Trochê z ciekawo¶ci, a trochê z powodów u¿ytkowych pytam. W ¶redniowieczu ponoæ napinali do biodra, teraz zwykle s³yszê albo o policzku, albo o szyi.. W kazdym razie ka¿dy na pewno ma jak±¶ tam swoj± metodê, ¿eby za ka¿dym razem ustawiæ tê sam± pozycjê do strza³u.
Do biodra??? Z biodra to mo¿na z ka³acha strzelaæ, ale z ³uku?
Ja obstawiam k±cik ust albo za uchem.
Punkt zakotwiczenia d³oni jest indywidualn± spraw±. Ka¿dy ³ucznik mo¿e naci±gn±æ strza³ê z ciêciw± do charakterystycznego punktu na jego ciele. Niemniej jednak pewne punkty powtarzaj± siê czê¶ciej ni¿ inne. Ja naci±gam kotwicz±c du¿y palec pod ¿uchw±. Mo¿na tak¿e doci±gaæ ciêciwê do k±cika ust, do ucha, do przerwy miêdzy zêbami, do np. kokosianki na policzku itd. Uznajê, ¿e rejony twarzy s± tu strefami wiod±cymi. S³ysza³em, ¿e istniej± jeszcze dzi¶ plemiona, które strzelaj± c z ³uku naci±gaja ciêciwê do piersi.
Nie jestem ekspertem w ³ucznictwie sportowym ale wielokrotnie widzia³em, ¿e zawodnicy naci±gaj± ciêciwê do ust ale palce d³oni uk³adaj± siê pod szczêk±.
Punktów zakotwiczenia mo¿e byæ wiele. Najwa¿niejsze jednak aby ³ucznik wypracowa³ charakterystyczny dla siebie sposób naci±gania ciêciwy i by go konsekwentnie stosowa³, gdy¿ to zagwarantje taka sam± d³ugo¶æ naciagu. Je¶li w czym¶ sie pomyli³em to proszê aby mnie poprawiæ.
Bytomir.
Mam nadziejê, ¿e nie pytam o ¿adne zazdro¶nie strze¿one tajemnice
Pocz±tkowo strzela³em dotykaj±c kciukiem ¿uchwy, ale potem us³ysza³em co¶ o k±ciku ust i wyda³o mi siê trochê precyzyjniejsze. Jestem na tyle zielony w temacie, ¿e mogê to jeszcze zmieniæ, ale trochê du¿o muszê opuszczaæ grot przy naci±ganiu do ust, chyba jest mi to trudniej szacowaæ.
No nic, takie pytanie, jestem po prostu ciekaw, co jest najpopularniejsze.
@Cream: tak, z biodra. Te¿ siê zastanawia³em dlaczego. Mo¿e dlatego, ¿e dawniejsze ³uki czêsto pêka³y :D Lepiej, ¿eby ci pêk³o przy pasie czy przy oku? G³upi wybór, wiem...