poszukuje materia³ów na temat sztuki sawuawiwru(przepraszam wszystkich za napisanie tego ³aciñskiego s³owa po poklsku ale z jêzykiem tym nie jestem za pan brat) - dla laików sztuka dobrego wychowanie
savoir-vivre z francuskiego "umieæ ¿yæ" , nie wiem jak ze ¶redniowiecznymi normami, ale XVI -wieczne zasady zachowania na balu s± opisane w "Il Ballarino" Caroso, traktacie tanecznym ja go mam w t³umaczniu angielskim. Je¶li jeste¶ zainteresowany to mogê zeskanowaæ i prze¶lê na priv. Albo je¶li tonic pilnego, to t³umaczymy ten fragment na polski i bêdzie umieszczony na stronie Loricy, ale to mo¿e potrwaæ ze dwa miesi±ce
No ale bêdzie po polsku.
Tego w³a¶ciwie chyba nie muszê polecaæ, ale...
http://monika.univ.gda.pl/~literat/poezjas/001.htm
To jest akurat s³owo francuskie. Ale: Wiersz S³oty o chlebowym stole mniej wiêcej podsumowuje o co chodzi przy tym¿e w³a¶nie stole. Pokrywa siê to mniej wiêcej z wcze¶niejszymi materia³ami/materia³ami po¶rednimi (Chaucer, Canterbury Tales, General Prologue, Squier, Prioresse). Opis giermka wylicza umiejêtno¶ci i cechy dobrze urodzonego panicza, przeoryszy jest ciut prze¶miewczy, ale pokazuje zachowanie urodzonej damy. Poza tym Sir Gawaine and the Grene Knyght i scenki rodzajowo-dworskie. Plus który¶ tam Dragon ,gdzie ¿ywcem podany jest tekst o zachowaniu przy stole. O materia³ach przed pó¼nym czternastym nic nie wiem, ale te¿ niezbyt siê tym interesowa³em. Pozdrawiam
Gwyn
W "Przyjemno¶ciach ¶redniowiecza" s± fragmenty Cinquante courtoisies de table autorstwa Bonvesina z la Riva. Traktat z trzynastowiecznej Lombardii. W³a¶ciwie wiêkszo¶æ opisanych obyczajów dzi¶ do¶æ oczywista, ale ciekawe jest to o wspólnym talerzu:
"Sposób pi±ty: poka¿ siê przy stole, jak nale¿y -
uprzejmy, dobrze ubrany, weso³y, wypoczêty i ¿yczliwy.
Nie powiniene¶ byæ zamy¶lony i powa¿ny,
nie wypada ci siê rozsiadaæ,
zak³adaæ nogê na nogê, krêciæ siê i opieraæ o stó³.
Oto sposób kolejny [dwudziesty pi±ty]:
je¶li kto¶ dzieli ten sam talerz z dam±,