Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Kamienie szlachetne i pó³szlachetne w ¶redniowieczu
> Ubiór i dodatki > Dodatki > Bi¿uteria
Pestka
Dzieñ dobry :-)

Chcia³abym siê dowiedzieæ jakie kamienie by³y stosowanie jako bi¿uteria i elementy ozdoby stroju w ¶redniowieczu, oraz czy ich kszta³ty by³y regularne, tak jak dzisiaj, czy mo¿e by³y one nieszlifowane.

Drugie pytanie, to jakich kamieni na pewno nie by³o w tamtym okresie?

Interesuj± mnie najbardziej kamienie pó³szlachetne, chocia¿ chêtnie poczytam i o tych dro¿szych. :-)
Kwas
musisz uscislic rejon i datowanie postaci ktora odtwarzasz.
bo to sie bardzo zmienialo, zarowno jesli chodzi o szlif jak i same kamienie. najbezpieczniej jest kupowac kamienie w szlifie kaboszonowym(od konca XIIIw.) abo nieszlifowane(do poczatkow XVw)

kwas

CYTAT(Pestka @ 17:13 27.07.2007) [snapback]196447[/snapback]
Dzieñ dobry :-)

Chcia³abym siê dowiedzieæ jakie kamienie by³y stosowanie jako bi¿uteria i elementy ozdoby stroju w ¶redniowieczu, oraz czy ich kszta³ty by³y regularne, tak jak dzisiaj, czy mo¿e by³y one nieszlifowane.

Drugie pytanie, to jakich kamieni na pewno nie by³o w tamtym okresie?

Interesuj± mnie najbardziej kamienie pó³szlachetne, chocia¿ chêtnie poczytam i o tych dro¿szych. :-)

Pestka
w temacie jest napisane i u¶ci¶lone -> XIV i XV wiek.
Czyli szlif kaboszonowy oraz nieszlifowane, je¶li chodzi o zarówno kamienie pó³szlachetne jak i szlachetne?
EwKa
http://www.ceu.hu/medstud/manual/SRM/jewel1.htm

Jesli chcesz wiecej informacji o technologii szlifowania kamieni to zapytaj sie osoby na tym forum (i nie tylko) zwanej Kaya:)
Kwas
tak, tylko kaboszon i nie szlifowane (ale dobrane kszta³tem do oprawy) najlepiej zakuwaæ w cargê, ³apki te¿ jak najbardziej by³y, ale jako¶ mniej ich u¿ywano. Nie znam ¿adnego zabytku ze szlifem fasetowym datowanego na XIV-XVw. . Polecam ksi±¿kê Gradowkiego "Dawne z³otnictwo" jest do¶æ czêsta w antykwariatach. acha per³y by³y wiercone na wylot a trzpieñ zaklepywany, nie widzia³em ani razu osadzenia per³y na klinie (per³a nawiercona czê¶ciowo, w ¶rodku rurka ze sto¿kiem) ale je¶li kto¶ mi pokarze wykopkê to siê nie bêdê k³óci³.
EwKa
Oprocz kaboszonu byl jeszcze szlif tabliczkowy/plytkowy ale to XV w.
Cos o szlifowaniu najtwardszego kamienia:)
"W XIII wieku g³ównym rynkiem i diamentowym centrum za Zachodzie by³a Wenecja. Od pocz±tku XIII wieku posiada³a bowiem szlaki handlowe z wiêkszo¶ci± stolic pañstw ówczesnej Europy. W³a¶nie st±d odwozili kupcy jedwab i diamenty do Brugii. Wkrótce Brugia sta³a siê nie tylko centrum handlu diamentami, ale tak¿e miastem, gdzie diamenty by³y obrabiane. Wkrótce przemys³ diamentowy bardzo siê rozrós³, a to dziêki obywatelowi z Brugii, Lodewijck van Berken, który wynalaz³ metodê szlifowania diamentów.

Technologia obróbki diamentów przez d³ugi czas by³a ¶ci¶le tajna i zna³ j± bardz± w±ski kr±g ludzi. Dopiero w XIV wieku przezroczyste o¶mio¶ciany szlifowano na drewnianej podk³adce albo miedzianej p³ytce pokrytej diamentowym proszkiem. Taki sposób u¿ywano ju¿ wcze¶niej do obróbki innych kamieni szlachetnych i wyrobów z ko¶ci s³oniowej. W przypadku diamentów proces szlifowania trwa³ bardzo d³ugo. Od XV wieku technika obróbki zosta³a ulepszona, a nieprawid³owe kszta³ty odzielano metod± od³upywania. Przy szlifowaniu ci±gle respektowano kszta³t surowego kamienia. Kamienie o kszta³cie piramidy osadzano do pier¶cieni. G³ównym celem obróbki by³o pozbawienie z diamentu jego powierzchniowych nierówno¶ci. Wzory takich kamieni zosta³y znalezione w czê¶ci bi¿uterii i starej ceramiki.

Wynalezienie metody szlifowania na stalowej podk³adce pokrytej diamentowym py³em pozwoli³o i na wiêksze mo¿liwo¶ci obróbki kamieni: koñcem XV wieku pojawi³y siê „tablicowe“ szlify o kszta³cie korbu, kwadratu, prostok±ta czy rozety."
Szeherezada
Witam,
w ¶redniowieczu nie przycinano kamieni w celu nadania formy wielo¶cianu poniewa¿ s±dzono, ¿e to nie pozwoli na pe³ne wydobycie "¶wiat³a" kamienia, st±d panuj±ca forma en cabochone. Dopiero w schy³kowym okresie w/w epoki do Europy przywêdrowa³y ciête kamienie z Indii (na podstawie publikacji Marii i Ró¿y Krzywob³ockich).
Pozdrawiam,
Kaya
Byæ mo¿e moja wiedza jest mniejsza ni¿ pañ Marii i Ró¿y Krzywob³ockich ale z tego co ja wiem ,a zajmujê siê z³otnictwem od wielu lat ,forma kamieni zarówno szlachetnych jak i pó³szlachetnych w dobie ¶redniowiecza nie jest tylko kaboszonowa.Pozwól ¿e podam przyk³ady:

1.Korona Koronacyjna Królów Czeskich -Karola IV datowana na 1346- posiada szlifowany krzy¿ równoramienny z szafiru-ponadto jest grawerowany -co prawda nie zachowa³ siê oryginalnie i w koronie jest replika ale zachowa³y siê dok³adne rysunki + oprawa.Ponadto na liliach 2 segmentów znajduj± siê: rubiny i spinele w szlifie tablicowym oraz oktagony,w drugim za¶ spinel i szafir w szlifie tablicowym.

2.pier¶cieñ z³oty z Amiens -datowany na XIV w posiada szafir sze¶ciok±t

3.pier¶cieñ z³oty z Bratys³away datowany na XIV w-tako¿ szafir sze¶ciok±tny

4.Korona ze ¦rody ¦l±skiej-I tercja XIV w segmencie 1/5 posiada szafir o sze¶ciu ¶cianach
Koronê obecnie mo¿na ogl±daæ w Muzeum we Wroc³awiu

5.Pier¶cieñ z szafirem ze skarbu ze ¦rody ¦l±skiej datowany na I po³ XIV w.-kamieñ oktagon -co prawda kaboszon ale z na³o¿onymi na nim taflami.-tak¿e na wystawie we Wroc³awiu

6.Pier¶cieñ Ludwika IX ¦wiêtego-XIV w szafir prostok±tny grawerowany

na koniec koronny przyk³ad
7.Pier¶cieñ francuski z zielonkawym szafirem-XIV w-prostok±t w szlifie tablicowym _Luwr
Kaya
W razie gdyby¶ mia³a jakie¶ w±tpliwo¶ci proponujê aby¶ skontaktowa³a siê z moim ojcem który jest zawodowym szlifierzem kamieni szlachetnych smile.gif
Morrigan
Ja mam male pytanie co do tego pierscionka z Luwru, ma on takie "lapki" (przepraszam ale nie wiem jak to sie profesjonalnie nazywa) do ktorych doczsepiono ? I tu pytanie co perly, jakies inne kamienie?
Kaya
W opisie muzealnym niestety nie by³o ¿adnych informacji na ten temat ale istnieje du¿a szansa ze pomiêdzy ³apkami by³y per³y przewiercone na wylot i zanitowane.Ale nie mo¿na wykluczyæ te¿ ze by³y tam kamienie.
Morrigan
Aha
tak czysto teoretycznie rozwa¿aj±c, je¶li by³y to kamienie to po co w takim razie dziurki w ³apkach ?
Kaya
Spróbujê bardzo opisowo-wyobra¿ sobie koralik okr±g³y b±d¿ owalny z dziurk± na wylot.W³ó¿ go teraz pomiêdzy te ³apki z dziurk± w ¶rodku.Teraz prze³ó¿ sztyfcik przez wszystkie dziurki(i w ³apkach i w koraliku )a potem ten sztyfcik zanituj smile.gif i ju¿ masz odpowiedz-aby siê ten kamyczek b±d¿ pere³ka trzyma³y w tej oprawie inaczej wyleci.Podejrzewam ,¿e w oryginale by³y per³y bo s± delikatne i zapewne dlatego siê nie zachowa³y...ale to jedynie przypuszczenia
Morrigan
Ok, dzieki po prostu nie wiedzialam ze kamyczek mozna tak przewiercic w moim wyobrazeniu to by racxej pekl, ale ty tu jestes specem smile.gif.

Dzieki
Morrigan
Jeszcze raz wrócê do tego pier¶cienia z Luwru, czy co¶ wiêcej wiadomo na jego temat, np kto go nosi³ etc
Kaya
Gdyby by³o to w opisie ,mog³abym Ci podaæ ,ale po pierwsze nie by³o, a po wtóre francuzi maja paskudne dokumentacje.Na pewno by³ to wyrób dla wy¿szej klasy spo³ecznej i patrz±c na wzór mogê podejrzewaæ, i¿ raczej nale¿a³ do kobiety .Ale g³owy za to nie dam smile.gif. Bardzo rzadko zdarza siê ,¿e mamy podane dok³adne informacje do kogo bi¿uteria nale¿a³a.Je¶li ju¿ siê to zdarza to dlatego ,¿e wyjêta zosta³a z grobowca podczas konserwacji, b±d¿ by³a przechowywana przez rodzinê .Ale musia³ by to byæ ród do¶æ znaczny jak np.Lebkowiczów .W Palacu Lebkowiczkym w Pradze jest zachowany pier¶cieñ dok³adnie przypisany do konkretnej osoby ,i nawet udokumentowany na obrazie-ale to s± wyj±tki smile.gif
EwKa
http://www.insecula.com/oeuvre/O0002562.html
Morrigan, tu jest wiêcej zdjêæ podobnego pier¶cienia. Link pochodzi z : http://www.larsdatter.com/rings-3.htm
Morrigan
devil.gif wiec oddam ten pirescionek mojemy facetowi :D.
Dziêki za linki.
Bartholomäus von Struß
Witam.
Byæ mo¿e jest to gdzie¶ na forum, ale szuka³em i wertowa³em prawie wszystko i nic nie znalaz³em ;/ Wiêc spytam tutaj, je¿eli jest ju¿ temat wyja¶niaj±cy moje pytanko, to proszê po prostu o skasowanie posta i wskazanie mi odpowiedniego tematu smile.gif

A teraz do rzeczy.
Szukam informacji nie na temat szlifów, tylko na temat samych kamieni. To znaczy jakie kamienie (g³ównie jestem zainteresowany pó³szlachetnymi) by³y na prze³omie XIV i XV wieku znane i stosowane w jubilerstwie?
Z góry dziêki
Szeherezada
Hej smile.gif
odp. do Kayi:
nie pisa³am, ¿e nie przycinano ich w ogóle.
Te przyk³ady, które poda³a¶ - czy te kamienie zosta³y wydobyte tylko w Europie i tu poddane obróbce? Wszystkie gotowe "manele", w których osadzono klejnoty to ju¿ okres pokrucjatowy, a wiadomo, ¿e handel ze Wschodem kwit³ - zw³aszcza je¶li chodzi o przedmioty luksusowe. Skoro ju¿ w czasach Batu Chana w Karakorum (tym nad Morzem Po³udniowo-Chiñskim) mnich - pose³ papie¿a spotka³ jeñców z Europy, to jakie¶ sto, dwie¶cie lat pó¼niej z Indii mog³y przywêdrowaæ poprzez l±dow± odnogê jedwabnych szlaków te arcyciekawe okazy. Zatem - czy kto¶ ustali³, gdzie zosta³y wydobyte wskazane przez Ciebie kamienie?
Poza tym - natur± postêpu jest ewolucja - od formy pierwotnej do coraz to bardziej doskona³ej - wybór drogi zawsze zale¿y od twórcy.
A mog³aby¶ jeszcze zamie¶ciæ zdjêcia tych precjozów? Uwielbiam kamienie i nigdy nie mogê do¶æ im siê napatrzeæ.
Pzdr,
Sz.
Viator
Prawie na 100% masz racjê ¿e te kamienie by³y dalekimi importami. S± to szafiry - g³ówne o¶rodki wydobycia jubilersko przydatnych i wybarwionych na typowy "szafirowy" fiolet kryszta³ów to Afryka i daleki Wschód (nie tylko Indie). Byæ mo¿e na Bliskim Wschodzie, gdzie by³ znany i popularny ju¿ w czasach "biblijnych", wystêpowa³y obfitsze miejscowe ¼ród³a, ale je¶li tak to w ¶redniowieczu by³y ju¿ wyeksploatowane, a nawet w czasach antycznych szafir zdaje siê raczej by³ importowany. W Europie w ogóle nie ma ³adnych jubilerskich szafirów. Nale¿y zatem za³o¿yæ ¿e techniki obróbki kwit³y tam, gdzie o¶rodki wydobycia, a import dotyczy³ gotowych wyrobów.

Z drugiej strony, nie wyklucza to ich uzycia, przecie¿ wiele przedmiotów u¿ywanych powszechnie w ¶redniowiecznej Europie by³o importami, a ostre ograniczenie handlu wystêpowa³o tylko w okresie zaostrzenia stosunków Wschód-Zachód w okresie krucjatowym. Co najwy¿ej szafiry mog³y byæ przez to jeszcze dro¿sze i rzadziej stosowane (raczej by³y ograniczone do najwy¿szej warstwy spo³ecznej).
Kaya
A ja siê z Wami nie zgodzê . Mam na co dzieñ kontakt z gemmologami i geologami i kiedy pracowali¶my nad rekonstrukcj± Korony Koronacyjnej Królów Polski tak dla w³asnej satysfakcji próbowali¶my ustaliæ sk±d mog³y pochodziæ kamienie osadzone w oryginale. Zarówno szafiry jak i rubiny co prawda w ¶ladowej ilo¶ci ale ca³kiem dobrej klasy mo¿na by³o znale¿æ z Alpach. Korundy ale i nie tylko( ¶wietnej jako¶ci chryzoprazy ) znajdowali Waloñczycy w Sudetach -co zreszt± jest ca³kiem nie¿³e opisane. Bogate z³o¿a kamieni ozdobnych -np ¶wietnej jako¶ci granatów s± w Czechach. O z³o¿ach z terenu Wêgier nie wspomnê .
Szeherezado.... odnoszê wra¿enie ¿e cokolwiek napiszê w temacie obróbki kamieni i tak siê ze mn± nie zgodzisz . Masz do tego prawo. Tyle ¿e ja pracujê nad nimi na co dzieñ ,mój ojciec je szlifuje-zawodowo, a oboje je¿dzimy na wyprawy geologiczne aby je wydobywaæ. To prawda ¿e centrum handlu i obróbki kamieni jubilerskich by³o na wschodzie ale to drugie potem powoli zaczê³o siê przenosiæ na teren W³och a potem Niderlandów. Zapomnia³a¶ tak¿e ¿e nie tylko ze strony Indii sz³y do Europy kamienie ale tak¿e z dzisiejszej Rosji ,nie wspomnê ju¿ o tym co znajduje siê na Uralu . Proponujê zatem nieco zapoznaæ siê tak¿e z wiedz± geologiczn±.

z uk³onami
Kaya
Kaya
No i skleroza ... Topazy ...jak wiadomo kamienie szlachetne s± do dzi¶ wydobywane na terenie Ukrainy -maj± kolory : bia³y, b³êkitny, ³ososiowy.
Ju¿ Pliniusz Starszy pisa³ o opalach z terenu dzisiejszej S³owacji. By³a tam -i do dzi¶ funkcjonuje najstarsza na ¶wiecie kopalnia opali szlachetnych . Ich jako¶æ jest naprawdê wysoka ,ale ze wzglêdu na koszt wydobycia wypar³y je opale z Australii i Etiopii.
No i jak jest z brakiem kamieni szlachetnych w Europie ?
Szeherezada
Oj... Pisa³am o postêpie. prawda? Opieram swoj± wiedzê na tym, co do tej pory przeczyta³am i je¶li mam dostêp do wiarygodnych nowych danych, to przyjmujê je do wiadomo¶ci i zmieniam g³oszone pogl±dy, jako ¿e nie mam zasady, by upieraæ siê bez sensu, bo durne to i g³upie. Zatem... odnosisz mylne wra¿enie co do mojej osoby, lecz có¿, myliæ siê jest rzecz± ludzk±. Zatem jak by¶ mog³a wrzuciæ na forum rezultaty swoich badañ? Z chêci± je poznam.
W nauce panuje zasada - dane prawo jest tak d³ugo aktualne, jak d³ugo nie pojawi± siê rzetelnie uzasadnione dowody, ¿eby by³o inaczej, albowiem ka¿de prawo jest tez± i tylko ilo¶æ dowodów z obu stron sporu przes±dza o jej obowi±zywaniu.
I... ponawiam pro¶bê o zdjêcia "maneli" , bowiem bardzo lubiê "pa¶æ"oczy. smile.gif

A... i tak mi przysz³o do g³owy w ostatniej chwili - dojrza³am na Twoim zdjêciu piêkne hafty - czym je wykona³a¶? Czy kto¶ w Polsce sprzedaje prawdziwy bia³y jedwab za tzw. "ludzkie pieni±dze"?
Kaya
Szeherezado... chcesz poznaæ wyniki moich badañ ... zatem musisz przeczytaæ kilka stosów ksi±¿ek geologicznych i historycznych . Nie wspominaj±c o opracowaniach konserwatorskich . Wybacz -nie robi³am notatek ,nie mia³am bowiem zamiaru pisaæ opracowania na temat. To jest po prostu moja wiedza któr± gromadzê od wielu lat .
Co siê tyczy dzielenia zdjêciami to wszystko mo¿na znale¿æ w internecie (albo prawie wszystko) wystarczy zatem przysi±¶æ i poszukaæ ,a przy okazji mo¿na przeczytaæ wiele ciekawych informacji.
To co widzisz na moim zdjêciu to nie s± hafty -bo s±dzê ¿e my¶lisz o avatarze . Mam na sobie strój barokowy ,a moja koszula ozdobiona jest koronkami klockowymi autorstwa mojej siostry.

z uk³onami

Kaya
Viator
Ale¿ oczywi¶cie, Kaju, wiem, ¿e u nas te¿ niejedno mo¿na znale¼æ... Geologia to mój konik, wiêc wiem, jak± skarbnic± mineralogiczn± s± Sudety. Tobie nie muszê tego mówiæ, ale nie wiem czy wszyscy wiedz± ¿e chryzoprazy polskie s± wogóle najpiêkniejsze i naj³adniej wybarwione na ¶wiecie. Sam ich te¿ szuka³em. Podobnie piêkne s± nasze agaty. Mamy opale, mamy w³a¶ciwie wszystkie barwne krystaliczne odmiany kwarcu (kryszta³ górski, kwarc ró¿owy, cytryn, ametyst, kwarc dywny, morion), ozdobne gatunki ska³ nie tylko budowlanych jak trawertyny, sjenity, czy marmury, ale i jubilerskich jak jaspis czy gagat. Tyle ¿e to wszystko nie s± kamienie szlachetne, tylko tzw. ozdobne (pó³szlachetne). Szlachetne s± u nas bardzo rzadkie - mo¿e oprócz granatów. Ale byæ mo¿e masz racjê i w tym, ¿e kiedy¶ by³o ich wiêcej, tylko ¿e je¶li ich ska³y macierzyste zosta³y ca³kowicie zerodowane w odleglejszej przesz³o¶ci, przetrwa³y tylko w ods³oniêciach powierzchniowych na z³o¿ach wtórnych (rzecznych), gdzie zosta³y przebrane i wyczerpane jeszcze w staro¿ytno¶ci i ewentualnie w ¶redniowieczu.

Mamy w ka¿dym razie bardzo dobre warunki naturalne pod tym wzglêdem, st±d te rzesze Walonów penetruj±cych czeskie Rudavy i nasze Sudety.

O szafirach alpejskich nie s³ysza³em, to bardzo ciekawa informacja. Uda³o Wam siê potwierdziæ b±d¼ wykluczyæ pochodzenie tych konkretnych "koronnych" szafirów z rejonu Alp?

Pozdrawiam!
Andrzej/Viator
Kaya
Co siê tyczy chryzoprazu to faktycznie nasz jest najlepszy ,mam porównanie z chryzoprazem z Afryki -ten ma co prawda ³adn± barwê ale jest porowaty i ma³o przejrzysty.
Jak s±dzê masz na my¶li opale sudeckie- a ja wspomina³am o opalach szlachetnych z terenu Dubnika - tu na stronce mo¿na zobaczyæ jak wygl±daj± - http://tw.strahlen.org/fotoatlas1/opal_foto.html . W bi¿uterii barokowej z terenu Wêgier i Austrii widzia³am gigantyczne ich okazy i wcale nie gorszej jako¶ci ni¿ australijskie.
Korundy z Sudetów s± do dzi¶ znajdowane i to w formie krystalicznej -podobno znaleziono taki niedawno ale w rezerwacie zamkniêtym . Maj± niebieskawy odcieñ .
O szafirach z Alp wspomina³ znajomy geolog ,kryszta³y bywa³y niewielkie ale czyste. Jak go dorwê to siê wypytam o szczegó³y. Co do potwierdzenia/zaprzeczenia ... nie mogê niczego wykluczyæ . Niestety wiedza konserwatorów bywa niewielka i oceniaj± kamienie "na oko" . Zatem bardzo czêsto myl± kamienie jakie s± osadzone w dawnej bi¿uterii. Tylko wielkie muzea robi± analizy i ma³o kiedy publikuj± opracowania na ten temat . Jednak z autopsji wiem ¿e to co czasem opisywane jest jako szafir czêsto jest tzw. "wodnym szafirem " czyli kordierytem - Ijolitem . Poniewa¿ ich kryszta³y sa zwykle du¿e i kamienie sa czyste stosowano je jako imitacjê szafiru- ze wzglêdu na koszta chocia¿by. Je¶li s± dobrze przyciête to w oprawie dla laika s± nierozpoznawalne i g³owê da ¿e widzi szafir. Co prawda najpiêkniejsze okazy s± poza Europ± ale te które wystêpuj± na terenie Niemiec i Skandynawii s± tak¿e niez³ej klasy -a jest to kamieñ szlachetny . Dlatego te¿ nie przywi±zywa³a bym siê zbytnio do twierdzenia ¿e te wszystkie kamienie o szafirowej barwie które widzimy w ¶redniowiecznej bi¿uterii s± szafirami.
Viator
Prawda. Ze wzglêdu na ilo¶æ i rodzaj domieszek - a z ka¿dego stanowiska s± one nieco inne - trudno nieraz w ogóle zaklasyfikowaæ z czym mamy do czynienia.

Z drugiej strony jest to plus, bo specyficzny sk³ad procentowy tych domieszek rozpoznawalny w widmie powinien pozwoliæ na ¶cis³e okre¶lenie miejsca pochodzenia - chyba ¿e jest to z³o¿e ju¿ nieistniej±ce, dla którego nie mamy materia³u porównawczego.
Kaya
Zgadzam siê , ale badania widma nie zrobisz gdy kamieñ ma pe³na oprawê i "lustro" pod spodem .A w dawnych wiekach czêsto ten myk stosowano. Nikt te¿ nie poruszy³ jeszcze jednej kwestii a znanej konserwatorom . W dawnej bi¿uterii prócz kamieni stosowano tak¿e ich imitacje -choæby .... szk³o. Sama ostatnio natknê³am siê na przecudnej urody pier¶cionek z³oty z epoki baroku który znaleziono we wraku hiszpañskiego statku tyle ¿e miast szmaragdów mia³ szk³o w takim kolorze .I znów laik tego nie rozpozna .Takich przyk³adów zastosowania imitacji drogich kamieni jest naprawdê wiele i to czêstokroæ w z³otej bi¿uterii niez³ej klasy. Sprawa imitacji nie dotyczy tylko drogich kamieni jak np. szmaragd . Spotka³am siê z imitacj± turkusu w ¶redniowiecznym pier¶cieniu -zamiast kamienia by³a masa szklana w niebieskim kolorze.
Tylko niektóre muzea -choæby V&A Museum -maj± dobre opisy kamieni ,gdzie granat-kamieñ to nie tylko "granat" ale tak¿e almandyn ,pirop czy grossular.
Viator
W³a¶nie, zw³aszcza ¿e nie ka¿dy szafir jest szafirowy, nie ka¿dy rubin - rubinowy, nie ka¿dy pirop... itd.

Z t± przeszkadzaj±c± opraw± to masz racjê, ale w³a¶ciwie nie bra³em pod uwagê a¿ tak zachowawczych badañ. Niestety, zwyk³e badanie widma w ¶wietle widzialnym to i tak tylko pierwsze przybli¿enie, bo je¶li ró¿nice w ilo¶ci domieszek pomiêdzy stanowiskami s± niewielkie, to odpowied¼ da dopiero ilo¶ciowe okre¶lenie zawarto¶ci poszczególnych pierwiastków, swoistego "podpisu atomowego" co wymaga zastosowania bardziej zaawansowanych technik spektrometrycznych, a wiêc nie tylko wymontowania minera³u z oprawy, ale i pobrania do zniszczenia (bardzo ma³ej, ale jednak) próbki. Je¿eli w tym wypadku nie ma takiej opcji, no to nie bêdziemy wiedzieæ czy przypuszczenia co do pochodzenia s± s³uszne.

P.S. dobra, bo w sumie trochê za bardzo komplikujemy temat, a tu chodzi o praktyczne wnioski dla rekonstruktorów, a nie dla archeologów.

Jednym z najwa¿niejszych wydaje mi siê ten, ¿e skoro w dawnych czasach stosowano imitacje kamieni szlachetnych, wykonane z tañszych odmian lub nawet szk³a, które by³y tañsze a wiêc zapewne dostepne dla kieszeni nie tylko najbogatszych ale nawet ¶redniozamo¿nych mieszczan czy szlachty, to i my, nie odtwarzaj±cy dynastów, mo¿emy przynajmniej jakie¶ niewielkie wyroby zdobione kamieniami stosowaæ (paternostery, pier¶cienie, medaliony, itp.), wzoruj±c je na znanych zabytkach, nawet je¶li te zabytki to akurat bi¿uteria królewska z oryginalnymi kamieniami.
Ulfrun
Dzieñ Dobry smile.gif
Widzê, ¿e s± tu znawcy tematu, a ja biedny ¿uczek potrzebujê pomocy. Czy po za bursztynem/krwawnikiem/kryszta³em górskim w naszyjniku X wiecznej Islandki mog³y siê znale¼æ inne kamienie szlachetne/pó³szlachetne? I jakie? Turkus? Czy lawa w ogóle by³a stosowana jako ozdoba? Na innym forum z pewnym niedowierzaniem przeczyta³am o czerwonym koralowcu. Pere³ek rzecznych us³ysza³am, ¿e nie znaleziono.

Pomó¿cie bez wyszydzania proszê.
Kaya
Hmmmm.... nie bardzo znam sie na tym okresie ale powiem tak . Turkus nie wystêpuje na terenach Islandii ani w najbli¿szej okolicy. Jest jednak prawdopodobne, ¿e kto¶ z kupców móg³ taki kamieñ zdobyæ i sprzedaæ . Z tym ,¿e by³ by on bardzo drogim nabytkiem .
Lawa jako ozdoba to raczej wspó³czesny wynalazek. Jednak na tamtym terenie mo¿e byæ inny minera³ -czyli obsydian . Osobi¶cie pracowa³am przy obsydianie tyle ¿e ze Skandynawii i jest fenomenalnej jako¶ci .Trzeba po prostu zorientowaæ siê jakie minera³y wystêpuj± na Islandii i na ile trudne s± one w obróbce.
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.