Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: [Inne] Moje utwory
> Ogólne kategorie (bez podzia³u na epoki) > Muzyka dawna, tañce i pie¶ni
Ajcek
Generalnie chcia³bym siê pochwaliæ moim nowym utworem pt. "O stellae lucentes. Concerto musicale primi, decimi e duodecimi toni a 2 voci, due violini e continuo per il cembalo o spinetta e violone o viola da gamba". Mo¿na go ¶ci±gn±æ z http://hoth.amu.edu.pl/~ajcek/kompozycje/
Utwór ma formê motetu koncertuj±cego w stylu manierystycznym. Rozpoczyna siê krótk± sinfoni± o fakturze imitacyjnej (imitacja metod± consociatio modorum), utrzyman± w tonacji doryckiej, która po chwili przechodzi w chiaconnê w tonacji eolskiej (lub doryckiej z obowi±zuj±cym d¼wiêkiem b). Temat chiaconny stanowi diatoniczny pochód w dó³ wype³niaj±cy kwartê miêdzy finalis a confinalis prin****alis tonacji plagalnej. Konstrukcja taka umacnia zwi±zek tonacji autentycznej z plagaln±, przez co umacnia tonacjê utworu. Kontrapunkt dla tematu stanowi dwug³osowy canon rectus in octava miêdzy dwoma ¶piewakami (mezzo-sopran i baryton). Longinqua distantia zachodz±ca miêdzy g³osami wokalnymi usprawiedliwiona jest przez bas generalny. Chiaconna przechodzi p³ynnie w drug± chiaconnê w tonacji joñskiej (mutatio per modus), z podobnym tematem i podobn± zasad± kontrapunktowania (mam nadziejê, ¿e ta czê¶c nie jest za bardzo "przes³odzona"). Utwór zakoñczony jest krótk± cod± w tonacji joñskiej, o tanecznym charakterze (jaki to taniec? Corrente mo¿e? Nie zastanawia³em sie nad tym, jak to komponowa³em).
Generalnie zachêcam do komentowania. icon_wink.gif

W moich nastêpnych planach jest skomponowanie motetu w stylu Buxtehude (¶rodkowy barok).
Rabiega
CYTAT(Ajcek @ 21:52 06.07.2007) [snapback]194516[/snapback]
canon rectus in octava miêdzy dwoma ¶piewakami
- ech, wy, arty¶ci... ech !
Ajcek
CYTAT
- ech, wy, arty¶ci... ech !

Tylko bez skojarzeñ. icon_wink.gif

Nawiasem mówi±c ³acina znowu zosta³a ocenzurowana (prin****alis). Czy kto¶ móg³by to wreszcie wy³±czyæ? icon_wink.gif

Podpowied¼ moderatorska :
P r i n c i p a l i s - tak mo¿na oszukaæ cenzurê, wy³±czyc siê tego nie da.
Ajcek
CYTAT
P r i n c i p a l i s - tak mo¿na oszukaæ cenzurê, wy³±czyc siê tego nie da.

Jak siê nie da? Nie macie dostêpu do kodu? Poza tym w koñcu chyba jako¶ da siê modyfikowaæ s³ownik?

EDIT:
Zamie¶ci³em plik MP3 z tym utworem. Mo¿na go ¶ci±gn±æ st±d:
http://hoth.amu.edu.pl/~ajcek/kompozycje/
To jest oczywi¶cie nagranie z syntezatora. W oryginale powinny byæ g³osy ludzkie. :-)
Zuzia
CYTAT
W oryginale powinny byæ g³osy ludzkie. :-)

no w³a¶nie co¶ mi tu by³o nie tak ;)
Ajcek
CYTAT
no w³a¶nie co¶ mi tu by³o nie tak ;)

Gratulujê spostrzegawczo¶ci. icon_wink.gif

Wersjê beta mojej kantaty stylizowanej na Buxtehude mo¿na ju¿ ¶ci±gn±æ st±d: http://hoth.amu.edu.pl/~ajcek/kompozycje/B...20bei%20uns.pdf

Piotrze, co do kompozycji orientalnych, to przegl±da³em t± stronkê maqamworld.com i bêdê mia³ potem do Ciebie parê pytañ, które wy¶lê na priva. Ostatnio kole¿anka mi da³a nagrania jakiego¶ Kudsi Ergunnera, który improwizuje na flecie po materiale d¼wiêkowym maqamów. Mo¿e kto¶ go zna? Warto go s³uchaæ?
Zastanawiam siê tylko jak bêdê komponowa³ utwory w stroju tercjowym nie maj±c ¿adnego instrumentu tak nastrojonego. Chyba ¿e rozstrojê bratu gitarê... icon_wink.gif
Ajcek
Zachêcam do ¶ci±gniêcia nagrania z prapremiery mojej kantaty "Bleib bei uns, denn es will abend werden", które odby³o siê 4.VIII.2007 r. w kaplicy na zamku biskupów warmiñskich w Lidzbarku Warmiñskim ko³o Olsztyna. Mo¿na je ¶ci±gn±æ st±d: http://hoth.amu.edu.pl/~ajcek/kompozycje/
Sk³ad:
Magdalena Palec - sopran I
Katarzyna Otczyk - sopran II
Jacek Salamon - bas
Monika Pietruszka - flet traverso
Anna Stankiewicz - skrzypce barokowe
Ró¿a Czarnota - skrzypce wspó³czesne
Aleksandra Budzyñska - wiolonczela barokowa
Micha³ Sawicki - pozytyw

Na wstêpie zaznaczam, ¿e nagranie by³o robione na ¿ywo podczas koncertu, po zaledwie jednej godzinnej próbie z instrumentami i 5-minutowej próbie akustycznej. Instrumentali¶ci praktycznie czytali to a vista, a ¶piewacy mieli wcze¶niej tylko kilka krótkich prób bez instrumentów. No i akustyka w tej kaplicy by³a beznadziejna i nie za dobrze siê s³yszeli¶my. St±d te wszystkie fa³sze. icon_wink.gif
No i nigdy sobie nie wybaczê "heeeeeel" i "weil ef nur Abend worden ift" w recytatywie i arii. icon_wink.gif

Co do kwestii technicznych, to grali¶my w stroju 415Hz, a pozytyw by³ nastrojony chyba w jednej z barokowych Dobrych Temperacji. Kwestia trzymania tempa i pokazywania wej¶æ przypada³a tradycyjnie pierwszym skrzypcom i organi¶cie.
Evendur
Gram w zespole muzyki dawnej. Nie jest to d³ugi czas, ale intensywnie podchodzê do tej sprawy. Muzykiem jestem amatorskim ale ci±gle siê dokszta³cam pod tym wzglêdem. Wiêc mimo moich braków chcia³bym wyraziæ moj± opiniê tongue.gif Uwa¿am ¿e wielu muzykom brakuje kopozytorskiej wyobra¿ni. I mimo ¿e wiele rzeczy po prostu obliczy³e¶, jak Bach, to bardzo podoba mi siê to co robisz. Czekam na kolejne utwory i ¿yczê sukcesów icon_wink.gif
Ajcek
Dziêki. icon_wink.gif Cieszê siê, ¿e moje utwory Ci siê podobaj±.
Co do obliczania, to taki ju¿ los kompozytora, ¿e musi liczyæ. Muzyka niepodparta matematyk± niczym nieró¿ni³aby siê od przypadkowych odg³osów natury.

Choæ z wyobra¼ni± u mnie s³abo. Wolê siê wiêc solidnie podeprzeæ matematyk±, ¿eby potrzebowaæ jak najmniej w³asnej inwencji.
Evendur
Masz racjê. Ciekaw jestem jak siê zabierasz do komponowania. Wpada Ci w g³owê jaka¶ melodia dla pierwszego g³osu i potem konsekwentnie i matematycznie lecisz ze wszystkim, czy mo¿e po prostu postanawiasz ¿e co¶ napiszesz i siadasz do roboty cool.gif Ja osobi¶cie je¶li ju¿ co¶ stworzê to bardzo rzadko i tylko na zasadzie natchnienia(jak mnie jaka¶ melodia z³apie i nie chce daæ spokoju). Ale zazwyczaj s± to ma³o doros³e muzycznie kompozycje icon_sad.gif
Ajcek
CYTAT
Masz racjê. Ciekaw jestem jak siê zabierasz do komponowania.

Najpierw forma, potem realizacja poszczególnych jej elementów. W przypadku "Bleib bei uns":
Sinfonia, chora³ z fug±, recytatyw, aria, chora³.

CYTAT
Wpada Ci w g³owê jaka¶ melodia dla pierwszego g³osu i potem konsekwentnie i matematycznie lecisz ze wszystkim,

No jak piszê fugê, to tak.

CYTAT
czy mo¿e po prostu postanawiasz ¿e co¶ napiszesz i siadasz do roboty

My¶lê, ¿e jakbym nie postanowi³, ¿e co¶ napiszê i nie usiad³ do roboty, to nic bym nie napisa³. icon_wink.gif
Ptack
tak siê zastanawiam, w jakim stanioe emocjonalnym bym musia³ byæ, ¿eby tego s³uchaæ...

nie chcê Ciê uraziæ, s³ychaæ, ¿e siê narobi³e¶, ale jako¶ nie widzê ludzi skacz±cych pod scen± do tego.

nie my¶la³e¶ nad tym, ¿eby jednak wziaæ pod uwagê fakt, ¿e muzyka siê troszkê rozwinê³a od tamtych czasów z gustami muzyczymi s³uchaczy w³acznie.

Nie my³ala³e¶ o czym¶ ¿ywsym? masz przeca tourdiony, saltarella i inne ³atwiejsze melodie, na takiej bazie mo¿esz komponowaæ, to ludzie siêbêd± przy biesiadzie przy tym bawili.

takie moje spostrze¿enie
Ajcek
CYTAT
Tak siê zastanawiam, w jakim stanioe emocjonalnym bym musia³ byæ, ¿eby tego s³uchaæ... Nie chcê Ciê uraziæ, s³ychaæ, ¿e siê narobi³e¶, ale jako¶ nie widzê ludzi skacz±cych pod scen± do tego. [...] Muzyka siê troszkê rozwinê³a od tamtych czasów z gustami muzyczymi s³uchaczy w³acznie

Otworzy³e¶ mi oczy. Teraz ju¿ wiem, ¿e powinienem zostaæ gwiazd± disco-polo. icon_wink.gif Ptacku, masz z³y dzieñ dzisiaj?

CYTAT
Muzyka siê troszkê rozwinê³a od tamtych czasów z gustami muzyczymi s³uchaczy w³acznie [...] ludzie siêbêd± przy biesiadzie przy tym bawili.

Szczytowym etapem rozwoju muzyki s± wiêc wiejskie imprezy typu country-folk? :P
Ptack
jejq

wiedzia³em, ¿e mnie ¼le zrozumiesz....

ok... wersja ³atwiejsza w odbiorze ;)

KAWA£ DOBREJ ROBOTY

tylko.... po co?

stary, machn±³e¶ w swojej niszy ¶wietny kawa³ek. Trzyma siê kupy, nie¼le wykonany, widaæ, ¿e proferska.

chodzi mi o to, czy nie lepiej by³oby uderzyæ z Twoim potencja³em do szerszej publiki....

disco polo to poniek±d inny biegun, ale po drodzie jest sporo.

wiêcej zarobisz, ludzie siê lepiej pobawi±.

zastanawiam sie, czy nie chcia³by¶ troszkê ¿ywszej muzy porobiæ.

ale zaznaczam...kawa³ fajnej roboty


Ps - Wujek Ptack ma zawsze dobry dzien ;)
Ajcek
CYTAT
chodzi mi o to, czy nie lepiej by³oby uderzyæ z Twoim potencja³em do szerszej publiki.... [...] wiêcej zarobisz, ludzie siê lepiej pobawi±.

Dziêki, ale w moim zawodzie zarobiê wiêcej ni¿ jako jarmarczny grajek. ;P
Lecheor
CYTAT(Ptack @ 17:08 20.12.2008) *
nie my¶la³e¶ nad tym, ¿eby jednak wziaæ pod uwagê fakt, ¿e muzyka siê troszkê rozwinê³a od tamtych czasów z gustami muzyczymi s³uchaczy w³acznie.
My¶lê, ¿e nale¿a³oby wzi±æ pod uwagê, ¿e najwyra¼niej ¶rodowisko "rekonstruktorów" troszkê siê rozwinê³o od czasów celtycko-folkowo-deadcandance'owych. Byæ mo¿e w Twojej pamiêci utrwali³ siê schemat imprez, na których w tle lecia³a ¶cie¿ka d¼wiêkowa z "Ogniem i mieczem" Hoffmana lub "Pana Tadeusza" Miszcza W. Ja te¿ pamiêtam te imprezy i mówi±c szczerze bardzo mnie cieszy "ewolucja gustów" (a raczej podej¶cia), widoczna choæby na tak ma³o reprezentatywnym materiale, jakim jest FREHA.

Je¿eli uwa¿asz, ¿e rozwój muzyki przebiega od Buxtehude (lub stylizacji nañ) w kierunku tourdion i saltarello, to - niestety - Twoja wiedza na temat historii muzyki jest zdecydowanie niewystarczaj±ca. ¦mia³± teoriê o "rozwoju gustów" pozwolê sobie przemilczeæ. Gratulujê te¿ linearno-progresywnego postrzegania historii. Wujek Marks by³by zadowolony.

Je¿eli uwa¿asz za¶, ¿e utwory tu prezentowane maj± co¶ wspólnego z "lud¼mi bawi±cymi siê przy biesiadzie", to wybacz, ale masz bardzo ograniczone spojrzenie na temat.

Nastêpne bezsensowne wypowiedzi w stylu "Wujka Dobra Rada" bêdê usuwa³ bez uprzedzenia.

Pozdrawiam,
Lecheor
Ptack
aaaaaaaaaaaa....kumam

bo kolega uzna³, ¿e wywalanie moich postów i to jeszcze bez ostrze¿enia zruinuje moje ego oraz ¿ycie wewnêtrzne.

wiem, ¿e unikam "ambitnych" impez i t³ukê komentarze na komerchach (droga Aniu, w 2008 z 20 imprez zaliczy³em) ale na szczê¶cie imprezy w stylu obwa¿anka i muzyki celtyckiej jeszcze dobrze siê trzymaj±.

có¿...mi³ych szaleñstw przy prawdziwej muzyce dawnej granej wy³±cznie na replikach...gdzie tam, na autentykach, zabytkach. Struny te¿ musz± byæ z w³osia, czy jelit? (w³osia u¿ywali w Azji wic aruj sobie komentarze)

weso³ych ¶wi±t

ps - Jacku, ¿eby nie by³o, po nowym roku opblikuê co¶ nowego, wrzucê tu linka i bêdziecie siê mogli popastwic ;)

przes³ucha³em kilka razy to Twoje smutne i powiem, ¿e kontrmelodie trzmaj± siê kupy i nie wa¿ne, czy liczone, czy nie. Cholernie Ci zazdroszczê wiedzy, niestety nie odebra³em ¿dnego wykrzta³cenia muzycznego i ogarniêcie nowego numeru zajmuje mi 5=krotnie wiêcej czasu ni¿ kolegom po dwójce o akademii nie wspominam.

Ja komonujê na zasadzie takiej...mus¿e zrobiæ numer, siadam czy to przy klawiszach, czy gitarze czy czym¶ tam innym co mi pod rêkê wpadnie i lecê. Potem przychodzi mój ziom od grania (WUjek Axis-kto zna ten zna, kto nie zna, to pozna) ogarnia niumer, dok³ada swoje elementy, potem przychodzi moja ¯ona, wymy¶la liniê wokaln± i tekst. Proces twórczy kosztuje ok 25 pln, bo taki jest koszt wyborowej. potem tydzieñ szlifowania numeru i jest ;)
Nastêpnym ktokiem jest wystp w nkajpie w celu zbadania reakcji publiki na nowy numer.

nagramy cu¶ porz±dnie to wrzucê.
Evendur
Ptacku, lito¶ci!

CYTAT
có¿...mi³ych szaleñstw przy prawdziwej muzyce dawnej granej wy³±cznie na replikach...gdzie tam, na autentykach, zabytkach. Struny te¿ musz± byæ z w³osia, czy jelit? (w³osia u¿ywali w Azji wic aruj sobie komentarze)


Je¶li wed³ug Ciebie muzyka która towarzyszy piciu, ¿arciu i tupaniu(muzyka to tylko szaleñstwo? face4.gif ) jest najw³a¶ciwsz± form± któr± powinni obraæ sobie kompozytorzy, to proszê ciê, zachowaj to dla siebie. Ja na ten przyk³ad nie rozumiem (chodzi mi o odbiór emocjonalny) nowoczesnych utworów jazzowych. Ale nie zastanawiam siê, dlaczego ci muzycy nie komponuj± zamiast tego madryga³ów koncertuj±cych(bo przecie¿ ten jazz, po co?)! Nie przemycaj w³asnych p³askich upodobañ pod p³aszczykiem dobrych rad. Trochê szacunku i zrozumienia. Je¶li tobie nie podoba siê twórczo¶æ Jacka ze wzglêdu na upodobania(albo brak jej zrozumienia), to niepotrzebnie napisa³e¶.

CYTAT
przes³ucha³em kilka razy to Twoje smutne i powiem, ¿e kontrmelodie trzmaj± siê kupy i nie wa¿ne, czy liczone, czy nie


A tu to po prostu nie wiem co powiedzieæ dunno.gif
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.