Witam,
Pomyslalem, ze warto w koncu zalozyc osobny temat pod ktorym mozna bedzie kontynuowac dyskusje i dzielic sie pomyslami
zapraszam
no to pierwsze pytane jak rêcznymi narzêdziami zaostrzyæ promieñ na ³adny i równy klin
No to ja od siebie co¶ napiszê
5cm wciêcie na klin i gitara gra
najlepsza jest robinia na wklejki biel robinii jest lepsza od twardzieli, wczoraj z ok 22-25kg refleksa klonowego przywali³em w ¶cianê wklejka ca³a za to za wklej± promieñ rozszczepi³ siê a¿ do owijki przy lotkach:)
Drewno wi¶niowe te¿ jest pierwszej jako¶ci je¶li chodzi o wklejki przy grocie, wa¿ne jest by nie wklejaæ pasków drewna poniewa¿ s± s³absze od klinów.
Marcinello,
Po pierwsze musisz sie upewnic, ze promien jest prosty, potem na koncowce docietego na opowiednia dlugosc patyka rysujesz kreske rownolegle z biegiem slojow;
Dlugosc klina waha sie zazwyczaj od 3 do 5.5 cala, proponuje zastosowac maly strug z ostrzem ustawionym na bardzo plytkie ciecie
Zbierasz material z jednej strony promienia, zaczynajac od krotkich ciec, potem coraz dluzszych dbajc o to, zeby klin byl gladki i rowny;
Kiedy zblizysz sie juz do kreski dzielacej koncowke promienia, proponuje przestawic sie na papier scierny: rozkladasz kartke papieru sciernego (najlepiej 60-100 grit) blacie stolowym i spilowujesz reszte promienia az do zaznaczonej kreski;
Majac jedna strone gotowa bierzesz sie za druga; przy odrobinie wprawy calosc zajmuje kilka minut a efekt taki sam jak przy uzyciu maszyn;
Gbartku
masz mo¿e zdjêcia tej strza³y?
ja siê przymierzam do kotleciku orzecho-brzozowego, my¶la³em nad wklejkami o wymiarach 20 cm d³ w tym 10 cm wciêcie wiem ¿e bêdzie ciê¿ej zrobiæ ni¿ te 5 cm ale bêd± wytrzymalsze.
dziêki Danielu
ja my¶la³em nad zrobieniem z papieru szablonu(rureczka) z dziurami które siê cyknie sprejem i miejsca gdzie zostanie farba by³y by do usuniêcia.
a usun±æ mo¿na by tak jak napisa³e¶ a trudniej by³o by przesadziæ z obróbk± .
byæ mo¿e za bardzo kombinuje jak spróbuje to siê przekonam.
cudne wklejki!
Ciekawi mnie dlaczego chcesz wzmacniac mocny promien?
"my¶la³em nad wklejkami o wymiarach 20 cm d³ w tym 10 cm wciêcie wiem ¿e bêdzie ciê¿ej zrobiæ ni¿ te 5 cm ale bêd± wytrzymalsze"
to dobre proporcje; piszac o tych 5cm macie na mysli dlugosc klina/wciecia?
"a masz mo¿e zdjêcia tej strza³y?"
o jaka strzalke ci chodzi
przepraszam za dwa posty po rzad, ale niedoczytalem wszystkiego;
"z ok 22-25kg refleksa klonowego przywali³em w ¶cianê wklejka ca³a za to za wklej± promieñ rozszczepi³ siê a¿ do owijki przy lotkach:)"
?? czy aby nie wykonales tego "wzmocnienia" odwrotnie: wykonujac naciecie w promieniu a klin we wklejce? w przeciwnym wypadku zupelnie niepojmuje w jaki sposob mogles w opisany sposob rozwalic strzalke
O moj±, mi 5cm w zupe³no¶ci wystarcza, zdjêcie zrobie jutro bo ju¿ mi siê nie chce na warsztat i¶æ dzi¶
Nie, wyciêcie jest we wklejce, nie rób ¿e mnie jakiego¶ Barana;) a sk±d ja mam wiedzieæ dla czego siê ta strza³a rozwali³a, roz³upa³o j± na dwie czê¶ci i kropka, ale to s± te¿ uroki sosny:)
CYTAT
Ciekawi mnie dlaczego chcesz wzmacniac mocny promien?
je¶li to do mnie to promienie marnej jako¶ci as mi ich szkoda ¿eby popêka³y po 1 strzelaniu
CYTAT
piszac o tych 5cm macie na mysli dlugosc klina/wciecia?
ja tak
Jezeli patyki sa marnej jakosci to czy jest sens inwestowac we wklejki?
5 cm na klin to zdecydowanie za malo;
Wklejki wykonywano przede wszystkim zeby zabezpieczyc najbardziej narazona na zlamanie czesc promienia;
Promienie wtedy strugano: byly wiec znacznie drozsze niz te pozniejsze toczone, nic wiec dziwnego, ze starano sie wydluzyc zycie takich strzalek; Duza czesc wczesnowiktorianskich strzalek miala wklejki na bazie kleju skornego (ktory nie jest wodoodporny), latwo bylo taka strzalke rozlozyc na czesci w razie potrzeby naprawy a spora czesc pracy uwczesnych rzemieslnikow polegala na naprawie strzalek wlasnie;
Nigdy nie widzialem tak krotkich (5cm) laczen przy wklejkach po grot, mysle, ze nie beda zbyt mocne bo przejscie pomiedzy twardszym materialem wklejki a bardziej miekkim promieniem bedzie zbyt wyrazne;
Zrobicie oczywiscie co uwazacie za sluszne, ja tylko mysle, ze podobnie jak w innych przypadkach tak i tutaj nie ma co wymyslac od nowa kola, a raczej skupic sie na replikowaniu sprawdzonych wzorow, ktory to proces wcale nie jest taki prosty;
Takie sa w sumie zalozenia tego forum;
Odnosnie materialu na wklejki to wisnia jak wspomnial Gbartek jest jak najbardziej ok, podobnie jak orzech; Najfajniejsze sa jednak egzotyczne gatunki drewna, ale tez zdecydowanie drozsze i zazwyczaj trudniejsze w obrobce;
có¿ s± marnej jako¶ci ale i tak zainwestuje we wklejki bo po pierwsze sprawi± ze jako¶æ bêdzie wy¿sza(mam nadzieje) a po drugie nauczê siê je robiæ i byæ mo¿e dojdê do jakiej¶ wprawy wprawy.
³uk do którego bêd± strza³y ma naci±g 20 kg wiec mam nadzieje ze wyjdzie z tego co¶ dobrego i siê nie po³ami± zbyt szybko
co do samych wklejek bawi³em siê niedawno, zaostrzy³em 2 promienie na klin tym sposobem co opisa³e¶ i jednak naprawdê nie potrzebnie wymy¶la³em , sprawa nie jest wcale taka trudna jak mog³o by siê wydawaæ na pierwszy promieñ zesz³o mi 5 min jest bukowy i trochê by³em zbyt ostro¿ny i za wcze¶nie przesz³em na papier ale jest git
drugi promieñ to sosenka ³upana i rêcznie strugana i to jest co¶ drewno ³atwo siê obrabia i do tego s³oje s± u³o¿one idealnie do krawêdzi dziêki czemu zaostrzenie promienia jest banalne. zesz³o mi mo¿e 2 min
Danielu masz mo¿e jakie¶ fotki orygina³ów ?
Marcinello,
Ciekawa alternatywa klasycznych wklejek ktore tutaj omawiamy sa te, ktore sprzedaje Jim "Reparrowman" Davis;
Wspominalem o tym na Arcusie
http://www.forum.arcus-lucznictwo.pl/viewt...79&start=30dokladnie taj jak piszesz: kwestia wprawy
Co do fotek oryginalow, to jedyne co mi w tej chwili przychodzi do glowy to kolekcja Dr Grayson
http://anthromuseum.missouri.edu/grayson/e...earchery2.shtml
CYTAT(marcinello @ 16:24 07.03.2009)
e tam, te o których mowa by³a wcze¶niej ³adniejsze, ta wersja dla leniuchów,choæ i tak fajna rzecz.
a robi³e¶ mo¿e wklejki o 4 "ramionach" (nie wiem jak je nazwaæ)
dziêki za link.
Promienie pod trzy i czteropunktowe wklejki wymagaja juz niestety maszyn;
Mozna niby sprobowac wykonac naciecia recznice jak pokazuje TBB tom 3, wszystko wydaje sie bardzo czaso i pracochlonne a efekty sa takie sobie, zwlaszcza od strony kosmetycznej;
Nie wiem w jaki sposob wykonane sa te trzypunktowe, chociaz widzialem takowe w sklepie Richarda Heada;
Do czworek sa specjalne szczeki do nabycia za okolo $100: po osadzeniu promienia w szczekach wykonuje sie w nim wyzlobienia za pomoca routera albo stacjonarnych wiektarek ze specjalnymi nakladkami; material pod wklejki nie wymaga juz takich zabiegow: wykonuje sie po prostu dodatkowe naciecie prostopadle do pierwszego;
Czworki nie sa “bardzo historyczne”: Doug Easton pod koniec lat 20-tych ubieglego stulecia opatentowal specjalnie do tego celu sluzaca maszyne; Z tego co wiem wszystkie wiktorianskie to dwojki;
Dwojki sa w kazdym razie latwe do wykonania, nie ma potrzeby na maszyny, strzalki sa bardzo mocne i wykonane wlasciwie wygladaje rewelacyjnie;
na fotce lekka wariacja na temat tego co mozna zrobic z "czworkami"
Nie mam niestety ¿adnego do¶wiadczenia z wklejkami pod grot ( postaram siê to zmieniæ hehe ) ale znalaz³em ciekawy wariant tego rozwiazania . Jest to niestety wariant dla bardziej ,,zmotoryzowanych" .
http://webarcherie.com/forum/index.php?showtopic=19383
Dzieki za link, szkoda, ze moj francuski mocno juz kuleje i tylko co nieco rozumiem;
Te gotowe promienie maja wklejki z wenge, bloodwood, purpleheart i ebony;
wiêc tak wklejka ju¿ prawie gotowa (sosna+ akacja)
i teraz moje spostrze¿enia:
drewno na wklejkê nie mo¿e byæ przesuszone, pêka pomimo mocnego oplotu w nara¿onym miejscu (przynajmniej akacja)
je¶li robimy wklejkê do 8mm promieni lepiej by by³a listw± 9/9mm ni¿ 11/11mm
stóg musi byæ ostry niczym brzytwa i ustawiony na minimalne wiuro
trzeba uwa¿aæ przy obróbce przej¶cia z wklejki do promienia id±c z twardego w kierunku miêkkiego ³atwo promieñ uszkodziæ.
je¶li nie mamy porz±dnego struga (a ja nie mam ) bardzo przydatna cyklika lub ostry nu¿ i ro¿ne papiery ¶cierne.
S± te¿ inne sposoby ale kombinujcie:), akacja pêka bo jest bardzo ³upliwym drewnem, wi¶nia natomiast nie bêdzie pêkaæ
Witam,
Zabezpieczenie miejsca w ktorym konczy sie naciecie we wklejce to koniecznosc: proponuje zastosowac zacisk na gwint; dopiero potem rozginasz skrzydelka wklejki i smarujesz klejem;
Po wsunieciu uformowanej w klin koncowki promienia proponuje zastosowac kilka zaciskow szczekowych: potem calosc wycentrowac i postawic pionowo w bezpiecznym miejscu do czasu az klej wyschnie;
Zeby uzyskac gladkie przejscie, klin w promieniu powinien byc o 5-10mm krotszy niz naciecie we wklejce; Szerokosc koncowki klina powinna byc rowna szerokosci naciecia we wklejce;
Co do szeroksci klockow na wklejki, proponuje zaczac od 11-12mm dla 9mm promienia przy pierwszych probach: jezeli calosc po wyschnieciu kleju okaze sie troche krzywa mozna nadrobic zbierajac wiecej materialu z jednej strony;
Po tym jak nabierzecie wprawy, mozna spokojnie ciac klocki na 10mm dla 9mm promieni, oszczedzajac troche materialu i sobie czasu przy obrobce;
Co do klejow polecam zywice epoxydowe (ale nie te szybkoschnace 5minutowe) klej poliuretanowy (np Gorilla) albo zwykle wodoodporne kleje stolarskie;
Jeszcze jedna uwaga: miejsce koncowki naciecia we wklejce (czyli tam gdzie spocznie najciensza czesc klina promienia) jest najslabszym punktem calego laczenia, proponuje zwrocic szczegolna uwage na ten punkt i zatroszczyc sie zeby wszystko bylo jak nalezy
Witam!
Fantastycznie Danielu ¿e za³o¿y³e¶ ten temat. Za te zdjêcia to normalnie
. A tak serio to jakie drewno mo¿na braæ na wklejkê(o wi¶ni i orzechu ju¿ pisali¶cie) oraz na jakie drewno warto marnowaæ czas i pieni±dze aby wykonaæ do niego wklejkê. Sosna nie jest zbyt szlachetnym drewnem, ale za to chyba w³a¶nie najszybciej siê ³amie przy grocie
Acha i moje pytanie historyczne. Bo podejrzewam ¿e wklejki pod grot to by³y wymys³em wiktorjañskim. Ale gdybym siê myli³ to mo¿e kto¶ wie z jakich gatunków by³y te historyczne? No i na koniec moje pytanko odno¶nie spinu promieni z wklejk±. Podejrzewam ¿e s± lepiej wyspinowane, ale czekam na Wasze spostrze¿enia
Pozdro
Chaos
Z tego co mi wiadomo to Angole wklejali historycznie dêbinê do promieni topolowych.
CYTAT(GBartek @ 12:47 09.03.2009)
Z tego co mi wiadomo to Angole wklejali historycznie dêbinê do promieni topolowych.
Witam!
Je¿eli to prawda to nie by³a to strza³a tylko poci±g towarowy. Ciê¿kie jak cholera, ale je¿eli by³y to bojowe strza³y to bym zrozumia³ takie materia³y.
Pozdro
Chaos
Chaos666- z tym "poci±giem towarowym" to nie przesadzaj! :-) Strza³a mog³a wa¿yæ jak ka¿da inna choæby sosnowa z wi¶niow± wklejk±. Topola jest leciutka a dêbina nie taka znowu ciê¿ka wiêc nie przesadzajmy
Ja jak na razie to robi³em tylko wklejki z sosny+wi¶ni ale nie przy grocie. Faktycznie wi¶niê nie trzeba nawet zaciskaæ przy rozciêciu, po prostu siê nie roz³upuje.
Pozdrawiam.
Witam,
Wisnia i orzech jak juz wspomnielismy nadaja sie bardzo dobrze, buk jest ok, jesion tez tyle ze ma szerokie pory;
Nie lubie debu: jest za malo sztywny i chiciaz kleji sie i obrabia bardzo dobrze, to debowe wklejki jako jedyne sie lamaly; pocztakowo zwalalem to na niedorobki, ale w tym samym czasie wykonalem tez pewna ilosc strzalek z bukowymi wklejkami i maja sie dobrze;
Bardzo polecam "egzotyke" chociaz raczej nie do pierwszych projektow: za drogo i za bardzo wymagajaca w obrobce.
Nigdy nie slyszalem o szerszym stosowaniu strzal wzmacnianych wklejkami przed okresem kiedy lucznictwo odrodzilo sie w sportowo-rekreacujnej wersji w XIXw. Wczesniej R.Ashman tylko o tym wspominal.
Indianie Ameryki Polnocnej stosowali co prawda podobne rozwiazania w troche innej formie, ale my raczej skupiamy sie na terenie Europy.
Odnosnie wplywu wklejek na spin (wezmy za przyklad standardowo dlugosc wklejki) to spine statyczne (ugiecie mierzone na maszynkach) praktycznie sie nie zmienia; Moze miec natomiast taka dluzsza wklejka wplyw na spine dynamiczne, co zazwyczaj rekompensuje sie lzejszym grotem;
Na zdjeciach moje wklejki z purple heart i mahoniu, promienie to odmiana sosny: longpolepine
a czy te wklejki s± obrabiane rêcznie??
a ja polecam ¶liwê przed chwila znalaz³em tak ciemn± jak machoñ oraz taka w odcieni fioletu ,
90% materialu zbieram za pomoca struga i papieru sciernego, w ostatniej fazie, kiedy promien jest juz gotowy wkrecam koncowke w wiertarke i szlifuje na gladko drobnym papierem sciernym;
Ta ostatnia faza jest w sumie opcja (od niedawna to praktykuje) ale wykanczanie varniszem jest potem fatwiejsze.
Probowalem co prawda wykonywac obrobke na pile tasmowej, ale po zmarnowaniu kilku promieni dalem sobie spokoj; moze przy pomocy specjalnych szczek czy innych konstrukcji bylo by ok, ale ja nie lubie polegac na maszynach, mam wieksza satysfakcje i kontrole bawiac sie sie strugiem, poza tym jak juz wspominalem, kiedy nabierasz wprawy wszystko idzie duzo szybciej;
Pile tasmowa stosuje teraz tylko do dzielenia wiekszych kawalkow twardego drewna i do wykonywania rownoleglych naciec we wklejkach.
Cudne wklejki!
Szczególnie te z purple heart :-)
A próbowa³ Pan na band saw ci±æ kliny w promieniu? Bo to mog³oby u³atwiæ i przy¶pieszyæ robienie dobrych klinów.
Turin,
pila tasmowa sie do takich aplikacji nie nadaje, kat klina jest bardzo maly, dlugosc klina spora a szerokosc ostrzal pily niewielka, nawet te 1/2 cala ostrza maksymalnie naciagniete, sa za malo sztywne i przy probie nacisku pod tak niewilekim katem po prostu sie odginaja w bok;
Widzialem na kopiach fotek ze starej ksiazki (z lat 40-tych chyba) jak gosc wykorzystywal pile stolowa do wycinania klinow: specjalna szyna ustawiona pod odpowiednim katem do ostrzal pily odgrywala role prowadnicy;
purple heart to swietny material na wklejki, drewno jest bardzo mocne i zazwyczaj rownolegle uslojone, bardzo dobrze sie kleji; zaraz po obrobce ma siny kolor, ale pod wplywem swiatla po okolo tygodniu nabiera pieknego purpurowego odbienia
wklejka ze ¶liwy , promieñ buk rêcznie zestrugane do ilusnastokata
a reszta papierem ¶ciernym kiedy siê promieñ krêci³ w tokarce
Piekne, widze, ze nie tracisz czasu;
Pozwole sobie tylko zwrocic uwage na to o czym wspomnialem wczesniej, czyli koncowke naciecia w klocku wklejki: tobie wyszlo fantastycznie juz za pierwszym razem, wszystko sie ze soba zlewa;
Przy kolejnej wklejce sprobuj dodatkowo nalozyc zacisk gwintowy w zaznaczonym na fotce miejscu, mozesz tez troche zeskrobac plaskim ostrzem noza obie strony klina, tak zeby uzyskac nieco zapadnieta plaszczyzne- jak bedziesz sie bawil z naprawde twardym drewnem jak niektore egzotyczne w ogromnym stopniu ulatwi ci to prace
wielkie dziêki
chodzi o co¶ takiego ??
rozumiem ze ma to u³atwiæ wepchniecie klina we wklejkê, bo nawet przy ¶liwce sz³o ciê¿ko wiec wyobra¿am sobie jak jest z egzotykami
Dokladnie tak, roboty tylko troche wiecej a roznica ogromna: przy rownoleglym klinie kompresja w skrzydlach wklejki skupia sie bardziej w jednym punkcie: na zewnetrznej stronie koncowki naciecia w klocku;
Natomiast przy lekko wyprofilowanym klinie kompresja przebiega bardziej liniowo, klocek nie rozlupuje sie tak latwo nawet bez zaciskow;
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.