CYTAT(D±brówka @ 21:06 26.09.2006)
Mimo wszystko, patrz±c chocia¿by na stroje czy literaturê, mo¿na doj¶æ do wniosku ¿e w XVw. W³ochy nie nale¿± do krêgu kultury zachodnioeuropejskogotyckiej, za¶ Anglia, Francja, "Benelux" i Niemcy to w miarê mniej wiêcej to samo.
Aaaaaaaaaa.... lito¶ci..... Ja wiem, ¿e mam ju¿ swoje lata, szko³ê skoñczy³am dawno- ale gdzie na lito¶æ bosk± je¼dzili Polacy na studia? Nie do W³och czasem?
CYTAT
Przyk³ad, który poda³a¶, chyba sugeruje, ¿e tañce z nie-w³och by³y we W³oszech egzotyczne i vice versa
A nie sugeruje Ci czasem, ¿e istnia³a jaka¶ tam wymiana? W tych niby nieprzenikaj±cych siê krêgach? Wcale nie by³y to tañce "egzotyczne" bo w³a¶nie bez przerwy W³osi z Hiszpanami siê przyjmowali i tañczyli te swoje tañce, ¿eby zrobiæ go¶ciom dobrze. To wszystko pisze Barbara Sparti w przedmowie do opracowania "De pratica seu arte tripudii" Ebreo.
CYTAT
Bona, ech... gdzie Rzym, gdzie Krym... Interesuj± mnie czasy wcze¶niejsze
No có¿.... Sparti pisze te¿, ¿e tañce z tych w³oskich traktatów tañczono w³a¶nie jeszcze spokojnie ko³o 1520 roku ( nie pamiêtam dok³adnie, a nie mogê sprawdziæ bo po¿yczy³am swoj± ksi±¿kê). A Gresley datuje siê miêdzy 1480 a 1520, wiêc jakie wcze¶niej?
Inne: np. Les Basses danses de Marguerite d`Autriche" opublikowany w 1490 roku. Zawiera tañce burgundzkie i jest do¶æ podobny do l`Art et instruction de bien danser" (Toulouze Manuscript) wydanym pomiêdzy 1482 a 1496 w Pary¿u ale ponoæ nie s± to kopie.
Manuskrypt z Brukseli - pierwsza czê¶æ- opracowanie teoretyczne, kroki itp. druga- choreografie i muzyka. Jest chyba jednym z kompletniejszych.
POzosta³e: Manuskrypt z Nurnberg -1517, Manuskrypt z Cervera ok 1496, Il Papa- tu jest problem bo baaardzo szerokie datowanie: 1500-1550, Manuskrypt z Salisbury z 1497.
Wiêkszo¶æ do wygooglowania, Bassadanza Ma³gorzaty Austriackiej na 100% s± w bibliotece kongresu.