Slawa!!
Moze ktos z frehowiczow ma jakies informacje na temat magii i obrzedow slowianskich? Zwlaszcza tych odnoszacych sie do swiat i kultu ognia.Mam niby troche materialow ale to jest niewystarczajace jak dla mnie. z gory dzieki za pomoc!!
pozdrawiam
¦wietoslawa
Polecam poszukaæ ksi±¿ek religioznawcy Leonarda J. Pe³ki.
Pozdrawiam
Mo¿e tych jeszcze nie czyta³a¶: Aleksander Gieysztor "Mitologia S³owian"
Czes³aw Bia³czyñski, "Mitologia s³owiañska. Ksiêga tura", Bogus³aw Gierlach "Sanktuaria s³owiañskie", Jerzy Strzelczyk "Mitologia s³owiañska", stronki:
http://www.republika.pl/slowianie/swieta.htm
http://fronsac.republika.pl/mitologiaslowianska.htm
Pozdrowienia
No có¿... Na podstawie jednej przeczytanej ksi±¿ki pana Bia³czyñskiego (vide "Indeks Ksi±g zakazanych") osobi¶cie powstrzyma³abym siê z polecaniem ksi±¿ek tego sympatycznego sk±din±d pana - fantasty. Gieysztora polecam jak najbardziej
, podobnie jak s³ynnego polsko - niemieckiego naukowca Aleksandra Brucknera, który wrawdze pisze dosyæ ciê¿ko i jakby sam dla siebie, niemniej jednak jego "Mitologia s³owiañska" zas³uguje na uwagê. Osobi¶cie polecam jego "Staro¿ytn± Litwê" obfituj±c± w ciekawe opisy ludowych obrzêdów.
Inne ksi±¿ki:
J. Strzelczyk "Mity, podania i wierzenia dawnych S³owian"
S. Urbañczyk "Dawni S³owianie, wiara, kult"
Twórczo¶æ pana Glogera...
No i oczywi¶cie warto zajrzeæ do bibliografii na ty³ach czytanych ksi±¿ek:)
Równie¿ odradzam czytywanie ksi±¿ek Bia³czyñskiego. W/w "Mitologia s³owiañska. Ksiêga Tura" to lu¼na spekulacja na temat mitologii s³owiañskiej zrzadka poparta jakimi¶ wiarygodnymi tre¶ciami. Autor wymy¶la w³asn± mitologiê poprzez uzupe³nianie luk w materiale zastanym. Tekst wiêcej zaciemnia ni¿ rozja¶nia.
Przy wyborze ksi±¿ek polecam kierowanie siê mark± wydawnicz± - szanowane wydawnictwa (np: PWN, PAN, Znak, Nomos itd.) raczej ch³amu nie produkuj±, ale i tak trzeba uwa¿aæ.
To mo¿e ja jeszcze dorzucê, choæ du¿o zosta³o wymienione...
H. £owmiañski "Religia S³owian i jej upadek" W-wa, 1979
M. Kowalczyk "Wierzenia pogañskie za pierwszych Piastów", ³ód¼, 1968
oraz Moszyñski "Kultura ludowa S³owian" t. 1 lub 2 .. nie pamietam
oraz Kosmasa "Powie¶æ minionych lat" t³um. F. Sielicki
Byæ mo¿e co¶ znajdziesz choæ nie jestem pewna, ale na ¼ród³ach:
Rosik "Interpretacja chrze¶cijañska religii pogañskich S³owian w ¶wietle kronik niemieckich XI-XII w. (Thietmar, Adam z Bremy, Helmold)", Wrcoc³aw, 2000
Osobi¶cie Brucknera przerobi³em od dechy do dechy a Gieysztora przegl±da³em dosyæ dok³adnie. I my¶lê ¿e panowie owi w jaki¶ sposób siê uzupe³niaj±. Pierwszy jest bardzo sceptyczny i rzeczowy ale w niektórych przypadkach ugina siê do teorii drugiego.
Ponadto proponujê poszukaæ w literaturze s±siadów ze wschodu albo w Instytucie Archeologi UAM ("kopi±" s³owian i pierwszych piastów od kilkudziesiêciu lat)
S³awa
jedna uwaga: Bruckner nie móg³ uginaæ siê do teorii Gieysztora gdy ¿ ¿y³ ponad pó³ wieku wcze¶niej - jak ju¿ co¶ to Gieysztor czerpa³ z analiz jêzykoznawczych Brucknera. I Paniu Aniu - Kosmas napisa³ Kronikê Czechów, a Powie¶æ Lat Minionych - tzw. Nestor i Nikon
Pozdrawiam
PS. Ja jeszcze polecam: S³upecki L. P. "Wyrocznie i wró¿by pogañskich Skandynawów", gdzie jednak du¿o o mitologii s³owiañskiej i ich wierzeniach
Co do K.Moszyñskiego to "Kultura Ludowa S³owian" tom 2 - tam jest sporo o magi i wierzeniach (ca³y tom 2 obejumie ogólnie pojêt± kulture duchow± s³owian).
Na panu Brucknerze tak bardzo bym nie polega³a, by³ dobrym etymologiem, ale jego mitologia jest do¶æ naci±gana - wyci±ga daleko id±ce wnioski w³a¶nie na podstawie etymologii.
Warto te¿ zag³êbiæ sie w prace Leonarda Pe³ki.
Jak tylko znajed prace magistersk±, to przytocze dok³adnie autorów i ich prace na temat s³owian i ich wierzeñ.
¦wiêtos³awo, a o jakie obrzêdy dok³adnie Ci chodzi?
Dorzuci³bym jeszcze prace zbiorow± "Wierzenia przedchrze¶cijañskie na ziemiach polskich"
wydana przez Muzeum Archeologiczne w Gdañsku - co prawda S³owian dotyczy tylko kilka artyku³ów, ale warte przeczytania m. in. nowa interpretacja wielotwarzowych pos±gów na Po³abiu.
pozdr. Jarek
Dodalbym jeszcze Katalog magiii Rudolfa - choc to zakonnik pisal wiec jest wypaczone i majace na celu zdeprecjonowanie dawnych "poganskich" wierzen i praktyk magicznych. Mozesz tez poszukac wiecej namiarow na forum RKP
http://free4web.pl/3/?21206
Co do Moszyñskiego - radzê uwa¿aæ. Cz³ek by³ wspania³y, ale jego opis zwyczajów, zarówno ludów s³owiañskich jak i innych, przy ca³ej swej barwno¶ci jest nieco skrzywiony. Zreszt±, jest to cecha charakterystyczna dla wiêkszo¶ci badaczy kultur tradycyjnych b±d¼ hisorycznych ¿yj±cych i tworz±cych do mniej wiêcej po³owy XX wieku. Dlatego lepiej nie traktowaæ wszelkich interpretacji ich autorstwa - dotyczy te¿ np. Brucknera - jako miarodajnych i w pe³ni wiarygodnych, natomiast ich dzie³a s± skarbnic± faktów dotycz±cych wierzeñ i rytua³ów, które trzeba "wy³uskaæ"
Poleciæ te¿ mo¿na Fischera "Zwyczaje pogrzebowe ludów polskich", bodaj¿e Lwów 1912, jesli mnie pamiêæ nie myli - ma³o twórczej interpretacji, mnóstwo rzeczowych opisów i nawi±za do, nawet odleg³ej, przesz³o¶ci.
Warto siêgaæ do pism zajmuj±cyc siê archeologi±, zw³aszcza gdy pojawiaj± siê teksty o odkryciach kompleksów funeralnych b±d¼ rytualnych - to równie¿ bogate ¼ród³o informacji.
Poszukujê wszelkich materia³ów dotycz±cych obrz±dku za¶lubin s³owiañskich. Zgóry dziêkujê za pomoc.
Pozdrawiam
Witam
Mogê poleciæ "Seksualno¶æ w ¶rednoiwiecznej Polsce" A.Krawiec , mo¿e nie ma tam za wiele na ten temat bezpo¶rednio ale na pewno znajdziesz du¿o bibliografii....
Uuk
hej Miszka
oto stronka Rodzimego Ko¶cio³a Polskiego (pielêgnuj±cego wierzenia s³owiañskie):
http://www.r-k-p.prv.pl/
tu znajdziesz wszelkie obrzêdy, nazwy ¶wi±t, imiona s³owiañskie i inne potrzebne informacje
poza tym zerknij na:
http://religie.najlepsze.net/?we=slowianie&kod=396022; tu znajdziesz kilka linków odnosnie tematu, który cie interesuje
pozdrowionka
Monika
Ciekawym uzupe³nieniem je¶li chodzi o ksi±¿ki jest te¿ :"Drzewo ¯ycia" ma³¿eñstwa Tomickich.
Pozdrawiam
Jak to by³o z bia³ym koniem do wró¿enia? Musia³ byæ bia³y, czy móg³ byæ siwy? Zak³adam, ¿e tak.
(Po krótce dla niewtajemniczonych: dla koniarza bia³y ma ró¿ow± skórê, siwy- czarn± (i rodzi siê ciemny).)
Mam pytanie odno¶nie do obrzêdu opisanego w artykule na
http://rss.tutej.pl/cms.php?i=5537&a=kr,2. Konkretnie chodzi mi od podpis odtatniego zdjêcia... Czy taki obyczaj faktycznie istani³? :D I czy kto¶ go dzisiaj odtwarza
? :D
PS. Ciekawych wiadomo¶ci o organizacji spo³eczeñstwa we wczesnym ¶redniowieczu i o pewnych zwyczajach ( g³ównie prawnych ale jednak ) mo¿e przynie¶æ lektura Bardacha "Historii ustroju". Ale s± to wiadomo¶ci do¶æ ogólne.
slawa
z podanych wyzej ksiazek polem Tomickich drzewo zycia , to o obrzedach
i andrzeja szyjewskiego -religia slowian- sprawy mitologiczne
moim zdaniem sa to najlepsze ksiazki dotyczace tych dwoch zagadnien
bruckner-na szczescie sam przyznal sie do swoich bledow lata po napisaniu swojej mitologii slowian(jego charakterystyka religii slowian byla gorsza niz lowmianskiego-w przeciwienstwie do tematu litwy i ichniejszej mitologii-warto przeczytac)
gieysztor namieszal strasznie i z jego poczatkowo dosc zgrabnej koncepcji Bogow jakiegos typu
np typu Perunowego potem przeistaczyla sie belkot miejscami wrecz osmieszajacy nasza mitologie, nie mowiac juz ze Swaroga zalicxzyl do Bostw solarnych co jest ewidentnie nagieciem, biorac pod uwage metody porownawcze mitologii np slowianskiej i baltyjskiej , i pomijajac w tej kwestii zrodla etnograficzne
w ten sposob niepotrzebnie wrzucil do poszczegolnych workow Bogow ktorsxy nei pwoinni sie w nich znalesc , i po 30 latach niektorzy wciaz popelniaja te same bledy za nim
CYTAT(siwy @ 23:06 11.01.2008)
slawa
z podanych wyzej ksiazek polem Tomickich drzewo zycia , to o obrzedach
i andrzeja szyjewskiego -religia slowian- sprawy mitologiczne
moim zdaniem sa to najlepsze ksiazki dotyczace tych dwoch zagadnien
bruckner-na szczescie sam przyznal sie do swoich bledow lata po napisaniu swojej mitologii slowian(jego charakterystyka religii slowian byla gorsza niz lowmianskiego-w przeciwienstwie do tematu litwy i ichniejszej mitologii-warto przeczytac)
gieysztor namieszal strasznie i z jego poczatkowo dosc zgrabnej koncepcji Bogow jakiegos typu
np typu Perunowego potem przeistaczyla sie belkot miejscami wrecz osmieszajacy nasza mitologie, nie mowiac juz ze Swaroga zalicxzyl do Bostw solarnych co jest ewidentnie nagieciem, biorac pod uwage metody porownawcze mitologii np slowianskiej i baltyjskiej , i pomijajac w tej kwestii zrodla etnograficzne
w ten sposob niepotrzebnie wrzucil do poszczegolnych workow Bogow ktorsxy nei pwoinni sie w nich znalesc , i po 30 latach niektorzy wciaz popelniaja te same bledy za nim
Kolejny tak niechlujny wpis wylatuje bez uprzedzenia.
Swoje ostatnie notatki na Freha b±d¼ ³askaw wyedytowaæ i poprawiæ - masz na to ca³y weekend - i ani dnia d³u¿ej. Tak¿e - ani s³owa o dysleksji i dysortografii.
Pozdrawiam
Rabiega
Ma³a uwaga do wszystkich ultraturbofrostbittenpaganów i innych czcicieli Swaroga, Pieroga i Twaroga: najnowsze wydanie Gieysztora uwzglêdnia notatki czcigodnego nieboszczyka i wprowadza zdecydowanie now± jako¶æ. Proponujê zapoznawaæ siê z aktualnym, a poprzednie od³o¿yæ do lamusa.
W±tek w ogóle trochê dziwny, bo nie wymienia nawet 1% powa¿nych prac na temat... nie ma na sali archeologa, który móg³by wymieniæ trochê M³ynarskiej-Kaletynowej, Rozpêdowskiego, Mo¼dziocha i innych? To do¶æ dziwne, ¿e padaj± jakie¶ linki do podwórkowych kó³ek pogañskich, a nie tytu³y publikacji naukowych. Ale ja siê tam w koñcu nie znam...
Panie Siwy, gratulujê ciekawej i rzeczowej recenzji. Mam chody w komitecie redakcyjnym, mo¿e dokonasz korekty Gieysztora na rzecz kolejnego wydania? Jakby co, proszê o CV i referencje na priva.
witam ponownie , przepraszam za b³êdy , postaram sie poprawiæ w tej materii w przysz³o¶ci.
co do korekt , to poda³em tylko konkretne przyk³ady b³êdów jakie pope³ni³.
Zreszt± osobi¶cie uwa¿am ¿e jego ksi±¿kê powinno od³o¿yæ do lamusa , reedycja "mitologii s³owian" niczego nie zmieni³a w sensie merytorycznym. Wybaczcie je¿eli kogo¶ urazi³em ,ale jego koncepcje w temacie klasyfikacji Bóstw by³y totalnie mylne i chybione .
Co do obrzêdów to wcale nie trzeba nie wiadomo ilu ksi±¿ek , naprawdê wystarcz± Tomiccy. "Drzewo ¿ycia" to wspania³a robota w temacie roku obrzêdowego s³owian , i najwieksze pok³ady wiedzy zosta³y zachowane w kulturze ludowej, archeologia nie na wiele sie zda, mo¿e co najwy¿ej przyczyniæ sie do ustalenia jakiego¶ miejsca kultowego , ale prawdziwego sensu kultu i obrzêdu nale¿y szukaæ w podaniach , pie¶niach i tradycjach ludowych
cytuj±c samego Aleksandra Gieysztora, "Ka¿dego, kto bli¿ej siê z nim zetknie, folklor zdumiewa i ol¶niewa prawdziwie d³ugim trwaniem mitów ukrytych w obrzêdach, bajkach, przys³owiach, nazwach osobowych i miejscowych, a czasem - zbyt rzadko w¶ród S³owian - w epice ludowej. Nie ma w±tpliwo¶ci, ¿e tu w³a¶nie tkwi± jeszcze nie wykorzystane w pe³ni mo¿liwo¶ci poznania s³owiañskich wierzeñ i praktyk religijnych"
niestety tym sie nie zaj±³ a móg³ pój¶æ w dobrym kierunku.
tak wiec moi mili naprawdê bez urazy
na marginesie , nie jestem jakim¶ nawiedzonym "ultraturbofrostbittenpaganem" aczkolwiek od przesz³o 10 lat interesujê siê mitologi± s³owian czytam na ten temat , pisze swoje prace ,a przede wszystkim wyci±gam wnioski
czego wielu nie potrafi a tylko powiela dawno pope³nione b³êdy
pozdrawiam
Podawanie RKP jako ¼ród³a wiedzy ? Pomy³ka...
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.