Dla tych, którzy nie lubią szukać książek po bibliotekach polecam stronę:
http://www.musica-antica.infoJest tam przepisany traktat Berardiego "Documenti Armonici" - kurs kontrapunktu z wuchtą niepotrzebnych przykładów, ale także wieloma pouczającymi. Do niektórych przykładów są dodane filmy pozwalające śledzić na bieżąco przebieg kontrapunktu (taka czerwona kreska przesuwa się po partyturze i muzyczka leci w tle).
EDIT:
Tak sobie myślę: może by warto przykleić ten temat?
Ostatnio czyta³em zbiór traktatów Sebastiana z Felsztyna w przek³adzie Ewy Jakiej¶tam-Zaremby ("Sebastian z Felsztyna - Pisma", wyd. PWM). Polecam, zw³aszcza ¿e kiedy¶ na Fresze pojawi³o siê pytanie o notacjê menzuraln±, której dotyczy jeden z zawartych tam traktatów.
Lecheorze, niestety moderatorzy mog± udzielaæ tylko ostrze¿eñ i tylko ich skalê mo¿na zobaczyæ w profilu, ale ja siê cieszê, ¿e wrzuci³e¶ tu bibliografiê z komentarzem i "udzielam pochwa³y"
Królowo, ale to ju¿ tu wisi od ³adnych kilku miesiêcy! W ka¿dym razie dziêkujê i do us³ug!
Naobiecywa³em jeszcze sporo innych rzeczy, dyskografiê, etc., ale dot±d mam sporo roboty na przedwczoraj... Mam nadziejê, ¿e siê jako¶ wreszcie odkujê (choæ rok akademicki siê zbli¿a, a studenci s± coraz bardziej wymagaj±cy).
Mam jeszcze dwie uwagi do postu Ajcka, bo gdyby to napisa³ to kto¶ inny, by³bym bardzo z³y.
Po pierwsze: nie
Ewa, tylko
El¿bieta, po drugie nie
jaka¶tam, tylko
Witkowska. To najlepszy muzykolog-mediewista w kraju i jedna z czo³owych postaci w¶ród ¶wiatowych badaczy dawnej muzykografii, obecnie dyrektor IS PAN. Poza tym wspania³a kobieta. Znajomo¶æ jej prac jest absolutnie obowi±zkowa dla wszystkich, którzy chc± siê znaæ na ¶redniowiecznej teorii muzyki.
Po drugie: lepiej dawaj pe³en adres (autor,
tytu³, miejsce i rok wydania) - nie do¶æ, ¿e wygl±da "profesjonalnie", to ³atwiej wy³apaæ w tre¶ci postu, ni¿ kiedy piszesz "czyta³em co¶tam, kogo¶tam".
Pozdrowienia,
l.
CYTAT(Lecheor @ 12:17 10.09.2007)
Królowo, ale to ju¿ tu wisi od ³adnych kilku miesiêcy!
A owszem, tylko jak to napisa³e¶ to mnie akurat nie by³o przez tydzieñ, a potem zapomnia³am. Wpad³o mi oko teraz kiedy Ajcek od¶wie¿y³ temat. Wiêc nadrobi³am zaleg³o¶ci, bo trzeba zwracaæ uwagê na pozytywne zachowania
CYTAT
Po pierwsze: nie Ewa, tylko El¿bieta, po drugie nie jaka¶tam, tylko Witkowska.
Wybacz. Po¿yczy³em ksi±¿kê znajomemu, wiêc nie mia³em mo¿liwo¶ci sprawdzenia.
A przy okazji polecam jeszcze:
T. Jasiñski -
"Polska barokowa retoryka muzyczna" - Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Sk³odowskiej Lublin 2006
Ksi±¿ka odpowiednia dla wszystkich, którzy zetknê³i siê z muzyk± tego okresu. Wprawdzie 90% zawarto¶ci to czysta grafomania, ale warto przeczytaæ dla tych pozosta³ych 10...
A co powiecie na "Dudy - dzieje instrumentu w kulturze staropolskiej" Z. J. Przerembskiego? Ja mam na pó³ce i bardzo siê z tego cieszê:)
CYTAT
A co powiecie na "Dudy - dzieje instrumentu w kulturze staropolskiej" Z. J. Przerembskiego?
Z Allegro, prawda?
Prosimy o jak±¶ krótk± recenzjê albo co¶.
No có¿... Napisane ³adnie i poprawnie pod wzglêdem jêzykowym;), ale warto¶ci literackich nie bêdziemy tu chyba oceniaæ. Mnie siê bardzo podoba. Na sze¶ciuset stronach znalaz³am szczegó³owe opisy ró¿nych rodzajów dud i przy okazji innych staropolskich instrumentów, mnóstwo cytatów z materia³ów ¼ród³owych i opracowañ (w tym niestety standardowo po persku, walijsku i starogórnoni¿no¶rodkowoniemiecku), nuty i ikonografiê, a tak¿e ró¿ne anegdotki i dygresje zaznajamiaj±ce z t³em obyczajowym opisywanych epok. Autor momentami trochê siê powtarza, niemniej nie leje wody i pisze naprawdê tre¶ciwie. Nie tylko dla dudziarzy, ale te¿ wszelkiej ma¶ci historyków i kulturoznawców.
Podejrzewam, i¿ ksi±¿ka jest kompetentna i warta swojej ceny. Ba³am siê jednak, ¿e zaraz zlec± siê ciskaj±cy gromy specjali¶ci, wiêc wola³am zapytaæ.
Gwoli nieodp³atnego zapoznania siê z Przerembskim
tutaj mo¿na przeczytaæ jego obszerny artyku³ o polskiej lirze korbowej. I te¿ dodaæ go do bibliografii:)
Synteza ze wszystkimi wadami syntezy. Powierzchowna krytyka ¼róde³ i zbytnie zaufanie dla wcze¶niejszych opracowañ. Mimo to warto zajrzeæ, czy wierzyæ - to ju¿ inna sprawa. Jak znajdê czas, to jeszcze raz w to zajrzê i ewentualnie doklejê do mojej listy (oczywi¶cie z adnotacj±, ¿e to od Gloryi).
Odno¶nie Opracowañ, 1. Kultura muzyczna:
Richard Taruskin, The Oxford History of Western Music, Vol. 1, The earliest notations to the sixteenth century, Oxford University Press, 2005. ¦wietnie napisana, czytam z wypiekami. Idealna dla laików - t³umaczone jest niemal ka¿de pojêcie. Genialnie t³umaczy ró¿ne zjawiska w ¶wietle historii.
pod redakcj± Rossa E. Duffina, A performers guide to medieval music Podzielona na czê¶ci "Repertuar" i "Instrumenty", a wiêc wpisuje siê w obie kategorie. Tu ju¿ narracja nie tak wartka, ale zale¿y od autora danego rozdzia³u. Jak dla mnie bomba - du¿o szczegó³ów. Ale tu ju¿ przydaje siê znajomo¶æ ró¿nych pojêæ z liturgii i muzyki.
No i troszkê bardziej niszowe, ale wed³ug mnie przydatne:
pod red. Juliusza Nowaka-D³u¿ewskiego, Polskie pie¶ni wielkanocne : ¶redniowiecze i wiek XVI, tom I - teksty, tom II - Opracowanie muzyczne. Rozwali³ mnie poziom szczegó³owo¶ci - podawane np. ró¿ne regionalne wersje jednego utworu. We wstêpie do czê¶ci ¶redniowiecznej ¶wietnie opisany mechanizm powstawania polskich t³umaczeñ pie¶ni, fajnie omówione ró¿ne formy muzyczne. No i drobiazgowe rekonstrukcje melodii (znowu w wielu wersjach) i sporo faksymiliów.
Co¶ dla mi³o¶ników tañców dawnych:
Courtly Dance of the Renaissance: A New Translation and Edition of the Nobilta Di Dame (1600) Fabritio Caroso w t³umaczeniu Julii Sutton
Orchesography Thoinot Arbeau w t³umaczeniu Mary Steward Evans ze wstêpem Julii Sutton
De pratica seu arte tripudii: `On the Practice or Art of Dancing' w opracowaniu i ze wstêpem Barbary Sparti
Dodam, ¿e wymienione pozycje mo¿na zakupiæ na amazonie, w moim zdaniem, ca³kiem sensownej cenie. Posiadam i polecam, poniewa¿ nie s± to tylko przet³umaczone choreografie, ale te¿ wstêp z opisem epoki i ówczesnego ¿ycia, ¿yciorysami mistrzów tañca u Barbary s± te¿ zamieszczone ilustracje.
Je¶li chodzi o opracowania, to na pewno interesuj±ce (aczkolwiek informacje nieco zdezaktualizowane) s± "Tañce historyczne" autorstwa Marii Drabeckiej, wydane przez Centraln± Poradniê Ruchu Artystycznego. Nie nale¿y tylko zbyt sugerowaæ siê wtsepem dotycz±cym szycia ubiorów dla tancerzy z domów kultury
Cantigas de Santa Maria - skany z orygina³u.
A tu jedyny zachowany egzemplarz citoli i próba jej rekonstrukcji (tekst angielski, ale ³adnie zilustrowany):
http://www.trombamarina.com/gittern/Citole%20page.htm
To i ja cos dorzuce:
Annemies Tamboer, Dzwieki Przeszlosci-Archeologiczne instrumenty muzyczne na przestrzeni wiekow z wystawy w Poznaniu. Zdawkowe, ale mnostwo ciekawych ilustracji.
Zofia Lissa, Historia Muzyki Rosyjskiej Szczegolnie poczatek ksiazki traktuje o instrumentach dawnych ze Wschodu, co jest rzadko spotykane w przekladzie Polskim.
Jan Ling, Svensk Folkmusik Przekroj przez muzyke szwedzka z ladnymi i dosc szczegolowymi ilustracjami instrumentow.
Stanislaw Oledzki Polskie instrumenty ludowe Glownie zdjecia, ale za to jakie.
A dla rekonstruktorow:
Guild of American Luthiers, Luthiere Tools-Making Hand and Power Tools For String Instrument Building. Biblia narzedzi lutniczych
Jozef T. Klukowski, Sami robimy zabawki i instrumenty muzyczne Nie ma sobie rownych jesli chodzi o instrukcje wyrobu piszczalek, fujarek i prostych idiofonow.
No to zaczynam to wszystko ( przynajmniej wiêkszo¶æ ) czytaæ. W dobie powszechnych translatorów to nie bêdzie jaki¶ du¿y problem. Chocia¿ zajmie wiêcej czasu.W miêdzyczasie wezmê siê za literaturê dotycz±c± muzyki muzu³mañskiej i jak uznam ¿e co¶ jest warte uwagi to tu dodam ( o ile mo¿e to dotyczyæ muzyki dawnych epok rzecz jasna )
NO TO MUZYCY RR DO DZIE³A, CZYTAMY. ZA PIÊÆ LAT JEST NAS TYLE ¯E OBSTAWIAMY WSZYSTKIE IMPREZY W KRAJU.
A tak na szybko:
Kitab al-musiqa al-kabir (The Great Book of Music), ed. G. A. Khashab and M. A. al-Hafni, Cairo: Dar al-Katib al-'Arabi, 1967 autor Al-Farabi (Abū Nasr Muhammad ibn al-Farakh al-Fārābi )
To tekst zród³owy z wczesnego okresu arabskiej/muzu³manskiej muzyki. Autor ¿y³ w latach 870 - 950 naszej ery. Autor opisuje co jest najwa¿niejsze systemy takie jak maqam u¿ywane do dzi¶. I to wiedza z pierwszej rêki. Czyli dla rekonstrukcji epoki ¶redniowiecza pasuje jak najbardziej. Tylko nie mam pojêcia czy to do zdobycia. Zg³êbiê temat.
Ok, czas i na bibliografiê, pochodzi ona
ST¡D. Poniewa¿ strony lubi± znikaæ z sieci, systematycznie j± tu przekopiujê:
Na razie CZÊ¦Æ PIERWSZA:
General Histories1.
Richard H. Hoppin Medieval Music ISBN 0-393-09090-6, W. W. Norton & Company 1978.
2.
Tess Knighton & David Fallows, eds. Companion to Medieval and Renaissance Music ISBN 0-02-871221-8, Schirmer 1992.
3.
David Munrow Instruments of the Middle Ages and Renaissance ISBN 0-19-321321-4, Oxford University Press 1976.
4.
Gustave Reese, Music in the Middle Ages ISBN 0-393-09530-4, W. W. Norton & Company, New York 1940.
5.
Gustave Reese, Music in the Renaissance ISBN 0-393-09530-4, W. W. Norton & Company, New York 1959.
6.
David Fenwick Wilson, Music of the Middle Ages: Style and Structure ISBN 0-02-872591-X, Schirmer 1990.
CZÊ¦Æ DRUGA
Collections of music
1. Archibald T. Davison and Willi Apel
Historical Anthology of Music (often referred to as HAM)
vol. I: Oriental, Medieval, and Renaissance Music
ISBN 0-674-39300-7, Harvard University Press 1949.
2. Noah Greenberg, ed.
An English Songbook
LCC 60-9171, Doubleday & Company 1961.
3. Richard H. Hoppin, ed.
Anthology of Medieval Music
ISBN 0-393-02201-1, W. W. Norton & Company 1978.
4. Timothy J. McGee
Medieval Instrumental Dances
ISBN 0-253-33353-9, Indiana University Press 1989.
5. Elizabeth V. Phillips and John-Paul Christopher Jackson
Performing Medieval and Renaissance Music: an Introductory Guide
ISBN 0-02-871790-2, Schirmer 1986.
Piotrze,
wrzucasz bibliografiê - fajno. rozumiem, ¿e wymieniasz publikacje, które znasz, czyta³e¶, mo¿esz oceniæ?
bo bezrefleksyjne przeklejanie jakiej¶ listy ze strony "Last modified: Wed May 20 1998" jest pomys³em raczej dziwacznym.
¦wiat Czytników poinformowa³ niedawno, ¿e Narodowe Centrum Kultury udostêpnia za darmo (!) ksi±¿ki (ebooki w formacie Epub i Mobi) z cyklu Historia Muzyki Polskiej. Dodatkowo s± dostêpne audycje radiowe dotycz±ce muzyki ¶redniowiecza.
http://swiatczytnikow.pl/historia-polskiej...-i-na-czytniki/O samym cyklu wydawca pisze:
CYTAT
Cykl wydawniczy Historia Muzyki Polskiej sk³ada siê z 12 tomów omawiaj±cych kolejne epoki historii muzyki: ¦redniowiecze, Renesans, Barok, Klasycyzm, Romantyzm, okres miêdzy Romantyzmem a Wspó³czesno¶ci± i Wspó³czesno¶æ. Wszystkie ksi±¿ki wchodz±ce w sk³ad publikacji, zosta³y napisane przez wybitnych muzykologów, znawców okresów, którym po¶wiêcili swoje prace. Autorami poszczególnych tomów s±: Jerzy Morawski, Katarzyna Morawska, Barbara Przybyszewska-Jarmiñska, Alina Nowak-Romanowicz, Irena Poniatowska, El¿bieta Szczepañska-Lange i Krzysztof Baculewski. Trzy ostatnie tomy zostan± wydane do koñca roku 2013. Ich autorkami bêd± równie¿ wybitne znawczynie historii muzyki polskiej ? Zofia Helman, Zofia Chechli?ska i Alina M±dry.
To jedyny w swoim rodzaju cykl wydawniczy, który w naukowy sposób opisuje kompleksowo, na tle kultury europejskiej, rozwój i historiê muzyki polskiej od pocz±tku naszej pañstwowo¶ci a¿ do roku 2000.
Nie znam siê na muzyce, ale wygl±da to na niez³± gratkê, wiêc informujê.
Rafa³
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.