Regulaminy :1.) Wymagania sprzêtowe - Maska szermiercza
- szpada dworska/pojedynkowa lub/i symulator miecza : shinai z jelcem
- dres szermierczy lub/i kurtka F3 w przypadku szpady
- dres szermierczy lub kurtka F3 lub ubranie charakterystyczne dla klubu w przypadku miecza
- rêkawiczki skórzane
Uwagi :- Sêdzia ma prawo nie dopu¶ciæ zawodnika za niekompletny lub w z³ym stanie sprzêt
- walka bez ochraniaczy piersi / suspensora na wlasn± odpowiedzialno¶æ
- w przypadku braku stroju szermierczego lub kurtki F3 prosimy zglosiæ to wcze¶niej do organizatora , brak mo¿³iwo¶ci wyst±pnia w przerobionych kurtkach motocyklowo/przeciwdeszczowych
2.) Sêdziowanie- Walkê sêdziuj± 3 osoby - jeden sêdzia g³ówny i dwóch pobocznych
- Sêdzia g³ówny :
rozstrzyga o przyznaniu punktu
czuwa nad przebiegiem walki
pilnuje by walka toczy³a sie zgodnie z przepisami ,
wstrzymuje i rozpoczyna walkê
rozs±dza kwestie sporne
-Sêdzia poboczny :
sygnalizuje trafienia przez podniesienie rêki
Pole Trafienia :- W szpadzie polem trafienia jest ca³e cia³o
-W mieczu z wzglêdów bezpieczeñstwa polem trafienia jest ca³e cia³o od pasa w górê
chyba ze obaj zawodnicy zgodz± sie na walke gdzie polem trafienia jest ca³e cia³o
Punktacja- W szpadzie jest uznawane ka¿de wyra¼ne ugiêcie klingi ktore powstalo w wyniku pchniêcia a nastêpnie osadzenia
- W mieczu jest uznawane ka¿de zauwa¿alne trafienie pchniêciem lub ciêciem
- Walka eliminacyjna sk³ada sie z 5 staræ do pierwszego trafienia ( z pojedyñczym przeciwnikiem )
- Za wygranie kazdej walki ( pojedyñczego starcia ) otrzymujemy 1 punkt
- Za przegranie ka¿dej walki otrzymujemy 0 punktów
- Za trafienie obupulne w t± sam± pozycjê obaj walcz±cy otrzymuj± 0 punktów
- Za dyskwalifikacjê ( decyzj± sedziego g³ownego walcz±cy otrzymuje -1 do ogólnej punktacji / lub zostaje wykluczony z zawodów.
- Mozliwe wyniki walki w przypadku zakonczenia walki przed up³yniêciem czasu : 5:0, 4:1, 3:2.
- Czas przeznaczony na walkê to 3 minuty po przekroczeniu tego czasu walka jest przerywana
a zawodnicy koñcz± z ilosci± punktów zdobytych podczas staræ
- Walki Pucharowe ( po eliminacjach ) odbywaj± sie do 5 trafieñ ( osoba ktora pierwsza zdobêdzie 5 trafieñ wygrywa i przechodzi dalej )
Utrata Punktu-Przez utratê punktu: rozumiemy przyznanie punktu dla przeciwnika.
- na skutek niezgodnego z regulaminem zachowania decyzj± sêdziego g³ównego
- na skutek opuszczenia pola walki
Trafienia Obupólne - Trafienie obopólne ma miejsce gdy walcz±cy trafiaj± siê równocze¶nie lub prawie równocze¶nie.
- trafienie obupulne uznajemy wtedy gdy przeciwnicy zaatakowali sie jednoczesnie lub natarcie powoduj±ce trafienie obupulne zostalo wyprowadzone przed trafieniem ( czyli gdy zostaniemy juz trafieni i po trafieniu nagle atakujemy - takie trafienie nie zostanie zaliczone )
- Uznajemy pierwszeñstwo G³owy i Tu³owia nad Koñczynami , jesli trafienie obupulne bêdzie wygl±da³o tak ¿e jeden z przeciwników trafia w koñczyne a drugi w g³owê lub korpus , punkt zostanie przyznany osobie trafiaj±cej w g³owe/korpus
- Uznajemy pierwszeñstwo ciosu z odpowiedzi przed ciosem ktory " spad³ z zas³ony " ( w przypadku miecza ) np : jesli wykonujemy atak na bok a przeciwnik broni siê pierwsz± ( skutecznie ) a nastêpnie odpowiada trafiaj±c nas w g³owe a my zostajemy na zaslonie przeciwnika dopychaj±c bron do jego ciala kiedy on odpowiada - punkt zostanie przyznany przeciwnikowi odpowiadaj±cemu ( ze wzglêdu na znikom± si³ê przepchniêcia zas³ony
Przebieg walkiZawodnicy stawiaj± siê na pole walki w maskach szermierczych.
a) salut - zawodnicy wykonuj± pe³ny salut w³a¶ciwy dla swojej szko³y
b) postawa - zawodnicy przyjmuj± postawê szermiercz± w wyznaczonej odleg³o¶ci i g³o¶nym "gotów" informuj± sêdziego o gotowo¶ci do walki
c) walczyæ - walka siê rozpoczyna
Walka zostaje przerwana gdy
a) padnie komenda "stój" (mog± j± wydaæ sekundanci lub sêdzia)
b) jeden lub obaj zawodnicy przerw± walkê (wo³aj±c "stój")
Zawodnik ma prawo przerwaæ walkê w dowolnym momencie (w wypadku kontuzji, awarii sprzêtu itp.), jednak sêdziowie w razie nieuzasadnionego przerwania walki ukarz± go utrat± punktu.
Niedozwolone jesta) chwytanie broni przeciwnika
b) uderzenia, kopniêcia, d¼wignie, chwyty*
c) opuszczanie wyznaczonego pola walki
d) rzucanie broni±
* Je¶li obaj przeciwnicy wyra¿± zgodê na takie zachowanie mozna wykonywaæ uderzenia kopniecia dzwignie i chwyty
Dozwolone jest
a) skracanie dystansu, zmiana "stron", itp.
Zawodnicy musz± jednak pamiêtaæ, ¿e w przypadku wyj±tkowo brutalnego zachowania (taranowanie przeciwnika, celowe przewracanie go, sêdziowie mog± ukaraæ zawodnika czê¶ciow± lub ca³kowit± dyskwalifikacj±.
Uwagi koncowe :
- Zawodnikom podczas rozstrzygania trafienia nie moze odezwaæ sie nie pytany
- Zawodnik moze przerwaæ walkê i przyznaæ sie do trafienia ( zadanego na jego niekorzy¶æ )
jesli sêdziowie go nie zobaczyli
- walki eliminacyjne bed± odbywa³y sie w grupach 5 osobowych w systemie walki ka¿dy z ka¿dym
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ufff To chyba wszystko , mam nadziejê ze niczego nie pomyli³em
Jeszcze dzi¶ zamieszczê przyk³ady walki i sêdziowania roznych sytuacji