CYTAT
Lata siedemdziesi±te IV to ju¿ Kultura czerniachowska i Sintana de Mures i to od jakiego¶ czasu.
Poza tym w miêdzyczasie Wielka Wêdrówka i Wielkie Zamieszanie, masa ró¿nych wp³ywów.
To górna granica, a dolna?
Oj nie przeczyta³e¶ dok³adnie
, jednak b³êdem z mojej strony by³o niedok³adne sprecyzowanie ram czasowych.
Jako doln± granicê przyjmujê pojawienie siê Gotów po drugiej stronie M. Ba³tyckiego, umownie rzecz ujmuj±c -
prze³omu er, górna natomiast - pocz±tek wêdrówek ludów (umowna data 375), czyli okres rozgromienia pañstwa Hermanaryka przez Hunów.
Widaæ zatem, ¿e pomijam tutaj wspomnian± "Wielka Wêdrówka i Wielkie Zamieszanie".
Kulturowo rzecz ujmuj±c - kultura wielbarska oraz czerniachowska i Sîntana de Mureº.
CYTAT
Hm, bardzo daleko id±ca interpretacja, nie wiem czy warto traktowaæ j± jako pewnik, czy jako ciekawostkê. Wogóle stwierdzenie kto by³ Gotem a kto "ludem zaprzêgniêtym do rydwanu zwyciêstw Gotów" jest dosyæ problematyczne. A co dopiero rozpoznanie tak detalicznych i z³o¿onych zachowañ w sytuacjach wyj±tkowych. Stwierdzenie który nieboszczyk by³ etnicznym Gotem a który ob³owionym gockimi precjozami Kim¶ Innym, jest raczej powa¿nym problemem. Teorii jest sporo, przeciwników i zwolenników te¿.
Znanym i powszechnym zjawiskiem (chocia¿by widocznym w dzisiejszych czasach) jest mieszanie reprezentantów ró¿nych grup etnicznych, tak to równie¿ wygl±da³o w przesz³o¶ci. "Wielbarczycy" jak i "Przeworczycy", choæ (jak to pisz± antyczni) siê nie lubili, mieszali siê, zachowuj±c po czê¶ci zwyczaje wyniesione z "domu".
Wyobra¼ sobie sytuacje:
Got bierze sobie za ¿onê Wandalkê, przybywa do jej wioski. Z czasem umiera, jako ¿e sta³o siê to wiosce wandalskiej, zgodnie z miejscowych zwyczajem zostaje spalony. Wyposa¿enie pozostaje takie jakie posiada³ przy sobie.
Nie traktowa³ bym tego jako ciekawostkê, pewnik mo¿e te¿ nie, ale jedn± z bardziej prawdopodobnych mo¿liwo¶ci.
Co do stwierdzenia kto by³ etnicznym Gotem a kto nie: tego ju¿ w stanie nie jeste¶my okre¶liæ, powiniene¶ natomiast wiedzieæ, ¿e archeologia traktuje sprawê bardzo przedmiotowo i owe dobieganie czy to etniczny, czy przyszywany Got nie nale¿y do kompetencji archeologa, liczy siê tylko jakim go pozostawiono.
Wracaj±c do tematu, okre¶li³em tak szeroki przedzia³ czasowy z uwagi na ma³± ilo¶æ znanych typowo gockich zabytków broni (czytaj: znalezionych w grobach).
CYTAT
Mo¿e na pocz±tek zasugerujê okolice B2/C1? Wp³ywy gockie na Wielkopolsce w B2, oraz inne ciekawostki regionalne?
Dziêki za radê, jednak chcia³bym byæ odrobinê oryginalny
. Póki co nie sprecyzowa³em jeszcze swojego okresu, ani obszaru.
Faza B2/C1 jest ostatnio do¶æ popularna w¶ród w Polsce dlatego chcia³bym siê od niej troszkê
oddaliæ
, bardziej C2.
Pozdrawiam