Witajcie!
Planujê sobie skompletowaæ strój Tataro-Mongo³o-Kipczaka zachodniej czê¶ci wielkich stepów (dzisiejsza Ukraina) z po³owy XIII w. W moim zamy¶le mia³by sk³adaæ siê z podanych poni¿ej czê¶ci garderoby. Tu muszê zaznaczyæ, ¿e w moim, byæ mo¿e mylnym, przekonaniu, strój nomadów z wielkich stepów nie ró¿ni siê zbytnio na przestrzeni wieków ¶rednich i sk³ada z tych samych wzorów i elementów, które powoduj± jego sta³o¶æ i niewielk± „zmienialno¶æ” na przestrzeni od X do XV w.
1. Bielizna
Jedyne opcja jaka mi przychodzi do g³owy to propozycja S. Beker`a z „Red Kaganate”, czyli l¿ejsza i krótsza wersja spodni.
2. Koszula
Waham siê z wyborem miêdzy to co pokazuje S. Beker na „RK” a czy¶ bardziej prostym. Ale ta z „RK” jest turecka z Egiptu wiêc gdzie tu stepy?
Ze stójk± czy bez? D³uga do pó³ uda czy do kolan? Rozciêcie pod szyj± z boku czy przodu? Jak wi±zane? Rêkawy z mankietami, co by to lepiej dopasowaæ do rêki czy trochê lu¼no?
Wspó³cze¶nie przy strzelaniu z ³uku Mongolowie obwi±zuj± lew± rêkê od nadgarstka do ³okcia rzemieniem lub ta¶m±, co by nie mieæ problemów, wiêc mo¿e lu¼no?
3. Spodnie
Czy maj± to byæ spodnie turecko-mongolskie nieocenionego Steviego B. z (www.geocites.com/kaganate/pants2.html) Najbardziej mi pasuj±, ale mo¿e kto¶ ma jakie¶ inne propozycje lub sugestie.
4. Deel (cha³at)
Ogólnie artyku³y na stronie „Red Kaganate” sugeruj± du¿± dowolno¶æ w kszta³cie poszczególnych czê¶ci „deel”. Zmodyfikowa³bym tylko krój tylnej czê¶ci, dziel±c je na dwie, o ile siê zdecydujê na rozciêcie z ty³u. Niemniej jednak mam parê w±tpliwo¶ci jak przychodzi do decyzji:
a) rozciêcie z ty³u czy bez rozciêcia ?
Tu mam lekkiego zgryza. Z za³o¿enia zamierzam wsiadaæ w tym na konia, a z moich dotychczasowych do¶wiadczeñ wynika, ¿e takie rozciêcie bardzo u³atwia i uprzyjemnia jazdê. Materia³ ikonograficzny nie dostarcza mi odpowiedzi na to pytanie, a analiza zdjêæ obecnych „deel” u¿ywanych w Mongolii pokazuje, ¿e nie maj± one rozciêæ, a „spódnica” jest po prostu podwijana pod pupê przy wsiadaniu na konia. No ale to, co mamy dzi¶, niekoniecznie mia³o miejsce wczoraj.
B) materia³
Tylko we³na czy grubsza bawe³na by³aby dopuszczalna?
c) podszewka
Z ni± czy bez niej? Na ca³ej powierzchni czy tylko w niektórych miejscach no i z czego, z bawe³ny?
d) kszta³t rozciêcia pod szyj±
Problem jak przy rozciêciu z ty³u. Stroje zachowane z XIII w (Persja)., portrety (chyba chiñskie) pierwszych chanów mongolskich (dok³adnie Czyngis-chana i Kubi³aja) oraz japoñskie ryciny przedstawiaj±ce inwazjê Mongo³ów na Japoniê prezentuj± typ „szlafrokowy”, natomiast du¿o pó¼niejsze oraz obecne bez wyj±tku „z podciêciem i zak³adk±”. Osobi¶cie sk³ania³bym siê ku „szlafrokowi” – historyczny i wydaje mi siê, ¿e ³atwiej zrobiæ, ale ilo¶æ i dobitna namacalno¶æ dzisiejszych oraz ich jednolito¶æ w formie powoduj± moje wahanie.
d) zdobienia
Jakie ewentualnie formy zdobienia wchodzi³y w grê? Wydaje mi siê, ¿e gdzie¶ widzia³em obszycie wszystkich brzegów kolorow± ta¶m± czy krajk±, ale to by³ raczej wspó³czesny model.
5. Buty
Z braku woj³oku w grê wchodz± tylko skórzane. Wymy¶li³em je sobie wysokie, do konnej jazdy i z czubkami w górê. W±tpliwo¶æ dotyczy natomiast kszta³tu cholewki u góry. Czy kto¶ by mia³ jakie¶ sugestie, albo wzory, zdjêcia, ikonografia itp.? Kiedy¶ na filmie widzia³em mongolskich zapa¶ników. Ich tradycyjne buty by³y skórzane, d³ugie, z ewentualnymi wstawkami z woj³oku, z jakimi¶ sznurkami czy rzemieniami w po³owie ³ydki i licznymi, czêsto kolorowymi zdobieniami. Wygl±da³y jak aplikacje ze skóry (?). Niestety by³ to film i operator nie skupia³ siê na ich obuwiu.
6. Nakrycie g³owy
Tu mam prawdziwy problem. To co widzê na rycinach (nie mówimy o he³mach), to jaki¶ bezkszta³tne kawa³ki skóry czy woj³oku i trudno siê domy¶liæ jaki to mia³oby kszta³t i krój. Z kolei dzisiejsze, tradycyjne, mongolskie nakrycia g³owy wydaj± mi siê ciut „cepeliowskie”. Z kronik wynika ¿e mia³y klapki (kark i boki) i mo¿na je by³o zawi±zaæ pod brod± w razie zimna czy wiatru, ale nic wiêcej. Jakim¶ wyj¶ciem by³oby oparcie siê na dzisiejszych i zrobienie czego¶ takiego tylko z walorami u¿ytkowymi – taka uszanka z czubkiem? Jaki¶ sugestie?
6. Pas i nó¿ i co na pasie
Tu to szczerze mówi±c ciemno¶æ widzê i nic nie wiem. Zw³aszcza jakie mog³y byæ kszta³ty no¿y/sztyletów u¿ywane w XI-XIII w. na stepach.I jak wygl±da³by torebki czy sakwy napa¶ne. Pomocy! W ¦wiêtos³awskim nie ma nic o no¿ach.
7. Kolory
Z wyj±tkiem bielizny widzê jakie¶ ciemne. W koñcu zgodnie z opisami Najmanowie nazywali Mongo³ów „kubczasu baratutan” (nosz±cy ciemn± odzie¿), ale mam w±tpliwo¶æ czy po kontaktach z ludami tureckimi (Kipczacy), które przewa¿a³y na terenie Z³otej Ordy, co¶ w temacie kolorów im siê nie zmieni³o.
Poniewa¿ jestem zwolennikiem zasady „raz a dobrze” nie chcê siê braæ do szycia bez dobrze przemy¶lanych szczegó³ów i dok³adnych planów. Dlatego te¿ poddajê mój projekt i w±tpliwo¶ci z nim zwi±zane pod dyskusjê prosz±c o wszelakie sugestie, rady i materia³y informacyjne, które pomog³yby mi zlikwidowaæ znaki zapytania, lub dostarczy³yby mi nowej wiedzy czy nowych rozwi±zañ.
Maj±c nadziejê, ¿e kto¶ siê odezwie – pozdrowienia.
PS.
A tak BTW, na ostatnim oblê¿eniu w Rynii widzia³em cz³owieka w b³êkitnym deel i czapce, o niew±tpliwe mongolskich rysach, które pozwalaj± mi przypuszczaæ, ¿e by³ tzw. orygina³em. Poniewa¿ po bitwie musia³em siê od razu zwijaæ, nie mia³em czasu go odszukaæ. Czy kto¶ wie sk±d on by³ i jak z nim nawi±zaæ kontakt? Je¶li jest jak my¶lê, móg³by mi wiele wyja¶niæ.