Witam
Bedzie jeszcze turniej szermierki klasycznej w mieczu dlugim
nagrody jeszcze nie znam :D
miecze treningowe dostarcza SFAramis tak sami jak maski szermiercze
przed przystapieniem do zawodow trzeba sie zglosic do glownego sedziego
celem sprawdzenia umiejetnosci / dopuszczenia do zawodow
Zasady :
Sêdziowanie
Walkê sêdziuje jeden sêdzia g³ówny i dwóch liniowych (tzw. sekundantów). Do obowi±zku sêdziego g³ównego nale¿y ostateczne rozstrzyganie o trafieniach, czuwanie nad przebiegiem walki (czas, porz±dek), zatrzymywanie i wznawianie walki. Do sekundantów nale¿y obserwowanie trafieñ. Walkê przerywa sêdzia decyduj±c o tym sam lub na znak (podniesienie rêki) sekundanta. Zawodnik który otrzyma³ trafienie jest zobowi±zany do poinformowania o tym sêdziego. Punkt zostaje uznany gdy potwierdzi go zarówno trafiaj±cy jak i trafiony. W przypadku w±tpliwo¶ci lub sytuacji spornych sêdzia rozstrzyga o przyznaniu punktu.
Punktacja
* a) walka odbywa siê do trzech trafieñ
* b) mo¿liwe s± 3 wyniki walki
* c) Walczymy z uprzywilejowaniem natarcia nad przeciwnatarciem i odpowiedzi nad
przeciwodpowiedzia ( konwencja )
* d) walczymy kazdy z kazdym ( nie systemem turniejowym )
Mo¿liwe wyniki walki
* a) walka rozstrzygniêta - wygrywaj±cy 2 punkty, przegrywaj±cy 0 punktów
* b) walka jest rozstrzygniêta gdy jeden z walcz±cych otrzyma 3 trafienia
* c) remis - walcz±cy otrzymuj± 0 punktów
Remis
W chwili gdy w ci±gu 45 sekund nie nast±pi trafienie stan punktów obu walcz±cych zostaje zwiêkszony o 1. Gdy osi±gnie 3 - 3 walka koñczy siê remisem.
Trafienie obopólne
Walcz±cy otrzymuj± (-1) punktów. Trafienie obopólne ma miejsce gdy walcz±cy trafiaj± siê równocze¶nie lub prawie równocze¶nie. Wymagana jest wyra¼na (³atwo obserwowalna) ró¿nica czasu trafienia by taka sytuacja nie mia³a miejsca. Przy stanie 2 - 0 lub 2 - 1 trafienie obopólne nie koñczy walki, zawodnicy wracaj± na wyznaczone pozycje i zaczynaj± ponownie. Gdy taka sytuacja powtórzy siê 3 krotnie trafienie obopólne zostaje uznane.
Przebieg walki
Walcz±cy otrzymuj± (-1) punktów. Trafienie obopólne ma miejsce gdy walcz±cy trafiaj± siê równocze¶nie lub prawie równocze¶nie. Wymagana jest wyra¼na (³atwo obserwowalna) ró¿nica czasu trafienia by taka sytuacja nie mia³a miejsca. Przy stanie 2 - 0 lub 2 - 1 trafienie obopólne nie koñczy walki, zawodnicy wracaj± na wyznaczone pozycje i zaczynaj± ponownie. Gdy taka sytuacja powtórzy siê 3 krotnie trafienie obopólne zostaje uznane.
Przebieg walki
* a) do salutu - zawodnicy przyjmuj± postawê do salutu
* b) salut - zawodnicy wykonuj± pe³ny salut w³a¶ciwy dla swojej szko³y
* c) maski - zawodnicy ubieraj± maski
* d) postawa - zawodnicy przyjmuj± postawê szermiercz± w wyznaczonej odleg³o¶ci
* e) gotów - zawodnicy potwierdzaj± gotowo¶æ do walki
* f) walczyæ - walka siê rozpoczyna
NIE ODDANIE SALUTU PRZECIWNIKOWI BÊDZIE KARANE STRAT¡ PUNKTÓW
Walka zostaje przerwana gdy
* a) padnie komenda stój (mog± j± wydaæ sekundanci lub sêdzia)
* b) jeden lub obaj zawodnicy przerw± walkê
Zawodnik ma prawo przerwaæ walkê w dowolnym momencie (w wypadku kontuzji, awarii sprzêtu itp.), jednak sêdziowie w razie nieuzasadnionego przerwania walki ukarz± go utrat± punktu.
Niedozwolone jest
* a) chwytanie broni przeciwnika
* b) uderzenia, kopniêcia, d¼wignie, chwyty
* c) opuszczanie wyznaczonego pola walki
* c) rzucanie broni±
Dozwolone jest
* a) odsuwanie klingi przeciwnika d³oni± nieuzbrojon±
* b) skracanie dystansu, zmiana "stron", itp.
Zawodnicy musz± jednak pamiêtaæ, ¿e w przypadku wyj±tkowo brutalnego zachowania (taranowanie przeciwnika, celowe przewracanie go, sêdziowie mog± ukaraæ zawodnika utrat± punktu, przegran± walk± czy nawet wykluczeniem z zawodów.
Odwo³anie od decyzji sêdziego
Zawodnicy mog± odwo³aæ siê od decyzji sêdziego do sêdziego g³ównego prowadz±cego zawody. Wymagana jest na to zgoda przynajmniej jednego z sekundantów. Wszelkie nieprawid³owo¶ci w przebiegu zawodów powinny byæ zg³aszane do sêdziego prowadz±cego zawody.