WA¿NE!!!! ZMIANA TERMINU IMPREZY NA 6-8 LIPCA 2007 !!!!!!
Witam!
Chcia³bym wraz z Dorot± Woliñsk± ( "Gniewos±dka") zaprosiæ wszystkich chêtnych wczesnych i XIII-tkowiczów do udzia³u w drugiej Krucjacie na gród Choina-Horodyszcze. Choæ odbêdzie siê ona po raz drugi, to w ca³kiem zmienionej formie o czym mo¿ecie przeczytaæ poni¿ej:)
Za³o¿enia:
Impreza ta jest w³±czona w XIII-wieczny projekt Polski Dzielnicowej, na który siê sk³ada cykl imprez powi±zanych ze sob± d±¿eniem do rekonstrukcji historycznej w jak naj¶ci¶lejszym tego s³owa znaczeniu. Poza strojami, uzbrojeniem, sprzêtem obozowym staramy siê zrekonstruowaæ obyczaje oraz sposób ¿ycia spo³eczeñstwa ¶redniowiecznego. Polega to na odgrywaniu, poprzez s³ownictwo, zachowanie i powi±zania feudalne ludzi w konkretnym kontek¶cie fabularnym. Fabu³ê z najwa¿niejszymi w±tkami i postaciami ustala siê w krêgu osób objêtych g³ówn± intryg± a reszta ludzi stara siê odegraæ normalnych ludzi tamtego okresu maj±cych swoje cele i ambicje. Wszystko jest trochê zbli¿one do tak zwanych Larpów, tylko rozgrywamy to w konkretnym datowaniu i na wysokim poziomie dba³o¶ci o szczegó³y historyczne. Jest to bardzo ciekawe rozwi±zanie i stanowi znakomit± odskoczniê od typowych imprez „rycerskich”. Do Krucjaty zapraszamy tak¿e grupy wczesne, które tak¿e by³by proszone o powa¿ne potraktowanie aspektu fabularno/aktorskiego.
Ka¿da osoba w obozie zarówno chrze¶cijañskim jak i pogañskim(choæ tu to jest z racji obrony w³asnych ziem uproszczone) jest proszono o wymy¶lenie sobie choæby jakiej¶ prostej i zwiêz³ej historyjki uzasadniaj±cej powód swojej bytno¶ci na tym terenie w ci±gu krucjaty. Dotyczy to tak¿e kobiet. Dziêki temu ³atwiej bêdzie wej¶æ w odpowiedni nastrój:)
Warto zauwa¿yæ, ¿e impreza odbywa siê bez widzów, którzy zagl±daj± w ka¿de miejsce i ogólnie wytr±caj± z nastroju. Nieliczni którzy mog± przybyæ, bêd± oprowadzeni przez w³a¶cicieli - tak aby nie przeszkadzali.
Fabu³a:
Poniewa¿ fabu³a ma siê rozwijaæ w ci±gu imprezy to tutaj przedstawiam jedynie zarys maj±cy u¶wiadomiæ wszystkim o co chodzi. Zreszt± ten zarys jest wprost ³udz±co podobny do zesz³orocznej fabu³y wspó³tworzonej przez Brata Wróbla.
Dwa plemiona pogañskie postanawiaj± siê poprzez maria¿ zjednoczyæ.
Nie chc± do tego dopu¶ciæ Chrze¶cijanie, którzy wysy³aj± do rozradowanego ceremoniami grodu misj± chrystianizacyjn± z kontrpropozycj±.
Zostaje ona odrzucona a pobo¿ni chrze¶cijanie niszcz±c ¶wiêty pos±¿ek pogan doprowadzaj± do walki. Zachodni rycerze ponosz± klêskê ale obiecuj± powróciæ z wiêkszymi si³ami.
Po pewnym czasie przybywa krucjata chrze¶cijañska, która przystêpuje do oblê¿enia grodu.
Oczywi¶cie drugi wódz, ojciec pana m³odego nie zamierza porzuciæ swoich nowych sojuszników i staje na czele armii maj±cej pomóc oblê¿onym. Co wiêcej chrze¶cijañscy zwiadowcy donosz±, ¿e ponoæ trzecie plemiê tak¿e wyprowadzi³o swoje wojska i zmierza ku grodowi, po co nikt tego nie wie?
Tyle tytu³em wstêpu, co z tego wynika:
Po pierwsze czê¶æ obozu chrze¶cijañskiego ¿eby sprawiæ wra¿enie oblê¿enia grodu stanie dopiero w sobotê po pierwszej potyczce, kiedy zostan± wyparci obroñcy z podmurza do grodu. Czê¶æ chrze¶cijan pierwsz± noc z Pt. na sob. Spêdzi albo w domu w³a¶cicielki grodu albo w namiotach przyjació³. Wszystko to zostanie ustalone potem.
Po drugie poganie bêd± podzieleni na trzy grupy(je¿eli zg³osi siê ma³o ludzi to zostaniemy przy dwóch), które rozlokuj± siê w trzech ró¿nych miejscach i do³±cz± do zabawy w ró¿nych momentach.
Przyk³adowy plan imprezy:
Poniewa¿ impreza ma charakter fabularni, nie da siê dok³adnie przewidzieæ co w jakich godzinach siê bêdzie dzia³o, pewne bêd± tylko te punkty poni¿ej, choæ mog± siê one przesun±æ w czasie. Nie ma ustalonego z góry zakoñczenia, gród nie musi pa¶æ jak i nie musi siê obroniæ, wszystko zale¿y od wali walcz±cych. Pamiêtaæ trzeba tak¿e, ¿e w gruncie rzeczy ka¿dy mo¿e zmieniæ trochê bieg wydarzeñ robi±c co¶ czego organizator nie za³o¿y³ Od razu powiem tylko, ¿e zostan± wyznaczeni obserwatorzy, którym bêdzie trzeba zg³aszaæ swoje w³asne pomys³y, ma to na celu uniemo¿liwienie ca³kowitej dezorganizacji imprezy i zanegowaniu fabu³y przez za bujn± wyobra¼niê uczestników:D
Pi±tek:
Przyjazdy ludzi, rozbijanie siê i od:
21.00 – uczta integracyjna (przez kolejne dwa dni integracja wcze¶ni-pó¼ni ze wzglêdu na fabu³ê nie bêdzie mo¿liwa)
Sobota:
Od rana ¿ycie w obozach i grodzie.
10.00 zarêczyny pogañskie i misja chrystianizacyjna
11.00 Pierwsze starcie zbrojne okrojonymi si³ami
11.30 rozpoczêcie oblê¿enia, rozstawienie obozu chrze¶cijañskiego „pod” murami
14.00 Turniej ³uczniczy i bojowy, obroñcy zostan± na niego zaproszeni czy skorzystaj± ich sprawa
15.00 Bitwa
W nocy jak i w ci±gu dnia ca³y czas s± mo¿liwe ataki tak naje¼d¼ców jak i wypady obroñców, dziêki temu konieczne jest trzymanie stra¿y(mam ju¿ opracowany system, który da czas przygotowaæ siê oponentom do walki(przygotowaæ znaczy uzbroiæ))
Niedziela:
12.00 ostatnia bitwa(w zale¿no¶ci od gotowo¶ci ludzi, poza tym gród mo¿e tak¿e pa¶æ noc± )
Jak z powy¿szego przyk³adowego planu wynika, jest to w pewnym sensie impreza nastawiona na du¿±/bardzo du¿± ilo¶æ walki.
Zasady Walki:
Nie jest to konfrontacja wcze¶ni/pó¼ni, musimy pamiêtaæ, ¿e chodzi o dobr± zabawê a nie o wysy³anie znajomych na OIOM. Bêdziemy mieli na wszelki wypadek pielêgniarkê i samochód do dyspozycji w razie konieczno¶ci pojechania do szpitala, co nie znaczy, ¿e musimy z tej pomocy korzystaæ.
Walczymy do utraty si³ lub poddania siê(chcia³bym wprowadziæ branie jeñców i wykupywanie ich), staramy nie biæ siê w ods³oniête czê¶ci cia³a, z za³o¿enia uderzamy od ud w górê, zakaz bicia rantem tarczy, lutowania le¿±cych i sztychów.
Co do zasad turniejowych to zostan± one potem opublikowane:P.
Zarówno zasadom walki turniejowym i bitewnym przy¶wieca zasada „no pussyfight”
Wymagania ogólne:
Namioty historyczne(dopuszczamy bawe³nê), ¿adnych karimat i ¶piworów, miast tego nale¿y mieæ koce we³niane i sienniki czy skóry. W namiocie nie mo¿e byæ ¿adnych urz±dzeñ i rzeczy wspó³czesnych(wyj±tek mo¿emy zrobiæ dla przyrz±dów higieny osobistej, ale proszê to pochowaæ pod siennikiem czy gdzie¶ indziej ale tak by nie by³o tego widaæ), wszystko prosi³bym o pochowanie w samochodach, a jak kto¶ przyjedzie innym ¶rodkiem transportu to urz±dzimy sk³adzik u Pana Jaros³awa, nic z niego nie zginie, bo rzeczy ka¿dej osoby bêd± chowane do osobnego worka plastikowego, pieczêtowane a ostatecznie zamykane do pokoju pod klucz..
Tak samo nie mo¿na mieæ aparatów fotograficznych i kamer wideo, bêdzie specjalnie wynajêty fotograf i operator wideo, który uwieczni nasze potyczki tak te zbrojne jak i s³owne. Dziêki temu nie bêdzie zepsutych ujêæ lud¼mi w strojach z aparatami fotograficznymi w rêkach.
Odtwarzamy osoby bior±c pod uwagê swój strój i uzbrojenie, ¿eby nie by³o, ze kto¶ w brudnej koszuli chce zgrywaæ wodza:). Zreszt± kwestiê „najznamienitszych” postaci(objêtych fabu³±) poruszê jak tylko obgadam to z lud¼mi. Jeszcze jedno, ka¿da osoba w obozie chrze¶cijañskim musi mieæ jak±¶ funkcjê czy zadanie, bêd± potrzebni poza walcz±cymi oczywi¶cie:), s³u¿±cy, stra¿nicy, kucharze, ³ucznicy, osoby nosz±ce w czasie bitwy rozkazy do poszczególnych dowódców hufców, zwiadowcy sprawdzaj±cy przygotowanie wrogich armii do wymarszu itp.
Nie palimy papierosów w obozie, dla palaczy bêdzie wydzielony specjalny obszar przed domem.
Poniewa¿ impreza nie jest komercyjna i nie mamy sponsorów a wydatków jest sporo to niestety musimy poprosiæ uczestników o sk³adkê, mam nadziejê, ze nie przekroczy ona 30 z³ na osobê. Z tego kupimy drewno opa³owe i to potrzebne do zbicia sto³ów i swawojek, s³omê do namiotów i pod pupy dla nie maj±cych krzese³:P, op³acimy pielêgniarkê, która bêdzie w ci±gu ca³ej imprezy na miejscu i w razie czego udziela³a pomocy medycznej, z tego te¿ pieni±dze pójd± na jakie¶ ma³e nagrody do turnieju, który siê rozegra oraz ewentualnie na fotografa i operatora kamery jak darmowych nie znajdziemy:P. Spis wszystkich wydatków i wp³ywów zmieszczê po imprezie na forum, ¿eby potem nie by³o jaki¶ nieprzyjemnych komentarzy.
Co do jedzenia to ka¿da grupa wojów u pogan i hufiec u chrze¶cijan bêdzie sam sobie gotowaæ, wynika to z dwóch powodów, po pierwsze chcia³bym, ¿eby by³o parê ognisk a po drugie jest szansa, ze jedzenie dostaniem z organizacji promuj±cej ekologiczn± ¿ywno¶æ a jej by zale¿a³o, ¿eby by³y ró¿ne historyczne potrawy przygotowane z tych surowców(pole do popisu dla kucharzy obozowych, koniec z kie³bas± na patyku:P). Nakrêcimy im przygotowywanie, mo¿e jak kto¶ od nich przyjedzie to odst±pimy jedn± porcj± na degustacjê. To na razie plany i bêdê na bie¿±co informowa³ jak± to formê przyjmie, jedno jest pewne ca³kiem za darmo nam jedzenia nie dadz±, ale i tak uwa¿am, ¿e dobrze by by³o postaraæ siê odtworzyæ elementy kuchni ¶redniowiecznej
Ostateczny termin zg³aszania, wp³acania pieniêdzy za imprezê i dosy³ania informacji rozszerzonych(sposób dojazdu, czy potrzebujecie odbiór z stacji PKP lub Pks,) mija 25 maja, proszê o tym pamiêtaæ, ¿eby nie by³o potem nieporozumieñ jak rok temu, jest to wa¿ne dla celów organizacyjnych. Wa¿na rzecz, liczba miejsc ograniczona do 150, a pierwszeñstwo bêd± mia³y grupy dobrze zrobione pod wzglêdem historycznym a tak¿e z du¿± ilo¶ci± walcz±cych stosunku do niewalcz±cych.
Grupy XIII wieczne
Zg³oszenia proszê s³aæ na mój adres szatecki@wp.pl , wraz z zdjêciami bojowymi i cywilnymi oraz z notk± ile osób zamierza przyjechaæ i w jakich rolach. Dobrze by by³o, jakby grupy we w³asnym gronie stworzy³y hierarchiê, dziêki temu ³atwiej bêdzie zapanowaæ w obozie nad tym kto z jakich sfer siê wywodzi:).
Grupy wczesne:
Zg³oszenia proszê s³aæ na adres: dorka_zolwik@op.pl
My¶lê, ¿e na teraz tyle wystarczy, proszê o komentarze, pomys³y fabularne proszê mi przysy³aæ na priv.(je¿eli dosz³oby do ich wykorzystania, to wkazane by by³o nie rozpowiadanie wszystkim uczestnikom o nich za wcze¶nie).
Pozdrawiam,
Robert De Traville