CYTAT
najwiêcej chyba mo¿na znale¼æ w Digestum Vetus
Proszê o miejsce i sygnaturê. Je¶li chodzi o kodeks z Krakowa, to powsta³ on w Italii.
CYTAT
Psa³terz z klasztoru cysterek w Trzebnicy
Dla precyzji: Wroc³aw, BUWr, IF440. Szko³a sasko-turyngijska, prawdopodobnie w Trzebnicy znalaz³ siê wraz z konwentem. Mo¿liwe, ¿e powsta³ w skryptorium w Lubi±¿u, by³by wtedy dzie³em jednego z najlepszych niemieckich warsztatów na ¦l±sku.
CYTAT
Psa³terz z klasztoru klarysek we Wroc³awiu
Wroc³aw, BUWr, I.Q.233, warsztat niemiecki, zwi±zany blisko ze szko³± sask±.
CYTAT
Antyfonarz z klasztoru klarysek w Starym S±czu
Prawdopodobnie warsztat czeski, poza tym schematyczno¶æ dekoracji czyni ten materia³ raczej bezwarto¶ciowym dla "rekonstrukcji" (chyba, ¿e kto¶ chce siê przebraæ za syrenê lub inne cudo)
CYTAT
Pontyfika³ z Gniezna
Gniezno, Ms. 149, prawdopodobnie bawarscy benedyktyni, kodeks na pewno powsta³ na terenach ¶rodkowych lub po³udniowych Niemiec.
CYTAT
pieczêæ ks. Boles³awa II Rogatki
- KTÓRA PIECZÊÆ? Czy ¶l±ski ksi±¿ê ma tylko jedn±? Poza tym ci±gle jest to ¦l±sk, wiêc - mówi±c wprost - sztuka niemiecka.
CYTAT
Antyfonarz z katedry krakowskiej
Nie wiem, o który kodeks chodzi konkretnie, ale je¶li o KP 23, to powsta³ w Liège.
CYTAT
chrzcielnica w ko¶ciele ¦w. Piotra i Paw³a w Legnicy
Warsztat z Lubi±¿a, ¶wietny przyk³ad niemieckiego rzemios³a artystycznego.
CYTAT
Antyfonarz z Lubi±¿a
Który? Bo zachowa³y siê dwa (BUWr, IF399 i IF401), oba zwi±zane ze szko³a sasko-turyngijsk±, jak zreszt± ca³e skryptorium w Lubi±¿u.
CYTAT
Gradua³ ks. Boles³awa II Mazowieckiego
Pierwotnie P³ock, ob. Kraków, Czartoryscy, Rr 4922-4940, jedyny kodeks na tej li¶cie, który od biedy mo¿na uznaæ za dzie³o"warsztatu miejscowego".
CYTAT
freski w mieszkalnej wie¿y rycerskiej w Siedlêcinie
Po pierwsze: to nie s± freski. Po drugie, to dzie³o warsztatu w 100% niemieckiego (choæ polichromie wykazuj± pewne wp³ywy francuskie, je¶li chodzi o stronê narracyjn±).
CYTAT
fasada ko¶cio³a klasztornego cysterek w Trzebnicy
¯e niby co? Fasada obecnie jest barokowa. ¦redniowieczny jest tam tylko portal (tj. pó³nocny portal zachodniej fasady, ten z tympanonem z Dawidem i Betsabee). Je¶li portal i tympanon maj± co¶ wspólnego z "polskim warsztatem", to jestem
makak jawajski.
CYTAT
Biblia biskupa Strzempiñskiego
Czyli konkretnie co? Bo jedn± Strzempiñski kupi³ w Bazylei i tam j± te¿ wykonano.
CYTAT
brewiarz z opactwa cysterskiego w Pelplinie
Który?
Na koñcu Dowiata jest spis ilustracji. Warto tam zajrzeæ, zanim siê zacznie przepisywaæ.
Uznawanie zabytków ¶l±skich za "polskie ¼ród³a" jest albo nadu¿yciem, albo ignorancj±.