Wg. D³ugosza, bo od niego pochodzi informacja "harasowy" mia³ byæ
"p³aszcz" ("paludamentum". I D³ugosz twierdzi, ¿e na tym p³aszczu mia³ byæ taki sam symbol jak na chor±gwi mistrzowskiej.
CYTAT
Banderium magistri cruciferorum maius, quod magister generalis Vericus de Junigen ducebat: in quo erant sui prestanciores curienses et milites. Paludamentum autem suum, in quo occisus est, ex albo harassio, insigni infra scripto intextum, habet ecclesia parochialis in Kige pro una casula
Wappenrock wymieniany jest w ksiêgach rachunkowych Malborka, w temacie bitwy jako takiej nie ma o nim ani s³owa.
Pewne opracowanie heraldyczne, do którego dotar³am (ju¿ o tym gdzie¶ pisa³am) podaje, ¿e Mistrzowie mieli po 3 "komplety" uzbrojenia. Paradny z herbem Wlk.Mistrza; bitewny, który by³ taki sam jak strój rycerza-zakonnika (chodzi o to, ¿e krzy¿ na stroju i tarczy (nie wiem jak p³aszcz?) by³ czarny i prosty, bez ¿adnych "wynalazków"); mia³ te¿ jeden komplet z motywem herbu rodzinnego.
Jak wiadomo na strojach siê nie znam, ale brzmi to logicznie. Z drugiej strony wappenrocki z Chartknocha mog± byæ strojem paradnym.
Z kolei fresk w Kwidzynie jest w ogóle dziwny, bo krzy¿e mistrzowskie wymalowane s± niby bezpo¶rednio na zbroi. Podobnie wygl±da Fryderyk Saski na portrecie z 1510 roku (zbli¿ony okres powstania obydwu przedstawieñ).
Mistrzowie w Kapitulnej maj± krzy¿e uczciwie na wappenrockach.