Czy zna kto¶ zapiski mówi±ce o tym jakie kawa³y i ¿arty robili sobie ludzie w ¶redniowieczu?
Literatura sowizdrzalska - tam masz tego na pêczki.
Ponadto zajrzyj do literatury traktuj±cej o ¿yciu ¿aków - to kopalnia dowcipów (od wieków siê to nie zmienia).
Pta¶nik Jan, Obrazki z ¿ycia ¿aków krakowskich w XV i XVI wieku, Kraków 2008.
U Stanis³awa ze Skarbimierza co¶ by³o... o jakiej¶ akcji studentów...
Gdy tylko siê dokopiê, przytoczê cytat o m³odzie¿y, która rozrabia, ale dla hecy - jab³ka w sadzie kradn±, ogony krowom zwi±zuj±, przedrze¼niaj±, go³e ty³ki pokazuj± i dr± sie niecenzuralnie - jaki¶ kap³an o tym pisa³ (wkurzony, bo co¶ mu zawinili).
Rozmowy, jakie mia³ król Salomon z Marcho³tem...
Pêkaæ mo¿na ze ¶miechu gdy czyta siê takie maleñstwa jak Wyprawa plebañska i Albertus z wojny
Sporo dowcipnych sytuacji masz tam, gdzie s± diab³y - dotyczy to zw³aszcza misteriów, intemediów itd. form dramatycznych/dramatyzowanych.
Zazwyczaj pojawiaj± siê dwa diab³y - mia³y ¶mieszyæ (i o¶mieszaæ), dawaæ rozrywkê. Wygl±d diab³a juz wywo³ywa³ usmiech - ogromny brzuch, d³ugi ogon, który mia³ przytrzaskiwaæ drzwiami. wszystko mia³o dawaæ ¶miech po to, by o¶mieszyæ ludzi, którzy ulegaj± diab³u (bo ¶miech to potê¿na broñ). I tu drobna uwaga - nie zawsze to, co na pierwszy rzut oka wydaje nam siê dzi¶ dowcipem, mia³o byæ tylko dowcipem. Wiele takich sytuacji mo¿na znale¼æ w misteriach tam, gdzie s± sceny z diab³ami i scena gdy Chrystus zstêpuje do piekie³ (Historyja o chwalebnym zmartwychwstaniu Pañskim).
W jednej z komedii sowizdrzalskich diab³y ok³adaj± siê workami z sadz±. Worek pêka - efekt jest humorystyczny, ale wymiar jest metafizyczny (wszyscy jeste¶my w grzechu). ¦miech jest przykrywk± - diabe³ jest ¶mieszn± postaci±, ale ma pokazaæ cz³owiekowi, co siê mo¿e staæ, gdy ten bêdzie grzeszy³.
Diabe³ wygrywa w komediowych scenkach - przegrywa jedynie z Chrystusem.
Sejm piekielny przejrzyj - 1615, dowcipy mog³y byæ podobne. Postêpek prawa czartowskiego przeciw narodowi ludzkiemu - g³ównie narzekania, ale mo¿na wyci±gn±æ kilka wniosków.
Wizerunki Jana Chrzciciela - diab³y chc± wywie¼æ Jezusa z piek³a na taczce (czy¿by zapowied¼ tego, co bêdzie siê dzia³o podczas strajków? ;). Diabe³ w misteriach to inteligentny fajt³apa, któremu zst±pienie Chrystusa do otch³ani wy³±czy³o inteligencjê.
Dialogi Grzegorza I (Wielkiego) - w opisach pojawiaj± sie informacje, ¿e niektórzy ludzie zostali pomy³kowo zabarni do piek³a - wrócili stamt±d. sygna³, ¿e diabe³ to idiota.
Dowcip u Kochanowskiego - chocby fraszka o doktorze Hiszpanie - doktor nie pu¶ci³, ale drzwi pu¶ci³y.
Józef Wereszczyñski opisuje ró¿norodne mêty w Go¶ciñcu pewnym niepomiernym moczygêbom a obmierz³ym wydmikuflom ¶wiata tego.
W jednej z ksi±¿ek spisanych przez uczestnika krucjaty opisuj±cego poczynania swojego króla (nie pamiêtam tytu³u, ale dla odtwórców XIIIw. to obowi±zkowe ¼ród³o) jest wzmianka o jednym z rycerzy, który ze swojej kwatery strzela³ ze skonstruowanej wcze¶niej mini-balisty do naczyñ i zastawy innego, który mia³ pecha mieszkaæ naprzeciwko
CYTAT
W jednej z ksi±¿ek spisanych przez uczestnika krucjaty opisuj±cego poczynania swojego króla (nie pamiêtam tytu³u
Jean de Joinville, Livre des saintes paroles et des bons faiz nostre roy saint Looys
Dok³adnie- polski tytu³ brzmia³ chyba "¯ywot Ludwika ¦wiêtego króla Francji"... Polecam- ¶wietna ksi±¿ka. Przypomnia³ mi siê te¿ ¿art który podobno mia³ wypowiedzieæ do zgromadzonych ¿o³nierzy W³adys³aw Jagie³³o przed bitw± pod Grunwaldem, a parafrazuj±c brzmia³ on tak:" Pamiêtajcie- ¿eby nie wyrywaæ siê zanadto do przodu, nie zostawaæ w tyle a przede wszystkim- nie kryæ w szeregach. Wtedy uda nam siê zwyciê¿yæ". Je¶li rzeczywi¶cie tak powiedzia³ to by³ geniuszem taktyki i moim idolem
Pozdrawiam i k³aniam siê w pas