Koszaliñska Kompania Rycerska pragnie zaprosiæ Bractwa Rycerskie na ?Turniej Rycerski o Kielich Przeora Klasztoru Marientron?, który odbêdzie siê w dniach 06 ? 08.06.2008r na terenie Zespo³u Szkó³ im. Stanis³awa Staszica w ¦wi±tkach.
W ramach imprezy odbêdzie siê:
1. Turnieje ³ucznictwa
2. Turniej bojowy
3. Msza rycerska
4. Inscenizacja
Ramowy plan Turnieju:
Pi±tek
- Przyjazd Bractw Rycerskich
- Roz³o¿enie obozu rycerskiego
Sobota (pocz±tek ok. 11.00 do 18.00)
- Turniej ³ucznictwa tradycyjnego organizowany i prowadzony w ca³o¶ci przez Koszaliñsk± Kompaniê Rycersk±
- Turniej bojowy
- Uczta rycerska dla Bractw bior±cych udzia³ w turnieju
Niedziela
- Wymarsz rycerstwa z obozu na Górê Marientron.
- Uroczysta Msza ¦wiêta na Górze Marientron, koncelebrowana przez ksiê¿y (planujemy ok. godziny 10.00)
- Inscenizacja bitwy u podnó¿a Góry dla zgromadzonych widzów (planujemy ok. godz. 12.00)
- Podziêkowanie i zakoñczenie turnieju (ok. godziny 13.00).
Zapewniamy miejsce na rozbicie namiotów historycznych, dla wygodnych przewidziany nocleg w szkole, zaplecze sanitarne.
Regulamin turnieju:
1) OGÓLNE WARUNKI UCZESTNICTWA:
Uczestników obowi±zuje strój i sprzêt ³uczniczy dostosowane do odtwarzanego przez Bractwo okresu historycznego. Wskazany równie¿ jaki¶ kufelek, ewentualnie naczynia ?historyczne?. Ze wzglêdu na fakt, i¿ turniej bêdzie otwarty (w pewnym stopniu) dla publiczno¶ci, uprasza siê o:
- odpowiedni strój - proszê pamiêtaæ o nakryciach g³owy (do strzelania mo¿na zdejmowaæ);
- dyskretne palenie papierosów;
- odpowiednie zachowanie siê;
2) REGULAMIN TURNIEJU £UCZNICZEGO:
Aby przyst±piæ do turnieju uczestnik musi zarejestrowaæ swoje nazwisko na li¶cie startowej i zaprezentowaæ siê sêdziemu g³ównemu w pe³nym stroju wraz z w³asnym sprzêtem ³uczniczym. Zapisy trwaj± do momentu zakoñczenia pierwszej konkurencji.
WYPOSA¯ENIE £UCZNIKA:
- do zmagañ turniejowych dopuszcza siê wszelkie ³uki tradycyjne. Nie dopuszcza siê ³uków bloczkowych ani ³uków wyczynowych; niedozwolone s± jakiekolwiek celowniki na majdanie, dozwolone s± "pó³eczki";
- brzechwy strza³ mog± byæ wy³±cznie drewniane, a lotki z materia³ów naturalnych. Dopuszcza siê groty metalowe wszelkiego typu, równie¿ toczone (zalecane ze wzglêdu na tarcze turniejowe stosowane na turnieju), a ponadto z kamienia lub rogu;
- strza³y u¿ywane w konkurencjach turniejowych przez poszczególnych zawodników powinny siê odró¿niaæ indywidualnym oznaczeniem (kolorem lotek, podpisami lub kolorowymi opaskami na brzechwie, wzglêdnie barwami owijek lub innymi trwa³ymi znakami);
- strzelanie odbywa siê do tarczy piêciopolowej o ¶rednicy 80cm. Przewidywane s± równie¿ inne cele. Niejasno¶ci (np. trafienie w liniê) rozstrzygane jest na korzy¶æ zawodnika. Punktacja pól 1, 2, 3, 4, 5;
- wszystkie zasady zostan± jasno przedstawione przed rozpoczêciem ka¿dej konkurencji;
- nad przebiegiem turnieju czuwaæ bêdzie sêdzia g³ówny oraz wyznaczeni przez niego sêdziowie przydzieleni do ka¿dej z tarcz osobno; decyzje w zwi±zku z przebiegiem turnieju podejmuje sêdzia g³ówny. Jego decyzje s± ostateczne i niepodlegaj±ce dyskusji.
Rozgrywane konkurencje w trakcie przygotowania, podane zostan± wkrótce.
3) REGULAMIN TURNIEJU BOJOWEGO
OGÓLNE ZASADY:
1. Udzia³ w turniejach mog± braæ osoby pe³noletnie!
2. Stroje historyczne oraz uzbrojenie z okresu od 1340 do 1460 roku.
3. Poszczególne zmagania zawodników prowadzone bêdzie przez okres pó³torej (1,5) minuty.
4. Zachowanie zgodne z Regu³± Rycersk±! Sêdzia ma prawo przyznaæ ostrze¿enie za nieprzepisowe zachowanie lub za ³amanie zasad rycerskich. Przy drugim ostrze¿eniu nastêpuje dyskwalifikacja z turnieju!
5. Walki oceniane i punktowane bêd± przez trzech obiektywnych, niezale¿nych sêdziów, wybranych po jednym z uczestnicz±cych w turnieju bractw.
6. System przeprowadzenia turnieju bojowego uzale¿niony od liczby bior±cych w nim udzia³ i podany zostanie przed rozpoczêciem walk.
7. Ka¿de trafienie przeciwnika zaliczone przez sêdziów to jeden punkt. Sêdziowie zaliczaj± trefienie, je¿eli zosta³o ono zadane w pole trafienia, zadane z zauwa¿aln± si³±, krawêdzi± tn±c± broni.
8. Zwyciêzca wybrany zostanie wed³ug uzyskanej przewagi punktowej, na co sk³ada siê: ilo¶æ ciosów skutecznych, technika walki, efektywno¶æ ofensywy i defensywy. Sêdzia g³ówny ma prawo zakoñczyæ pojedynek przed czasem, je¿eli przewaga wskazuje na zdecydowan± wygran±.
9. W celu sprawnego przeprowadzenia ca³ego turnieju stosowana bêdzie zasada, i¿ od wywo³ania zawodnika do krêgu, ten ma 2 minuty czasu na stawienie siê inaczej jego walka zostanie poddana walkover?em.
10. Zawodnik zobowi±zany jest do posiadania w³asnego sprzêtu.
WYMAGANIA SPRZÊTOWE:
1. He³m z zas³on±. Zakaz u¿ywania he³mu typu barbuta. Je¶li sêdziowie uznaj± he³m za niebezpieczny dla bior±cego udzia³ w walkach, mog± zawodnika nie dopu¶ciæ do turnieju.
2. Ochrona korpusu: Przeszywanica + kolczuga lub p³aty lub kirys lub napier¶nik lub brygantyna.
3. Os³ony stawów (³okcie, kolana): elementy p³ytowe b±d¼ zbrojniki. Os³ona szyi: kaptur pikowany z kryz± b±d¼ wysoki ko³nierz przeszywanicy wraz z kapturem kolczym lub czepcem kolczym. Os³ona d³oni: rêkawice p³ytowe dowolnego typu zgodne z datowaniem.
4. Broñ: miecze jednorêczne, pó³torarêczne. Dopuszczone s± tasaki, kordy. Broñ nie mo¿e mieæ ¶ladów rdzy ani te¿ nie mo¿e posiadaæ zadziorów i ostrych krawêdzi. Miecz nie mo¿e byæ przywi±zany do d³oni. Przed turniejem sêdziowie oceni± ka¿d± broñ pod wzglêdem dostosowania do regu³ turnieju. Sêdziowie maj± prawo wykluczyæ broñ, która mo¿e stanowiæ zagro¿enie dla przeciwnika.
5. Tarcza - trójk±tna rycerska. Niedopuszczalne s±: pawê¿e, migda³y, metalowe okucia tarcz.
6. Przed rozpoczêciem turnieju ka¿dy bior±cy w nim udzia³ musi zaprezentowaæ siebie i swe opancerzenie i broñ przed sêdziami. Sêdziowie maj± prawo nie dopu¶ciæ zawodnika do turnieju, w przypadku naruszenia, choæ jednego z wymogów sprzêtowych.
7. Niedopuszczalne s± wariacje w uzbrojeniu typu pe³na p³yta i he³m garnczkowy!!!.
8. Obuwie historyczne!
WALKA:
1. Punktowane ciosy musz± byæ silne, widoczne i osadzone, zadawane powy¿ej kolan i ³okcia. Cios, który przebije siê przez blok i nadal zachowa impet, bêdzie liczony jako trafienie.
2. W przypadku mieczy d³ugich mo¿liwe uderzenia g³owic±.
3. W przypadku wytr±cenia broni walcz±cy decyduje czy przeciwnik, któremu zosta³a wytr±cona broñ mo¿e j± podnie¶æ i kontynuowaæ pojedynek. Jednak¿e wytr±cenie miecza nie przes±dza o wygranej, bo nie jest punktowane i nie nokautuje przeciwnika. Ten, co wytr±ci³ miecz i nie pozwoli przeciwnikowi go podnie¶æ sprawia, ¿e walka zostaje przerwana i wygrywa ten, który zdoby³ najwiêcej punktów.
4. Zakazane s± uderzenia kantem i rantem tarczy. Mo¿na uderzaæ jej ca³± powierzchni±. Jednak uderzanie tarcz± nie bêdzie punktowane.
5. Zabronione s±: wszelkiego rodzaju pchniêcia, sztychy ? w przypadku nie przestrzegania tej zasady zawodnik zostaje automatycznie usuniêty z turnieju. Niedozwolone s± równie¿ ciosy w kroczê, ci±g³e uderzenia w rêkawicê przeciwnika, które ma na celu wytraciæ mu broñ. Zabronione s± celowe podciêcia oraz stosowanie ?technik zapa¶niczych?, maj±cych na celu powalenie lub wypchniêcie przeciwnika z pola walki.
6. Walka na zasadach honorowych, to znaczy nie mo¿na atakowaæ przeciwnika stoj±c za jego plecami lub powalonego na ziemiê, b±d¼ zawodnika, który dobrowolnie poddaje walkê.
7. Tak zwane ?mi¶ki? trwaj±ce d³u¿ej ni¿ 3 sekundy bêd± przerywane.
8. W momencie uszkodzenia sprzêtu ochronnego b±d¼ zaczepnego - zawodnik zobowi±zany jest do jego naprawy/wymiany. Czas w tym celu bêdzie okre¶lony przez organizatorów na miejscu, zale¿ny od rodzaju usterki i ca³ej sytuacji. Je¶li taka naprawa nie bêdzie mo¿liwa, zawodnik przegrywa przez walkover`em.
9. Kontuzja b±d¼ dobrowolne poddanie walki - zawodnik musi przyklêkn±æ na 1 kolano i opu¶ciæ miecz na ziemiê. Drugi zawodnik jest zobowi±zany do wstrzymania siê od dzia³añ zaczepnych pod gro¼b± wykluczenia z turnieju.
Kontakt:
Bart³omiej "Gandalf" Zielonka
tel. 509-816-943
Leszek "Haris" Jêczkowski
tel. 501-147-023
Anna "Anariona" Adamczyk-Karpiñska
tel. 502-489-740
kkr@kkr.nsc.pl
http://kkr.nsc.pl