No w³asnie... Zainterersowa³am siê tym, jak mog³a wygl±daæ ch³opka z Polski centralnej w drugiej polowie XVII wieku - i po przejrzeniu kilku opracowañ nt. ubioru dosz³am do wniosku, ¿e ludno¶æ w tym czasie sk³ada³a siê ze szlachty o ró¿nym stopniu zamo¿no¶ci, duchowieñstwa, i okazjonalnie ¯yda. No i jeszcze oczywi¶cie Kozaków...
Oczywi¶cie ¿artujê, jaka by³a struktura spo³eczna, raczej wiem - a to, co napisa³am, dotyczy materia³ów odno¶nie ubioru. Naprawdê, w tej chwili kto¶, kto chce odtwarzaæ, powiedzmy, ch³opa z XV wieku, zaopatrzy siê w komplet materia³ów nie wychodz±c nawet poza Frehê. Dwa wieki pó¼niej - i jest sporo gorzej.
Owszem, istnieje sporo dobrych ¼róde³ w malarstwie, ale przede wszystkim z Europy Zachodniej. A o ile w ¶rednowieczu mo¿na do¶æ bezpiecznie przenie¶æ wzory do Polski, bior±c jeszcze poprawkê na "przesuniêcie czasowe", to w±tpiê, by strój wie¶niaczki niderlandzkiej da³ siê ³atwo zaadaptowaæ dla ch³opki mazowieckiej... O ile moda ¶redniowieczna by³a wzglêdnie uniwersalna (podkre¶lam "wzglêdnie", i piszê tak dla uproszczenia), to dla "mody ch³opskiej" w drugiej po³owie XVII (i pó¼niej) wa¿niejsza od datowania wydaje mi siê lokalizacja.
I tu narodzilo mi siê pytanie: jak± warto¶æ dla takiej rekonstrukcji moga mieæ ¼ród³a etnograficzne, odnosz±ce siê wszak do znacznie ju¿ pó¼niejszego okresu? Autorzy (Moszyñski choæby) podkre¶laj± konserwatyzm odzie¿y ch³opskiej, ale na ile mo¿na polegaæ na tym, ¿e jej wzory przetrwa³y do XIX wieku, gdy wziêto siê za opisywanie? Nie chodzi mi tu o przetrwanie tradycyjnych technik, konstrukcji krosien, technik tkactwa czy szycia, ale w³a¶nie o ogólny wygl±d gotowago stroju.
Zaznaczam, pisz±c "¼ród³a etnograficzne" nie mam na my¶li strojów ludowych w stylu "zespó³ pie¶ni i tañca". Te obecnie pokazywane jako stroje ludowe, nawet i w muzeach, s± w najlepszym razie ¶wi±tecznymi ubiorami z koñca XIX wieku, ju¿ z "epoki industrialnej" (przewa¿±j±ca czê¶æ s³ynnych ³owickich pasiaków to tak naprawdê wyroby przemys³owe). W gorszym przypadku to swobodna twórczo¶c z pocz±tku XX wieku, albo i jego po³owy.
Chodzi mi o stroje takie, jakie opisuje w³a¶nie choæby Moszyñski (w Kulturze ludowej S³owian). Niejeden opis, poparty jeszcze rysunkiem, to praktycznei gotowy wykrój. Autor czêsto pisze "dawniejsz± form± jest..." "pó¼niej dotar³a ...". Ale datowanie wzglêdne to trochê ma³o, bo ta "dawniejsza forma" mo¿e równie dobrze oznaczaæ ró¿nice 40 lat, jak i 140. A u etnografów w ogóle do¶c trudno o datowanie bezwglêdne, które akurat rekonstruktorowi bardzo by siê przyda³o...
Wiêc pytanie: mozna wykorzystywaæ, nie mo¿na? Albo raczej: w jakim stopniu?
Bardzo po¿±dane te¿ odes³anie do konkretnych tekstów na ten temat.
Edycja:
*Co siê porobi³o z wielkimi literami w tytule? Ja pisa³am "XVII", nie "Xvii"!