Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: P³aszcz z kapturem
> Ubiór i dodatki > Ubiory renesansowe i barokowe > Inne ubiory renesansowe i barokowe
akusia
witam
na zdjeciach z niektorych imprez XVII w. znalazlam plaszcz welniany szyty z polowy kola, z kapturem
czy takie plaszcze wystepowaly w XVII wieku? czy byly noszone przez kobiety? na jakich obrazach ewentualnie moge je znalezc? jesli tak to czy jest ktos w posiadaniu wykrojow takiego plaszcza?
Tomasz Rejf
CYTAT(akusia @ 21:20 27.03.2008) *
czy takie plaszcze wystepowaly w XVII wieku? czy byly noszone przez kobiety? na jakich obrazach ewentualnie moge je znalezc?

Szukaj na obrazach z XVII wieku icon_mrgreen.gif
akusia
no rzeczywiscie! na to nie wpadlam;p
a tak na powaznie moze znacie jakies bogatsze zrodla bo tam gdzie patrzylam sie nie doszukalam;[
Tomasz Rejf
z tego co pamiêtam na jednej z rycin jest przedstawiona kurtyzana wenecka w p³aszczu z kapturem, widzia³em tez p³aszcze z kapturem, wojskowe arkebuzerów hiszpañskich (chyba?) z prze³omu XVI-XVIIw. Mo¿e popatrz na obrazy przedstawiaj±ce zimê. Jest wiele takich obrazów malarzy holenderskich.
Kali
Ot i plaszczyk z kapturem
http://www.wga.hu/art/v/velazque/01/0111vela.jpg
chyba ze to tylko peleryna zapieta na kapturze.
Tomasz Rejf
Kali, ale to nie ta kurtyzana smile.gif
Ania ¯uk
CYTAT(Kali @ 09:51 28.03.2008) *
Ot i plaszczyk z kapturem
http://www.wga.hu/art/v/velazque/01/0111vela.jpg
chyba ze to tylko peleryna zapieta na kapturze.

Moim zdaniem to peleryna, a za g³owie ma po prostu czarny welon- podobnie jak wspó³czesne zakonnice.
Tomasz Rejf
chyba jednak nie by³o p³aszczy z kapturami dla pañ. trochê p³aszczyków i innych takich:

kobiety po lewej stronie w g³êbi stoj± ty³em, jedna ma p³aszczyk i nosi kapelusik a druga nosi "chiñski kapelusz" smile.gif



ten ostatni to raczej samodzielny czepek-chusta, podobny ma kobieta na obrazie Pierfrancesco Cittadini "Kobieta z dzieckiem" ok. 1665-1670 z muzeum w Bolonii, obrazek jest w ksi±¿ce "Historia Mody" FRancois Boucher str 252. W tej samej ksi±¿ce jest rycina "orszak chrzcielny" str 239, i kobiety maja tam p³aszcze ze spiczastymi kapturami ale wydaje mi sie ¿e to odzie¿ ceremonialna.
akusia
znazalam cos takiego

http://www.kismeta.com/diGrasse/images/it19Damska.jpg

z tym ze tu rowniez cizko stwierdzic czy to plaszcz z kapturem czy bez ;[
Asik
Moim zdaniem to p³aszcz bez kaptura. Kobieta ma na g³owie kapelutek.
Pozdrawiam
Lestek
znalaz³em rysunek vercelio z prze³omu XVI/XVII w. ale nie wiem czy to kaptur, chusta czy prze¶cierad³o na g³owie ;>Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
heinrich
no i ja co¶ do³o¿êsmile.gif te¿ p³aszczyk - tym razem z epitafium smile.gif datowane na prze³om XVI i XVII w, dolny ¶l±sk smile.gif

Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
Krzysztof
to akurat jest pelerynka i czepiec an g³owie :P a nie kaptur
a kaptury macie w zal±cznikach
Rabiega
Od weneckiej substytutki do hiszpañskiego arkebuzera , fajna hiperbola smile.gif
Ja za¶ spytam - czy spotka³ siê kto¶ z przedstawieniem takiego p³aszcza - mêskiego dla naszych szeroko¶ci i d³ugo¶ci geograficznych, XVI - XVII wiek ?
Zaznaczam, ¿e nie chodzi mi o burkê.
Wpatruj±c siê w posiadany kiepski skan ilustracji ze stareñkiej ksi±¿ki J. Gerlacha "Piechota wybraniecka" nie jestem pewien, czy owa jest wiarygodna (nie znam jej ¼ród³a), a je¶li tak, to co piechur ma na grzbiecie ?

K³aniam -
Rabiega
Tomasz Rejf
Krzysiu a co to jest za strój jaka¶ podomka czy co? Bo bez opisu ten pierwszy obrazek.
Ten wojak to jest z MWP, akwarela K.W. Kielisinskiego. Seriê akwarel namalowa³ na podstawie obrazów, które znajdowa³y sie w Podhorcach. Przedstawiaj± ¿o³nierzy autoramentu cudzoziemskiego za W³adys³awa IV prawdopodobnie pod Smoleñskiem.
Krzysztof
wszystkie te rycinki s± z J.Arnold "Paterns and Fashion 1560-1620" smile.gif
prosili tutaj o obrazki nei o opisy ;)
ale jak bardzo bêdzie potrzebne to wkleje smile.gif

a to pierwsze czarno bia³e to suknia wierzchnia mêska 1589, wersja kobieca mia³a rozszerzaj±ce siê po³y na dole
Rafa³ Jarosz
CYTAT(Tomasz Rejf @ 08:08 09.04.2008) *
Przedstawiaj± ¿o³nierzy autoramentu cudzoziemskiego za W³adys³awa IV prawdopodobnie pod Smoleñskiem.

Cudzoziemskiego? Bo ten typ wygl±da do¶æ swojsko..
Tomasz Rejf
autoramentu cudzoziemskiego i swojskiego oczywi¶cie. Pan na fotce wygl±da na styl mieszany smile.gif kapelusik zachodni do stroju "polskiego"
Lestek
znalaz³em rysunek kozaka w burce z kapturem autorstwa Or³owskiego, co prawda to 18 wiek ale na kresach moda siê raczej szybko nie zmienia³a...
Rabiega
CYTAT(Tomasz Rejf @ 11:29 11.04.2008) *
autoramentu cudzoziemskiego i swojskiego oczywi¶cie. Pan na fotce wygl±da na styl mieszany smile.gif kapelusik zachodni do stroju "polskiego"


Od¶wie¿am temat, ale uzupe³niæ trzeba.
Wg. opisu „barwy" dla wybrañców z r. 1630 rotmistrza £ukasza Za³êskiego, tak komentuje ow± ilustracjê Z.Stefañska w "Polskich ubiorach wojskowych z XVI i XVII w." - Barwa dziesiêtnika ró¿ni siê tym, ¿e ¿upan jest bia³y, a w rêku darda podoficerska. Taki¿ sam bia³y ¿upan, spodnie i opoñczê nosi na sobie wybraniec(...)- na g³owie ma kapelusz „w³adys³awowski" z piórkiem, u boku szablê oraz torbê na naboje, lewa rêka wsparta na nadziaku, na prawym ramieniu muszkiet. Mimo ¿e nie posiada on dardy, jest ze wzglêdu na kolor ¿upana i pióro przy kapeluszu, dziesiêtnikiem.
Czyli jednak nie mieszany, ale regulaminowy smile.gif .

K³aniam -
Rabiega
Tomasz Rejf
Najpierw podam oryginalny opis barwy wybrañców Za³êskiego ?barwa zwyczajna ob³oczysta, pêtlice czerwone dla pacho³ków, dziesiêtnicy za¶ delie czerwone, ¿upany bia³e. Podszewka u pacho³ków tak do delii, jak do ¿upanów czerwona, a u dziesiêtników zielona pod deliami czerwonymi" Nie ma nic na temat opoñczy, kapelusza itp. Z poprzedniego postu mo¿na pomy¶leæ, ¿e opis obrazka jest wziêty z uniwersa³u Za³êskiego.

Obrazek, który opisuje pani Stefañska (nieoceniona za swoje prace wydawane w Muzealnictwie) pochodzi z XIX wieku i jest malowany na podstawie obrazów z zamku w Podhorcach. Obraz oryginalny podobno przedstawia³ odsiecz Smoleñska 1634. Na obrazie nie musi byæ oficer, mo¿e byæ te¿ zwyk³y strzelec. Bia³e ¿upany nie wszêdzie by³y przypisane do oficerów. W tym samym artykule p. Stefañska podaje "Sejmik sieradzki z 20.VI. 1655 r. uchwali³, ¿e piechota mia³a byæ ubrana w bia³e (z we³ny niebarwionej) ¿upany bekieszowe, siêgaj±ce do pó³ goleni, katany, spodnie i czapki czerwone. Dwie pary butów." Co do kapelusza "w³adys³awowskiego" to czas wojny 1632-34 by³ czasem gdy król reformowa³ wojsko i organizowa³ je na styl zachodni. W czasie samej kampanii polega³o to na budowaniu du¿ych regimentów piechoty z ca³ym sztabem, szkolonych na wzór i komendê niemieck±. Same stroje jak wynika ze sztychów Hondiusa w du¿ej czê¶ci pozostawa³y autoramentu polskiego, ale by³y te¿ stroje wg mody zachodniej. o regulaminowo¶ci w tym przypadku nie mo¿na mówiæ. W 1637 roku w czasie wjazdu Cecylii Renaty do Warszawy w opisach piechoty wystêpuje kapelusz "ala moda". Pani Stefañska podaje te¿ "Uchwa³a sejmiku w Opatowie (Sandomierskie) z dnia 28.IV.1655 r. postanowi³a, ¿e ch³opi maj± stanowiæ regularne wojsko i dlatego nale¿y zachowaæ ?równo¶æ w barwie, rynsztunku, aparamentach i inszych do tego nale¿±cych rekwizytach. Umundurowanie ma siê sk³adaæ z ¿upanów b³êkitnych, d³ugich do po³owy goleni, katanek czerwonych, podszytych bia³ym kirem, z b³êkitnymi potrzebami, spodni czerwonych, czapek kapturowych na mod³ê niemieck± i butów równie¿ robionych wed³ug niemieckiego wzoru. Szlachta wed³ug w³asnego uznania mo¿e zaopatrzyæ swych ludzi w delie z b³êkitnego sukna. Uzbrojenie: szabla, siekierka, muszkiet lontowy, prochownica..."
Jak widac moda woskowa w Polsce nie by³a jednolita i o jednym wzorze dla ca³ej piechoty nie ma mowy.

Na rycinie kapelusik tez jest jaki¶ dziwny z pewnym wyciêciem w rondzie. Na niektórych rycinach podobnie wygl±daj± magierki z roz³o¿onym daszkiem. Postaram siê podes³aæ rycinkê. I tu te¿ jest potrzebna weryfikacja detali malowid³a i interpretowanie XIX wiecznych kopii malowide³, ale to nadaje siê na inn± dyskusjê.
Krzysztof
na grafice wjazd do Rzymu polskiego ambasadora
zaznaczony czerwonym prostok±tem cz³onek orszaku w p³aszczu z kapturem przerzuconym na plecy, kaptur szamerowany
Lestek
taki p³asz po staropolsku nazywany by³ opoñcz±, w encyklopedii staropolskiej jest o nim ciekawa wzmianka: ( http://univ.gda.pl/~literat/glogers/0031.htm )

"Opoñcza. P³aszcz od deszczu, kopieniak. Orjentalista Muchliñski twierdzi, ¿e Turcy (którzy na oznaczenie p³aszcza maj± swój wyraz jakrmur³uk) po¿yczyli od Polaków i Ukraiñców drug± nazwê przerobion± pod³ug siebie na japond¿a, przyczem twierdzi o s³owiañsko¶ci ¼ród³os³owu wyrazów: opona, oponka, oponeczka. £uk. Go³êbiowski uwa¿a opoñczê za staro¿ytny ubiór polski a obok tego pisze: Opoñczy, chroni±cych od zimna lub s³oty, rodzaje te upatrujemy: brandebury, burki (by³y w XVII w. chwalone szczekockie t. j. w Szczekocinach robione), czuje albo czujki, jamurlachy, kopieniaki, mantele, ormentle, p³aszcze i w³a¶ciwe opoñcze. Szlachta nosi³a opoñcze karmazynowe adamaszkiem lub at³asem b³êkitnym podszyte, kroju takiego, jak kiereje, z przydanym kapturem do nakrywania g³owy w czasie deszczu. W opoñczy kroju pierwotnego, bez stanu, chocia¿by karmazynowej, wej¶æ do pokoju by³o nieobyczajnie, ale gdy nasta³y opoñcze wcinane i at³asem b³êkitnym podbijane, mo¿na by³o. Takich opoñczy, jako z przedniego sukna francuskiego robionych, nie nosi³ lud prosty, tylko mo¿ni a najwiêcej dworzanie. Starowolski mniema, ¿e opoñczê przyjêli Polacy od Tatarów po bitwie wygranej r. 1512. Mamy stare przys³owia: 1) Choæ s³oñce gor±ce, bierz w drogê opoñczê; 2) Patrz na s³oñce, k³ad¼ opoñczê; Rysiñski przytacza dwa przys³owia: 3) Opoñcza ode d¿d¿a i 4) Gdy jedziesz w drogê ano piecze s³oñce, nie chroñ siê dla d¿d¿a wzi±æ sobie opoñczê."

Prawdopodobnie tego typu p³aszcze czasami nosi³a piechota Polska w XVII wieku:
Wed³ug uchwa³y sejmiku w Haliczu zebranego 22.IV.1655 r. ¿o³nierz mia³ siê pojawiæ w w opoñczy uszytej na sposób cudzoziemski.
Tomasz Rejf
znalaz³em taki p³aszcz z kapturem z koñca 17 wieku. Jednak z opisu wynika ¿e kaptur nie by³ integraln± czê¶ci± p³aszcza tylko dodatkiem zak³adanym osobno. I druga sprawa ten p³aszcz by³ noszony przez mê¿czyznê czyli sêdziego Stoughton, tego który prowadzi³ rozprawê czarownic z Salem. P³aszcz wykonany ze szkar³atnego sukna.
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.