a historia ich systemu muzycznego lub te¿ opierali siê oni na nieobiektywnych, na po³y mitycznych przes³ankach. Przyk³adowo w wielu traktatach z XVI-XVII wieku znajdziesz s³ynn± historiê o Pitagorasie, kowalu i m³otach przypadkowo nastrojonych na ró¿ne interwa³y muzyczne. Dlatego twierdzenie ¿e kto¶ co¶ wiedzia³ lepiej ni¿ my tylko dlatego, ¿e ¿y³ dawniej, jest z natury b³êdne.
Poza tym, skoro interesujesz siê muzyk± ¶redniowiecza, wypada³oby wiedzieæ sk±d wziê³y siê pocz±tki teorii muzyki tej epoki, a sk±d muzyka, której ta teoria mia³a dotyczyæ. Dosz³aby¶ do zaskakuj±cych wniosków.
CYTAT
w pierwszym utworze proponowane przez improwizuj±cego kolesia wspó³brzmienia niezbyt odpowiada³y tym, jakich wymaga³a melodia [...] Poza tym grali te¿ po prostu kilka melodii indyjskich i w tej materii zespó³ spisa³ siê jako otwórcy. Po³±czenia tej harmonii z melodiami europejskimi wysz³o natomiast genialnie, i nie obchodzi mnie co na to teoria muzyki. Brzmia³o bosko.
Wyszukane s³owa, ale pozbawione ¿adnego konkretnego znaczenia. Jak zreszt± wiêkszo¶æ recenzji muzycznych pisanych przez amatorów. Niestety taki opis ani trochê nie przybli¿y czytelnika do wyobra¿enia jak móg³ wygl±daæ ten koncert, a szkoda, bo chêtnie bym siê dowiedzia³.