Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: [Instrumenty] Saz, baglama, cura
> Ogólne kategorie (bez podzia³u na epoki) > Muzyka dawna, tañce i pie¶ni
Ka¶
Niedawno naby³am na Allegro instrument:

http://picasaweb.google.pl/nielubka/Saz

...i do tej pory wydawa³o mi siê, ¿e to saz. Znalaz³am w internecie opisy ró¿nych sazów, a co¶ bardzo podobnego do tego by³o opisane jako "cura". Jednak Abalienatusi twierdz±, ¿e widzieli taki malutki instrument (nie pokazywa³am im go jeszcze), kto¶ chcia³ im takie co¶ sprzedaæ jako saz, ale to by³a jaka¶ atrapa.

Pytania do specjalistów brzmi±:
1. Czy to rzeczywi¶cie jest saz, a je¶li nie, to co?
2. Sk±d wzi±æ do tego struny, ew. czy mo¿na za³o¿yæ struny do gitary klasycznej albo do mandoliny? (nie chcê na razie wydawaæ 80 z³ na struny jelitowe).
D±brówka
Z tego co wiem, cura to rodzaj sazu, najmniejszy i o najwy¿szym d¼wiêku. Powinien mieæ ok. 28 cali (70cm), i tak sporo. Ciê¿ko oceniæ, czy Twój instrument tyle mierzy.
Nie mam pojêcia, sk±d wzi±æ struny.
Pani Balletam
Hej,

kupi³am na allegro cos podobnego :D Wiêce jestesmy ju¿ dwie :D

Saz ten ma nie siedem strun ale szesc czyli trzy podwójne.

Mój ju¿ jest wypucowany i inealny a daje po uszach ze a¿ szok!

Struny - http://www.emitrade.pl/labella_f.html

Osobiscie mam na³o¿one struny do mandoliny a te bede zamawiaæ.
Piotr £uniewski
To, co nam usi³owa³ wcisn±æ handlarz w Opolu, by³o jeszcze mniejsze ni¿ instrument który masz na zdjêciach Kasiu.

Co do tych strun, Pani Balletan, mi³o sie dowiedzieæ, ¿e firma La Bella produkuje struny do al-ud'a. Nie omieszkam sprawdzic ile s± warte...
Ka¶
Paczka z (?)sazem w³a¶nie dosz³a - ma ok. 70-75 cm d³ugo¶ci (nie mam czym zmierzyæ) i na razie nie ma strun. Przyniosê go na najbli¿sz± próbê smile.gif
Piotr £uniewski
No wiêc gdzie¶ tak od roku jestem posiadaczem saza. Zamówi³em go w Turcji u firmy " Eraydin Sazevi " pana Ahmeta Haluka Eraydina.Razem ze sprowadzeniem do Polski zap³aci³em 1000 z³, wiêc niezbyt drogo ( na wiêcej mnie nie by³o staæ ) Jakis czas temu obieca³em mu ¿e siê pochwalê.Tu link:

http://www.eraydinsazevi.com.tr/

W za³±cznikach zdjêcia instrumentu.

A tu moja próbka grania na nim.

http://www.youtube.com/watch?v=HFQoujaaybA

Te¿ ju¿ w zesz³ym roku nagrywane. W dodatku aparatem fotograficznym wiêc jako¶æ niezbyt dobra. I muszê przyznaæ ¿e do tej pory nie wiem jak na nim prawid³owo powinno sie graæ. Próbujê uczyæ siê samemu, pods³uchuj±c ró¿ne nagrania ( najczê¶ciej na you tube ) i improwizuj±c. Coraz lepiej mi to wychodzi ale zdajê sobie sprawê ¿e to nie jest ¿adna " ortodoksja ". Do kupienia tego instrumentu namówi³ mnie Lecheor. Mam nadziejê ¿e nie poczuje siê jak dr. Frankenstein szczerba.gif


A je¿eli s± tu jacy¶ fani tego instrumentu to zachêcam do wypowiedzi i do prezentowania w³asnych nagrañ.

Na deser mój jak na razie ulubiony utwór grany na sazie i Hasan Genc :

http://www.youtube.com/watch?v=ZXJAzS70r0M
Purvis

Jaki¶ czas temu, na strychu u rodziców znalaz³em bardzo podobne brzakade³ko, choæ w stanie daleko gorszym. Gryf mo¿e jest troszke krótszy, ale kszta³t pud³a i brzmienie ocala³ej struny wydaja siê niezwykle podobne do instrumentu z Twojego linka.
Mam pytanie: komu mo¿na zleciæ "remont generalny"?
Piotr £uniewski
Niestety nie orientujê siê kto w Polsce móg³by naprawiæ taki instrument. Mo¿e spróbuj popytaæ siê tu:

http://www.zpal.pl/

albo tych panów:

http://www.pracownia.ereoh.com/onas.html

Tu masz inn± ods³onê:

http://www.ereoh.com/kuczkowski/ramka.html

Najpewniej oni siê zgodz±, tylko o ile siê orientujê drogo sobie ¿ycz± za us³ugê.

I zapytaj Leszka Pelca ( jest na FREHA ) Mo¿e on siê zgodzi?
Purvis
Wielkie dziêki, popróbujê.
P
Lecheor
Temat scalony ze starszym.

Purvisie, je¶li masz zdjêcia tego ustrojstwa, to mo¿e wrzuæ tutaj.
Piotr £uniewski
Dziêki za scalenie. Zagapi³em siê i nie zwróci³em uwagi ¿e ju¿ taki jest.

I w³a¶ciwie to powinno byæ tu zamieszczone. Tabela tradycyjnych ( nie wiem czy wszystkich ) sposobów strojenia sazu przes³ana mi przez Ahmeta Haluka Eraydina. W Za³±czniku. Osobi¶cie strojê instrument patrz±c od górnej pary strun G-D-A.
Krak
Racja, strój G,D,A bardzo siê sprawdza. Co prawda na pocz±tku trzeba sobie pobrzd±kaæ, ¿eby obczaiæ strojenie ze s³uchu, ale to nie taka wielka filozofia jak by siê na pocz±tku mog³o wydawaæ smile.gif

Mnie przypad³ Cura Saz. Naby³em kilka miesiêcy temu na allegro. Bardzo mi³y instrument smile.gif
A tutaj pierwsza melodia, któr± u³o¿y³em na te cudenko.

Piotr Abdul Vihuelista
Niestety strona Ahmeta Haluka Eraydina jest ju¿ niedostêpna a sam lutnik od d³u¿szego czasu nie odpowiada na maile, wiêc chyba zwin±³ interes o ile dycha jeszcze w ogóle...

Filmik ze swoim nagraniem te¿ usun±³em ju¿ dawno...

Poni¿ej nowszy:



Niestety instrument upad³ na twardy chodnik (nie mia³em zakupionego sztywnego futera³u) i bole¶nie pêk³ na pudle rezonansowym. Czeka na naprawê...

Pozdrawiam,
Piotr
bemol
Ohoho widzê ¿e Piotr jest posiadaczem instrumentu d³ubanego z drewna morwowego, s± dwie szko³y budowy tych instrumentów, jedna to klejonka tak jak w wielu lutniach tak¿e tych europejskich, ale najstarsza szko³a budowy trzyma siê korpusu d³ubanego z konkretnego drewna, jak wspomnia³em to drewno to morwa bia³a.

Co do napraw ró¿nych instrumentów to zapraszam do odp.dzia³u na dniach bêd± tam moje og³oszenia.
Mlodymir
CYTAT(bemol @ 17:56 07.05.2012) *
Ohoho widzê ¿e Piotr jest posiadaczem instrumentu d³ubanego z drewna morwowego, s± dwie szko³y budowy tych instrumentów, jedna to klejonka tak jak w wielu lutniach tak¿e tych europejskich, ale najstarsza szko³a budowy trzyma siê korpusu d³ubanego z konkretnego drewna, jak wspomnia³em to drewno to morwa bia³a.


A mo¿na ¼ród³a historyczne na te rewelacje ?
bemol
CYTAT(Mlodymir @ 21:36 07.05.2012) *
CYTAT(bemol @ 17:56 07.05.2012) *
Ohoho widzê ¿e Piotr jest posiadaczem instrumentu d³ubanego z drewna morwowego, s± dwie szko³y budowy tych instrumentów, jedna to klejonka tak jak w wielu lutniach tak¿e tych europejskich, ale najstarsza szko³a budowy trzyma siê korpusu d³ubanego z konkretnego drewna, jak wspomnia³em to drewno to morwa bia³a.


A mo¿na ¼ród³a historyczne na te rewelacje ?


Przepraszam a co maj± ¼ród³a historyczne do tego ?? Takie instrumenty siê robi nadal a np. w turcji nie s± traktowane jako instrumenty historyczne i gra siê na nich ci±gle .Twoje pytanie to trochê tak jakby spytaæ jakie s± ¼ród³a historyczne ku temu ¿e istniej± dwie szko³y budowy np. gitar do flamenco, pierwsza szko³a tzw. "modern" stosuje klucze przek³adniowe osadzone tak jak w typowej wspó³czesnej gitarze klasycznej a druga tzw. "traditional" gdzie stosuje siê drewniane ko³ki osadzone na wskro¶ w g³ówce - tak jak mia³o to miejsce np. w gitarach barokowych. Baglamy siê robi jako elektroakustyczne, elektryczne i stosuje siê ró¿ne inne udziwnienia.Tak wiêc nieco dziwnym dla mnie jest pytanie o ¼ród³a historyczne na te "rewelacje" skoro nie s± to instrumenty uwa¿ane za historyczne, za¶ powszechnie wiadomo ¿e s± dwa g³ówne trendy w budowie dzisiejszych instrumentów albo klejonka albo d³ubane z jednego kawa³ka drewna - tradycyjnie jest to najczê¶ciej morwa bia³a choæ nie tylko.
Mlodymir
CYTAT(bemol @ 00:17 08.05.2012) *
Przepraszam a co maj± ¼ród³a historyczne do tego ??


Jakby¶ nie wiedzia³, to jest forum historyczne. ¬ród³a s± podstaw±, a nie dodatkiem do wyssanych z palca teorii.

CYTAT(bemol @ 00:17 08.05.2012) *
Tak wiêc ¶miesznym dla mnie jest pytanie o ¼ród³a historyczne na te "rewelacje" skoro nie s± to instrumenty uwa¿ane za historyczne, za¶ ka¿dy cz³owiek obeznany w temacie wie, ¿e s± dwa g³ówne trendy w budowie albo klejonka albo d³ubane z jednego kawa³ka drewna - tradycyjnie jest to morwa bia³a choæ nie tylko.


Co do historyczno¶ci, by³ taki temat http://www.freha.pl/index.php?showtopic=25200 tam mo¿naby to poci±gn±æ. Niemniej, dla mnie ¶miesznym jest, ¿e opisujesz oczywisto¶ci niczym prze³omowe odkrycie. Co z tego ¿e baglamê buduje siê klejonk± lub d³ubank± ? Przecie¿ to mo¿na odnie¶æ to ka¿dego instrumentu strunowego. Ciekawym by³oby gdyby¶ znalaz³ ¼ród³a historyczne dotycz±ce konstrukcji, ale rozumiem ¿e twoje zainteresowanie w tym zakresie koñczy siê raczej na tureckim pchlim targu.
bemol
Jaki znowu turecki pchli targ ?? Mistrzowie z turcji wrêcz maj± swoist± pretensjê do m³odszego pokolenia ¿e ju¿ niemal nikomu nie chce siê produkowaæ tych "d³ubanek" tylko klejone z cz±stek.
Jeszcze raz Ci powtarzam ¿e instrumenty te s± ci±gle popularne i masowo wytwarzane w tym rejonie ¶wiata, ja mówiê o "dwóch szko³ach" wykonywania tych instrumentów w sensie dzisiejszym nie dawnym.Ju¿ rozumiesz co chcia³em daæ Ci do zrozumienia ?? Nie naskakuj na mnie w ten sposób bo to niegrzeczne.Poza tym ja jestem lutnikiem i mam pracowniê wytworzy³em ju¿ "parê" ró¿nych instrumentów g³ównie strunowych, we¼ pod uwagê i¿ niektóre instrumenty uwa¿ane przez Ciebie za historyczne s± tworzone we wspó³czesnych wersjach dla "wymiataczy" których interesuje najbardziej walor u¿ytkowy i brzmieniowy, a forma ju¿ nieco mniej, tak jest np. w przypadku lir korbowych, tzn. ró¿ne formy, klucze mechaniczne, ruchome mostki z³o¿one kapodastry, przecie¿ nie by³o tego kiedy¶, ale dok³ada siê to do instrumentów dla wygody gry i wiêkszych mo¿liwo¶ci muzycznych .Wracaj±c do meritum - celowo odbywam krótsze i d³u¿sze wycieczki ¿eby obadaæ jak siê robi ró¿ne instrumenty jakie s± szko³y ich produkcji jakie trendy w zdobieniu itd... Opisa³em Ci w jaki sposób siê robi DZI¦ takie instrumenty i przedstawi³em dwie szko³y ¶cieraj±ce siê z tym ¿e jedna w zaniku.Pierwsza = starsi majstrowie i instrumenty g³ównie d³ubane z morwowego drewna.Druga= G³ównie m³odsi majstrowie i klejonka z cz±stek, swoj± drog± klejonkê podzieliæ mo¿na na jeszcze dwa od³amy. mianowicie ma³y otwór/otwory rezonansowe po bokach pud³a lub jeden wiêkszy w czole instrumentu tu¿ pod umocowaniem strun , instrumenty d³ubane obejmuje najczê¶ciej ta druga opcja.Jest jaka¶ wytyczna mówi±ca o tym co jest instrumentem historycznym a co nim nie jest ?? Swoj± drog± tak samo jest z oudem - produkuje siê go na spora skalê niemal od zawsze .A i jeszcze jedno, co siê tyczy ró¿nych ikonografii itp. ¼róde³, to trzeba braæ poprawkê na czêst± schematyzacjê wizerunku instrumentu szczególnie gdy uwiecznia go osoba nie bêd±ca muzykiem, dzi¶ np. w materia³ach reklamowych czy ilustracjach mo¿na zobaczyæ gitary elektryczne z 4 strunami, akordeon z klawiszami po obu stronach itd...

Ps.Widzia³e¶ kiedy¶ dajmy na to lutnie renesansow± wykonan± jako d³ubankê z morwy ??
Jak siê odnosisz np. do baglamy z przetwornikami elektromagnetycznymi ?? z kluczami mechanicznymi ?? Z p³askim dnem ?? Z metalowymi progami ?? S³ysza³e¶ co na nich ludzie wygrywaj± ?? A jednak mo¿na zagraæ te¿ i tradycyjnie.Czy gdyby siê okaza³o ze ja robiê tego typu instrumenty jestem tureckim pchlim targiem ??

To co napisa³em to nie s± teorie wyssane z palca nawet w necie mo¿esz znale¼æ materia³y filmowe m.in. tureckiej TV choæby taki jak ten poni¿ej, masz okazjê pos³uchaæ dziadzia co zasila tureckie pchle targi :-)

http://www.youtube.com/watch?v=6q2cjHe3UIc...feature=related



Mlodymir
CYTAT(bemol @ 01:01 08.05.2012) *
we¼ pod uwagê i¿ niektóre instrumenty uwa¿ane przez Ciebie za historyczne s± tworzone we wspó³czesnych wersjach dla "wymiataczy"

Sk±d mo¿esz wiedzieæ jakie instrumenty JA uwa¿am za historyczne skoro sam masz w tym zakresie niewielkie, zdaje siê, pojêcie?
CYTAT(bemol @ 01:01 08.05.2012) *
Jest jaka¶ wytyczna mówi±ca o tym co jest instrumentem historycznym a co nim nie jest ??

Oczywi¶cie, zajmuje siê tym instrumentoznawstwo historyczne, badania archeologiczne, ikonografii, archeologia eksperymentalna...
CYTAT(bemol @ 01:01 08.05.2012) *
co siê tyczy ró¿nych ikonografii itp. ¼róde³, to trzeba braæ poprawkê na czêst± schematyzacjê wizerunku instrumentu

Dlatego najczê¶ciej bada siê kilka ¼róde³ (tekstowych równie¿). Jednak odnoszenie instrumentu do folkloru to ¶lepy zau³ek.
CYTAT(bemol @ 01:01 08.05.2012) *
Jak siê odnosisz np. do baglamy z przetwornikami elektromagnetycznymi ?? z kluczami mechanicznymi ??

Nie odnoszê siê wcale, s± od tego inne fora (spróbuj na folkowa.art.pl).
CYTAT(bemol @ 01:01 08.05.2012) *
poni¿ej, masz okazjê pos³uchaæ dziadzia co zasila tureckie pchle targi :-)

Doesn't touch me at all. W porównaniu do makerów na tej stronie www.lutesandguitars.co.uk, taki dziadzio to ma³e miki.
bemol
No to przepraszam o wielki mnistrzu

Ps.Zrobi³e¶ chocia¿ jeden instrument ??

Mlodymir
CYTAT(bemol @ 10:26 08.05.2012) *
No to przepraszam o wielki mnistrzu

Ps.Zrobi³e¶ chocia¿ jeden instrument ??


Eh, co¿ tam moje liche próby wobec twych dokonañ o Stradivariusie. Przyjd¼ i o¶wieæ g³upi± ciemnotê.
bemol
Daruj sobie te swoje przemowy, zapytam raz jeszcze zrobi³e¶ kiedy¶ jaki¶ instrument dawny czy ludowy ? Brniesz dalej w zaparte podczas gdy ja t³umaczê tobie jako to jest dzi¶ z instrumentami typu baglama/saz i jak siê je buduje i w jakich technikach.Nie ma nic nieprawdziwego w tym co napisa³em.Ogólnie nie ma chyba sensu dalej cokolwiek pisaæ w tym temacie skoro Ty lepiej wiesz , mimo tego ¿e ja zbudowa³em kilka instrumentów z tego rejonu ¶wiata a nawet specjalnie pojecha³em kilka razy w te rejony by siê naocznie móc przekonaæ jak dzi¶ siê je produkuje i ile zosta³o z tradycji itd... Oczywi¶cie by³em tylko u bazarowych twórców , ten z YT co pokaza³em te¿ jest bazarowy mimo ¿e jest jednym z najbardziej znanych i szanuj±cych tradycjê lutników w swoim kraju, i jednym z tych którzy s± w tym zawodzie najd³u¿ej.

Ps.Ten rzemie¶lnik który zrobi³ instrument koledze z tematu to jaki jest ?? maestro pierwyj sort czy te¿ bazarowy d³ubacz zaopatruj±cy pchle targi.Kto decyduje o tym kto godny jest miana bazarowca ?? Kto to rozs±dza ??

Przepraszam ale dla mnie to jest koniec tego tematu, a Ty Mlodymirze baw siê dobrze.Wszak ja niewiele wiem na temat instrumentów a w pracowni za mnie robi± krasnoludki.Tyle ode mnie
¯e tak jeszcze wspomnê nie¶mia³o,a liry Wy¿ykowskiego czy Nogaja to te¿ jest bazar ?? Wydaje mi siê ¿e parê osób u¿ywa ich tak¿e do ró¿nych inscenizacji, rekonstrukcji i ogólnie nosz± ów instrumenty miano historycznych, aczkolwiek bardzo odbiegaj± od realnych wzorców a wiele z nich to niemal swobodne fantazje na temat liry, warto wspomnieæ ¿e Wy¿ykowski zacz±³ je budowaæ metod± prób i b³êdów bez ¿adnych ikonografii czy innych w miarê pewnych ¼róde³.Pewnie w/wymienieni twórcy to te¿ s± zaopatrzyciele bazarów.

No i na koniec zapraszam do tematów w dziele rzemios³a w sprawie technik i drewna u¿ywanego do produkcji instrumentów, tam bêdziesz siê móg³ popisaæ wiedz±.
Mlodymir
CYTAT(bemol @ 12:34 08.05.2012) *
No i na koniec zapraszam do tematów w dziele rzemios³a w sprawie technik i drewna u¿ywanego do produkcji instrumentów, tam bêdziesz siê móg³ popisaæ wiedz±.


Jak kto¶ ma kompleksy, to mo¿e musi siê popisywaæ, ja nie czujê takiej potrzeby. Wpisz nazwê naszej grupy w google lub freha, bêdziesz wiedzia³ czym aktualnie siê zajmujemy. Ja wpisujê bemol i wychodz± mi tylko jakie¶...kleje...
bemol
CYTAT(Mlodymir @ 13:27 08.05.2012) *
CYTAT(bemol @ 12:34 08.05.2012) *
No i na koniec zapraszam do tematów w dziele rzemios³a w sprawie technik i drewna u¿ywanego do produkcji instrumentów, tam bêdziesz siê móg³ popisaæ wiedz±.


Jak kto¶ ma kompleksy, to mo¿e musi siê popisywaæ, ja nie czujê takiej potrzeby. Wpisz nazwê naszej grupy w google lub freha, bêdziesz wiedzia³ czym aktualnie siê zajmujemy. Ja wpisujê bemol i wychodz± mi tylko jakie¶...kleje...



To bardzo proste, przez neta sprzedaje g³ównie "duperele" i materia³y do konserwacji instrumentów, ¿eby sporz±dziæ odp. specyfik te¿ trzeba posiadaæ wiedzê, swoj± drog± jest teraz na aukcjach u mnie taka prosta diatoniczna lira korbowa wiêc ju¿ to obala Twoj± teoriê ¿e tylko kleje wytwarzam i inne tego rodzaju specyfiki, mam jeszcze dwa konta na allegro, mogê Ci nawet nicki podaæ , przejrzyj sobie historê aukcji to zobaczysz co jeszcze sprzedawa³em a s± to ciekawe rzeczy.Swoj± drog± je¶li kto¶ siê pyszni to Ty nie mniej a mo¿e i bardziej ale przecie¿ Tobie wolno.
Nied³ugo ruszy profil mojej pracowni m.in na facebooku a tutaj bêdê reklamowa³ swoje wyroby wiêc spokojnie w swoim czasie zobaczysz co trzeba.Poza tym to, ¿e kto¶ nie reklamowa³ siê intensywnie przez neta czy inne media nie znaczy ¿e nic nie osi±gn±³- poza tym nie znasz mnie wiêc sk±d mo¿esz wiedzieæ.Jedne co Ci mogê obiecaæ to to, ¿e nie napiszê nic wiêcej w tego typu tematach jak ten , nie mam zamiaru siê przekrzykiwaæ w tego typu sprawach ani nikomu nic udowadniaæ.Ja wiem swoje , Ty swoje i niech mo¿e tak zostanie Ok ??

Zagl±daj regularnie do dzia³u "Targowisko" .

Pozdrawiam i co z³ego to nie ja, mam nadziejê ¿e nie poczu³e¶ siê ura¿ony, bo absolutnie nie taki by³ cel ¿eby Ciê ura¿aæ czy odejmowaæ Ci fachowo¶ci w jakiejkolwiek dziedzinie.Jak to mówi± króttkofalowcy- bez odbioru Mlodymirze :-)
Mlodymir
Nie wiem co mnie tknê³o, ale zajrza³em na allegro zobaczyæ tê lirê i o zgrozo...

http://allegro.pl/lira-korbowa-jedyna-taka...2328474026.html

To po prostu ma³e pude³ko od bananów, klejone na box joint czyli brak wytrzyma³o¶ci kompletny. Tangenty na wkrêty krzy¿owe, zreszt± wkrêty s± wszechobecne na tym pude³ku, mo¿na sobie wyobraziæ jaki to ma wp³yw na akustykê. Ko³o to zwyk³y plywood, bo tanie. Gra bo gra (wszystko bêdzie gra³o jak przeci±gnie siê przez to struny, nawet deska), ale rzêzi straszliwie, zak³adam ¿e przy najmniejszych zmianach pogodowych pude³ko bêdzie siê rozstrajaæ a tangenty luzowaæ (w koñcu to tylko wkrêty). Zamiast graæ, bêdziecie ¶lêczeæ nad instrumentem ze ¶rubokrêtem i je dokrêcaæ. Proszê zwróciæ uwagê na mostek, znowu wkrêty i jakie¶ zupe³nie wspó³czesne mocowania. Korba to po prostu klamka do drzwi. Klawisze doklejane do listewek (a nie wycinane w jednym kawa³ku drewna), w nied³ugim czasie trzeba siê liczyæ z tym ¿e odpadn±. No i te klucze gitarowe...ouch (na zdjêciu s³abo widaæ, s± skrzêtnie ukrywane). Sprê¿yny na klawiszach ??? Wynalazek bez wyobra¼ni. Klawisze powinny odbijaæ siê samoistnie od drgaj±cych strun i opadaæ si³± grawitacji. Proszê sobie wyobraziæ, je¿eli zamontowane s± sprê¿yny, to klawisze trzeba du¿o mocniej dociskaæ, wrêcz uderzaæ bo w³a¶nie blokuje nam je sprê¿yna. Przyjemno¶æ z grania ¿adna, poza tym ¿e po uderzeniu s³ychaæ mocno klikaj±ce klawisze g³o¶niejsze od samego instrumentu. Absolutnie odradzam zakup, pieni±dze w b³oto.

Jak ju¿ kto¶ chce tanio kupiæ symphoniê, to polecam Leszka Pelca. Na jego instrumentach mo¿na graæ i to za rozs±dne pieni±dze.
bemol
Ch³opie Ty sam jeste¶ plywood poza tym jeste¶my w Polsce i pisz po polsku.Sprê¿ynki mo¿na wyj±æ wystarczy poluzowaæ wkrêty.W lirach Wy¿ykowskiego czy Nogaja tangenty równie¿ s± na wkrêty i nie wiem co w tym dziwnego ?? Niestety bredzisz bo to nie prawda ¿e byle jakie drewno zagra - bo nie zagra.

http://lirakorbowa.com/pl/galeria.php#symfonia

Tutaj masz lirê "symphonia" Nogaja nie widzê wiêkszych ró¿nic miêdzy lirami t± a moj± - a w³a¶ciwie widzê u Nogaja czo³owe boki s± ze sklejki a u mnie s± lite, ko³o równie¿ warstwowe tak jak i u mnie, poza tym u mnie jest ruchomy mostek a tu pod³o¿one papierki i tangenty tak¿e na wkrêtach.

Przestañ tak tu z tym Pelcem wyje¿d¿aæ bo od razu widaæ ¿e specjalnie chcesz obrzydziæ czyj¶ wyrób ¿eby kto inny parê z³otych nie zarobi³.Mia³e¶ w rêku ?? Gra³e¶ ?? Jak nie - to zamilcz , a z b³otem to ja chêtnie Ciebie bym zmiesza³ i to na ¿ywo.Tyle mam Ci do powiedzenia.Poka¿ swoje wyroby - to te¿ siê po¶miejê ! Póki co sam tylko siê wym±drzasz.Tyle mam do powiedzenia.Napisa³bym gdzie mam Ciebie i Twoje wypowiedzi ale obieca³em sobie ¿e zachowam resztki og³ady.

Ps. a sprêzynki na klawiszach stosuje dwóch wytwórców z europy jeden z anglii a drugi to s³ynny lirnik z niemiec z nazwiskiem na G- zna go ka¿dy kto ma pojêcie o tych sprawach , ale dla Ciebie oni wszyscy to bazarowcy tylko pelc ma wypasione instrumenty, i u niego siê nic nie rozstraja i wszystko jest super-mega -hiper wypa¶ne, widzia³em ostatnio gê¶le jego produkcji i nic nadzwyczajnego w nich nie by³o za¶ ³atwo by³o zauwa¿yæ p³ytê wierzchni± z us³ojeniem takim jak ma przeciêtna decha z boazerii, oczywi¶cie nie wa¿ne ¿e drewno iglaste -rezonansowe musi byæ drobnos³oiste i mieæ równoleg³e proste s³oje - przecie¿ najwa¿niejsze ¿e zrobi³ Pelc reszta siê nie liczy.Cuchnie od Ciebie na kilometr stronniczo¶ci± .

To jest ostatni post na tym forum, znajd¼ sobie innych do obra¿ania i plucia jadem i wychwalaniem Pelca pod niebiosa.Gardzê takimi ma³ymi jadowitymi ludzikami jak Ty.
Mlodymir
CYTAT(bemol @ 18:56 08.05.2012) *
Tutaj masz lirê "symphonia" Nogaja nie widzê wiêkszych ró¿nic miêdzy lirami t± a moj±


Pomijaj±c ¿e porównujemy tutaj mercedesa do syrenki, nie widzisz ró¿nic ? To masz jedn±. Spójrz na odchylenie tangentów od struny. Zasad± jest ¿e tangenty powinny biæ w strunê jak najbardziej prostopadle ¿eby ton by³ klarowny i unikn±æ dalszych odchyleñ. U ciebie tangenty rozjechane s± bardziej ni¿ francuska kurtyzana.

Przy jednym rzêdzie i tak niewielkiej ilo¶ci klawiszy, jasne jest ¿e to z³e pozycjonowanie mostka i klawiszy, czyli b³êdy konstrukcyjne. W Symphoniach Nogaja czy Eatona jest odchylenie tangentów, ale bardzo niewielkie, tyle ¿e u nich tangentów s± dwa rzêdy, wiêc proszszsz.

CYTAT(bemol @ 18:56 08.05.2012) *
Mia³e¶ w rêku ?? Gra³e¶ ?? Jak nie - to zamilcz


Z zasady nie gram na byle czym. Tym bardziej ¿eby dotkn±æ twojego "instrumentu" musia³by¶ mi naprawdê s³ono posmarowaæ.

CYTAT(bemol @ 18:56 08.05.2012) *
Ps. a sprêzynki na klawiszach stosuje dwóch wytwórców


Tak, bywa ¿e stosuj± sprê¿ynki i pickupy nawet (Neil Brooks), ale to s± instrumenty folkowe. Dlatego ci Panowie nie reklamuj± siê na forach historycznych. Zreszt±, ka¿dy z nich ma umiejêtno¶ci by zrobiæ niez³± replikê, czego o tobie powiedzieæ nie mo¿na.

Co do wkrêtów, nie bêdê nawet porównywa³ twoich wyrobów z Castoramy do mocowañ Nogaja. Do¶æ powiedzieæ ¿e tangenty mo¿na zrobiæ na wcisk i to bez ¿adnych kombinacji, a historyczniej bêdzie i ³adniej.

CYTAT(bemol @ 18:56 08.05.2012) *
Cuchnie od Ciebie na kilometr stronniczo¶ci± .


Lubiê Leszka, ale serio to nie wiem jaki móg³bym mieæ w tym interes. No chyba oprócz ochrony potencjalnych konsumentów przed bublem jaki zamierzasz im zaserwowaæ.
Grandgousier
By³em bardzo ciekaw instrumentów Bemola, podobnie jak mia³em nadziejê, ¿e pojawienie siê nowego u¿ytkownika-praktyka wp³ynie dobrze na jako¶æ tego dzia³u i nieco go o¿ywi.

No a tu niestety rozczarowanie.

Bemol, jak dot±d siê kompromitujesz - byæ mo¿e bezwiednie, wiêc parê uwag. Pomijam ju¿, ¿e wda³e¶ siê w dyskusjê i poprowadzi³e¶ j± w stronê rozwlek³ego i emocjonalnego offtopu. Jak dot±d pokaza³e¶, ¿e jak±¶ wiedzê i umiejêtno¶ci posiadasz. Problem w tym, ¿e np. Twoja lira instrumentem dawnym nie jest. Rekonstrukcj± instrumentu dawnego te¿. Jest czym¶, co nieco wygl±da na instrument ¶redniowieczny, ale konstrukcja temu przeczy. Tyle ma toto wspólnego z XIII-wieczn± symphoni±, co odpustowy mieczyk ze Szczerbcem. Nie piszê tego z³o¶liwie, chcia³bym Ci tylko u¶wiadomiæ, ¿e rekonstrukcja instrumentów to przede wszystkim praca ze ¼ród³ami, dlatego je¶li chodzi o ¶redniowiecze, to ok. 90% u¿ywanych na scenach instrumentów jest wykonanych nieprawid³owo.

Chcia³bym wiedzieæ, na podstawie jakich materia³ów zrobi³e¶ symphoniê? Raczej nie na podstawie ikonografii z Psa³terza Luttrela i CSM posi³kowanej traktatem Odona z Cluny i notk± u Paw³a z Pragi - raczej nie u¿y³by¶ wtedy elementów fabrycznych.

Tak siê sk³ada, ¿e znalaz³e¶ siê na forum, którego u¿ytkownicy podchodz± z bardzo restrykcyjnym podej¶ciem do kwestii "zgodno¶ci ¼ród³owej" wyrobów, a Ty chcesz im wcisn±æ ewidentny bubel. Najpierw poczytaj tematy bronioznawcze i rzemie¶lnicze, przemy¶l kwestiê podniesienia jako¶ci produktów, a dopiero pó¼niej je proponuj. Konstrukcjê instrumentów i problemy z np. interpretacj± ikonografii czy traktatów mo¿esz przedyskutowaæ tutaj. Na pewno kto¶ siê wypowie.

PS. w dyskusji czêsto u¿ywasz argumentów "sonorystycznych" i powo³ujesz siê na innych konstruktorów - to b³±d. Powo³uj siê na ¼ród³a, zachowane instrumenty, analogie etno. Zauwa¿, ¿e np. instrumenty ¶p. Kuczkowskiego brzmia³y bardzo ³adnie, ale ¿aden (poza kilkoma stuprocentowymi replikami) nie mia³ warto¶ci jako rekonstrukcja, by³y to zaledwie fantazje na temat...
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.