Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Broñ Gotów
> Uzbrojenie na przestrzeni dziejów > Uzbrojenie staro¿ytne > Zaczepne uzbrojenie staro¿ytne
Deadman
Witam,

Chcia³bym podj±æ temat dotycz±cy broni Gotów. Jako granicê chcia³bym tutaj przyj±æ lata 70 IV wieku. Obszar - od Ba³tyku po M. Czarne.
Wiadomym jest, ¿e Goci nie wk³adali uzbrojenia do grobów, by³o to zwi±zane z zwyczajowym zakazem, jednak nie by³a to regu³a. Zdarzaj± siê pochówki Gotów znajduj±ce siê na terenach innej grupy kulturowej - przyk³adowo na cmentarzysku przeworskim.
Tam (czasami) owy zakaz by³ ignorowany, za pewne nie przez zmar³ego Gota a wspó³ziomków, z którymi przysz³o mu mieszkaæ (np. reprezentanci k. przeworskiej). Zabytki zatem s±, choæ mamy ich bardzo ma³o.

Co do tematu: chcia³bym, aby¶my w tym temacie postarali siê wymieniæ wszystkie jak do tej pory znane nam zabytki broni jakiej u¿ywali Goci w okresie od prze³omu Er do momentu rozgromienia pañstwa Hermanaryka przez Hunów z terenów zasiedlanych przez kulturê wielbarsk±, czerniachowsk± oraz przeworsk±.

Pozdrawiam


Marianus

Witam,

Je¶li to co¶ pomo¿e zosta³y znalezione w Polsce w grobach uznawanych za zwi±zane z kultur± gock± miniaturki zarówno narzêdzi jak i broni, niestety nie pomn± w tej chwili stanowisk...

pozdrawiam M.

A co, zbli¿a siê termin oddania pracy semestralnej (magisterki itp., itd....) i nie ma czasu na dok³adn± kwerendê w bibiliotece ?... icon_wink.gif
Deadman
Nie, nie o to chodzi:)
Chcia³bym zrekonstruowaæ kompletny strój "Wielbara", razem z uzbrojeniem.
Tyle, ¿e do tego chcia³bym mieæ równie¿ gock± broñ, a nie ¿aden import.
St±d mój post .Ostatnio znalaz³em troszkê broni w k. czerniachowskiej, bardzo ³adne jednosieczne g³ownie:).

Pozdrawiam
Wotawa
Lata siedemdziesi±te IV to ju¿ Kultura czerniachowska i Sintana de Mures i to od jakiego¶ czasu.
Poza tym w miêdzyczasie Wielka Wêdrówka i Wielkie Zamieszanie, masa ró¿nych wp³ywów.
To górna granica, a dolna?

CYTAT
Zdarzaj± siê pochówki Gotów znajduj±ce siê na terenach innej grupy kulturowej - przyk³adowo na cmentarzysku przeworskim.
Tam (czasami) owy zakaz by³ ignorowany, za pewne nie przez zmar³ego Gota a wspó³ziomków, z którymi przysz³o mu mieszkaæ (np. reprezentanci k. przeworskiej). Zabytki zatem s±, choæ mamy ich bardzo ma³o.

Hm, bardzo daleko id±ca interpretacja, nie wiem czy warto traktowaæ j± jako pewnik, czy jako ciekawostkê. Wogóle stwierdzenie kto by³ Gotem a kto "ludem zaprzêgniêtym do rydwanu zwyciêstw Gotów" jest dosyæ problematyczne. A co dopiero rozpoznanie tak detalicznych i z³o¿onych zachowañ w sytuacjach wyj±tkowych. Stwierdzenie który nieboszczyk by³ etnicznym Gotem a który ob³owionym gockimi precjozami Kim¶ Innym, jest raczej powa¿nym problemem. Teorii jest sporo, przeciwników i zwolenników te¿.

Reasumuj±c:
1. mówimy o kulturze wielbarskiej czy czerniachowskiej i Sintana de Mures? Czy tez jednak wielbarskiej?
2. o jakich czasach mówimy w³a¶ciwie?

U nas mimo sypatii progockich zdecydowali¶my siê na przeworskie uzbrojenie ze wzglêdu na niechêæ do zbyt daleko id±cych domys³ów. Proces rozpoznania gockiej broni roz³o¿yli¶my sobie raczej na lata. Oczywi¶cie s± i ludzie u¿ywaj±cy gockich precjozów (zwlaszcza przy strojach kobiecych). Niemniej jednak kolejne podej¶cie do kwestii broni "gockiej" wydaje siê zbyt dobr± okazj± by z niej nie skorzystaæ. Tylko wydaje mi siê, ¿e mówiæ mo¿emy o "gotach" w bardzo szerokim znaczeniu kulturowym.

Znane odwo³ania do tacytowych okr±g³ych tarcz i krótkich mieczy Gotów i innych "pomorców" plus miniaturkê pod³u¿nej tarczy z cmentarzyska wielbarskiego zostawiamy sobie na pó¼niej.

Mo¿e na pocz±tek zasugerujê okolice B2/C1? Wp³ywy gockie na Wielkopolsce w B2, oraz inne ciekawostki regionalne?

Przy okazji polecam staro¿ytn± czê¶æ £ódzkiej Wioski historycznej - Festiwal i warsztaty rekonstrukcji historycznej:
http://www.freha.pl/index.php?showtopic=16099&st=0
26 - 27 lipca 2008
Pojawi sie sporo osób odtwarzaj±cych okolice prze³omu er. Impreza s³u¿y g³ownie popularyzacji nauki, dopracowaniu zasad rekonstrukcji i integracji ¶rodowiska.
Deadman
CYTAT
Lata siedemdziesi±te IV to ju¿ Kultura czerniachowska i Sintana de Mures i to od jakiego¶ czasu.
Poza tym w miêdzyczasie Wielka Wêdrówka i Wielkie Zamieszanie, masa ró¿nych wp³ywów.
To górna granica, a dolna?


Oj nie przeczyta³e¶ dok³adnie icon_wink.gif , jednak b³êdem z mojej strony by³o niedok³adne sprecyzowanie ram czasowych.
Jako doln± granicê przyjmujê pojawienie siê Gotów po drugiej stronie M. Ba³tyckiego, umownie rzecz ujmuj±c - prze³omu er, górna natomiast - pocz±tek wêdrówek ludów (umowna data 375), czyli okres rozgromienia pañstwa Hermanaryka przez Hunów.
Widaæ zatem, ¿e pomijam tutaj wspomnian± "Wielka Wêdrówka i Wielkie Zamieszanie".

Kulturowo rzecz ujmuj±c - kultura wielbarska oraz czerniachowska i Sîntana de Mureº.

CYTAT
Hm, bardzo daleko id±ca interpretacja, nie wiem czy warto traktowaæ j± jako pewnik, czy jako ciekawostkê. Wogóle stwierdzenie kto by³ Gotem a kto "ludem zaprzêgniêtym do rydwanu zwyciêstw Gotów" jest dosyæ problematyczne. A co dopiero rozpoznanie tak detalicznych i z³o¿onych zachowañ w sytuacjach wyj±tkowych. Stwierdzenie który nieboszczyk by³ etnicznym Gotem a który ob³owionym gockimi precjozami Kim¶ Innym, jest raczej powa¿nym problemem. Teorii jest sporo, przeciwników i zwolenników te¿.


Znanym i powszechnym zjawiskiem (chocia¿by widocznym w dzisiejszych czasach) jest mieszanie reprezentantów ró¿nych grup etnicznych, tak to równie¿ wygl±da³o w przesz³o¶ci. "Wielbarczycy" jak i "Przeworczycy", choæ (jak to pisz± antyczni) siê nie lubili, mieszali siê, zachowuj±c po czê¶ci zwyczaje wyniesione z "domu".


Wyobra¼ sobie sytuacje:
Got bierze sobie za ¿onê Wandalkê, przybywa do jej wioski. Z czasem umiera, jako ¿e sta³o siê to wiosce wandalskiej, zgodnie z miejscowych zwyczajem zostaje spalony. Wyposa¿enie pozostaje takie jakie posiada³ przy sobie.
Nie traktowa³ bym tego jako ciekawostkê, pewnik mo¿e te¿ nie, ale jedn± z bardziej prawdopodobnych mo¿liwo¶ci.
Co do stwierdzenia kto by³ etnicznym Gotem a kto nie: tego ju¿ w stanie nie jeste¶my okre¶liæ, powiniene¶ natomiast wiedzieæ, ¿e archeologia traktuje sprawê bardzo przedmiotowo i owe dobieganie czy to etniczny, czy przyszywany Got nie nale¿y do kompetencji archeologa, liczy siê tylko jakim go pozostawiono.

Wracaj±c do tematu, okre¶li³em tak szeroki przedzia³ czasowy z uwagi na ma³± ilo¶æ znanych typowo gockich zabytków broni (czytaj: znalezionych w grobach).

CYTAT
Mo¿e na pocz±tek zasugerujê okolice B2/C1? Wp³ywy gockie na Wielkopolsce w B2, oraz inne ciekawostki regionalne?


Dziêki za radê, jednak chcia³bym byæ odrobinê oryginalny smile.gif. Póki co nie sprecyzowa³em jeszcze swojego okresu, ani obszaru.
Faza B2/C1 jest ostatnio do¶æ popularna w¶ród w Polsce dlatego chcia³bym siê od niej troszkê
oddaliæsmile.gif, bardziej C2.

Pozdrawiam
Wotawa
To ja troszeczkê pomarudzê:

CYTAT
Dziêki za radê, jednak chcia³bym byæ odrobinê oryginalny smile.gif. Póki co nie sprecyzowa³em jeszcze swojego okresu, ani obszaru.
Faza B2/C1 jest ostatnio do¶æ popularna w¶ród w Polsce dlatego chcia³bym siê od niej troszkê
oddaliæsmile.gif, bardziej C2.

I dlatego mimo t³umów odtwórców w Polsce nie mo¿na zgromadziæ porz±dnej grupy ludzi na rozs±dny przedzia³ czasowy smile.gif. Mo¿e lepiej zacz±æ od przeworskiego uzbrojenia z popularnego okresu i w ten sposób wypracowaæ co¶ dodatkowego na przysz³o¶æ? Dzia³anie daje zawsze wiêksze mo¿liwo¶ci, zw³aszcza, ¿e pojawia siê wsparcie ¶rodowiska, obycie, praktyka.

Swoj± drog± czy mo¿emy mówiæ o rekonstrukcji historycznej gdy wcielamy siê w wojownika z kompletnie wymy¶lon± broni±? To bardzo powa¿ne pytanie. Proszê nie braæ tego jako przytyku. Te¿ zale¿a³oby mi na wykreowaniu czego¶ gockiego. My¶lê, ¿e warto zadaæ jednak tu to pytanie. Mo¿e bardzo pomóc w planowaniu dzia³añ.


W obu podniesionych kwestiach pojawia siê pytanie: "po co?" Jaki jest cel i jaki ma byæ skutek przedsiêwziêcia. Czêsto sam muszê zadawaæ sobie to pytanie gdy nachodzi mnie ochota na odtworzenie czego¶.

Aby nie byæ go³os³ownym: U nas za³o¿yli¶my, ¿e "Harjis" (nazwa gocka) ma eksponowaæ konkretne zabytki.
Wojskowe - kultura przeworska, wschodnia - bo s± dobrze opracowane. Kobiece - dowolne (mog± byæ i wielbarskie) ze wskazaniem na kulturê przeworsk±.
Jakim imieniem to nazwiemy, to ju¿ sprawa konkretnej inscenizacji (w granicach rozs±dku oczywi¶cie).

Ma to byæ prezentacja stanu badañ naukowych, którym dodaje siê t³o oparte na analogiach kulturowych (np. krój stroju). S± wiêc konkretne zabytki do przedstawienia, oraz t³o.
nieczar
Deadman....ja bym sie trzymal tego okresu ....sam zaczynam projekt dotycz±cy ekspansji huñskiej na terenach Europy Wschodniej

...to ,ze nie jest on u nas popularny ....nie znaczy ,ze gdzie¶ indziej jest tak samo smile.gif
Wotawa
C2? To oglêdnie rzecz bior±c druga polowa III w.n.e.
Ma kto¶ przegl±d "gockiego" uzbrojenia z tych czasów?
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.