Chcia³abym prosiæ o pomoc w znalezieniu literatury dotycz±cej polichromii na rze¼bie ¶redniowiecznej. Wszelkie ksi±¿ki, artyku³y lub inne materia³y o barwnikach, sposobie k³adzenia polichromii itp bardzo siê przydadz±. Dodam ¿e chodzi g³ównie o rze¼bê gotyck± ale nie pogardzê te¿ materia³ami o wcze¶niejszej polichromii.
Je¶li kto¶ co¶ wie na ten temat to z góry dziêkujê
Na pocz±tek proponujê zajrzeæ do literatury traktuj±cej o technikach dawnych mistrzów, polecam:
W. ¦lesiñski, Techniki malarskie. Spoiwa mineralne, Warszawa 1983.
W. ¦lesiñski, Techniki malarskie. Spoiwa organiczne, Warszawa 1984.
W. ¦lesiñski, Konserwacja zabytków sztuki, t. 2, Rze¼ba, Warszawa 1990.
Zarówno w malarstwie tablicowym, jak i przy nak³adaniu polichromii na rze¼bach u¿ywano tych samych barwników, takiej samej zaprawy itd. wiêc ksi±¿ki na temat technik malarskich na pewno siê przydadz±.
Warto zajrzeæ te¿ do opracowañ dotycz±cych konserwacji konkretnych dzie³.
Jaka konkretnie rze¼ba Ciê interesuje: drewniana, kamienna?
Nie wiemy czy interesuje Ciê czytanie ksi±¿ek czêsto napisanych profesjonalnym slangiem,dla laika ma³o zrozumia³ym Acupictura poda³(a) tytu³y m±drych ksiêg ale zanim przez nie przebrniesz ho ho .Tak wiêc receptura jest bardzo prosta Drewno dobrze wysezonowane(je¶li ma to byæ podróba) przeklejasz rze¿bê wod± klejow± (klej stolarski pere³ka rozpuszczony w ³a¿ni wodnej)podkre¶lamy ma to byæ woda klejowa a nie klej.Potem z tej wody klejowej ale troszkê zagêszczonej klejem robisz grunt (dosypujesz kredy,,przedniej"i mieszasz a¿ uzyskasz konsystencjê ¶rednio gêstej ¶mietany)Nak³adasz na rze¿bê warstw cienkich kilka do ka¿dej kolejnej dodaj±c odrobinê wody, os³abiaj±c .Po osiagniêciu odpowiedniej g³adko¶ci (6-7 warstw)ka¿da kolejna na t± wyschniêt± poprzedni±,wyg³adzasz (szlifujesz)papierem ¶cierny (grubo¶æ 70 koñcz±c na 150.Po odkurzeniu nak³adasz polichromie i z³ocenia bo te te¿ by³y.Polichromia najczê¶ciej tempera jajowa (dzi¶ po prostu tempera) Z³ocenia na pulment (glinka pulmentowa bolus) na koniec mo¿na przeci±gn±æ polichromiê woskiem pszczelim na terpentynie(pasta woskow±) I tak w kilku s³owach pozna³e¶ tajemnice starych mistrzów.Je¶li ma³o szczegó³owo pytaj na priv. Niskie uk³ony Samuel i jego uczona ma³¿onka