Czy na prze³omie XIV i XV przez najbogatszych u¿ywane by³y zbroje w ca³o¶ci z³ocone? Czy wystêpuje co¶ takiego w ikonografii lub innych ¿ród³ach? A je¶li by³y, to czy na ni± jeszcze co¶ zak³adano czy noszono j± jako zbrojê bia³±?
S± z³ocone pojedyncze elementy, g³ównie obrze¿a folg lub os³ony stawów.
Nie przypominam sobie wiêkszych z³oconych powierzchni do XVI wieku.
I mam w±tpliwo¶æ na ile to jest z³ocenie na ile tylko br±z... ale to musia³by¶ orygina³y zobaczyæ, jest ich kilka, choæby s³ynny komplet Ulryka IV von Matsch z Churburga, czy kilka rêkawic klepsydrowych.
W ikonografii w³a¶ciwie ¦wiêci, czasem postaci biblijne, czy w³adcy...
¦w Jerze u Van Eycka, ma ³adne z³ote ochrony koñczyn.
Hej,
co do z³otej zbroi to jeszcze pojawia siê taki w±tek u Andrea Mantegna, w obrazie : "Mêczeñstwo ¶w. Jakuba " . Jest w ni± ubrany jaki¶ ¿o³nierz na pierwszym planie w zbroi "fantastycznej" .
Pozdro
Mam te¿ przyk³ad czê¶ciowych z³oceñ z czasów nieco pó¿niejszych
S±dzê ,¿e jednak by³ to metal z³ocony ale o dok³adne informacje poleca³abym pytaæ pana Tomasza Kusiona z Muzeum Czartoryskich .Jest specem od militariów,fascynatem i niezwykle mi³ym i uczynnym cz³owiekiem
.Tak¿e je¶li który¶ z panów bywa w Krakowie polecam siê z panem Tomaszem skontaktowaæ.
A jak wygl±da sprawa z pokrywaniem takiej zbroi podobnymi kolorystycznie metalami? Mied¼, br±z, mosi±dz...
Znajomy powiedzia³ mi ¿e ponoæ jest egzemplarz zbroi ca³kowicie z³oconej tylko nie pamiêtam czy w Malborku czy w Muzeum Grunwaldzkim.
hej
Hans Memling, stworzony miêdzy 1467 a 1471 rokiem, obecnie Muzeum Narodowe w Gdañsku.
http://lh3.ggpht.com/_sGtSU5Cj_Jk/STR7QUod...pzTZWg/mem..jpgpozdrawiam
Bartosz
Przypuszczam ¿e te drogie zbroje by³y jednak z³ocone technik± ogniow± ,dzi¶ raczej niestosowan± bo bardzo szkodliw± dla zdrowia.Co do stosowania miedzi....w±tpiê ,bo pamiêtaj ,¿e ona po jakim¶ czasie ma zielonkawy nalot przy odpowiednich warunkach-a o "Zielonych rycerzach" chyba nie rozprawiamy
.Br±z i mosi±dz owszem mo¿na wzi±æ pod uwagê je¶li zdobienie jest w technice damaskina¿u.Ale to wyklucza wtedy ca³e "z³ote zbroje".Ale ja na to patrzê z perspektywy z³otnika
Nie poprê tego, ¿adnym konkretnym ¼ród³em, ale jak dla mnie najbardziej prawdopodobne jest po prostu p³atkowe z³oto..Przy czy hmm..,,z³ota zbroja" to co¶ takiego jak ekskalibur trochê..
Widzia³em na zdjêciu tak± zbroje turniejow±, z XVII wieku..
Có¿ ...z³oto p³atkowe? Nie nak³ada³am go nigdy ale wiem jaka jest technologia.Stosuje siê je w zdobnictwie malarstwa,rze¿b, w introligatorstwie ,przy poz³acaniu ram do obrazów czy dekoracji wnêtrz-sztukaterii.Wiem ¿e nak³adano z³oto p³atkowe na sztandary i inne tkaniny ale o nak³adaniu go na metal nie czyta³am.
Mo¿e wypowie siê jaki¶ konserwator i odpowie na moje pytanie-jaka jest wytrzyma³o¶æ takiego z³ota na uderzenie i ¶cieranie? Bo zastanawiam siê jak by³a by taka zbroja poz³ocona t± technik± czyszczona? O ile wiem jak zachowuje siê metal pokryty z³otem technik± ogniow± -wielokrotnie odczyszcza³am i naprawia³am przedmioty mszalne z XIX w-monstrancje ,kielichy i patery -czyli przedmioty czêsto stosowane.Nawet je¶li taki przedmiot zostanie uderzony ,b±dz poz³ota zejdzie-bo siê zetrze mo¿na ponownie poz³ociæ taki wyrób.Nie ma problemu z czyszczeniem-tj.tarciem .Pozostaje piêkny po³ysk.
A przecie¿ ka¿dy z panów wie ,¿e zbrojê nale¿y czasem wyczy¶ciæ
-obawiam siê ,¿e Twoje z³oto p³atkowe nie zda³o by egzaminu w praktyce.
Tak wiêc co: z³ota farba? mo¿e pigment zbli¿ony kolorystycznie móg³by z powodzeniem imitowaæ z³oto..
-wybacz ale tym to mnie zabi³e¶.
Robercie ! Bardzo dobrze imituje z³oto srebro p³atkowe pomalowane laserukiem odpowiedniego koloru. Tylko ze nale¿a³o by zwróciæ uwagê ¿e techniki poz³acarskie s± zbyt drogie i zbyt kruche i nietrwa³e aby u¿ywaæ ich na przedmiotach u¿ytkowych!
Znane by³y przynajmniej dwie techniki z³ocenia:
Amalgamatem- mieszanina rtêci 8 czê¶ci i ze zlotem 1cze,¶æ mieszano to na gor±co i nak³adano na posrebrzony lub miedziowany element. Ca³o¶æ podgrzewano a¿ wyparowa³a rtêæ i zosta³o samo z³oto na powierzchni przedmiotu. Zabieg powtarzano kilkukrotnie.
Metoda przez pocieranie, z³oto rozpuszczano w wodzie królewskiej proporcje 1:10w tym roztworze maczano szmatkê lnian±, po czym palono j±. Korkiem zwil¿onym wpierw w kwasie solnym wcierano popió³ w uprzednio srebrzony lub miedziowany element.
Uzyskiwano z³ocenie ma³o odporne na ¶cieranie.
Nie mia³em zamiaru, Kaya, przepraszam
Widzê ,¿e imæ Cukieras piêknie opisa³ technikê z³ocenia ogniowego-w³a¶nie z zastosowaniem rtêci.Przyznajê ,¿e nie chcia³o mi siê tego opisywaæ
-uzna³am ¿e sami sobie znajdziecie t± informacjê.
Ja siê raczej zastanawia³am nad inn± spraw±-kogo by³o by staæ na ca³± z³ot± zbrojê na prze³omie XIV i XV w i kto by³ by a¿ na tyle pró¿ny by sobie j± sprawiæ ? W ikonografii spotyka³am tylko archanio³ów i ¶wiêtych w takim rynsztunku, choæ przyznajê ¿e od paru lat zajmujê siê raczej XVI-XVIII w i mog³am co¶ przeoczyæ.
Robercie....Ty nie przepraszaj ! Ty siê postaraj nie sprawiaæ ¿ebym dostawa³a zawa³u ,bo ja delikatna kobieta jestem
To chyba najbardziej z³ota zbroja jak± kiedykolwiek skatalogowa³am
-ale jak widaæ nie jest ca³a z³ota i datowanie siê nam nie pokrywa .
W katalogu ,,Stara broñ w polskich zbiorach" jest zdjêcie z³otej zbroi z XVII w
no tak...ale Donki pyta o prze³om XIV i XV w.
A ha..a jak datowaæ zbrojê z twojej fotki..?
Oj, to tylko blaszki piêknisia
,który siê zawa³ : George Clifford, 3rd Earl of Cumberland datowana na 1580-85. Jest w zbiorach Metropolitan Museum
zreszt± pisa³am wcze¶niej ¿e cyt "datowanie siê nie pokrywa"
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.