Przegl±daj± to forum, i widz±c niektóre wypowiedzi na temat np. zdobieñ no¿y czy mieczy, zauwa¿y³em, ze wiêkszo¶æ z tu obecnych, do¶æ sztywno trzyma siê wzorców wytyczanych przez wykopaliska, b±d¼ jakie¶ ryciny... I tak siê zastanawiam, czy nie by³o takiej mo¿liwo¶ci, aby jakie¶ zdobienia wyst±pi³y tylko raz... np w no¿ach robionych na zamówienie... nie oszukujmy siê, ale ludzie zawsze mieli chêci na popisywanie siê i udowadniania innym ze ma siê "fajniejsz± zabawkê"...
Co wy na to? Jakie jest wasze zdanie? ... Czy w 100% trzeba trzymaæ siê znalezisk? czy jeste¶cie jednak za wyra¿aniem indywidualno¶ci? (oczywi¶cie bez przesady
)
Je¶li chodzi o no¿e, to dysponujemy ogromn± wrêcz ilo¶ci± znalezisk (tzn same g³ównie, ale jednak), wiêc my¶lê ¿e studium nad nimi mo¿e doprowadziæ do wniosku ¿e nie, nie by³o jakich¶ ewidentnych wyj±tków.
Ponadto, zak³adaj±c ¿e zdobienia wynika³y z kwestii estetycznych, pamiêtaæ musimy o wystêpowaniu wtedy innych mód ni¿ teraz. To co odkopujemy, a odkopujemy ca³kiem niema³o, jest jakim¶ tam odzwierciedleniem mody na danym terenie. Po przefiltrowaniu tego przez kontekst znalezisk mo¿emy próbowaæ odtwarzaæ co siê ludziom podoba³o, a co nie i na tej podstawie, poruszaj±c siê pomiêdzy wykopanymi wzorami, tworzyæ zdobienia.
Do XX wieku, a wielu wypadkach nawet dzi¶, indywidualno¶æ jest bardzo ¼le postrzegana. Id¼ do dowolnego skansenu, poczytaj o etnologii... spo³eczeñstwa do pewnego etapu, do którego aktualnie dochodzimy, odrzucaj± w takiej p³aszczy¼nie indywidualno¶æ.
I tak jak Nikodem napisa³, na tysi±ce znanych z wykopalisk no¿ów oryginalnych, niepowtarzalnych wzorców raczej siê nie znajduje. S± wzory bardzo rzadkie ale nigdy nie odstaj± od ogólnych schematów. Powiedzmy, ¿e mog± byæ ró¿ne warianty kropek i linii falistych na ceramice...czasem dwie czasem trzy, ale motyw ogólny nie budzi sensacji.
No i dowód najbardziej przemawiaj±cy. Zobacz jak wygl±da typologia mieczy, zapinek, toporów. Powstaj± okre¶lone przedmioty, które w tysi±cach sztuk s± wrêcz identyczne od strony formalnej... ró¿nice wynikaj± z kunsztu wykonawcy.