Niestety Ajcku, przykro mi ale niestety, czytasz nieco... NIEUWA¯NIE. Twoja uwaga ma sens, nie podwa¿am jej ale...
1. Je¶li przeczytasz wcze¶niejsze moje opisy, polecam zwrócenie uwagi na okre¶lenie, ¿e skraca strunê w miejscu "akustycznie
w³a¶ciwym"... Jak my¶lisz, co TO znaczy w kontek¶cie dzielenia struny?
2. S± w klawikordzie miejsca gdzie struna skrócona jest dok³adnie o...po³owê (np. wysokie d¼wiêki), wynika to CZÊSTO z (rozmaitych) konstrukcji klawikordu. Nie bêdê tu wprowadza³ specjalistycznych powi±zañ, poniewa¿ tzw. tension struny i dalsze akustyczne i wytrzyma³o¶ciowe zale¿no¶ci i oddzia³ywanie itd. itd, nawet ZMUSZAJ¡ do podzia³u struny na PO£OWÊ. Zostawmy to, bo to do¶æ zawi³e i raczej do zademonstrowania w praktyce, nie za¶ do opisywania. Nie wszystkie klawisze maj± takie u³o¿enie w ramie klawikordu, ale niektóre (nawet sporo) MAJ¡. Poniewa¿ nie ma "wiêkszej" i "mniejszej" po³owy (jest tylko po³owa), wiêc raczej wiem o czym piszê. W tym przypadku niestety Twoja uwaga wprowadza ju¿ zupe³nie niepotrzebny zamêt pojêciowy i kto¶, kto nie WIDZIA£ klawikordu (i proporcji d³ugo¶ci odcinków na strunie) ju¿ tym razem naprawdê mo¿e siê nie¼le pogubiæ.
T£UMIKI (filcowe paski) s± wrêcz N A J W A ¯ N I E J S Z Y M sk³adnikiem ogólnej idei dzia³ania klawikordu, bez wzglêdu na proporcje podzia³u jakiejkolwiek jego struny. BTW. Klawikord strojony jest na tzw. "zdudnienia", co te¿ i tworzy wiele "szkó³" strojenia i nadaje mu bardzo charakterystycznej barwy d¼wiêku. Czy Ty kiedykolwiek stroi³e¶ klawikord? S±dzê, ¿e nawet nie widzia³e¶ z bliska.
To nie jest z³o¶liwa uwaga, bo ma³o kto widzia³, dlatego notorycznie jest mylony z klawesynem, pianinem itd. Osoby graj±ce na klawikordzie mo¿na policzyæ (w Polsce) na palcach JEDNEJ rêki, a do tej pory ukaza³a siê (w Polsce) zaledwie JEDNA p³yta po¶wiêcona muzyce "klawikordowej" (Klaryski, Stary S±cz). To jako¶ t³umaczy znikom± "popularno¶æ" klawikordu w Polsce...
Je¶li Ciê to interesuje odsy³am do piêknej publikacji "TABVLATVRA MVZYKI albo Zaprawa Muzykalna" Jana Alexandra Gorczyna, wydanej w Krakowie u Pi±tkowskiego, Roku 1647... Piêkny staropolski jêzyk. Polecam!
3. Wyra¿nie napisa³em o
filcowym pasku, który wyt³umia drug± po³owê, filc jak wiesz t³umi d¼wiêk.
3. Poda³em przyk³ad ogólny,
MODELOWY , t³umacz±cy ZASADÊ wydobywania d¼wiêku (o to D±brówka pyta), bez wnikania w poszczególne klawisze, jako, ¿e w odró¿nieniu od klawesynu, ka¿da d¼wignia klawiszowa w klawikordzie jest INNA i do s±siedniej niepodobna.
4. Mam w domu klawikord - wierna replika Hausera z 1761 roku (typowy przyk³ad strun skracanych o ...po³owê)...
A jednak!
Poda³em równie¿ link do polskiej strony, gdzie wszystko jest dok³adnie wyt³umaczone, wiêc dlaczego "
m±cê" ??? - (Ty ¯ADNEGO linku nie poda³e¶ - poprzestaj±c na fizycznych "rozwa¿aniach"). Nie podwa¿am praw fizyki. Popatrz jednak na uk³ad klawikordu, zanim co¶ napiszesz.
Zalecam powstrzymywanie siê od s³ów typu
zm±ci³e¶.... Czytaj uwa¿nie!
PS. Ajcku, jeszcze jedno. Klawikordy by³y budowane w wielu kszta³tach (prostok±tne, piêciok±ty, sze¶ciok±ty). Konstrukcje renesansowe, barokowe, klasycystyczne. Zwróæ te¿ uwagê na klawikordy wi±zane, wolne itd. Tego jest tyle, ¿e opisanie w jednym po¶cie raczej niemo¿liwe. Je¶li do tego dodamy klawikordy z...Pd.Ameryki, zawiezione tam w XVII-tym wieku przez Hiszpanów i nieco "zmodyfikowane", to mamy jeszcze jeden typ klawikordu. To bardzo ciekawy temat. Linków w jêzyku polskim jest ma³o, wiêc poda³em (moim zdaniem) najlepszy. Osoby z bieg³± znajomo¶ci± francuskiego, niemieckiego i angielskiego BEZ TRUDU znajd± dziesi±tki szczegó³owych opisów w internecie. Dalsze "t³umaczenia do t³umaczeñ" chyba ju¿ nie maja sensu.
Pozdrawiam. J