Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Muzu³manie w ¶redniowieczu
> Ogólne kategorie (bez podzia³u na epoki) > Ludzie i spo³eczeñstwo
Halfgar
Nie czujê siê specjalist± od Islamu, ale na pocz±tek kilka informacji podstawowych, daj±cych jaki¶ pogl±d na Islam smile.gif
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sunnici (arab. أهل السنة) - jeden z trzech g³ównych ortodoksyjnych od³amów islamu (pozosta³e to: szyici i charyd¿yci) wierny ortodoksyjnej tradycji sunny, uznaj±cy wszystkich kalifów do 1924 r. za prawowitych nastêpców Mahometa. Stanowi± 75-90% wszystkich muzu³manów.

Po upadku Kalifatu w 1924 r. sunnici stracili w³adzê zwierzchni±. Du¿e znaczenie w¶ród wielu sunnitów, g³ównie pochodzenia arabskiego, zdoby³ fundamentalistyczny ruch wahhabitów (zwi±zany ze szko³a hanbalick±).

Szko³y sunnicke

Sunnici dziel± siê na cztery g³ówne szko³y prawa:

* Szko³a hanaficka (od Abu Hanify an Numana ibn Thabita zwanego wielkim Imamem, VIII w.) opiera siê na Koranie, sunnie oraz osobistej opinii prawników, tzw. raj. Jest najpopularniejsza, bo obejmuje jedn± trzeci± ¶wiata islamu – Turcjê, Ba³kany, ¯yzny Pó³ksiê¿yc, czê¶ciowo Afganistan, Pakistan; nie ma jej w Afryce Pó³nocnej . Szko³a ta stanowi 35-40% ortodoksyjnych muzu³manów. Uchodzi za najbardziej otwart± filozoficznie i religijnie spo¶ród wszystkich szkó³ sunnickich. Niemal wszyscy polscy muzu³manie s± hanafitami.
* Szko³a malikicka (od Malika ibn Anasa, VIII w.) opiera siê tylko na tym, co spisane, a wiêc na Koranie i hadisach, kieruje siê tak¿e interesami ummy muzu³mañskiej. Jako jedyna kieruje sie równie¿ zwyczajami i praktykami mieszkañców Medyny z pierwszych lat islamu (amal ahl al-medina). Przyjêta jest w Afryce Pó³nocnej, w Górnym Egipcie. Stanowi oko³o 20-25% wszystkich ortodoksyjnych muzu³manów.
* Szko³a szafi’icka (od Asz-Szafi’ego, IX w.) opiera siê na Koranie i sunnie oraz na analogii i zgodzie prawników. Ma³o rozpowszechniona: Dolny Egipt, Afryka Wschodnia, Azja Po³udniowo-Wschodnia. Szko³a do¶æ zachowawcza, nie opieraj±ca swych pogl±dów na autorytetach religijnych. Stanowi 10-15% ortodoksyjnych muzu³manów.
* Szko³a hanbalicka (od Ibn Hanbala, IX w.) – konserwatywna, je¶li chodzi o kult, Koran i hadisy; ma ma³o zwolenników, zachowa³a siê dziêki ruchowi Muhammada Ibn Abd al-Wahhaba z XVIII w. Wystêpuje w Arabii Saudyjskiej, Katarze, Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Stanowi 4-5% wszystkich ortodoksyjnych muzu³manów. Szybko rozwijaj±ca siê, jednak tylko w swej wahhabickiej odmianie.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Szyizm (od arab. شيعة علي, si'at Ali - stronnictwo Alego) - obok sunnizmu i charyd¿yzmu stanowi jeden z trzech podstawowych nurtów wspó³czesnego islamu, przez sunnitów zawsze przedstawiany jako innowacja w religii. Pierwotnie by³ wyznawany g³ównie przez muzu³manów pochodzenia arabskiego, ale za panowania dynastii Safawidów (1501-1736) dosz³o do nieomal ca³kowitej szyizacji Persji, która obejmowa³a wtedy m. in. obecne terytoria Iranu i Azerbejd¿anu, czê¶æ Afganistanu i Pakistanu, a przej¶ciowo równie¿ po³udniowy Irak i Bahrajn na Pó³wyspie Arabskim.

Szyici nie uznaj± 3 pierwszych kalifów. Rozdzia³ od sunnitów dokona³ siê w wyniku sporu o w³adzê po ¶mierci kalifa Alego. Szyici nie uznali nowego kalifa, za¶ Alego uznali za pierwszego imama.

W chwili obecnej wp³ywy szyizmu utrzymuj± siê g³ównie na terytorium dawnej Persji (90-96%), w Iraku (56-61%) i Libanie (ok. 30%). Z szyizmu wywodzi siê wiele pomniejszych nurtów, a w¶ród nich warto wymieniæ Druzów, alewitów, alawizm (nusajryzm), babizm, bahaizm i jazydyzm. Najbardziej znanym szyit± w XX wieku by³ ajatollah Ruhollah Chomeini. Symbolem szyizmu jest pó³ksiê¿yc z ma³± gwiazd± po prawej stronie.
Wszystkie jednak szko³y prawa sunnickiego uwa¿ane s± za równie prawowierne. W sunnizmie ujawni³ sie ostatnio ruch odrodzeniowy zwany salafija, zmuszaj±cy wiernych (mumin) do wysi³ku (d¿ihad) w zdobywaniu wiedzy o wierze (ilm udin) i zakazuje jakiegokolwiek na¶ladownictwa madhabów (szkó³ prawno teologalnych).
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Charyd¿yzm (arab. خوارج,) - najmniejszy z trzech nurtów islamu obok sunnizmu i szyizmu. By³ pierwsz± grup± roz³amow± w tej religii, co mia³o miejsce wskutek sporu o sukcesjê do tronu kalifa.

Charyd¿yci oddzielili siê od g³ównego nurtu islamu podczas bitwy pod Siffin (657). Ali przyj±³ pertraktacje, czym zrazi³ do siebie czê¶æ swych zwolenników, uwa¿aj±cych i¿ jedynie walka rozstrzygn±æ mo¿e spór o sukcesjê po proroku.

Wyznaj± egalitaryzm i skrajnie surow± etykê. Obecnie istnieje tylko najmniej radykalna ich ga³±¼: ibadyci w Algierii, Omanie i Bahrajnie.

Charyd¿yci czuli odrazê do koncepcji g³osz±cej, ¿e namiestnictwo Proroka jest dostêpne tylko dla cz³onków wybranych klanów, jak to utrzymuj± sunnici i szyici. Twierdzili za¶, ¿e kalifem mo¿e byæ obrany ka¿dy g³êboko wierz±cy i prawy muzu³manin, podobnie zreszt± jak w przypadku odej¶cia od czystego islamu, powinien byæ usuwany. Charad¿yci byli i pozostaj± nadal surowymi fundamentalistami, interpretuj±cymi Koran w sposób dos³owny. Charad¿yci anga¿owali siê w gwa³towne zamachy terrorystyczne, skierowane przeciwko muzu³manom nie podzielaj±cym ich pogl±dów. Jedyn± pozosta³± po nich podsekt± s± ibadyci, ¿yj±cy w Omanie i pó³nocno-wschodniej Afryce. Ró¿nice, jakie wyst±pi³y w historii islamu, odnosi³y siê mniej do zagadnieñ teoretycznych i dogmatycznych, a wiêcej do zagadnieñ spo³eczno-politycznych. Sekty w islamie ró¿ni³y siê miêdzy sob± w sprawach teologii, ale wiêksze ró¿nice wystêpowa³y w sprawach praktycznych, jak np., kto powinien kierowaæ spo³eczno¶ci± muzu³mañsk±.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Szymon Piotr
CYTAT(Halfgar @ 11:56 22.11.2006) *
Nie czujê siê specjalist± od Islamu

Ja tym bardziej smile.gif , dlatego mam pytanie.

Wyczyta³em pewn± ciekawostkê czytaj±c o janczarach (kochana wikipedia smile.gif ). Mianowicie "zgodnie z zasadami Koranu, je¿eli pierwszy atak siê nie powiód³ powtarzali go [janczarzy] zawsze trzykrotnie."
Czy to wciskanie kitu czy czy rzeczywi¶cie tak uczy Koran?
Jak tak to szaczunek.

pozdrawiam
Rabiega
Szymonie, je¶li¶ dociekliwy...
Szymon Piotr
CYTAT
Szymonie, je¶li¶ dociekliwy...


Dociekliwy siê byæ staram...
... teraz chyba mam okazjê sprawdziæ jak bardzo smile.gif
Halfgar
Szymonie, mówiąc o zasadach Koranu nie ma się na myśli wyłącznie koranu. Poza Koranem są inne źródła Prawa:
- Hadisy czyli opowieści o Proroku lub jego odpowiedzi na różne pytania. Hadisy składają się na Sunnę
- Kijas czyli wnioskowanie przez analogię. Na przykład Prorok nie znał narkotyków, ale poprzez analogię są one takim samym złem jak alkohol i dlatego też są zakazane
- Idżma czyli postanowienie jednomyślne. Koran sam w sobie zostawia pole do różnych interpretacji i gdy pojawia się wątpliwość prawna zbierają się prawnicy (ulemowie) a niekiedy cała społeczność (umma) i obradują aż do uzyskania jednomyślności.

Jak widzisz Islam nie jest jednorodny także pod względem wykładni prawa. Każdy odłam i każda szkoła miała inne podejście do tych samych zasad. Dlatego w ramach tego samego ortodoksyjnego odłamu czyli sunny jedna szkoła (hanafici) dopuszczali picie wina a druga była bardziej skrajna niż ściana smile.gif

I teraz, żeby znaleźć dokłądną odpowiedź na twoje pytanie trzeba przestudiować nie tylko Koran, ale sięgnąć do ówczesnych wykładni prawnych. Ale mogę cię zapewnić, że mogło to być zgodne z prawem koranicznym obowiązującym ówcześnie w Turcji Osmańskiej, bo tak to trzeba określić smile.gif
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.