Zastrzegam, ¿e nie znam siê na he³mach, ale nieco na ikonografii. Mam kilka pytañ i w±tpliwo¶ci.
Na za³±czonych przez Was ¼ród³ach ikonograficznych kolcza os³ona twarzy jest na tej samej wysoko¶ci zarówno w przypadku he³mów z nosalem, jak i bez niego - por. choæby go¶cia w kapalinie z BM. Poza tym haczyk jest zamontowany na zewnêtrznej stronie nosala, wiêc efekt zawieszenia na nim zas³ony wygl±da³by nieco inaczej ni¿ na miniaturach z BM (a jest to na tyle precyzyjne ¼ród³o, ¿e nie ma mowy o drastycznym uproszczeniu).
Czy w tej sytuacji mo¿na wszelkie kolcze os³ony twarzy (od nosa w dó³) wi±zaæ w³a¶nie z haczykiem na nosalu, czy te¿ jest to rozwi±zanie specyficzne dla konstrukcji "kaptura kolczego" (mam nadziejê, ¿e stosujê poprawn± terminologiê)?
CYTAT
najstarsze na jakie trafi³em w ikonografii jest opisane jako "beatus_apocalypse gerona 975"
Je¿eli jest to opis miniatury, któr± wklei³e¶ poni¿ej, to jest b³êdny. Podpis odnosi siê do kopii komentarza do Apokalipsy autorstwa Beatusa z Liébana, pochodz±cej z kataloñskiej Girony. To kodeks mozarabski, a miniatura przez Ciebie wklejona wygl±da na XII-wieczn± Francjê lub Angliê.
Pozdrowienia,
l.