Na wstêpie kilka spraw ...
Nie wiem jak ciebie, ale mnie uczono szacunku dla rozmówcy bez wzglêdu na jego wiek, wiedzê czy poziom inteligencji. Ale widocznie nie dla wszystkich jest to oczywiste. Pominê te¿ milczeniem fakt, ¿e bezprawnie wykorzysta³e¶ mój wizerunek i moje zdjêcie jakie mam w avatarze, co jest nie tylko naruszeniem praw autorskich (czytaj przestêpstwem) ale te¿ naruszeniem dobrych obyczajów panuj±cych nie tylko na forum, ale te¿ w ¿yciu codziennym.
Problem dotyczy mieczy arabskich i tak naprawdê trzeba wyj¶æ od pocz±tku, czyli Pó³wyspu Arabskiego. Jak zapewne wiesz D. Nicolle opisa³ olbrzymi± ilo¶æ rycin, znalezisk oraz odrysów z ikonografii. Dokona³ przy tym podzia³u znalezisk pod wzglêdem regionu, ale te¿ w przypadku Egiptu zrobi³ rozbicie na okres rz±dów Kalifa Fatymidzkiego, Saladyna i dynastii Ayyubidów oraz okres Mamelucki. Podobnie rzecz siê ma w przypadku kalifatu w Bagdadzie, gdzie najpierw rz±dzili Ummajadzi a pó¼niej Abbasydzi. Je¶li chodzi o Abbasydów wyró¿nia siê tu te¿ okres dominacji Seld¿uckiej. Tak siê te¿ sk³ada, ¿e ka¿dy z tych okresów ma swoj± charakterystykê nie tylko je¶li chodzi o uzbrojenie, ale te¿ w ornamentyce. Wynika to z tego, ¿e na przyk³ad Fatymidzi byli szyitami a Saladyn i jego nastêpcy sunnitami.
Piszesz:
CYTAT
Ikonografia internetowa, któr± siê tu pos³ugujesz jest nic
innego jak wymieszaniem i przekrojem przez ¶wiat islamski: miecz Abbasydski, Umayyadski,
misa perska, fragment tapety z Fustat z British museum. Szkoda tylko, ¿e nie starasz siê byæ obiektywny i tak z samego Fustat masz przynajmniej dwa przedstawienia mieczy o zagiêtej rêkoje¶ci, przedstawienie uzbrojonego diab³a dosiadaj±cego s³onia z wygiêtym mieczem (British museum) i eksponat muzealny nr. 13703 z muzeum sztuki islamskiej w Kairze (fotka na dole). Nie staram siê bynajmniej powiedzieæ, ¿e miecz islamski powinien mieæ krzyw± rêkoje¶æ, a podkre¶liæ, ¿e forma twojej wypowiedzi wprowadza w b³±d.
A ja odpowiem, ¿e jak postawiony problem taka odpowied¼. Pytanie pad³o ogólnie o miecze arabskie. Zamieszczaj±c za¶ to co zamie¶ci³em (z pe³n± ¶wiadomo¶ci±, ¿e odnosz± siê do ró¿nych okresów i ró¿nych miejsc w ¶wiecie Islamu) da³em odpowied¼ na twoje pytanie o to od kiedy miecze Abbasydzkie maj± prost± rêkoje¶æ. Moim zdaniem prosta rêkoje¶æ dominuje w mieczach arabskich.
Ale wróæmy do mieczy arabskich (skoro mierzi ciê pojêcie "miecz abbasydzki" na okre¶lenie miecza u¿ywanego w okresie dominacji kalifatu abbasydzkiego, bêdê siê pos³ugiwa³ wy³±cznie pojêciem "miecz arabski"). D Nicolle pokazuje odrysy mieczy uzywanych na pó³wyspie arabskim jeszcze z okresu przedkrucjatowego. Ka¿dy z nich ma prost± rêkoje¶æ. Niektóre z kolei maj± wyra¼nie zaznaczon± g³owicê, inne nie. Pó¼niej przechodzi do regionu Ziemi ¦wiêtej: Syria, Jazira oraz Irak. Tutaj te¿ miecze arabskie charakteryzuj± siê prost± rêkoje¶ci±. Jest jeden miecz, który ma zoomorficzn± rêkoje¶æ szablow±. Nicolle zaznacza, ¿e sam miecz jest lekko zakrzywiony, wiêc nie mo¿na tu mieæ pewno¶ci czy jest to jeszcze miecz czy ju¿ szabla
CYTAT
The other is slightly curved and has a zomorfic version of a true angled sabre hilt
- ikona pochodzi z "Book of Stars" i jest datowana na 1130 rok. Kolejne miecze arabskie maj± wyra¼nie prost± rêkoje¶æ, a¿ do tak zwanego drugiego miecza kalifa al-Mustasima, który ma rêkoje¶æ szablow± (XIII/XIV wiek). Wed³ug Nicolle'a mo¿e to sugerowaæ, ¿e jedna strona miecza by³a wyra¼nie przeznaczona do ciêcia. Niemniej tak zwany pierwszy miecz kalifa al-Mustasima ma rêkoje¶æ wyra¼nie prost±.
Na deser za¶ opis tego co ty zamie¶ci³e¶ (czego siê spodziewa³em) jako koronny argument przeciwko mnie
CYTAT
His sword is straight byt, with its acutely-curved hilt, may be assumed to represend a single edged proto sabre.
Czyli mo¿emy tu mieæ do czynienia z protoszabl± a nie z mieczem, co sugerujesz wszystkim dooko³a.
Zatem spo¶ród bogactwa mieczy opisanych przez Nicolle'a mamy do czynienia z zaledwie kilkoma przypadkami kiedy miecz (co te¿ bywa dyskusyjne) ma szablow± rêkoje¶æ. Oczywi¶cie mówiê tu o mieczach arabskich u¿ywanych w okresie krucjat. Zatem opieraj±c siê na D. Nicolle, który jest pewnym autorytetem w dziedzinie uzbrojenia muzu³mañskiego mo¿na ¶mia³o przyj±æ, ¿e miecz zamieszczony przeze mnie (miecz opisany jako miecz ojca Saladyna) powinien mieæ prost± rêkoje¶æ.
Napisa³e¶ te¿
CYTAT
Odno¶nie Twoich zamieszczonych mieczy u¿ywanych przez Arabów, powiniene¶ stwierdziæ, ¿e s± to niedok³adne kopie orgina³ów, których nie warto rekonstruowaæ, gdy¿ taka replika by³a by mrokiem
Pytanie o które miecze teraz tobie chodzi ... te pierwsze czy te drugie? Je¶li o te pierwsze to tak, one nie s± warte rekonstrukcji. Natomiast te drugie ze zbiorów w Topkapi s± jak najbardziej prawid³owe, czego przyk³adem jest pierwszy miecz kalifa al-Mustasima.