Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: XIII wieczny p³aszcz, zapiêcie, hafty
> Ubiór i dodatki > Ubiory wczesno¶redniowieczne > Inne ubiory wczesno¶redniowieczne
Lord_DaG
Witam!

Szpera³em trochê w³a¶nie w¶ród tematów, ale wygl±da na to, i¿ ów temat nie jest do koñca rozgrzebany.
Je¶li chodzi o zapiêcie, czy stosowano tylko fibule, czy te¿ to zapinanie na ³añcuch? Chodzi mi o zachód Europy. Je¶li, ju¿ to mo¿e kto¶ z szanownych Frehowiczów posiada jakie¶ wskazówki do ewentualnego wykonania lub kupna takiej ³añcuchowej zapinki?
Drugie co mnie nurtuje.. mam p³aszcz we³niany z lnian± podszewk± (pó³kole) no i zastanawiam siê nad haftami. W biblii Maciejowskiego mo¿na je znale¼æ na wielu rycinach (szczególnie czêsto na królewskim p³aszczu), ale, czy lepiej robiæ je na tasiemkach czy bezpo¶rednio na suknie?

Gdyby tak kto¶ zna³ odpowiedzi na moje pytania, by³bym niezwykle wdziêczny za odpowiedzi smile.gif

Pozdrawiam ;)
davemustaine
Witaj!

Sam nie próbowa³em ale czytalem na freha.pl w jakims poscie ze lepiej jest robiæ na tasiemkach (unika siê problemów z haftem).

Co do zapiêæ p³aszcza to pod³±czam siê do tematu! smile.gif


Pozdrawiam Serdecznie
Lukasz XIII
Witam,

Hafty w BM na tasiemkach prawdopodobnie nie s± poza tym wyj±tkiem:



Wyra¼nie widaæ, ¿e te hafty s± na tasiemkach, czego nie mo¿na powiedzieæ o pozosta³ych, ale nie bêdê ju¿ tego wrzuca³, bo znaj±c ¿ycie wszyscy zly.gif tym ju¿ ¿y**my icon_mrgreen.gif .

Ze ¼róde³ materialnych XIII to mamy np. hafty z Londynu te¿ na tasiemkach:



Trochê wcze¶niejsza "Virgin Mary" z XII w z terenów Hiszpanii ma p³aszcz tak¿e najprawdopodobniej na tasiemkach podobnie jak z reszt± inne hafty ubioru. Jednak z korzystaniem ze ¼ródel Hiszpañskich nale¿y uwa¿aæ bo niby to blisko Francjii, ale tak naprawde ca³kowicie inna kultura.



A skoro jeste¶my przy tej figurze to p³aszcz zapiêty tam jest w taki sposób:



Hmmm co do zapinania p³aszcza icon_mrgreen.gif to sk±d pomys³ ³añcuchów ?

W XIII wieku p³aszcze przepraszam ¿e z BM tongue.gif ale mam na wierzchu :



Mo¿na zapinaæ za pomoc± jednego sznurka, który jest przeci±gany przez 4 dziurki jak poziome U i na koñcach wêze³ki, dziêki czemu nie spada. Tak jak pisa³e¶ by³y jeszcze fibule.

Pozdawiam,
£ukasz
Lord_DaG
Witajcie ponownie.

CYTAT(Lukasz XIII @ 17:50 26.02.2008) *
Hmmm co do zapinania p³aszcza icon_mrgreen.gif to sk±d pomys³ ³añcuchów ?


A gdzie¶ zas³ysza³em, ¿e takowe zapinanie gdzie¶ wystêpowa³o, wszak nic znale¼æ nie mog³em..

Tam na tym typowo "paintowym" rysunku widzê, ¿e ten sznurek jest zaczepiony o jakie¶ niby guziki, wiesz co¶ wiêcej na ich temat? Maj± byæ kute ?


Hafty na p³aszczu na tasiemce, to zdaje siê byæ z deka problematyczne. Otó¿ haft jest na prostej tasiemce, a p³aszcz jest z pó³kola. Nie widzê mo¿liwo¶ci ³adnego naszycia tej tasiemki, ¿eby haft siê nie za³ama³, no i w ogóle (mam nadziejê ¿e wiecie co mam na my¶li). Zerknijcie na te kawa³ki Maciejowskiego, zdaje mi siê, ¿e ten haft na p³aszczu nie jest na tasiemce:

http://podzamcze.webpark.pl/otm30rb.gif

http://podzamcze.webpark.pl/otm30rc.gif

Pozdrawiam!
Lukasz XIII
Witam,

Te niby guziki to najprawdopodobniej jakie¶ brosze (wykonene ze srebra lub innego mniej szlachetnego metalu z rze¼by trudno wywnioskowaæ) nie posiadam ¼rode³ archeologicznych tego, ale nie sugeruj siê tym rozwi±zaniem, poniewa¿ jest to XII wiek i dodatkowo teren Hiszpani.
Podobne do tego, jednak ró¿ni±ce siê troche zapiêcie mo¿na zobaczyæ w p³aszczu Uty von Ballenstedt w figurze z po³owy XIII wieku:



Je¶li interesuje ciê XIII wiek, jak jest w temacie icon_mrgreen.gif to polecam zapiêcie sznurkiem, ekonomiczne i w miarê proste.



Dodatkowo je¶li przyj¿ysz sie dok³adnie tym fragmentom iluminacji to zauwa¿ysz, ¿e na sznurkach najprawdopodobniej s± wêze³ki, mo¿e robiono je ze wzglêdów estetycznych coffee.gif , ale to tylko moje domys³y:

(BM)


(Psa³terz Potockich)


A hafty, na tema haftów powiem tyle, najlepiej w ogóle nie fahtowaæ, bo np. w BM hafty ma jedynie król, ksiêdz, 2 rycerzy i jedna dama ( z czego na p³aszczu posiada je tylko i wy³±cznie król), w Psa³te¿y potockich tylko Jezus na cote i na tak¿e na cote w Complainte de Jérusalem contre la Cour de Rome Pi³at:



A co do tego haftu na p³aszczu w BM to jest najprawdopodobniej taki wzór, z nie tasiemka. Je¶li dobrze obszyjesz pó³kole to powinno to wgl±daæ ³adnie nawet na tasiemce, aczkolwiek moim zdaniem to jest wzór haftu.



Uff.
Pozdrawiam,
£ukasz
Lord_DaG
Witam,

no w takim razie dziêki za wszystko. Mam fibulê, ale jest mi z ni± ¶rednio wygodnie (szczególnie jak na p³aszczyk zarzucê noc± kapturek) i chcia³em siê czego¶ wiêcej o innych zapiêciach dowiedzieæ smile.gif

Dziêki w ka¿dym razie.

Pozdrawiam ;)
Indar
A tu jeszcze p³aszcze z Chronica Maiora - po³owa XIIIw.




Fibula bêdzie jednak najodpowiedniejsza - nie kombinuj z ¿adnymi ³añcuszkami.
I.
Mo¶ka
Czy p³aszcze w trzynastce miewa³y wyciêcie na g³owê, czy by³y tylko zwyk³e pó³kola? Bo jak ogl±dam ¼ród³a to widaæ marszczenia materia³u przy szyi co wskazuje na ich brak. Ale mo¿e jednak takie wyciêcia siê pojawia³y?
Damiano
Witam.A czy zapiêcie na powiedzmy 2 guziki we³niane bêdzie historyczne?
Kay
Witam!
Te - jak piszecie "guziki"- nosz± nazwê tassel i nie s± guzikami, tylko metalowymi tarczkami, stanowi±cymi uchwyty ta¶my przy p³aszczach. Ponoæ by³a to g³ównie damska ozdoba, ale widzia³am te¿ tassel u mê¿czyzn. Wystêpuj± najczê¶ciej w kszta³cie ko³a ( rze¼by z Naumburga), a pod koniec XIIIw przyjmuj± kszta³t tarczy herbowej. Sporo problemu nastrêczy³o mi mocowanie tassel, bo z ikonografii trudno dojrzeæ, czy by³y przyszyte lub nabite " na sta³e", czy - jak zauwa¿y³am u niemieckich odtwórców, przyczepiane do p³aszcza jak wspó³czesne broszki. Coraz bardziej przychylam siê jednak do tej drugiej opcji, bo daje wiêcej mo¿liwo¶ci upiêcia.
w BM tassel nie wystêpuje. S± natomiast sznureczki ( lub te¿ ³añcuszki ), o których pisano powy¿ej. I te mocowania zwisaj± sobie lu¼no, co od razu wskazuje, ¿e p³aszcze z takim "zapiêciem" szyte by³y co najmniej z 3/4 ko³a ( p³aszcze z pó³kola za bardzo rozchodz± siê na boki - sznureczki by³yby wówczas napiête ).

Co do " wyciêcia na g³owê"...Takie "wyciêcie" powstaje samoistnie, gdy szyje siê obszerne p³aszcze, czyli znów - co najmniej 3/4 ko³a, i wówczas nie ma potrzeby odrêbnego wycinania. Ale nie wszystkie p³aszcze, jakie widzimy w XIIIw ikonografii, by³y ciête z ko³a, czy jego wycinków. Jako p³aszcze s³u¿y³y te¿ prostok±tne kawa³y sukna, które mog³y byæ podszyte. Takie w³a¶nie p³aszcze bywa³y spinane przez mê¿czyzn pojedyncz± fibul± ( g³ównie na ramieniu ) i to w³a¶nie one najczê¶ciej siê "marszcz±".
Generalnie jednak dla panów - przy mocowaniu p³aszcza z wycinków ko³a polecam pojedyncz± ta¶mê przyszyta bezpo¶rednio do brzegów okrycia ( liczne przyk³ady równie¿ w rze¼bie pe³nej - najlepszym bêdzie pos±g Hermana z Naumburga ).
Je¶li chodzi o okrycia mo¿nych w XIIIw, zauwa¿y³am te¿ fajny motyw - co¶ w stylu ko³nierzy przy po³ach p³aszczy. Tu znów odsy³am do rze¼b z Naumburga ( Uta, Regelinga, Hermann, Ekkehard, Otto i Adelajda z katedry w Mi¶ni i inne).

Co za¶ siê tyczy haftów... Pierwsza kwestia: mo¿na stworzyæ haft na odrêbnej ta¶mie i nie bêdzie siê ona marszczy³a przy przyszywaniu, je¿eli sama ta¶ma bêdzie ciêta z ko³a. W taki sam sposób robi siê wspó³cze¶nie lamówki - spróbujcie przyszyæ tak± lamówkê wzd³u¿ linii prostej icon_wink.gif Nie da rady icon_wink.gif) Tyle, ¿e ta¶my ciête z ko³a poch³aniaj± du¿o wiêcej materia³u, czasu i trudu ni¿ proste i to jest spory minus. Z haftami jednak nie warto przesadzaæ, gdy¿ XIII wiek by³ pod tym k±tem bardzo oszczêdny. Nie nale¿y siê przy tym sugerowaæ szatami wy¿szych duchownych, bo ci to zawsze - jak choinki na ¶wiêta icon_wink.gif No i oczywi¶cie unikaæ przyk³adów hiszpañskich, bo to faktycznie zupe³nie odrêbna kultura.

Mam natomiast spore w±tpliwo¶ci, je¶li chodzi o we³niane guzki przy p³aszczu XIII wiecznym - nie znam takich przyk³adów z ikonografii i trochê tr±ci mi to Adamem S³odowym, ale...poszukaæ zawsze warto icon_wink.gif Powodzenia :-)

Pozdrawiam!!
Damiano
Na stronce medieval market znalaz³em ten p³aszcz http://www.medieval-market.biz/pl/towar.ph...owar=38&s=5 zapinany na dok³adnie takie guziki o które mi chodzi³o. Chyba spokojnie mogê wnioskowaæ po tym ¿e jest to historyczne bo tam by raczej mrocznego ch³amu nie wciskali chyba tongue.gif
Borg
guziki takie ma Jagie³³o na nagrobku...tzn chyba metalowe ma...ale to nie 13 wiek
Kay
CYTAT(Damiano @ 22:13 11.05.2008) *
Na stronce medieval market znalaz³em ten p³aszcz http://www.medieval-market.biz/pl/towar.ph...owar=38&s=5 zapinany na dok³adnie takie guziki o które mi chodzi³o. Chyba spokojnie mogê wnioskowaæ po tym ¿e jest to historyczne bo tam by raczej mrocznego ch³amu nie wciskali chyba tongue.gif


Chodzi³o mi raczej o przyk³ady ikonograficzne. A co do strony, któr± poda³e¶ - dopisek przy zdjêciach mówi g³ównie o pó³kolistym ksza³cie, który jest wspólny dla XIII, XIV i XVw, a nie o zapiêciu.
Ale oczywi¶cie nie znam ca³ej XIII wiecznej ikonografii. Je¶li zatem znajdziesz ¼ród³o na zapiêcie p³aszcza na guziki dla XIIIw - spora czê¶æ odtwórców na pewno siê ucieszy smile.gif
Kay
No i sama siê wpakowa³am - na "nie-potwierdzenie" moich s³ów sprzed paru miesiêcy podsy³am takie oto za³±czniki:

Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
Powy¿sze na dodatek zdaj± siê mieæ jeszcze intergralne kaptury..

Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik

Có¿, cz³owiek uczy siê ca³e ¿ycie... icon_wink.gif

Pozdrawiam!
Anuszka
a czy to przypadkiem nie jest jest tzw gardcorp? Kay mozesz podac miejsce/kosció³ w ktorym znajduj± siête rze¼by? ewentualnie ksi±¿kê/link ?
Mo¶ka

Gardcorp to to nie jest na pewno, bo rêce wystaj± im spod ca³ej p³achty materia³u, a nie z rozciêcia rêkawów(mo¿e u pierwszej postaci od lewej mo¿na by dyskutowaæ, ale reszta moim zdaniem nie pozostawia w±tpliwo¶ci).Poza tym gardcorp jest na klatce piersiowej zupe³nie g³adki, jak suknie, natomiast tutaj widaæ kolejn± warstwê(zapiêcie p³aszcza).
Co nie zmienia faktu, ¿e ca³y czas jako¶ oczom nie wierzê ;) w ogóle trochê dziwnie oni poubierani, nie mogê siê dopatrzeæ co druga i trzecia osoba od prawej ma na g³owie...
Kay
Dok³adnie tak, jak napisa³a Mo¶ka - to nie jest gardcorp. A odpowiadaj±c na pytanie Anuszki - wyobra¿enie kobiety pochodzi z zachodniego portalu katedry w Strasburgu ( jedna z "M±drych Panien " ), oko³o 1250r. Poni¿ej zamieszczam linka z wyra¼niejszymi zdjêciami:
http://www.wiadomosci24.pl/artykul/niezwyk...urgu_52054.html

Co do drugiej rze¼by... Hmm - zapisa³am j± jako "Francja 1250r ", ale muszê jeszcze dok³adnie sprawdziæ, znaczy siê poszperaæ. Dam znaæ, jak ju¿ znajdê ;)

Pozdrawiam!
Kay
Ju¿ mam! Pierwsza z rze¼b pochodzi z katedry w Amiens, ok. 1250r i przedstawia duchownych ("Procession of Canons" ). W zasadzie wiêc mo¿e stanowiæ wzór rekonstrukcyjny tylko dla osób odtwarzaj±cych kanoników. Dlatego te¿ nie chcia³am zamieszczaæ jej w tym dziale dopóty, dopóki nie znalaz³am w/w wyobra¿enia kobiety w podobnym p³aszczu. Mo¿e kto¶ ma wiêcej informacji na temat takiego okrycia?

A tu jeszcze przyk³ad czego¶, co te¿ od d³u¿szego czasu nie daje mi spokoju:
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
Wygl±da to jak jakie¶ poncho... Nie wiem, mo¿e to tylko tak udrapowany p³aszcz z prostok±ta i dlatego pozwoli³am sobie umie¶ciæ to-to w tym dziale. Zamieszczona rze¼ba pochodzi z portalu katedry w Reims z lat 1230-1240. Kto¶ wie CO TO ?

Pozdrawiam
Anuszka
wydaje mi sie, ze zamieszczona przez Ciebie postac kobieca to nikt inny tylko Maria, trzyma na rêkach zreszta bezg³owego Jezusa.W tym przypadku to co ma na sobie niekoniecznie musi byc ubiorem, jaki nosili zwykli ludzie.Maria w sredniowieczu na Zachodzie by³a na ogó³ przedstawiana bardzo tradycyjnie -luzna b³êkitna szata, welon-by³ to rodzaj stylizacji prawie niezmieniajacy sie (Choc czasem Maria ubrana by³a w bardzo aktualne suknie-patrz chocby 15 wiek).W tym przypadku moze byc to tylko stylizacja, ale na moje oko wyglada to wlasnie jak ponczo, ewentualnie odpowiednik wspo³czesnego ornatu ksiê¿ego.
Kay
Racja! Przejrza³am i inne przyk³ady takiego okrycia i za ka¿dym razem - Maria ( m.in. “Zwiastowanie”, równie¿ z portalu w Reims z 1225r ). No i w³a¶nie pytanie, czy podobn± szatê nosili te¿ zwykli ludzie? Có¿, poszukamy - zobaczymy.. icon_wink.gif A tymczasem - dam sobie z ni± spokój. Dziêki za wskazówkê!

Pozdrawiam!
enzo
Interesuje Mnie podszycie XIIIw p³aszcza. Wiêkszo¶æ ludzi(odtwarzaj±cych) ma p³aszcze z we³ny lub we³na +len. Czy potwierdzone jest u¿ywanie zwierz±t futerkowych do podszycia? z tego co mi siê wydaje postacie z biblii maj± podszycie ze skór:

http://www.kramunkasa.org/foty1/fotki/otm5rd.GIF

http://www.kramunkasa.org/foty1/fotki/otm5vb.GIF

http://www.kramunkasa.org/foty1/fotki/otm7rd.GIF


widaæ tutaj bardzo charakterystyczne ³±czenia pod p³aszczem które wydaj± siê byæ po³±czonymi skórami.
janek
W statutach joannickich (chyba z Margat, rok 1206) stoi, ¿e ka¿dy brat ma mieæ 2 p³aszcze w tym jeden zimowy, podszyty futrem. A skoro zakonnicy decyduj± siê na takie rozwi±zanie to chyba nie by³ to szczyt luksusu.
Pstryku
Witam.
Mam pytanie dotycz±ce zapiêæ do p³aszcza u¿ywanych przez rycerzy zakonnych w XIII w. Czy by³y to fibu³y czy mo¿e sznurki?? a mo¿e co¶ innego, wydaje mi siê ¿e rycerz zakonny nie móg³ u¿ywaæ zbyt bogatych ozdób
tj np fibu³a. Oto cytat z jednego ze statutów rycerzy szpitalników chyba z II po³. XIII

"...zarzadza sie, ze bracia moga nosic plaszcze skladane z calego kola, z czarnej tkaniny, lub pofarbowanej na brazowo, i moga one byc z brazowej welny wielbladziej; moga miec kolnierz, i winny byc otwarte z przodu, z guzikami z tego samego materialu, a u braci zza morza [czyli z Europy patrzac od strony Ziemi Swietej] calkowicie zapiete, i niech nosza na przedzie krzyz. "

pytam bo interesuje mnie to zapiêcie na tzn sznurek
Borg
Czy kto¶ orientuje siê mo¿e jak szyte s± te zachowane wypasione monarsze p³aszcze? Warstwa wierzchnia to wzorzysty lub haftowany jedwab. Ale nigdy nie spotka³em siê z opisem podszewki, a i wykrojów nie pamiêtam. Z góry dziêki za pomoc.
S³awek zTarnowa
Hej!

My¶lê, ¿e pomogê Ci, Arku, je¶li wska¿ê ciekaw± pozycjê - Historia stroju Maguelonne Toussaint - Samat, Wa-wa 2002,,,---powinno byæ w okeja¶nych bibliotekach..ale ja bym osobi¶cie na Twoim miejscu chcia³ to mieæ - zw³aszcza, ¿e ma³o jest wydanych pozycji z tej tematyki w Polsce. Czêsto jest w tej pracy odwo³anie do ¼róde³ pisanych, totalny brak ilustracji, ikonografii, ale...warto, je¶li jeszcze tego siê nie zna..
Jest w niej sporo opisów o wykorzystywaniu futer i ich rodzajów w elementach stroju w ró¿nych okresach. Jest tam fajna wzmianka np. nt p³aszcza królewskiego z futer sobolowych od spodu ( tylko grzbieciki- wiêc jedna skórka daje ok 20-30 cm d³ a jakie¶ 15-18 szeroko¶ci. - max!!...mo¿na sobie wyobraziæ ile ich posz³o je¿eli mamy do czynienia z np. wielokrotnym ko³em na p³aszcz. ( co do wypa¶nych krojów to poza niuansami typu ko³nierz i takie tam dodatki- forma raczej przez stulecia nie ulega³a zmianie - ko³o lub jego wielokrotno¶æ..no, bo có¿ tam w kroju mo¿e siê w takim p³aszczu-pelerynie zmieniæ?)

Co do podbiæ futrem- pytania z poprzednich postów - to chyba te¿ ju¿ tutaj na freha czyta³em o tym kiedy¶ --ale teraz to znale¼æ..., heh...w ka¿dym razie we wszystkich ¼ród³ach powtarza siê motyw z wykorzystaniem popielic i gronostajów, tumaków, czasem bobrów ( zawsze w prostok±tne kawa³ki u³o¿one barwami symetrycznie - co widaæ na ikonografii choæby z przewalonych na wszelkie sposoby BM i CM - pod koniec ¶redniowiecza zaczêto to udziwniaæ ) - to najczê¶ciej spotykany standard dla mo¿nych. Trzeba jednak dodatkowo pamiêtaæ o tym, ¿e np. z popielic wykorzystywane by³y tylko - w zale¿no¶ci od fantazji - grzbieciki lub brzuszki - i by³o ich na jeden p³aszcz ....od kilkuset do kilku tysiêcy - bez przesadyzmu...
Wykorzystywane by³y nawet koty do tego i do tego wg niektórych wzmianek by³y wrêcz modne..ale nie wiem jakiego.."desenia".
Ubo¿si z rycerstwa u¿ywali mniej szlachetnych futer - z królikami w³±cznie ( przy czym moim zdaniem lis te¿ nie by³ odstêpstwem...i zale¿y w jakim okresie - trzeba uwa¿aæ na regalia i na jakim terenie by³y w jakim stopniu zaawansowania.
I nie sztuka p³aszcz podbiæ futrem - powinno byæ tak jak na ikonografii.

Co do podbijania futer przez zakonnych - to czêsto nawet wed³ug wytycznych zgodnie z regu³±- dbali po prostu o zdrowie aby byæ skuteczniejszymi wojownikami, bo co Chrystusowi po chorym krzy¿owcu czy rycerzu zakonnym? - st±d luksus futra by³ wymogiem - ale wszystko jeszcze zale¿y od tego jakiego zwierz±tka by³o to futro....Czasem te¿ regu³a celowo co¶ przemilcza³a, by daæ mo¿liwo¶æ na ekstrawagancjê dla mo¿niejszych przedstawicieli z bogatych rodów...

Nie wiem czy co¶ pomog³em - sporo tu oczywisto¶ci a nie wiem o co konkretnie chodzi - pytania s± nieprecyzyjne. Tak w ogóle to rzadko tu gadam, bo zazwyczaj ¼le siê to dla mnie koñczy, a nie lubiê siê stresowaæ bezowocnymi k³ótniami...heh. Wolê prywatnie, bo to co wiem - tego freha mi nie da³a.. Jako¶ mnie dzi¶ po prostu tknê³o do pisania....mo¿e dlatego, ¿e znam pytaj±cych. pozdro

pozdrawiam...
Viator
CYTAT(Mo¶ka @ 22:17 04.05.2008) *
Czy p³aszcze w trzynastce miewa³y wyciêcie na g³owê, czy by³y tylko zwyk³e pó³kola? Bo jak ogl±dam ¼ród³a to widaæ marszczenia materia³u przy szyi co wskazuje na ich brak. Ale mo¿e jednak takie wyciêcia siê pojawia³y?

No wiêc chcia³bym wróciæ do tego tematu, poniewa¿ przez ostatnich kilka lat by³em prze¶wiadczony ¿e przed XIV wiekiem nie stosowano wyciêcia na g³owê. Dodatkowym argumentem wydawa³o mi siê to, ¿e przy jakim¶ gwa³townym a niespodziewanym deszczu czy wichrze taki p³aszcz mo¿na sobie za³o¿yæ nie na ramiona a na czubek g³owy i w ten sposób kosztem ods³oniêcia ³ydek zaimprowizowaæ kaptur, którego - jak wiemy - do p³aszczy w tym okresie nie doszywano, a noszenie osobnego kaptura z opoñcz± przy ka¿dej okazji nie by³o jeszcze tak modne jak w XIV i XV wieku, wiêc czasem nie by³o go pod rêk±.

A tu niespodzianka. Ostatnio który¶ raz przegl±da³em ilustracje z Biblii Maciejowskiego, i zaraz na samym pocz±tku (2v - druga karta, tylna strona) znalaz³em wizerunek Noego, sk³adaj±cego ofiarê ca³opaln± po l±dowaniu na górze Ararat, bezpo¶rednio po potopie. Za³±czam ten rysunek poni¿ej. Wystaj±cy na wysoko¶ci szyi trójk±t materia³u widziany od strony podszewki (zak³adam ¿e po drugiej stronie g³owy jest symetrycznie umieszczony drugi taki sam) mo¿e oznaczaæ tylko naro¿nik powsta³y na styku pod k±tem prostym przedniej krawêdzi p³aszcza i krawêdzi wyciêcia na g³owê. W dodatku okazuje siê ¿e istenienie tego wyciêcia wcale nie przeszkadza w u¿ywaniu takiego p³aszcza opcjonalnie jako kaptura.

Ucieszy³em siê z tego jak wariat, bo przestawiam siê jak niektórzy wiedz± z XIV na XIII w, a p³aszcze ju¿ mam wcze¶niej poszyte (oczywi¶cie z wyciêciami).

Potwierdza siê zdanie biblistów: ile by¶my razy nie zagl±dali do Pisma ¦wiêtego, choæby i w to samo miejsce, za ka¿dym razem znajdziemy tam co¶ innego i nowego smile.gif

Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
Viator
Pozwalam sobie opublikowaæ dwa posty po kolei, bo ten dotyczy innego tematu.

CYTAT(Kay)
Ju¿ mam! Pierwsza z rze¼b pochodzi z katedry w Amiens, ok. 1250r i przedstawia duchownych ("Procession of Canons" ). W zasadzie wiêc mo¿e stanowiæ wzór rekonstrukcyjny tylko dla osób odtwarzaj±cych kanoników. Dlatego te¿ nie chcia³am zamieszczaæ jej w tym dziale dopóty, dopóki nie znalaz³am w/w wyobra¿enia kobiety w podobnym p³aszczu. Mo¿e kto¶ ma wiêcej informacji na temat takiego okrycia?
Otó¿, na stronie niemieckiej XIII-wiecznej grupy rekonstrukcyjnej Familia Ministerialis jest kilka dalszych przedstawieñ takiego p³aszcza z epoki, oraz propozycja wykroju i zdjêcie jak wygl±da tak zrobiony p³aszcz na delikwencie (link).

Co wiêcej, p³aszcz jest pokazany w dziale dotycz±cym strojów roboczych, z sugesti± ¿e stanowi³ ubiór do pracy. Teoretycznie jest to mo¿liwe do uzasadnienia (ods³aniaj±c d³onie i przedramiona i "brzuch" spodniej koszuli roboczej pozwala³ pobrudziæ rêkawy i front koszuli a nie pobrudziæ p³aszcza, zarazem chroni±c ramiona i nie maj±c tendencji do zsuwania siê z nich co prowadzi³oby do pobrudzenia go podczas przytrzymywania brudnymi rêkami).

Jednak¿e przytoczona ikonografia nie potwierdza takiej interpretacji: pokazane osoby s± wy³±cznie stanu duchownego lub s± to ¶wiêci, nie widzimy nikogo przy fizycznej pracy (chyba ¿e obcinanie ucha Malchusowi przez ¶w. Piotra uznamy za pracê). A wiêc jednak nie mamy pewno¶ci czy p³aszcz jest "tylko dla kanoników" czy nie.

Dalej, wykrój ewidentnie pokazuje p³aszcz bez kaptura. Tymczasem tam, gdzie mamy kolorowe ilustracje (na iluminacjach, pomijamy rze¼by), kaptur zawsze i wszêdzie jest tego samego koloru co p³aszcz i wygl±da na integraln± czê¶æ tego p³aszcza (nie widaæ na tle frontu p³aszcza dolnej krawêdzi "opoñczy" kaptura). Zamieszczone zdjêcie delikwenta ma co prawda sugerowaæ, ¿e kaptur móg³ siê tylko tak optycznie z p³aszczem zlewaæ (celowo na zdjêciu jest uszyty z tego samego materia³u), ale uzyskany efekt nie jest do koñca zbie¿ny z ikonografi± - ja traktujê to jako naginanie faktów na si³ê do teorii.

Czyli jednak ten temat pozostaje otwarty.
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.