Mam ¶wiadomo¶æ tego, ¿e istnieje ju¿ temat traktuj±cy o flecie, przerobi³em go w ca³o¶ci, jednak jego tre¶æ przekona³a mnie do za³o¿enia nowego tematu, bo bêdzie traktowa³ o czym innym. Nie interesuj± mnie w tym temacie flety dopasowane do wspó³czesnych skal, stosunkowo nowoczesne flety, jakimi s± sopilki, aluminiowe low whistle, itd. I b³agam, nie myliæ fletów z instrumentami stroikowymi, co ju¿ sie zdarza³o na niejednym forum.
Je¶li chodzi o zakres wystêpowania, to ograniczy³bym sie do Europy i Bliskiego Wschodu oraz krajów basenu Morza ¦ródziemnego, ewentualne nawi±zania do Azji, jako ¿e st±d przywêdrowa³ niejeden instrument.
Je¶li chodzi o staro¿ytno¶æ, czy te¿ wczesne ¶redniowiecze, to instrument ten jest dosyæ problematyczny ze wzglêdu na niewielk± ilo¶æ znalezisk, czy te¿ jakichkolwiek graficznych form przedstawiaj±cych go. Interesuj± mnie g³ównie te z okresu wczesnego ¶redniowiecza, jednak z wymienionego powodu uwa¿am, ¿e trudno by³oby nie nawi±zaæ do tych z s±siednich epok.
Jedyne, jakie znam z okresu wczesnego ¶redniowiecza, to wykonane z ko¶ci, w dodatku z niewielk± ilo¶ci± otworów (flet z Birki, Trelleborga, Biskupina - te chyba ju¿ niestaro¿ytne), najczê¶ciej 2-3 otworowe. Przyk³adów jest sporo tego typu, wystêpowa³y nawet w wiekach póxniejszych (znalezisko z Arhus). Je¶li dobrze kojarzê, to ten typ fletu nazywamy blokowym.
http://www.yggdrasillthing.fora.pl/dawna-m...ikingow,51.html - tutaj 1 przyk³ad
Dokumentacje fotograficzne tych znalezisk, czy te¿ szkice, które zazwyczaj widywa³em by³y niechlujnie wykonane, zazwyczaj brak zdjêæ z drugiej strony, jakichkolwiek pomiarów.
Je¶li dobrze kojarzê, to zazwyczaj otwory umieszczane by³y tylko z wierzchu, wyj±tkiem, jaki znam z otworem na kciuk to flet z Kowalewa (4 z wierzchu, 1 na kciuk). http://www.freha.pl/index.php?showtopic=1389&st=60
Mo¿e zna kto¶ wiêcej takich? Spotka³em sie jeszcze z takim, rzekomo z okresu staro¿ytno¶ci (Imperium rzymskie).
http://www.he-artefakte.de/Europa/Praehist...te/Knochen.html
Do¶æ nietypowym fletem i chyba jedynym znaleziskiem jak na ¶redniowiecze jest flet z Sigtuny. Potocznie typ ten nazywany jest quena b±d¼ shakuhachi, od tych u¿ywanych jeszcze dzi¶ m. in. w Peru, czy Chinach. Na zdjêciach widaæ tylko otwory z wierchu, zak³adam wiêc, ¿e na kciuk nie posiada.
Wszystko dotad to jednak instrumenty ko¶ciane. Czy spotka³ siê kto¶ z opisami drewnianych instrumentów tego typu? Wiem, ¿e istnia³y. Wspomina o nich chocia¿by Maciej Rych³y w dostepnym w Internecie artykule pt. ¦piewaj±ca piszcza³ka. Jednak nigdy zdjêæ nie znalaz³em. Ciekawi mnie, z jakich gatunków drewna by³y wykonane. Bo je¶li z czarnego bzu, to sprawa jest prosta, a je¶li innego -musia³y byæ wykonane przy u¿yciu tokarek, tj. flety z pó¼niejszych wieków (Dordrecht, Goettingen, Eslingen, Tartu, Elbl±g). Na uwagê zas³uguje flet z Nysy (XIV w.), jego kopia w gablocie muzealnej, który by³ wykonany z czarnego bzu, podobnie jak tamte - 7 otworów u góry i jeden u do³u. Najbardziej podobny do tego z Tartu, jednak d³uzszy, bo ma ok. 30 cm. Ale do tematu pó¼iej wrócimy.
S±dz±c po ró¿norodno¶ci co do ilo¶ci otworów (czêsto niewielkiej) w przypadku fletów wczesnych mo¿na wyci±gn±æ pochopne wnioski, ¿e nie u¿ywano jednolitej skali. Jednak z drugiej strony zastanawiam sie nad tym, czy pewne antyczne wzorce nie by³y kontynuowane. Przemawia za tym chociazby znalezisko liry w Sutton Hoo, której wzór jak mi wiadomo pochodzi z póxniejszych lir rzymskich. Inny przyk³ad, fletnia z Jorvik - materia³ ¶wiadczy o tym (bukszpan), ¿e albo jest importem, naleza³a do muzyka wêdrownego albo materia³ do jej wykonania by³ importowany i wzorem by³a fletnia z rejonu basenu Morza Sródziemnego. Dziwnym zbiegiem okoliczno¶ci fletnia rzymska o 1000 lat starsza, znaleziona w Eschenz te¿ by³a wykonana z bukszpanu, nie wiem, jak z t± z Titz-Ameln, z Alesii, z Rijksdienst i jeszcze jedn±.
http://www.panfluteforum.org/ubbthreads/sh...=&fpart=all
Maj±c materia³ porównawczy, zak³ada siê ¿e fletnia z Jorku posiada³a te¿ 7-8 otworów. Znalezisko jest uszkodzone, a trudno by³oby od³amaæ tak ma³y fragment wzd³u¿ w³ókien, poza tym otwór na sznurek by³ najprawdopodobniej na ¶rodku. Ró¿ni sie ona jednak od rzymskich tym, ¿e by³a inaczej strojona - by³a podobno pe³notonowa, w rzymskich wystêpuj± pó³tony.
Troszkê odbieg³em od tematu, lecz ¶wiadomie. Czy kto¶ wie, jak jest z fletami? Czy odstêpy miêdzy d¼wiêkami te¿ s± w formie pe³nych tonów w tych wczesno¶redniowiecznych? Obserwuj±c odleg³o¶ci miêdzy otworami oraz ich podobne wielko¶ci, mam wra¿enie, ¿e by³y ca³e tony, ale to moje przypuszczenia tylko. I nie twierdzê, ¿e nei znano pó³tonów, bo i w takich fletach ³atwo je wydobyæ.
Zauwa¿y³em, ¿e nie tylko flety, ale i instrumenty stroikowe posiada³y niewiele otworów na palce (znaleziska z Falster, Lund,York, rejony Fryzji). Mog³oby sie wydawaæ, ¿e nie by³o potrzeby, by mia³y nich wiêcej.
Niedawno czyta³em skape informacje na temat fletu z epoki Ptolemejskiej, znajduj±cego siê w muzeum w Londynie. Ma ktos wiêcej informacji na jego temat? Pisa³ te¿ o nim Maciej Rych³y w kontek¶cie projektu muzyki antycznej w Gardzienicach. Mo¿e ktos zna wiêcej znalezisk, przedstawieñ fletów antycznych? O nich wiem najmniej.
Zwróci³em tez uwagê na to, ¿e ilo¶æ otworów we flecie nie jest zalezna od epoki, z jakiej pochodzi, ¿e im m³odszy tym ma nich wiêcej. Przyk³ad-flety z epoki kamienia
http://mathildasanthropologyblog.wordpress.com/tag/henan/
Wracaj±c do fletów z okresu gotyku zauwa¿y³em, ¿e we wszystkich by³ ju¿ do¶æ jednolity schemat, ka¿dy mia³ u góry 7 otworów i 1 na kciuk. Wykonane by³y z róznych materia³ów, bo z klonu, drewna owocowego, czarnego bzu. Z wyj±tkiem jednego wszystkie toczone. O ile dobrze kojarzê, wszystkie z 1 kawa³ka wbrew wizualnym z³udzeniom i mniej wiêcej ka¿dy wiercony cylindrycznie, brak sto¿kowych, o ile róznicê we wlocie i wylocie o 3 mm mo¿na uznaæ sto¿kowym (przypadek móg³ spowodowaæ, ¿e przy technologii wiercenia u wlotu jest wiêksza ¶rednica). W przypadku fletu z Elbl±ga mog³o to juz byc celowe. Jak jest ze skal± tych fletów? Zauwa¿y³em, ¿e d³ugo¶æ ¿adnego z nich nei przekracza 30 cm. Czy mo¿na na tej podstawie stwierdziæ, ¿e w gotyku nie preferowano zbyt niskich tonów?
http://www.youtube.com/watch?v=jIM4qNacvdY
Ten flet jako przyk³ad jest zdecydowanie wiêkszy i nie wydaje mi siê, by Pierre Hamon nie podchodzi³ powa¿nie do tematu, tylko na czym sie wzorowa³? Na malowid³ach? Bo s± te¿ takowe. Co prawda, malowid³a (freski, o³tarze tablicowe, miniatury?) dopiero pó¼nogotyckie mo¿na uznaæ za do¶æ poprawne, je¶li chodzi o realizm i zachowanie proporcji.
Czy ktos wie, jakich fletów u¿ywa Eduardo Paniagua?
Na uwagê zas³uguje tak¿e flet poprzeczny. Pojawi³ sie ju¿ napewno w staro¿ytno¶ci. Pojawia siê na licznych przedstawieniach w formei graficznej.
http://www.holzblas.net/Instrumente/Flote/...ittelalter.html
http://www.holzblas.net/Instrumente/Flote/...t/fruhzeit.html
Zna kto¶ jakie¶ znaleziska fletów poprzecznych? Jakiekolwiek?
Relief etruski przedstawia flecistê graj±cego na poprzecznym. Spotka³em sie z rekonstrukcj± z alabastru.
http://www.youtube.com/watch?v=BMBTgFt54g8
Jak wydedukowano, ¿e powinien byc z tego materia³u?
Domy¶lam siê, ¿e najstarsze nad Morzem ¦ródziemnym robiono z trzciny arundo donax. Nawet z naszej trzciny da siê wykonac niewielkie, o wysokiej tonacji. Ja wykonujê czesto z rdestowca ostrokoñczego, ale to nei jest rodzima ro¶lina i ¶mia³bym twierdziæ, ¿e ju¿ prêdzej bambusowe tutaj zawêdrowa³y niz rdestowe. Zapewne te¿ toczono z drewna.
Troszkê siê rozpisa³em, napisa³em to co wiem, bo chcia³bym sie dowiedzieæ czegos wiêcej, a niejednemu uzytkownikowi licze, ¿e te informacje pomog±. Poruszy³em tutaj te¿ temat skal, mo¿e niew³a¶ciwie bo wiem ¿e podobny temat istnieje. Jednak mo¿na go tam te¿ rozbudowaæ.
Zapraszam do tematu.