Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: "workshop" jêzyka polskiego
> Inne > Kalendaria 2003-2009 > Kalendarium 2007 > Grunwald 2007
Thomas
Czo³em!

Gdzie s± uczniowie szko³y pana prof. Miodka? Czy tacy „grasuj±” tak¿e na polach grunwaldzkich? Je¿eli tak, to mam propozycjê na jeszcze jeden dodatkowy „workshop”, mianowicie na grunwaldzki kurs jêzyka polskiego dla cudzoziemców. Mo¿e n.p. studenci polonistyki mog± prowadziæ takie zajêcia jako praktykum praktykê. My¶lê, ¿e organizator imprezy tak chêtnie jak i ja potwierdzi³by Wam na pi¶mie w³o¿ony w szerzenie jêzyka polskiego trud.
Na dzieñ dzisiejszy znam ju¿ dwóch kursantów. Jeden na kurs dla pocz±tkuj±cych a jeden na kurs dla zaawansowanych. (Je¿eli znajd± siê chêtni na prowadzenie takiego „workshop”, to chêtnie zapytam siê w¶ród innych narodowo¶ci o zainteresowanie.)
Ponadto nasza delegacja dysponuje trudnym orzechem do zgryzienia. Dotyczy to specjalistów od fonetyki. Jeden z kolegów twierdzi bowiem, ¿e przenigdy nie zdo³a wymawiaæ polskich wyrazów zawieraj±cych d¼wiêki niewystêpuj±ce w jêzyku niemieckim.

Skoro mowa o praktyce to i w tym miejscu wspomnê o chêæ ze strony delegacji niemieckiej na ponowne powitanie w naszym obozie ucz±cych siê jêzyka niemieckiego lub studentów germanistyki chc±cych szlifowaæ swoje umiejêtno¶ci jêzykowe. Jak kto¶ chce wykazaæ siê w swojej uczelni po¶wiêceniem swojego czasu wakacji lub sesji na praktykê jêzykow±, to mogê podpisaæ odpowiednie ¶wiadectwo.

z p. - Thomas, kierownik i t³umacz delegacji niemieckiej
£ukasz P³aza
Sprawdzona do¶wiadczalnie teoria grunwaldzka dowodzi ¿e po spo¿yciu pewnej ilo¶ci wódki wszyscy zaczynaj± siê porozumiewaæ w bli¿ej nie okre¶lonym jêzyku s³owiañskim tongue.gif hehehe.gif
Wiedziemka
studentów, ba nawet magistra, filologii polskiej by siê znalaz³o (jednego znam do wypêku patrz±c nañ co dzieñ w lustrze szczerba.gif ) tylko tu nie sam polski znaæ nale¿y (w innych jestem nog± kompletn±, choæ piêciu siê uczy³am, w tym dwóch martwych) i trochê mieæ pojêcie o wyk³adaniu jêzyka ojczystego, jako obcego (mam pojêcie o uczeniu gimnazjalistów i niemowlêcia, kwalifikuje siê? hih, bior±c pod uwagê umiejêtno¶ci gimnazjalistów, to nie wiem czy czasem nie podchodzi³o to pod uczenie nie tyle obcego jêzyka, co zgo³a martwego na amen)
Thomas
CYTAT(Wiedziemka @ 20:23 19.04.2007) [snapback]187137[/snapback]
...ba nawet magistra, filologii polskiej by się znalazło...choć pięciu się uczyłam...trochę mieć pojęcie o wykładaniu języka ojczystego, jako obcego...kwalifikuje się?...
Myślę, że na kurs dla zaawansowanych tak. Jednak wykładanie języka rodakom nieco różni się od wykładania (nauczania) cudzoziemcom. Wg. moich informacji wymaga to specjalnego przygotowania nauczyciela. Niemniej wymagania co do grunwaldzkiego kursu nie są aż takie wysokie jak do poważnych zajęć językowych na jakiejś uczelnii. Chodzi na razie o to, aby chłopakom nieco pomóc w przyswajaniu obcego języka. Przede wszystkim najlepiej bez zbędnego akcentu. Z tego powodu przydałyby się znajomości o prowadzeniu zajęć z fonetyki. Myślę, że miałabyś możliwość zapytania się kogoś w swojej byłej uczelni.
W każdym bądź razie z chęcią zapraszam do obozu niemieckiego. Tam pogadamy o szczegółach.
W międzyczasie zapytam się wśród Włochów jak z chęcią na kurs. Co do innych nacji, muszę dopiero skombinować adresy.

z p. - Thomas, kierownik i tłumacz delegacji niemieckiej
Wiedziemka
CYTAT(Thomas @ 23:13 19.04.2007) [snapback]187169[/snapback]
My¶lê, ¿e na kurs dla zaawansowanych tak. (...) Jednak wyk³adanie jêzyka rodakom nieco ró¿ni siê od wyk³adania (nauczania) cudzoziemcom.

Chodzi na razie o to, aby ch³opakom nieco pomóc w przyswajaniu obcego jêzyka. Przede wszystkim najlepiej bez zbêdnego akcentu. Z tego powodu przyda³yby siê znaomo¶ci o prowadzeniu zajêæ z fonetyki.

W ka¿dym b±d¼ razie z chêci± zapraszam do obózu niemieckiego.


a. Musi byæ obustronne zrozumienie i tu mo¿e byæ problem z moj± "znajomo¶ci±" jêzyka niemieckiego tongue.gif
Faktycznie, ró¿ni siê znacznie i trzeba mieæ pojêcie o rzeczy (ja takowego nie mam, wiêc by³aby to potê¿na improwizacja). Wiem, jak przebiega uczenie siê jêzyka obcego jedynie, i tu przejdê do....

b. O ile mnie pamiêæ nie myli, taki niemiecki, angielski, czy te¿ francuski z zajêæ fonetycznych mia³ "Æwiczyæ, æwiczyæ, æwiczyæ. Patrzeæ mi na usta i powtarzaæ. Nie tak, jeszcze raz." icon_mrgreen.gif (ale jak uprzedzi³a laik jestem w lektorowaniu absolutny, spytam lepszych w materii)

c. To znaczy gdzie? O ile "pionu administracyjnego" chor±gwi Pomezañskiej w zesz³ym roku (czyli mnie devil.gif ) pamiêæ nie myli, zapisywali¶cie siê u nas. W tym roku szukaæ Was po chaszczach i w±do³ach obozowiska czy w miejscu konkretnych?

p.s. Jako ¿e w tym roku startujê jako matka Polka karmi±ca, mo¿e mnie nie staæ na polach Grunwladu. Dlatego te¿ uprzedzam, ¿e do momentu pojawienia siê we w³asnej osobie moje "porywanie siê z motyk± na s³oñce" jest palcem na wodzie pisane.
D±brówka
CYTAT(Wiedziemka @ 09:52 20.04.2007) [snapback]187186[/snapback]
b. O ile mnie pamiêæ nie myli, taki niemiecki, angielski, czy te¿ francuski z zajêæ fonetycznych mia³ "Æwiczyæ, æwiczyæ, æwiczyæ. Patrzeæ mi na usta i powtarzaæ. Nie tak, jeszcze raz." icon_mrgreen.gif (ale jak uprzedzi³a laik jestem w lektorowaniu absolutny, spytam lepszych w materii)


Ja sama nikogo nie uczy³am, ale uczy³am siê ró¿norakich jêzyków, i chyba faktycznie w wyk³adaniu fonetyki tkwi problem taki, by wiedzieæ, jak trzeba wymówiæ dany d¼wiêk, a nie umieæ go wymówiæ. Najbardziej skutkowa³y na wszelkich znanych mi kursantach jêzyków obcych rysowane przekroje jamy ustnej, z wyja¶nieniem po³o¿enia jêzyka, pozycji ¿uchwy itd, z czym¶ takim umie siê poprawnie wymówiæ d¼wiêk po 10 min. æwiczeñ, a nie po roku jak w przypadku "powtarzania po nauczycielu". Dla tego te¿ je¶li chcemy rzeczywi¶cie pomóc zagranicznym kolegom przyda siê kto¶ kto bêdzie potrafi³ to wyja¶niæ, a nie tylko wymawia³ w nieskoñczono¶æ pewne d¼wiêki licz±c, ¿e uczestnicy warsztatów w koñcu sami z siebie za³api±, o co chodzi.
Wiedziemka
Przyznajê, po przeczytaniu m±drzejszych, ¿e jednak mam bardzo nik³e pojêcie o nauczaniu polskiego jako obcego, w zwi±zku z czym radzi³abym braæ mnie nauczycielsko jako ewentualn± ³awkê rezerwowych huh.gif
Zgubi³am siê w ca³o¶ci, jeszcze raz przepraszam za zamieszanie w postach. icon_redface.gif
Wiedziemka
CYTAT(D±brówka @ 10:06 20.04.2007) [snapback]187188[/snapback]
Ja sama nikogo nie uczy³am, ale uczy³am siê ró¿norakich jêzyków, i chyba faktycznie w wyk³adaniu fonetyki tkwi problem taki, by wiedzieæ, jak trzeba wymówiæ dany d¼wiêk, a nie umieæ go wymówiæ. Najbardziej skutkowa³y na wszelkich znanych mi kursantach jêzyków obcych rysowane przekroje jamy ustnej, z wyja¶nieniem po³o¿enia jêzyka, pozycji ¿uchwy itd, z czym¶ takim umie siê poprawnie wymówiæ d¼wiêk po 10 min. æwiczeñ, a nie po roku jak w przypadku "powtarzania po nauczycielu". Dla tego te¿ je¶li chcemy rzeczywi¶cie pomóc zagranicznym kolegom przyda siê kto¶ kto bêdzie potrafi³ to wyja¶niæ, a nie tylko wymawia³ w nieskoñczono¶æ pewne d¼wiêki licz±c, ¿e uczestnicy warsztatów w koñcu sami z siebie za³api±, o co chodzi.


hmmm, takie cuda, to by³y na studiach (ca³y semestr rysowania, t³umaczenia i nauki ostatecznie) - przyznajê i faktycznie spotyka³am nauczycieli/lektorów t³umacz±cych sposób wymówienia d¼wiêku (niestety nie mia³am przyjemno¶ci byæ ich kursantk±, st±d niezbyt szczê¶liwa uwaga)
na szcze¶cie podkre¶li³am swoj± poniek±d ignorancjê w dziedzinie (tabele wymawiania d¼wiêków posiadam, choæ podejrzewam, ¿e ³atwiejsze od nich bêdzie wyja¶nienie praktyczne w stylu: umie¶æ jêzyk pod, nad, przy - to akurat bêdzie wymaga³o przypomnienia sobie dok³adnie, które g³oski sa zwarte, zwarto-szczelinowe itp., itd., choæ jak najbardziej osobnik w³adaj±cy t± wiedz± bez siêgania do studyjnych notatek sprzed lat by³by najw³a¶ciwszym lektorem) fonetyka jest elementem przekazywanym w szkole podstawowej i przyznam szczerze szczegó³owe dane wyparowa³y mi z g³owy z biegiem lat
co do tych tabel, zapomnia³am, ¿e kwestie o jêzyku trzeba umieæ przekazaæ cudzoziemcowi, zatem jednak schematy smile.gif

zgubi³am siê w przyciskach, przepraszam za zamieszanie
Thomas
Czo³em!

CYTAT(Wiedziemka @ 09:52 20.04.2007) [snapback]187186[/snapback]
...Musi byæ obustronne zrozumienie..."znajomo¶ci±" jêzyka niemieckiego...
Podpowiadam, ¿e nie.
CYTAT
Patrzeæ mi na usta i powtarzaæ.
Tak, ale nie tylko.
CYTAT
...zapisywali¶cie siê u nas.
Nic takiego mi nie wiadomo.
CYTAT
...obozowiska czy w miejscu konkretnych?
Niemców szukaæ trzeba w pobli¿u naczelnego wojsk krzy¿ackich, którego stra¿( ± ) przyboczn± stanowi±. Tak¿e i w tym roku postaraæ siê bêdziemy postaramy siê biwakowaæ jak najbli¿ej WM.
CYTAT
...matka Polka karmi±ca...
No to faktycznie lepiej przy³o¿yæ sobie w³asnego dziecka do piersi ni¿ niemieckich uczniów. hehehe.gif

CYTAT(D±brówka @ 10:06 20.04.2007) [snapback]187188[/snapback]
Najbardziej skutkowa³y...rysowane przekroje jamy ustnej...je¶li chcemy rzeczywi¶cie pomóc...przyda siê kto¶ kto bêdzie potrafi³ to wyja¶niæ...nie tylko wymawia³ w nieskoñczono¶æ...w koñcu sami z siebie za³api±...
Powiem tak i nie. Sam nigdy nie widzia³em spotka³em siê z takimi rysunkami. Chêtnie popatrzy³bym na nie, gdyby kto¶ posiada³.

CYTAT(Wiedziemka @ 13:47 20.04.2007) [snapback]187213[/snapback]
...ca³y semestr rysowania...
A czy masz jeszcze te rysunki?
CYTAT
...tabele wymawiania d¼wiêków posiadam
No to chêtnie zagl±dam.
CYTAT
³atwiejsze...bêdzie wyja¶nienie praktyczne...umie¶æ jêzyk pod, nad,...
£atwiej czy nie, wszyscy moi nauczyciele polskiego nie mówili po niemiecku.
CYTAT
...które g³oski sa zwarte, zwarto-szczelinowe itp...
Aby uczyæ tak, to trzeba by³oby znaæ ojczystego jêzyka ojczysty jêzyk kursanta. Z kolej sam kursant musia³by znaæ te pojêcia, w co w±tpiê.
CYTAT
...fonetyka jest elementem przekazywanym w szkole podstawowej...
Rodakom tak, cudzoziemcom nie.

z p. - Thomas, kierownik i t³umacz delegacji niemieckiej
Wiedziemka
co do zapisywania, faktycznie pomyli³am osoby, przepraszam serdecznie

rysunki posiadam, postaram siê nie zapomnieæ, tabelê tako¿

wiem, gdzie szukaæ - przynajmniej mi siê wydaje, ¿e wiem

bêdê najprawdopodobniej dopiero w czwartek, mo¿e przed po³udniem, w obozowisku - chor±giew Pomezañska (powinno siê pa³êtaæ to przystawiane do piersi, zatem nie bêdzie trudno znale¼æ, w razie czego)

przynajê bez bicia - mogê siê okazaæ zupe³nie nieprzydatna, ale je¶li mogê pomóc, to postaram siê (i dochodzi tu jeszcze Imperator - owo dzieciê, które wyrodnie wlekê ze sob± pod Grunwald)

w za³±cznikach jest rysunek, który s³u¿y obrazowaniu u³ozenia narz±dów mowy i wyjasnienie, w formie wyk³±du nie tabeli, owych magicznych zwartych i zwarto-szczelinowych


Thomas
CYTAT(Wiedziemka @ 17:19 26.04.2007) [snapback]187415[/snapback]
...owych magicznych zwartych i zwarto-szczelinowych...
Za³±czony plik
Dodany plik Samog_oski_i_sp__g_oski.doc ( 31.5k )
Wiedzia³em, ¿e teoria to czarna magia. Chyba to powód dlaczego nas nie mêczono takimi wyk³adami. Dla ciekawo¶ci mo¿na to przeczytaæ, ale czy to pomo¿e. Ciekaw jestem rysunków.

Apropos. Czy kto¶ ma tabelê wszystkich czasowników wymagaj±cych dope³niacza?

Zapraszam wiêc chêtnych do uczenia jêzyka polskiego cudzoziemców

z p. - Thomas, kierownik i t³umacz delegacji niemieckiej
Wiedziemka
ja jeszcze raz (raz by³o na miejscu) przepraszam za "zawalenie" - ¿eby¿ ta pogoda by³a s³oneczna, to ja bym z kocykiem i potomkiem przyby³a, ale w zastanej na polach rzeczywisto¶ci musia³am dzielnie nosiæ 10 kg szczê¶cia i byæ nieustannie mobilnym wielb³±dem - nie wiem, czy bieganie za "nauczycielem" jako¶ szczególnie pomaga³oby w nauce
przepraszam
za rok potomek bêdzie du¿ym, samodzielnym terroryst± i mo¿e uda siê przeprowadziæ przedsiêwziêcie w miarê poprawnie choæby metodycznie icon_mrgreen.gif
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.