Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: [historyczno¶æ] sztuka sredniowiecza a rzeczywistosc
> Ogólne kategorie (bez podzia³u na epoki) > Rzemios³a i narzêdzia
Kwas
witajcie!
nie jest odkryciem ze sredniowiecze bylo epoka pelna schematow. moim skromnym zdaniem owe schematy silnie oddzialywaly na sztuke od wczesno chrzescijanskiej az do poczatkow renesansu. co do poczatku mozna dyskutowac, czy odejscie od realizmu, ma rzecz symbolu, zaczelo sie juz w sztuce zdobniczej katakumb czy w momencie gdy do glosu dochodzi bizancjum... faktem jest jednak ze sredniowiecze bardziej zainteresowane bylo symbolika niz realizmem, wiec czy dziela sztuki mozna traktowac jako zrodla wiedzy o przedmiotach? szczegulnie chodzi mi o sztuke gotycka! materia malarska "jest cierpliwa" mozna namalowac wszystko tylko jak to sie ma do rzeczywistosci?
Agata Witkowska
Temat - rzeka aaa.gif
Piszesz o schematyczno¶ci w sztuce ¶redniowiecza. Otó¿, podstawowym za³o¿eniem sztuki grecko - rzymskej by³ realizm do kwadratu, zw³aszcza w przedstawianiu postaci ludzkiej.Sztuka mia³a byc odbiciem natury. W innych krêgach kulturowych opiera³a siê na odmiennych za³o¿eniach, st±d np. w sztuce celtyckiej funkcjonowa³y wspania³e ornamenty , a zupe³nie beznadziejnie przedstawiano postaæ ludzk±, bo im akurat nie o to chodzi³o. Dlatego zawsze, patrz±c na sztuke odmienn± od tej "naszej", trzeba miec to na wzglêdzie. Schematyzm w sztuce antycznej pojawi³ siê w dobie pó¼norzymskiej. kiedy tamta kultura zaczê³a byæ coraz bardziej infiltrowana przez wp³ywy bliskowschodnie (cesarze tamtejszego pochodzenia, rozwój kultów wschodnich, m.in. chrzescijanstwa i mitraizmu). Wraz z tym sztuka zaczê³a siê przekszta³caæ.Ko³o III w. wyra¼nie widaæ zmianê w mentalnosci twórców, w których dzie³ach pierwiastki bliskowschodnie zaczynaj± braæ górê nad dotychczasowymi. Zanika poprawno¶æ w anatomii, wszystko staje sie schematyczne, pojawia sie izokefalizm, postacie zyskuja wielkie oczy..Wiadomo ¿e na wschodzie nie przedstawia³o sie raczej postaci, w ka¿dym razie istnia³a du¿a niechec ku temu, i te zmiany to po prostu - zmiana za³o¿en w sztuce. Przesta³o im zale¿eæ na poprawnym oddaniu ludzkiej postaci. W ¶lad za tym postepowa³a idealizacja w przedstawieniu wszystkiego. Polecam np. mozaikê Dobrego Pasterza z Mauzoleum Galii Placydii w Rawennie. ..
Stop! Nawala mi komp. Robie przerwe.
Agata Witkowska
Ju¿ wróci³am.Przepraszam, to nie by³a moja wina sad3.gif
Zacze³am pisaæ o mozaice z mauzoleum w Rawennie. Otó¿ jest tam przedstawiony Dobry Pasterz w otoczeniu owieczek, wsród ro¶lin. Jakich - nie wiadomo. Twórca chcia³ przedstawic po prostu ro¶linê bez wdawania siê w to, jaki to jest gatunek, i namalowa³ jakies przedziwne, frêdzlaste li¶cie - ni to li¶cie.
W³a¶nie takie za³o¿enia zaczê³y panowac w sztuce ¶redniowiecza. Z³aczy³o siê to z koscielnym zakazem badañ anatomicznych, oraz z ogólnym upadkiem poziomu rzemios³a artystycznego na Zachodzie. W koncu d±¿no¶æ do wiernego odtwarzania natury pojawia sie znów - z poczatku nieudolnie, ale jednak. Ko³o XIIIw. pojawia siê, zw³aszcza w rze¼bie, realizm. Przyk³ad:pos±gi z Naumburga.W wieku XIV, a zw³aszcza XV, ten realizm osiaga szczyty. Obrazy i rze¼by (g³. chodzi mi o o³tarze szafiaste)s± w zasadzie drobiazgow± inwentaryzacj± rzeczywisto¶ci, otoczenia.Sprzêtów, szczegó³ów, ubrañ etc. Tyle, ¿e by³ to realizm inny niz antyczny. Czerpa³ z niego, na¶ladowa³ go, ale go nie rozumia³.
Tak to mniej wiecej wyglada, w duzym skrócie.
Pozdrawiam
Agatka diabel.gif
Kwas
nie jestem pewien czy ten Chrystus wsrod owiec to nie przypadkiem San Vitale w rawenni?chyba to byly mozaiki a nie malowidla? na pewno przedstawienie owiec w krajobraziew jest w San Apolinare in Classe...rzeczywiscie mamyt dio czynienia z "perspektywa zrzutowana" zwierzeta rosliny sa pozbawione cech indywidualnych jednakze uwazam ze sa to jeszcze dosc realistyczne przedstawienia... ale nie chodzilo mi o dyskusje o poczatkach tylko dojrzalej sztuce sredniowiecza. czyli oltarze XVw. odpadaja bo to schylek(alebo dojrzaly renesans zalezy od krazju) zauwazyle naprzyklad ze szaty malowane w XIII,XIVw. sa nieproporcjonalnie wydluzone, zwalcza leje rekawow- wynika to gluwnie z wymogow esetyki obrazu. wiec czy tak monstualnie wydluzone rekawy sa prawdziwe? aleby zdobienie szat i zastawa stolowa. czesty temat:biesiada dworu(nie koniecznie krolewaskiego) a tu wszystko w zloto ocieka, a zdobienia sa tak misterne ze trudne do wykonania nawet przy urzci technikiXXw.? dzieki za wlaczenie sie do dyskusji smile.gif
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.