CYTAT
porownywac otwory XIV iz otworami 2 polowy XV wieku jest absolutnie rzecz bezsensowna, bo roznica wprawie w 200 lat nie jest prawdopodobna do porownan.
Nie rozumiem Twojego punktu widzenia. Czy nie mo¿na porównaæ np. chora³u gregoriañskiego z polifoni± wczesnego baroku? Oczywi¶cie ¿e mo¿na. Znajdziemy pewne podobieñstwa (np. materia³ d¼wiêkowy) i ró¿nice (np. faktura polifoniczna). Tak samo mo¿na porównaæ muzykê z XIV wieku z muzyk± 2. po³owy wieku XV i na tej podstawie wykazaæ, jak bardzo te muzyki siê od siebie ró¿ni±.
Dlatego moim zdaniem XIV wieku nie mo¿na uznawaæ za pocz±tek renesansu w muzyce.
CYTAT
To tak jak w kazdej epoce kazdyj kompozytor pisal po-swojemu, w swoim stylu, a potem juz ludzi okreslili tu epochu i dali jej jakas nazwe...
Ka¿dy kompozytor pisa³ w stylu jego szko³y, a style poszczególnych szkó³ mie¶ci³y siê w stylistyce danej epoki. Nie mo¿na twórczo¶ci ka¿dego kompozytora traktowaæ fenomenologicznie.
CYTAT
Tak teoretycznie, to XIV wiek jest okreslony, jako Najwyrzsze Sriedniowiecze, ale wlasnie z tej swojej naiwyrzszej kropki i zaczynasie Renesans.
A wiêc jak sam stwierdzi³e¶ jest to ¶redniowiecze.