CYTAT
A skoro jeste¶my przy ¶wieckim kolêdowaniu, pozwolê sobie zadaæ jeszcze jedno pytanie (chodzi o analizê tekstu pod k±tem obyczajowo¶ci, wiêc chyba nie musimy zmieniaæ dzia³u). Ró¿ne zespo³y wykonuj± utwór "Lux optata claruit/conduit", bêd±cy ponoæ XIV-wieczn± francusk± kolêd±. ¦piewany jest zarówno jako bo¿onarodzeniowy, jak i karnawa³owy. Nie wiem kto ma racjê, gdy¿ nie uda³o mi siê znale¼æ o pie¶ni niczego, w³±cznie z tekstem.
Na pocz±tek tradycyjnie kilka uwag:
1. To nie jest "¶wieckie kolêdowanie".
2. Samo pojêcie "kolêdowania" jest prezentystyczne i ma siê nijak do omawianych w temacie utworów.
3. Co to jest "analiza tekstu pod k±tem obyczajowo¶ci"?
4.
conduit to francuskie s³ówko, które oznacza (w tym wypadku) conductus. Nie jest ono elementem tytu³u...
5. Co to znaczy "utwór bo¿onarodzeniowy"? ¦piewa siê go w Bo¿e Narodzenie czy traktuje o Bo¿ym Narodzeniu?
6. To nie jest XIV w.
A wszystko tak naprawdê krêci siê wokó³ bo¿ego napletka.
Jest to XIII-wieczny conductus (konkretnie
conductus ad subdiaconum z
officium ad missam) na tzw. Oficjum ¦wiêta G³upców. Pojawia siê w dwóch zachowanych zbiorach, tj. z Sens i Beauvais . To fragment liturgii(!) na dzieñ Obrzezania (Circumcisio Domini). Na temat ca³ego zbioru nie bêdê teraz pisa³, bo to zagadnienie do¶æ z³o¿one i wymagaj±ce przebicia siê przez kilka rega³ów literatury przedmiotu.
Wyci±gniêcie tego utworu z jego pierwotnego kontekstu jest nadu¿yciem (usprawiedliwionym, bo opracowanie ca³o¶ci jest trudne - por. efekty osi±gniête przez Clemencica i Picketta).
Proponujê zacz±æ od lektury Heersa i Dudzika (wiem, bana³y), a pó¼niej przej¶æ do edycji ca³ego Oficjum i opracowañ szczegó³owych.
Tekst (wersja z Sens):
Lux optata claruit;
Gaude Syon filia,
Virga que jam aruit,
Virga succi nescia,
Virga Jesse floruit
Juxta vaticinia,
Cum gloria.
Gignitur, - nascitur
Christus, sicut voluit
Divina clementia.
Hoc in hoc, hoc in hoc, hoc in hoc sollempnio
Concinat hec concio
Nascendi primordia
Subiit eternitas,
Induit servitia
Superna regalitas,
Lactat patrem filia
Quem parit virginitas,
Cum gloria.
Angitur, - frangitur
Hostilis protervia
Et ejus potentia.
Hoc in hoc, etc.
Quicquid fuit mysticum
Testamento veteri,
Quicquid fuit typicum,
Moyses et ceteri,
Fructum per Daviticum
Decet patefieri,
Cum gloria.
Hoc in hoc, hoc in hoc, etc.
Judea, gens rea,
Regem crede celicum,
Per quem sumus liberi.
Hoc in hoc, hoc in hoc, etc.
Gens digna supplicio,
Danielem legitis;
Quod defecit unctio
Pridem intelligitis;
Missum celi nuntio
Messyam non creditis,
Cum gloria.
Hoc in hoc, hoc in hoc, etc.
I melodia:
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznikTen w±tek te¿ wypada³oby przenie¶æ - odpowiedni tematycznie wydaje siê siê dzia³ o liturgii albo muzyczny.
Z pozdrowieniami,
l.