Niefartownie pad³a freha i nie mia³em Wam jak dostarczyæ regulaminów, oto one:
Regulamin I Otwartych Mistrzostw Ma³opolski w £ucznictwie Historycznym
Nowy Wi¶nicz, 5. lipca 2009.
§ 1
Impreza ma charakter rekreacyjny, tradycyjny, nie datowany. Mistrzostwa s± otwarte tj. mog± w nich braæ udzia³ osoby niemieszkaj±ce na terenie Ma³opolski. Uczestników obowi±zuje strój tradycyjny (dopuszcza siê stroje historyczne i stroje stylizowane na historyczne). Strza³y i ³uki tradycyjne.
§ 2
Nie mo¿na nie dopu¶ciæ do udzia³u w turnieju ³ucznika, który spe³nia wymagania regulaminowe. Organizator i sêdzia musz± bezwzglêdnie przestrzegaæ regulaminu i po rozpoczêciu turnieju nie mo¿e on byæ zmieniony ani z urzêdu, ani na wniosek (nawet wszystkich uczestników turnieju) – ze wzglêdów technicznych lub w celu nie przed³u¿ania turnieju poza przyjête ramy czasowe mo¿na jedynie zmniejszyæ liczbê serii (powtórzeñ) danej konkurencji. Obowi±zuje fundamentalna zasada ¿yczliwo¶ci wobec uczestników turnieju oraz interpretowania postanowieñ regulaminu wy³±cznie na korzy¶æ uczestnika.
§ 3
Dopuszcza siê wszelkie ³uki tradycyjne stylizowane na historyczne (proste i refleksyjne, jednorodne i kompozytowe), bez wzglêdu na to, przy u¿yciu jakich technik i technologii oraz z jakich materia³ów zosta³y wykonane. Oprócz ³uków tradycyjnych dopuszcza siê tak¿e ³uki historyczne oraz rekonstrukcje ³uków historycznych. Nie dopuszcza siê ³uków bloczkowych, ani ³uków wyczynowych.
§ 4
Niedozwolone s± jakiekolwiek celowniki nienaturalne. Nie dopuszcza siê celowników i oprzyrz±dowania wystaj±cego poza obrys majdanu i ramion ³uku. Dopuszcza siê celowniki w formie przyciêtych na jednakow± d³ugo¶æ strza³, znaków na majdanie, czy b±czków na ciêciwie lub kolorowych nitek wplecionych w owijkê ciêciwy. Dozwolone s± okienka i pó³ki w majdanie. Dozwolona jest podpórka pod strza³ê: drewniana, rogowa, skórzana, z w³osia lub inna. Osady w promieniach drewniane lub z materia³ów naturalnych. Brzechwy strza³ mog± byæ wy³±cznie drewniane, a lotki z materia³ów naturalnych: piór, skóry, pergaminu, papieru. Dopuszcza siê groty metalowe wszelkiego typu, równie¿ toczone, a ponadto z kamienia lub rogu. Dozwolone s± dowolne ko³czany i goryty ze skóry, tkaniny lub z drewna - o kszta³tach historycznych lub naturalnych. Strza³y u¿ywane w konkurencjach turniejowych przez poszczególnych zawodników powinny siê odró¿niaæ indywidualnym oznaczeniami (kolorem lotek, podpisami lub kolorowymi opaskami na brzechwie, wzglêdnie barwami owijek, czy innymi trwa³ymi znakami).
§ 5
W przypadku oddania wiêkszej liczby strza³ów, ani¿eli przewidziana dla danej konkurencji – uczestnikowi odejmuje siê stosown± liczbê strza³ pocz±wszy od najwy¿ej punktowanych. Nie wolno oddawaæ dodatkowych strza³ów, je¶li po podej¶ciu do tarczy oka¿e siê, ¿e uczestnik odda³ mniejsz± liczbê strza³ów, ani¿eli przewidziane dla danej konkurencji. Zalicza siê wy³±cznie strza³y, które pozosta³y w tarczy. W przypadku w±tpliwo¶ci liczbê punktów za dane trafienie zalicza siê zawsze na korzy¶æ uczestnika, w szczególno¶ci trafienia w granicê pomiêdzy polami o ró¿nej punktacji zalicza siê jako wy¿ej punktowane.
§ 6
Zg³oszenia do turnieju przyjmuje sêdzia Pawe³ Strojny – za po¶rednictwem Internetu (pawel@terrafelix.pl; tytu³ „Zg³oszenie do mistrzostw ³uczniczych”) lub osobi¶cie przed rozpoczêciem turnieju. O mo¿liwo¶ci wyst±pienia w turnieju decyduje kolejno¶æ zapisów. W razie potrzeby Uczestnicy niezapisani do soboty (4. lipca) drog± e-mailow± mog± zostaæ poddani wstêpnym eliminacjom. Forma eliminacji zostanie okre¶lona przez Sêdziego.
§ 7
Na turniej sk³adaæ siê bêd± nastêpuj±ce konkurencje:
Strzelanie stoj±c – 30 kroków – 9 strza³
Strzelanie ty³em – 25 kroków – 9 strza³
Strzelanie z przyklêku – 25 kroków – 9 strza³
Odchodzenie – 20, 25, 30 kroków – 3x3 strza³y
Strzelanie na czas – 20 kroków – 30 s. dowolna liczba strza³
Hetman (strzelanie do czê¶ciowo zas³oniêtego przez inne najwy¿ej punktowanego celu) – 35 kroków – 9 strza³
Odblokowywanie (po trafieniu w minimum ¿ó³te pole mo¿na strzelaæ do dalszej tarczy, punkty odpowiednio x1, x2, x3) – 15, 25, 35 kroków – 9 strza³
Kolejno¶æ rozgrywania konkurencji zostanie ustalona przez Sêdziego w porozumieniu z Uczestnikami.
§ 8
W sytuacjach spornych dotycz±cych przebiegu turnieju ostateczna decyzja nale¿y do Sêdziego.
§ 9
Dla uczestników Mistrzostw przewidziano nagrody. Zwyciêzca otrzyma pami±tkowy puchar. Sze¶ciu najlepszych otrzyma nagrody pieniê¿ne, które bêd± mogli przeznaczyæ na wydatki zwi±zane z odtwórstwem i ³ucznictwem historycznym. Wszyscy uczestnicy Mistrzostw otrzymaj± pami±tkowe dyplomy.
§ 10
W pobli¿u pola ³uczniczego prowadzi siê punkt pierwszej pomocy medycznej z apteczk±. Do udzia³u w turnieju nie dopuszcza siê osób odurzonych alkoholem, narkotykami lub ¶rodkami psychotropowymi, a ponadto osób, które niestosownym zachowaniem lub ubiorem zak³ócaj± przebieg turnieju. W trakcie turnieju ka¿dy uczestnik ma regulaminowe prawo i obowi±zek podaæ komendê „Przerwij ogieñ”, je¿eli zauwa¿y sytuacjê, która mog³aby wprowadzaæ stan zagro¿enia na torze ³uczniczym, a ka¿dy strzelaj±cy ma obowi±zek samodzielnie przerwaæ strzelanie, je¶li zauwa¿y tak± sytuacjê i samemu wydaæ stosown± komendê.
*********************
Regulamin I Otwartych Mistrzostw Ma³opolski w Szermierce Historycznej
Nowy Wi¶nicz, 5. lipca 2009.
§ 1
Impreza ma charakter rekreacyjny, tradycyjny. Mistrzostwa s± otwarte tj. mog± w nich braæ udzia³ osoby niemieszkaj±ce na terenie Ma³opolski. Uczestników obowi±zuje strój historyczny (dopuszcza siê stroje historyczne i stroje stylizowane na historyczne). Szable historyczne.
§ 2
Nie mo¿na nie dopu¶ciæ do udzia³u w turnieju szermierza, który spe³nia wymagania regulaminowe. Organizator i sêdzia musz± bezwzglêdnie przestrzegaæ regulaminu i po rozpoczêciu turnieju nie mo¿e on byæ zmieniony ani z urzêdu, ani na wniosek (nawet wszystkich uczestników turnieju) – ze wzglêdów technicznych lub w celu nie przed³u¿ania turnieju poza przyjête ramy czasowe mo¿na jedynie zmniejszyæ liczbê punktów które koñcz± walkê. Obowi±zuje fundamentalna zasada ¿yczliwo¶ci wobec uczestników turnieju oraz interpretowania postanowieñ regulaminu wy³±cznie na korzy¶æ uczestnika. Uczestnicy maj± obowi±zek szczególnego poszanowania konkurentów i przedstawicieli organizatora – przez wzgl±d na wielowiekow± tradycjê szermierki i obecno¶æ widzów dla których turniej ma charakter równie¿ edukacyjny i popularyzatorski.
§ 3
Dopuszcza siê wszelkie szable bêd±ce replikami lub orygina³ami szabel datowanych na lata 1550-1700. Szable nie mog± posiadaæ ¿adnych ostrych krawêdzi. Szable musz± byæ wyprodukowane z my¶l± o walce i w dobrym stanie technicznym. Nie dopuszcza siê innej broni, w szczególno¶ci: rapierów, mieczy, broni bêd±cej odwzorowaniem nieokre¶lonych orygina³ów i innej.
§ 4
Dla bezpieczeñstwa Uczestników, ka¿dorazowo musz± oni zostaæ wyposa¿eni w kompletny pancerz obejmuj±cy co najmniej: ochronê g³owy w postaci szyszaka husarskiego, karwasza na walcz±c± rêkê, kolczugi, rêkawicy ochronnej i obojczyka chroni±cego szyjê lub tkaniny do owiniêcia szyi, grubego stroju pod kolczugê i pasa. W przypadku u¿ytkowania szabli bez kab³±ka, Uczestnik musi zostaæ wyposa¿ony w rêkawicê ochronn± na tyle grub± aby bez obaw amortyzowa³a bezpo¶rednie ciêcie szabl± w d³oñ. Organizator zapewnia: szyszaki, karwasze i kolczugi, istnieje mo¿liwo¶æ u¿ywania innych zaakceptowanych przez Sêdziego egzemplarzy i konieczno¶æ zapewnienia sobie indywidualnie pozosta³ych wymaganych elementów pancerza.
§ 5
Pole punktowane obejmuje g³owê, przód korpusu poni¿ej linii obojczyka a powy¿ej pasa przechodz±cego przez pêpek oraz ca³e ramiona a¿ do nadgarstków wy³±cznie. Niedozwolone jest celowe uderzanie przeciwnika poza polem punktowym (w tym równie¿ w szyjê i d³onie). Niedozwolone jest zadawanie pchniêæ. Niedozwolone jest celowe odwracanie siê do przeciwnika plecami. Niedozwolona jest celowa utrata kontaktu z w³asn± szabl± (w tym przerzucanie szabli z rêki do rêki).
§ 6
Pole punktowane zostanie podzielone na trzy sektory – g³owê, praw± i lew± stronê cia³a (w tym ramiê i odpowiedni± stronê korpusu). Pierwsze trafienie danego Uczestnika w danej walce w okre¶lony sektor jest równoznaczne z zaliczeniem 3 punktów, ka¿de kolejne trafienie w raz trafiony sektor liczy siê za 1 punkt. Walka toczy siê do zdobycia co najmniej 8 punktów przez jedn± ze stron (je¶li w wyniku trafienia w nowy sektor nale¿y naliczyæ wiêcej ni¿ 8 punktów – zostaj± one zaliczone – tylko w takim przypadku mo¿liwy jest wynik wiêkszy ni¿ 8:x). O zaliczeniu trafienia decyduj± w pierwszej kolejno¶ci walcz±cy, je¶li istnieje pomiêdzy nimi ró¿nica zdañ – ostateczn± decyzjê podejmuje Sêdzia po konsultacji z Asystentem. Trafienia obopólne, przypadkowe i za s³abe nie s± punktowane.
§ 7
Turniej rozgrywany bêdzie systemem pucharowym. Na pocz±tku turnieju rozlosowane zostanie drzewko turniejowe. Trzech najlepszych zawodników zmierzy siê w finale – w systemie ka¿dy z ka¿dym. W przypadku równej liczby zwyciêstw w finale o ostatecznej kolejno¶ci zadecyduj± sumy zdobytych w finale punktów a w nastêpnej kolejno¶ci suma punktów zdobytych w ca³ym turnieju.
§ 7
Zg³oszenia do turnieju przyjmuje sêdzia Pawe³ Strojny – za po¶rednictwem Internetu (pawel@terrafelix.pl; tytu³ „Zg³oszenie do mistrzostw szermierczych”) lub osobi¶cie przed rozpoczêciem turnieju. O mo¿liwo¶ci wyst±pienia w turnieju decyduje kolejno¶æ zapisów. W razie potrzeby Uczestnicy niezapisani do soboty (4. lipca) drog± e-mailow± mog± zostaæ poddani wstêpnym eliminacjom. Forma eliminacji zostanie okre¶lona przez Sêdziego.
§ 8
W przypadku niestosowania siê do zapisów regulaminu, Sêdzia mo¿e na³o¿yæ na Uczestnika karê upomnienia, utraty punktów, walkowera w danej walce (wynikiem 8:0) oraz dyskwalifikacji. W sytuacjach spornych dotycz±cych przebiegu turnieju ostateczna decyzja nale¿y do Sêdziego.
§ 9
Dla uczestników Mistrzostw przewidziano nagrody. Zwyciêzca otrzyma pami±tkowy puchar. Sze¶ciu najlepszych otrzyma nagrody pieniê¿ne, które bêd± mogli przeznaczyæ na wydatki zwi±zane z odtwórstwem i szermierk± historyczn±. Wszyscy uczestnicy Mistrzostw otrzymaj± pami±tkowe dyplomy.
§ 10
Uczestnicy bior± udzia³ w turnieju na w³asn± odpowiedzialno¶æ, Organizator nie ponosi odpowiedzialno¶ci za uszczerbek na zdrowiu niezawiniony przez Organizatora. W pobli¿u miejsca odbywania siê turnieju prowadzi siê punkt pierwszej pomocy medycznej z apteczk±. Do udzia³u w turnieju nie dopuszcza siê osób odurzonych alkoholem, narkotykami lub ¶rodkami psychotropowymi, a ponadto osób, które niestosownym zachowaniem lub ubiorem zak³ócaj± przebieg turnieju i takich co do których istnieje uzasadniona obawa dotycz±ca ich bezpieczeñstwa w trakcie trwania turnieju. W trakcie turnieju ka¿dy uczestnik ma regulaminowe prawo i obowi±zek podaæ komendê „Przerwij walkê”, je¿eli zauwa¿y sytuacjê, która mog³aby wprowadzaæ stan zagro¿enia na polu walki, a ka¿dy walcz±cy ma obowi±zek samodzielnie przerwaæ walkê, je¶li zauwa¿y tak± sytuacjê i samemu wydaæ stosown± komendê.
*****************
Pozosta³o trochê ma³o czasu na ich modyfikacjê ale je¿eli macie jakie¶ uwagi - piszcie.
Zapraszam te¿ na stronê :
http://szlachta.terrafelix.pl/viewtopic.php?f=5&t=73 (zapisy na LARPa)
http://szlachta.terrafelix.pl/viewtopic.php?f=5&t=71 (zapisy na turnieje)
http://img6.imageshack.us/img6/8169/swiato...isnickiej20.jpg (plakat z programem imprezy)