Czepiasz siê bardziej ni¿ ja, ale jako¶ ma³o uargumentowane to Twoje czepiactwo
CYTAT
To¿ to fujarka jest.
Fujarka to co innego i sam to mo¿esz sprawdziæ w dowolnym momencie, ale mo¿e nie w miejscu publicznym. Sza³amaja nadaje siê doskonale na instrument sygna³owy. Jest g³o¶na jak s...syn, a przy tym porêczna, ma wiêksze mo¿liwo¶ci melodyczne ni¿ ówczesne tr±by i rogi (podkre¶lam: ówczesne, ¿ebym nie musia³ siê pó¼niej wysilaæ). Sygna³owe u¿ycie sza³amai potwierdza sporadycznie ikonografia, pojawia siê te¿ w ¼ród³ach pisanych jako instrument stra¿ników, np. w tej albie:
Bels dous amicx, fassam un joc novel
yns el iardi, on chanton li auzel,
tro la gaita toque son caramelh.Mo¿na uogólniaj±c powiedzieæ, ¿e mamy tu pierwowzór hejna³u - podkre¶lam: pierwowzór, ¿ebym nie musia³ siê pó¼niej wysilaæ (poleca³bym Ci te¿ sprawdziæ etymologiê s³owa "hejna³" i od kiedy pojawia siê ono w jêz. polskim). Niektórzy zreszt± przek³adaj± (nieprawid³owo) okcytañskie "alba" jako "hejna³" na zasadzie prostego skojarzenia.
CYTAT
A co to buccina? Nie jest to rzymski instrument?
¦redniowieczna
buccina to prosta tr±ba, powszechna do XV w. (pó¼niej sporadycznie); przedstawieñ w ikonografii znajdziesz sporo. Pierwsze przedstawienia s± ju¿ w czasach rzymskich (na £uku Tytusa). Tê nazwê czêsto odnosi siê tak¿e do zakrzywionej tr±by legionistów (czy prawid³owo - w tym momencie nie chce mi siê sprawdzaæ). Na ten temat na razie starczy (mam nadziejê).
CYTAT
Hejna³ to forma przeznaczona typowo na instrumenty dête blaszane
Tak, ale tylko je¶li mówimy o nowo¿ytnej sformalizowanej praktyce i opieramy siê g³ównie o wizytówkê miasteczka lajkonika. Geneza hejna³u nie wi±¿e siê z bardziej u¶ci¶lonym instrumentarium (wiadomo, ¿e dête, ale nie musi byæ blacha, tu zob. XVI-wieczne przedstawienia muzyków piechoty wêgierskiej).
No i czytaj ze zrozumieniem: pisa³em, ¿e melodiê hejna³u
da siê zagraæ na sza³amai, a nie, ¿e hejna³
by³ wykonywany na sza³amai. Mo¿e nie wyrazi³em tego zbyt precyzyjnie i st±d Twoja konfuzja.
CYTAT
Co to jest "prezentyzm w postaci muzykanta"?
Patrzcie Pañstwo: ontolog!
CYTAT
Czyli uczyli siê ze s³uchu. Dziêkujê.
Do us³ug
CYTAT
A czym jest hejna³ [...] je¶li nie podstawowym kilkud¼wiêkowym sygna³em?
W porównaniu do sygna³u jest nieco bardziej rozbudowan± melodi±. Sygna³ bucciny najpewnie sk³ada³ siê z dwóch d¼wiêków.
CYTAT
A wiesz kto j± napisa³?
Nie wiem i raczej nie jest to istotne (niniejszy temat podj±³em bez zobowi±zañ
). Na marginesie: ja bym powiedzia³ "u³o¿y³", nie "napisa³".
CYTAT
W XIII wieku grano w o wiele wiêkszym ambitusie ni¿ teraz. Nawet by³ podzia³ na clarinistów i zwyk³ych trêbaczy. Clarini¶ci grali na tr±bkach naturalnych takie d¼wiêki, które zagra rzadko który wspó³czesny trêbacz
Oj, co¶ Ci siê pomyli³o, kto¶ Ciê robi w ch... albo znów z³a lektura (skrypt AM
?). Sk±d to wyci±gn±³e¶?
CYTAT
My¶lê ¿e wtedy by³y ró¿ne sygna³y oznaczaj±ce ró¿ne wydarzenia.
Dobrze mówisz! Zreszt± nie tylko wtedy. Mia³e¶ w szkole lekcje przysposobienia obronnego?
CYTAT
Nie s±dzê ¿e po prostu gra³ jeden d¼wiêk.
Dobrze s±dzisz, podzielam ten s±d.
CYTAT
To co gra³ to by³a w³a¶nie melodyjka
Pójd¼my na kompromis: "melodyjka" to dobre s³owo
CYTAT
Jak ju¿ mówi³em hejna³ [...] z³o¿onej budowy nie posiada.
Czytaj uwa¿niej: pisa³em "zbyt z³o¿onej".
Proponujê, aby¶my skracali wypowiedzi, bo czytelników co¶ trafi...