CYTAT
projekt Gotów realizuje od jakiego¶ czasu Tryg³aw ze Szczecina. Za jaki¶ miesi±c uka¿e siê drukiem jego opis- to zerkniesz jakie maj± problemy i jak je rozwi±zali. Bêdzie to w "Z otch³ani wieków" -"Rekonstrukcje wojskowe".
Nie wiemy kto z kultury wielbarskiej by³ Gotem, Gepid±, Herulem czy kim¶ jeszcze innym. trudno wiec choæby strojowo odtwarzac konkretnie - Gota (a w³a¶ciwie Gotkê, bo z tym du¿o ³atwiej). Kultura wielbarska nie pozostawi³a po sobie zabytków broni, wiec bardzo chêtnie poczytam co tam siê pojawia, bo problemów a¿ nadto. :-)
W Harjis (po gocku - wojsko, wojownicy) u¿ywamy uzbrojenia przeworskiego (inego u nas nie ma!).
W przypadku kobiet czy stroju cywilnego, odzianie siê w "wielbarskie" fata³aszki nie stwarza ¿adnego problemu. No, ale my nie jeste¶my Gotami tylko £odzianami i Wroc³awiakami wiêc zajmujemy siê prezentacj± konkretnych grup zabytków z II w.n.e. Z za³o¿enia odtwarzamy strój i uzbrojenie z ziem polskich, bo podzia³y etniczne s± tu nie do odtworzenia, za¶ i kulturowe stwarzaj± du¿o problemu (patrz wielbaryzacja przeworszczaków/migracja wielbarczyków w Wielkopolsce w m³odszym okresie rzymskim oraz inne podobne klimaty).
Do konkretnych prezentacji u¿ywamy konkretnego zestawu zabytków który pasuje chronologicznie i kulturowo. Zdecydowanie polecam tê drogê, pozwoli unikn±æ pu³apki "bractwowo¶ci".
Harjis jest projektem w ramach DAGOME, obejmuj±cym rekonstrukcjê stroju i uzbrojenia z ziem polskich w okresie rzymskim i perspektywicznie- przedrzymskich. Warto tu te¿ oczywi¶cie podkre¶liæ stosowno¶æ dobrania odpowiedniej ceramiki, grzebieni itp.
W formie ukoñczonej poradnik pojawi siê w listopadzie na naszej nowej stronie. Póki co zebrano tam tak¿e przemy¶lenia na podstawie wspomnianych artyku³ów.
http://www.wioskahistoryczna.pl/page14.phpUwagi mile widziane.
Aha!
www.dagomeforum.eu - chwilowo w remoncie kapitalnym, mog± byc problemy.
W zal±czniku fragment Harjis i Rzeszowa na "Dymarki ¦wiêtokrzyskie 2008".
Za³±cznik z "Votarykiem" solo - dopasowana tunika bez ¿adnych klinów i spodnie z klinem w kroku. P³aszcz prostok±tny. Aha! W tunice ¿adnych rozciêæ dekoltu pod szyj± jak we Wczesnym ¦redniowieczu!
Scenka "Przy Ogniu" pokazuje oprócz stoj±cego Rzymiaka, nieco tacytowsk± (choæ bez p³aszczy) wizjê "germanów". W odro¿nieniu od skandynawskiego wikinga dla którego skoñczonym obciachem jest pokazywac siê bez koszuli, nasi germanowie ca³kowicie "ultrasowsko" ¶wieciæ mog± prê¿nymi klatami - taj jak kolega Mateusz, dziergaj±cy drewniane umbo pod kierunkiem mistrza Razoryka, znanego w innym wcieleniu jako Razowiec lub Razos³aw.
Harjis - ¯elazne Korzenie 2008
Tyle na szybko