Tak jak w temacie, chodzi mi o sposoby wi±zania sznureczków np. w dublecie czy spodnie do dubletu bo wydaje mi siê ze supe³ czy kokardka odpada ;) czêsto natykam siê na wi±zanie z takimi dwoma oczkami czy co¶ w tym stylu :p ale nie potrafie tego zweryfikowac.
W za³±czniku z obrazu Memlinga jest w³asnie taki smieszny supe³ek, próbuje go porówac z 1 napotkanym wspó³czesnym odpowidnikiem (2 za³±cznik) i nie moge doj¶æ do czy jest to ten sam wêze³ i jak siê go wi±¿e :D
Pozdrawiam
Wêze³ ro¿kowy jest Twoim przyjacielem. Pozdrawiam
Gwyn
Heh a co¶ bli¿ej w tym temacie
S± jakie¶ potwierdzone historyczne wêz³y i jak siê je wi±¿e ? :D
O takk dosta³em 666 odpowiedzi w tym temacie, linki ktore poda³a u¿ytkowniczka lewa, maja tyle wspólnego z rodzajami suplów i wi±zañ ile ja mam wspólnego z introligatorstwem ;), ja tu mysla³em ¿e wywo³am miêdzynarodowa dyskusje na ten temat bo wydaje mi sie ze nie bylo to poruszane, a tu siê okazuje ¿e wyszyscy wi±¿a na supe³ i kokardke xD
tutaj jest troche o wê¼le ro¿kowym
http://www.pg.gda.pl/~akm/stara_strona/sek...orady/wezly.htmPozdrawiam
Kolego Necroco¶tam, lewa poda³a ci przyk³ady ikonografii z "potwierdzonymi historycznie wêz³ami", o to chyba pyta³e¶, prawda ?
Sugerujê ubieranie swych wypowiedzi w nieco grzeczniejsz± formê.
K³aniam.
...ale tak po prawdzie to niewiele tam na tej ikonografii od szanownej Kole¿anki widaæ...
S±dzê ¿e bêdzie trudno znale¼æ ikonografiê, w której wêze³ki bêd± po pierwsze widoczne w odpowiedniej skali, a po wtóre artysta przy³o¿y siê do tego, ¿eby oddaæ prawdziwy splot sznura/liny/rzemienia. Takie rzeczy jak wêz³y rysuje siê zwykle schematycznie...
Nie no, nie róbmy off-topów (o, widzê ¿e porz±dki ju¿ w toku).
Ale chyba kol. NecroCannibal sam siê ju¿ zorientowa³, ¿e trochê siê pod³o¿y³ na wstêpie wybieraj±c sobie taki ¶wietny i historycznie brzmi±cy nick. No niestety, nad nickiem (i ewentualnym avatarem) trzeba trochê pomy¶leæ, kolego, bo to jest jaka¶ prezentacja siebie i tak jest postrzegana. A mo¿e to jest Twoje prawdziwe ja? Mnie te¿ a¿ zatrzês³o jak zobaczy³em Twój nick - wybacz. A je¿eli moderatorów na Twój widok trzêsie, to nie wró¿y Ci dobrze.
Mimo wszystko pozdrawiam.
skoro pojawi³ sie temat o sznurowaniach, to zamiast siê meczyæ zapytam: jak zawi±zaæ sznureczek w tzw "drabinkê" na sznurowaniu w obozówce. Jakbym nie próbowa³a zawsze wychodz± mi krzy¿yki
Obozowka zo suknia spodnia? Probowalas prowadzic jeden sznurek od prawej dziurki do lewej? Mi zawsze wychodzi zygzak. Przyklad sznurowania (z wieszchniej sukni).
To, czy wyjdzie zygzak czy drabinka poziomych kreseczek, zale¿y chyba od tego, jak zacznie siê montowaæ to wszystko. ¯eby by³y poziome kreseczki, trzeba "zaatakowaæ" obie dolne dziurki od zewn±trz, a potem jeden koniec sznureczka wyci±gn±æ z powrotem na zewn±trz poprzez najwy¿sz± dziurkê po odpowiedniej stronie. Drugi koniec, je¶li by³ w³o¿ony z prawej strony, to wyci±gamy na zewn±trz przez lew± dziurkê 2 piêtra, atakuj±c od wewn±trz, potem od zewn±trz atakujemy praw± dziurkê drugiego piêtra, itd. Ale to chyba nie jest jaki¶ dogmat, ¿e ma byæ drabinka?
A jeszcze taka refleksja, skoro ju¿ zeszli¶my na temat sznurowania - czêsto na przedstawieniach nie widaæ sznurowania, chocia¿ sukienka jest za obcis³a, ¿eby mog³a byæ pozbawiona tego elementu. Zawsze jest opcja, ¿e sznurowanie jest tam, gdzie go akurat nie widaæ, albo, ¿e arty¶cie po prostu nie chcia³o siê bawiæ w malowanie go. Na s³ynnym portrecie Agnes Sorel w roli Matki Boskiej widaæ co¶, jakby sznurowanie sz³o po wewnêtrznej stronie, doci±gaj±c do siebie dwa normalnie wykoñczone brzegi tkaniny. Po zasznurowaniu by³oby prawie lub w ogóle niewidoczne. Co wy na to? Je¶li faktycznie by³o co¶ takiego, to jak to wykonaæ?
Przewaznie jest zyg-zak a nie drabinka...
Czasem pani na obrazku musi sie specjalnie ustawic (pani po prawej, miniatura niestety w czarno-bialej kopii), czasem sznurowanie jest pokazane specjalnie dla podkreslenia dawnego kroju (szczegolnie po ok. 1420/30r. kiedy zaczynaja krolowac robe nawet na ubozszych kobietach). Niestety, przewaznie sznurek jest w tym samym kolorze co kieca (Nawiedzenie, ok. 1440r).
Jak kieca jest obcisla to przeciez wszyscy patrzacy wiedza, ze musi byc sznurowana-to fakt oczywisty dla widza. Jak specjalnie trzeba pokazac, ze ktos sie ubiera/rozbiera to sie maluje i dziurki i sznurek niesamowicie powiekszony aby bylo widac (De casibus, pocz. XVw). Taka konwencja w sztuce.
Sposobem na niewidocznosc jest wszycie po wew. stronie pierscieni metalowych, rozwiazanie jest jednak poznosredniowieczne.
CYTAT(EwKa @ 12:04 09.07.2007) [snapback]194626[/snapback]
rozwiazanie jest jednak poznosredniowieczne.
Tzn? Gdzie¶ widzia³am na rekonstrukcji czego¶ z ok. 1450. Czy czasy oko³ogrunwaldzkie te¿ podejd±?
Metalowe kó³ka? A czy mog± byæ pêtelki wyszyte ig³± z np. muliny? (grubsza od zwyk³ych nici, przez co du¿o szybciej siê je robi, a do tego jest naturalna - z bawe³ny)
Mog± byæ obszyte dziurki - robi siê jeszcze szybciej i obszywa dooko³a. Nie kombinuj z pêtelkami.
Witam
Ja w sprawie wi±zania dubletu jednym troczkiem (sznurkiem) przez wszystkie dziurki z przodu zygzakiem. Istnia³a taka opcja w latach 1400-1420? i czy rêkaw przy nadgarstku mo¿e byæ rozciêty i tez wi±zany troczkiem w tym okresie??
Dziêkujê z góry
Pozdrawiam
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê
kliknij tutaj.