Witam!
Jak w temacie, ale interesuj± mnie konkretne malowania ze ¶redniowiecza, a zw³aszcza XVw. i z Europy. Nie interesuj± mnie za to za bardzo wschód, klimaty tureckie itp. Poni¿ej jest zdjêcie z XVw. malowaniem strza³ jak i pierzyska. Ciekawi mnie patent malowania przestrzeni pomiêdzy lotkami. Bardzo dobry pomys³ dla znajdowania strza³y w np. suchej trawie (bo jest wtedy ¿ó³ta jak promieñ).
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikZ góry dziêkujê z info
Pozdro
Chaos
Wydaje mi siê, ¿e promieñ zosta³ pomalowany zanim przyszyto do niego pióra . To chyba bêdzie najprostsze rozwiazanie. Nigdy nie spotka³em siê z wizerunkami strza³ ¶redniowiecznych , które mia³yby jakie¶ zdobienia ale to oczywi¶cie o niczym nie ¶wiadczy .
Pozdrawiam .
Kud³aty Mortis
Witam!
A ja w³a¶nie my¶lê ¿e pomiêdzy lotkami pomalowano po ich przyklejeniu. Niby trudniejsze rozwi±zanie ale, po pierwsze nie tak znowu trudne jak zrobienie np. wklejki, a po drugie pierzysko mog³oby siê nie trzymaæ farby. Oczywi¶cie mo¿na uwzglêdniæ wi±zanie. No có¿ temat do dyskusji. S± znaleziska strza³ z Marry Rose ale nie wiem czy znale¼li jak±¶ z farb±? To do tych którzy wiedz± co¶ na ten temat, bo ja nic nie wiem
Pozdro
Chaos
a czy aby czasem przestrzeñ miêdzy lotkami nie by³a wysmarowana dziegcem??
Witam
Cokolwiek by to nie bylo, wtedy pelnilo raczej role ochronna, obecnie raczej postrzega sie takie smarowanie/malowanie jako dekoracje w duzej mierze dzieki syntetycznym wodoodpornym klejom do lotek: wiazanie pior to juz tylko opcja a nie przymus;
Zdrugiej strony na wschodzie np w przewaznajacej wiekszosci lotki klejono bez dodatkowego oplotu: pigmenty mieszano z klejem skornym w niskiej konsystencji, lotki nanoszone byly na taki podkald i sie trzymaly;
Wracajac do przykladow z MR to na wiekszosci lepiej zachowanych promieni wyraznie widac pozostalosci po zielonej substancji i wiazaniu na dlugosci okolo 7-71/2 cala;
Portret bodaj bastarda Burgundii z malowan± strza³± i lotka z drugiej po³owy 15 wieku - we ¶rodê napisze dok³adniej bo bêde widzia³.
Witam!
Marcinello, a co ma dziegæ wspólnego z malowaniem? Mo¿e ma, ale ja nie kojarzê. Jak co¶ wiesz na ten temat to rozpisz
Danielu, mam w±tpliwo¶ci co do ochronnej funkcji owego "malowania". Strza³y by³y pociskami, i choæ na pewno nie tak jednorazowymi jak pociski do wspó³czesnych broni palnych, to jednak nie przyk³adano by siê, jak s±dzê do takiego "pieszczenia" strza³. I id±c tym ¶ladem to promieñ winien byæ ca³y "pomalowany" takim czym¶ je¿eli mia³o to pe³niæ funkcjê ochronn±.
CYTAT
Zdrugiej strony na wschodzie np w przewaznajacej wiekszosci lotki klejono bez dodatkowego oplotu
Widzisz i dlatego zastrzeg³em okres i - co wa¿niejsze - lokalizacjê, poniewa¿ z tego co mnie wiadomo, to w Europie czyniono dok³adnie odwrotnie. Pierzysko by³o szyte do promienia jako bardziej ekonomiczna opcja.
Masz mo¿e jakie¶ fotki tych promieni z MR? Mo¿e by¶my co¶ wykminili
P.S. Panie Rafale P., czekamy na foto obrazu, lub/i wnioski i opis.
Pozdro
Chaos
Dziegæ z malowaniem ma wspólnego to ¿e po malowaniu mo¿e siê nie trzymaæ tego podk³adu ;)
Piszac o "funkcji ochronnej" mialem na mysli to, ze smarowanie moglo pomoc trzymac lotke na promieniu; dodatkowo wykonywano wiazanie; takie spekulacje
Temat tego "czegos zielonego" na promieniu poruszono kiedys na englishwarbow forum, niestety forum na jakis czas podupadlo i teraz trudno bedzie wysledzic o czym pisali;
Nie upieram sie wiec na mojej "funcji ochronnej", ale jak sam slusznie zauwazyles marnotrawstwem czasu i pieniedzy by bylo dekorowac tysiace strzal z zalozenia przeznaczonych na jedna kampanie z zalozenia pociskow jednorazowych
Jezeli wiec "to zielone" to nie dekoracja, to czemu innemu moglo sluzyc?
Witam,
Znalazlem cos jeszcze: promien z MR, wyraznie widac, ze smarowanie wykonano przed nalozeniem lotek
dalej wspolczesne, juz tylko dekoracja
ostatnie zdjecie replika, do zludzenia przypomina rozwiazanie jak na pierwszej fotce
Witam!
Sk³adam pok³ony Danielu za te fotki
Jak dla mnie to zdjêcie nr 2 jest najlepsze A mo¿e inaczej, strza³y na 2 fotkce sa najlepiej wykonane. I wydaje mi siê ¿e w³a¶nie na tym zdjêciu czê¶æ pod pierzysko zosta³a najpierw pomalowana a dopiero potem przymocowane by³y piórka. Ostatnie to raczej po estetyce wykonania mo¿na s±dziæ ¿e by³o na odwrót
Czy masz mo¿e jakie¶ konkretne dane dotycz±ce d³ugo¶ci pierzyska i jego wysoko¶ci?
Tak na marginesie to zauwa¿y³em jeszcze jedn± ró¿nicê w pierzyskach z UK a Europejskimi. Oni tn± je po linii prostej dziêki czemu stawiaj± one zapewne mniejszy opór przez co mog± byæ pewnie d³u¿sze. A jaka ¶rednica tych patyczków z MR? Proszê o jakie¶ dane bo chcia³bym wykonaæ taki komplet.
No i ostatnia sprawa ciekawa to dlaczego kolor zielony???
Pozdro
Chaos
CYTAT(Chaos666 @ 10:23 10.03.2009)
Witam!
Oni tn± je po linii prostej dziêki czemu stawiaj± one zapewne mniejszy opór przez co mog± byæ pewnie d³u¿sze.
Pozdro
Chaos
czy to tylko niczym i nigdzie nie potwierdzony domysl , czy tez jednak masz podstawy do tej tezy ?
pozdrawiam
CYTAT(bodkin @ 10:13 10.03.2009)
czy to tylko niczym i nigdzie nie potwierdzony domysl , czy tez jednak masz podstawy do tej tezy ?
Witam!
Bodkinie, oczywi¶cie nie jest to teza potwierdzona empirycznie, ale na drodze dedukcji
Aby zbadaæ to w realu trzeba by mieæ profesjonalny sprzêt do nagrywania z du¿± prêdko¶ci± (z du¿± ilo¶ci± klatek), a takim sprzêtem dysponuj± specjali¶ci. A zreszt± chyba nie ma takiej potrzeby
P.S. Jak zrobiê sobie taki komplecik to mo¿e bêdê móg³ co¶ powiedzieæ.
Pozdro
Chaos
Najmocniej przepraszam ¿e zapomnia³em o obiecanym skanie - nie mam go w pracy musze jutro powie¶æ - niestety mam tylko czarno bia³y z ksi±¿ki o ostatnim Plantagenecie (mo¿e kto¶ kojarzy?), a widzia³em kolorowy i to du¿o niestety zmienia .
Ale jutro zamieszczê pewnikiem.
CYTAT(Rafa³ Pr±dzyñski @ 12:40 10.03.2009)
Najmocniej przepraszam ¿e zapomnia³em o obiecanym skanie - nie mam go w pracy musze jutro powie¶æ - niestety mam tylko czarno bia³y z ksi±¿ki o ostatnim Plantagenecie (mo¿e kto¶ kojarzy?), a widzia³em kolorowy i to du¿o niestety zmienia .
Ale jutro zamieszczê pewnikiem.
Witam
Nie jestem pewien (nie mam podpisanego zdjêcia) ale to chyba ten obraz?
CYTAT(Vudu @ 20:26 10.03.2009)
Nie jestem pewien (nie mam podpisanego zdjêcia) ale to chyba ten obraz?
Witam!
Byæ mo¿e Rafa³owi P. chodzi³o o ten obraz ale sam zainteresowany musia³by siê wypowiedzieæ
Szkoda jedynie ¿e to zdjêcie (a mo¿e i obraz) jest tak strasznie ciemne. Ledwo mo¿na zobaczyæ gdzie koñczy siê a gdzie zaczyna pierzysko. Zreszt± ciê¿ko ustaliæ w ogóle rozmiary promienia i pierzyska po obrazie, ale widaæ tak czy inaczej s± przero¶niête. Gdyby kto¶ mia³ link (mo¿e Ty Daniel) do jakiej¶ stronki gdzie badali i mierzyli te promienie, ale te¿ d³ugo¶æ tego wi±zania to by³bym wdziêczny. Chcê bowiem zrekonstruowaæ te strza³y pó¼nego ¶redniowiecza
No a co do danych których siê nie da ustaliæ na podstawie znalezisk(np. wysoko¶æ pierzyska) to proszê o konstruktywna dyskusjê. Nie chcê wymy¶laæ wymiarów.
P.S. Mam jeszcze jedn± koncepcjê teoretyczn± dotycz±c± pierzyska. Zastanawia³o mnie dlaczego angole nie przycinali kocówek, tak jak to siê robi wspó³cze¶nie. Teoria o pracoch³onno¶ci jest nie do przyjêcia, bo w strza³ach jest o wiele wiêcej elementów które sprawiaj± wiêcej problemu. Za³o¿y³em ¿e musia³o mieæ to jak±¶ funkcjê. Dodatkowo zastanowi³o mnie ¿e pióra s± ciête po linii prostej. Zatem moja teoria jest nastêpuj±ca. Taka d³ugo¶æ i kszta³t pierzyska powoduje lepsz± stabilizacjê promienia w locie na krótszych dystansach. Przy czy "krótszy" dla ELB to co innego ni¿ dla nas
Zastosowanie pierzyska z wystaj±cym szpicem który swoim rozmiarem prawie zbli¿a siê do koñca strza³y powoduje stabilizacjê jej na samym koñcu i jest przez to najwydajniejszy. D³ugo¶æ pierzyska i jej liniowe ciêcie powoduje ¿e pierzysko stabilizuje strza³ê ³agodniej/d³u¿ej, ale skuteczniej. Te dwa elementy musz± wystêpowaæ razem aby otrzymaæ optymalny efekt stabilizacji.
Jednak proszê o jakie¶ rozmiary abym móg³ sprawdziæ moja teoriê w praktyce ;) A mo¿e kto¶ ju¿ takie strza³ki ma???
Pozdro
Chaos
Witam. Skanu dalej nie mam
. Ale ¶piesze wyja¶niæ - nie - to nie ten obraz. Na tamtym mamy do czynienia z lotkami o wykroju "sportowym" czyli pó³ ³ezki i krótkimi - ewidentnie komplecik do strzelañ sportowych na daleki dystans (¿eby nie by³o ¿e ¶redniowiecze to tylko krew i pot i ¿e XX wiek co¶ nowego niby wymy¶li³). Promienie s± ¿ó³te, lotki bielusieñkie i maj± zaznaczenie czyli barwione o ile opamiêtam czerwone kreski.
A delikwent jest z orderem runa na piersi.
Chaos666,
Wszystko fajnie, ale troche nie na temat;
Dane dotyczace pozostalosci strzal z MR sa juz gdzies na tym forum;
Co do lotek, to mozna na ten temat jak najbardziej dyskutowac, ale tez w innym temacie;
Rafal, postaraj sie prosze znalezc ten skan
Odnosnie tego malowania miejsca, gdzie znajduja sie lotki to zauwazylem, ze w wielu krajach stosowano podobne rozwiazania:
Forka replik angielskich strzal, ktora wrzucil Chaos666 w pierwszym poscie pod tym tematem-
ukazuja czerwony podklad na promieniu, podobnie jak na zdjeciach eksponatow muzelanych ponizej;
Wyglada to na jakis pigment...
CYTAT
Na tamtym mamy do czynienia z lotkami o wykroju "sportowym" czyli pó³ ³ezki i krótkimi - ewidentnie komplecik do strzelañ sportowych na daleki dystans (¿eby nie by³o ¿e ¶redniowiecze to tylko krew i pot i ¿e XX wiek co¶ nowego niby wymy¶li³). Promienie s± ¿ó³te, lotki bielusieñkie i maj± zaznaczenie czyli barwione o ile opamiêtam czerwone kreski.
mo¿e to o to chodzi ?
http://iv.pl/images/86epe7pqoqwt5qrgjuf.jpg
CYTAT(Daniel Bochra @ 21:45 11.03.2009)
Chaos666,
Wszystko fajnie, ale troche nie na temat;
Witam!
No tak Daniel, ale nie przesadzaj z t± ¶cis³o¶ci± tematu. Nie bêdê tworzy³ 10 tematów dotycz±cych jednej strza³y. Zreszt± kto¶ szukaj±c i chc±c zrekonstruowaæ tak± sam± strza³ê bêdzie mia³ tutaj gar¶æ wszystkich informacji na ten temat. A musisz przyznaæ, ¿e funkcja "Szukaj" jest tylko programem i nie zawsze wyszuka to co chcemy. Zatem postulujê podyskutowaæ tutaj o takich strza³ach.
CYTAT(Daniel Bochra @ 21:45 11.03.2009)
Dane dotyczace pozostalosci strzal z MR sa juz gdzies na tym forum;
"Gdzie¶" to nie jest pomocna odpowied¼. Je¿eli wiesz gdzie to wrzuæ link i po sprawie. Przeczeszê temat.
CYTAT(Daniel Bochra @ 21:45 11.03.2009)
Co do lotek, to mozna na ten temat jak najbardziej dyskutowac, ale tez w innym temacie;
j.w.
marcinello, wygl±da jak obraz z opisu Rafa³a P., ale pierzysko nie wygl±da na przero¶niête
Pozdrawiam
Chaos
CYTAT(Daniel Bochra @ 21:45 11.03.2009)
Dane dotyczace pozostalosci strzal z MR sa juz gdzies na tym forum;
"Gdzie¶" to nie jest pomocna odpowied¼. Je¿eli wiesz gdzie to wrzuæ link i po sprawie. Przeczeszê temat.
http://www.freha.pl/index.php?showtopic=62...0&start=120sam przeciez niedawno pisales w powyzszym temacie...
Chodzi³o dok³adnie o ten obraz - zastanawia mnie technika malowani lotek w po³owie XV wieku - wszelkie domowe metody nie daj± zadowalaj±cego i d³ugotrwa³ego efektu - znaczy mi nie daj±
.
Witam,
Ta kolorowa lotka, w ktora zaopatrzona jest strzala na obrazie wyglada na laczona
Co do malowania to faktycznie ciekawe: handel pigmentami rozwinal sie bardzo po wielkich odkryciach geograficznych, cale statki dedykowane byly przewozowi tzw bloodwood, drewna z ktorego pozyskiwano czerowny pigment, wykorzystywany min do barwienia szat;
no ale to czasy pozniejsze niz XVw
Z ktorego roku pochodzi ten obraz?
CYTAT(Daniel Bochra @ 14:56 12.03.2009)
Witam!
Zwracam honor Danielu i przepraszam za pysza³kowato¶æ. Faktycznie jest to ³adnie rozpisane. Zatem wykonam komplet z pierzyskiem 7,5 cala ciêtym prosto i zobaczê jak to siê sprawdza w praktyce
Co do pigmentu, to trzeba patrzeæ na to z czego pozyskiwano go do barwienia materia³ów. Oczywi¶cie czerwieñ to jeden z dro¿szych (o ile nie najdro¿szy) pigmentów w wiekach ¶rednich. Oczywi¶cie przy tak ma³ych ilo¶ciach jak do zabarwienia kawa³ka pióra nie by³ to ¿aden du¿y wydatek. Co do ³±czenia pierzyska to sprawa dyskusyjna i pewnie nie do rozwi±zania. Nie jest to du¿y problem ale wciskanie takich dwóch ma³ych kawa³eczków pióra mog³oby skutkowaæ nie trzymaniem pionu przez pierzysko.
Co do barwienia domowymi sposobami to my¶lê ¿e to kwestia wprawy i obcykania sposobu. Mo¿na rozdzieliæ kawa³ek pierza na dutce tak jak to robi± fryzjerzy z w³osami do barwienia.
Pozdrawiam
Chaos
WItam!
A zatem wykona³em parê strza³ z 7 calowym pierzyskiem. W za³±cznikach wyniki mojej pracy. Jednak u¿yte pióra gêsie by³y ¿a³osnej jako¶ci, tak te¿ same strza³y nie s± zbyt znakomite
Co do trakcyjno¶ci takiej strza³y to tez mam mieszane uczucia
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikKliknij, aby zobaczyæ za³±cznikKliknij, aby zobaczyæ za³±cznikKliknij, aby zobaczyæ za³±cznikPozdrawiam
Chaos
Witam!
Teraz mam trochê wiêcej czasu, wiêc mogê opisaæ mêczarnie przez jakie przechodzi³em p³odz±c te rekonstrukcje. Niestety wysi³ek w³o¿ony w zrobienie takich strza³ jest nieproporcjonalny ani z celno¶ci± pocisków ani z sam± satysfakcj±. Niestety wszystkie przyrz±dy do robienia/wklejania mam zaprojektowane na max 5", i musia³em wszystkie pierzyska robiæ z rêki. Wklejanie to kolejny horror. Tak sobie palce poskleja³em ¿e mnie szlag trafia³. No i na koñcu szycie pierzyska. Tak d³ugo szy³em ¿e ju¿ my¶la³em ¿e mi broda ostro podros³a. Acha i jak widaæ na zdjêciach to musia³em pierzysko przesun±æ ostro do przodu bo nie da³oby siê strzelaæ z piórkiem w oku
Stopka wypi³owana na 3/4 cala. No ale poszed³em postrzelaæ moimi 7 calówkami, aby czerpaæ nieocenion± satysfakcjê z mojej ciê¿kiej i ofiarnej pracy. A tutaj lipa. Rozrzut w zasadzie standardowy, wiêc siê mocno zdziwi³em. Dodam ¿e promienie wyspinowa³em. Jednak da³o siê zauwa¿yæ bardzo szybk± stabilizacjê strza³y, oraz to ¿e mocno zwalnia³a w porównaniu z pierzem 5". Podejrzewam ¿e mo¿e to mieæ znaczenie przy ciê¿szych ³ukach, gdzie krótsze pierzysko stabilizuje siê stosunkowo daleko, wiêc mo¿e strza³y takie by³y stosowane dla "klientów" którzy podeszli za blisko. Ale nie znam przeznaczenia historycznego dla tych strza³. Mo¿e kto¶ siê podzieli tak± wiedz± jak ma do niej dostêp.
Pozdrawiam
Chaos
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.