Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: Wyobra¿enia ¯mija/wê¿y We Wczesnym ¶redniowieczu
> Ogólne kategorie (bez podzia³u na epoki) > Sztuka, architektura i nauka
Tasi
Witam,
od pewnego czasu szukam g³ównie w internecie ró¿nych wyobra¿eñ wczesno¶redniowiecznego ruskiego ¯mija, lub wogóle sposobu przedstawiania wêzy przez S³owian- moze byæ te¿ przedstawienie symboliczne

Mówi±c szczerze, chcia³bym sobie wymalowaæ taki motyw na tarczy, ale chce ¿eby to by³o w miarê historyczne, a nie jakie¶ fantasy, jako ¿e sam nie znalazlem za wiele prosze Was o pomoc...

W internecie raczej ciê¿ko z grafik±, bo przewa¿nie wyszukuje jakie¶ pomroczne fantasy anger.gif , a np. w wikipedii pod tym has³em jest obrazek( http://pl.wikipedia.org/wiki/Grafika:Zmey.jpg ) , ale jest jak dla mnie bardziej smokowaty tongue.gif , - zreszt± rysunek jest mroczny

Wynalaz³em równie¿ cos takiego:
HERB

TU nawet ³adne

W Ospreju o rusi jest fajny motyw na tarczy- w za³±czniku , ale widzia³em, ze kto¶ ju¿ sobie go wymalowa³, wiêc nie chce malowaæ identycznego - kombinuje jeszcze nad uproszczeniem tego motywu, bo jest dosæ skomplikowany
Kliknij, aby zobaczyæ za³±cznik
To tyle co znalaz³em, je¶li kto¶ móglby co¶ pomóc - z góry dziêkuje

Pozdrawiam, Tasi
Unik
Mam tu parê wê¿y i smoków z Polski, ale Andrzej Buko pisze w "Pocz±tkach Sandomierza" na s. 44, ¿e ¯mij, poza nazw±, nie mia³ nic wspólnego z gadami i ¿e by³a to opiekuj±ca siê zasiewami istota ornito- lub antropomorficzna. Przy czym bêd±cego jego wcieleniem ptaka mo¿a chyba, jak wynika z opisu, identyfikowaæ z ¯ar-Ptakiem i Feniksem.
Wê¿e wystêpowa³y te¿ u nas do¶æ czêsto na pochwach no¿y (Ka³dus - Stare Che³mno, Sowinki w Wielkopolsce, Strzemieszyce Wielkie w Ma³opolsce, Strzekocin na Pomorzu), ale tam by³y zawsze wyprostowane.

1. Czerpak z Niestronna, datowanie nie jest mi znane
2. Kr±¿ek o³owiany z Kalisza-Zawodzia, k. XII w.
3. Pó³misek ze Szpandawy (dzi¶ dzielnica Berlina) z ok. 920
4. G³owa smoka drewniana z Wolina, k X w.
5. G³owa wê¿a z Szczecina, ok. IX w.
Unik
Mam jeszcze dwunastowieczny miecz z Pokrzywnicy Wielkiej z wê¿em o dwóch g³owach, inkrustowany srebrem. Podobne motywy spotykano w folklorze tamtych okolic jeszcze do niedawna.
W Borucinie i Che³mie Drezdeneckim znaleziono ³añcuchy srebrne, zakoñczone po obu stronach g³owami wê¿y, oba z XI w. £añcuch z Borucina to jednak zapewne import skandynawski. £añcuch z Che³ma ma tak ukszta³towane ogniwa, ¿e istotnie przypomina tu³ów wê¿a.
Najbardziej pewno jednak Ci pasowa³ w±¿ z herbu o tej samej nazwie. Herb W±¿ przedstawia króla wê¿y w koronie, jedz±cego jab³ko - co pewno ma jaki¶ zwi±zek z histori± biblijn± o wygnaniu z raju. Wprawdzie sam herb jest pó¼no¶redniowieczny, ale bardzo przypomina mniej ozdobn± wersjê tego, co pokaza³e¶ na tarczy wy¿ej i byæ mo¿e sam motyw u¿ywany by³ we wczesnym ¦redniowieczu jako ozdoba (tylko pewno bez tego jab³ka). Nie uda³o mi siê umie¶ciæ tutaj linku do Wikipedii, wiêc musisz go poszukaæ sam w Googlach.
Unik
W Sandomierzu znaleziono bransoletê srebrn± w kszta³cie niedomkniêtego ko³a, zakoñczon± g³owami wê¿y.
Viator
Je¶li chodzi dok³adnie o ¯MIJA, czyli przeciwnika SMOKA w pras³owiañskiej mitologii (Smok wysusza³ wszelk± wodê - ¯mij go przepêdza³ i ocala³ wodê a z ni± ¿ycie), to we¼ te¿ pod uwagê zasiêg wystêpowania tego¿. Jest to postaæ charakterystyczna dla mitologii S³owian Po³udniowych, i pó³nocna granica zasiêgu wierzeñ w ¯mija na ziemiach polskich koñczy siê na Ma³opolsce i ¦l±sku - mniej wiêcej do tej szeroko¶ci geograficznej wystêpuj± dawne miejsca kultu ¯mija - obecnie miejscowo¶ci o nazwie ¯migród (jest ich w Polsce oko³o dziesiêciu). Nie wiem sk±d jeste¶ i kogo odtwarzasz, ale je¶li jakiego¶ Wieleta czy Mazowszanina, to raczej ¯mij jako taki nie bêdzie dla Ciebie historyczny.
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.