Bo Lawergren,
The Ancient Harp from Pazyryk, Beiträge zur allgemeinen und vergleichenden Archäologie 9/10, 1990, s. 111-18
Bo Lawergren,
The Ancient Harp of Pazyryk - a Bowed Instrument?, [w:] G. Seaman (red.), "Foundations of Empire, Archaeology and Art of the Eurasian Steppes", Los Angeles 1992, s. 101 - 116 (ten artyku³ nie jest dla mnie zbyt przekonuj±cy - przyp. L.)
M. Duchesne-Guillemin,
La harpe a plectre iranienne: son origine et sa diffusion, Journal of Near Eastern Studies, 2 (28), 1969, s. 109-115
Niestety, w tym momencie mam dostêp tylko do tego ostatniego.
Ogólnej literatury jest du¿o wiêcej. Proponowa³bym Ci zajrzeæ do wszelkich opracowañ dotycz±cych orientalnych (a tak¿e greckich czy egipskich) harf k±towych.
Co¶ na ten temat bêdzie u Czekanowskiej,
Kultury muzyczne Azji, Kraków 1981, ale ja jej zbytnio nie wierzê i lekko mysz± tr±ci (bibliografiê ma niez³±, ale ma³o aktualn±). S± tam ciekawe przyk³ady bodaj¿e gruziñskie i uzbeckie, ale musia³bym siê teraz przekopywaæ przez trzy rega³y, ¿eby znale¼æ tê ksi±¿kê...
Na pewno interesuj±cym materia³em porównawczym bêd± perskie harfy
èang (mam nadziejê, ¿e dobrze transkrybujê). To ostatnie ogniwo w rozwoju harf k±towych; opisuje je kilka traktatów arabskich i perskich, m. in. do¶æ szczegó³owo
Kanz al-tuhaf - jak znasz perski, to mogê podes³aæ
Greckie s± opisane w M. Maas, J. Snyder,
Stringed Instruments of Ancient Greece, New Haven, 1989 (tam równie¿ trochê analogii egipskich i mezopotamskich)
W serii "Musikgeschichte in Bildern": wszystkie "azjatyckie" (choæ podobne harfy s± u¿ywane do dzi¶ w Afryce, wiêc te¿ mo¿na zajrzeæ...) tomy z pierwszej serii; Serie II. Musik des Altertums (tomy: Mesopotamien, Ägypten), Serie III, Bd. 2 - Islam (jest nieco o ¶redniowiecznych perskich i arabskich harfach k±towych)
Oczywi¶cie mo¿na zacz±æ od Sachsa, ale to daje tylko ogóln± orientacjê.
W sieci szukaj pod s³owami kluczowymi: angle/angular harp; Winkelharfe, harpe angulaire.
Niestety, nie uwzglêdni³em ¿adnych opracowañ rosyjskich (z lenistwa) i chiñskich (nie z lenistwa
), a w nich pewnie jest sporo ciekawych rzeczy.
Zdjêcia na podanej przez Ciebie stronie zosta³y chyba zapo¿yczone z
tego miejsca (pewnie znasz). Co do porównania z
dan bau (swoj± drog± fantastyczny instrument) - dla mnie kompletnie nietrafione. Próba zastosowania analogicznej techniki na harfie zakoñczy³aby siê co najwy¿ej rozstrojeniem instrumentu.
Jak co¶ sobie jeszcze przypomnê, to wrzucê. Je¶li interesuj± Ciê teksty dotycz±ce harf k±towych, ich budowy, techniki gry, etc. to daj znaæ. Szczegó³owych opracowañ dotycz±cych tego konkretnego instrumentu nie jest wiele (poza Lawergrenem mo¿e Rosjanie co¶ pisali).