Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: [szukam Odpowiedzi] Co Robi± Ci Rzemie¶lnicy??? (patrz Za³.)
> Ogólne kategorie (bez podzia³u na epoki) > Rzemios³a i narzêdzia
Viator
D³u¿szy czas siê nad tym zastanawia³em i nie mogê skojarzyæ, co mo¿na robiæ kompletem wygiêtych szyde³ (?) na powierzchni a¿urowych drewnianych skrzynek (?), o ile w ogóle dobrze rozpoznajê przedmioty na tej rze¼bie.

Zdjêcia pochodz± z Web Gallery of Art, a przedstawiaj± statuetki gotyckie z katedry w Chartres, datowane na 1150-1170 rok.

Proszê o podpowied¼, bo ca³y g³upi jestem icon_sad.gif ?
Halfgar
Hmm a nie s± to elementy krzes³a albo jakiego¶ tronu?? A to co nazywasz szyd³ami to mog± byæ d³uta smile.gif
KubaT
To nie s± rzemie¶lnicy. To poprostu dwaj skrybowie. To co maj± na kolanach to pulpit pisarski a te wygiête przedmioty to pióra ptasie przygotowane do pisania.

W za³±czniku podobny pulpit.
Viator
Chyba jednak to nie s± pióra, takiego wygiêcia dutki nie da³oby siê uzyskaæ i wcale nie u³atwia³oby pisania.

Ale co do pulpitu, to wygl±da na to ¿e KubaT ma racjê, chocia¿ wewnêtrzna konstrukcja tego czego¶ jest niespodziewanie skomplikowana. W tym wypadku piórami przygotowanymi do pisania mog³yby byæ malutkie rureczki, widoczne w skrajnych sekcjach "kasetki" na pierwszym zdjêciu (¿e tak okre¶lê wewnêtrzn± przestrzeñ pulpitu, przez analogiê do szkolnej ³awki). Nie widzia³em dot±d takiego rozwi±zania "do pisania na kolanie", wielkie dziêki za podpowied¼.

Halfgar z kolei ma zapewne racjê, ¿e to nie pióra a narzêdzia - przynajmniej pierwszy z lewej na pó³ce to ewidentnie no¿yk, u¿ywany zwykle do wyskrobywania b³êdów, z typowym li¶ciokszta³tnym (lancetowatym) ostrzem przypominaj±cym skalpel. Sposób ich umieszczenia w otworach pó³eczki te¿ przemawia za tym, ¿e s± to trwa³e narzêdzia, a nie pióra (pióra i trzcinki to jednak by³y "jednorazówki").

Tylko ¿e inne nie maj± takiego ostrza a jest ich bardzo du¿o - mo¿e to s± te¿ o³ówki, obsadki do mniejszych kalibrów piór/trzcinek i ko¶ciane/rogowe g³adziki do papieru?

No i albo zdjêcie jest odwrócone, albo to s± mañkuci.

Dziêkujê zatem za uzupe³nienie mojej wiedzy w temacie warsztatu skryby...

Pozdrawiam!
KubaT
To s± raczej pióra. Takie wygiêcie jest naturalne. A no¿yk s³u¿y do odpowiedniego nacinana piór. W za³±czniku rekonstrukcja takiego no¿yka i obrazki ¼ród³owe. O ostrzeniu piór by³o gdzie¶ ju¿ na freha.

CYTAT
chocia¿ wewnêtrzna konstrukcja tego czego¶ jest niespodziewanie skomplikowana.
To s± porpostu zdobienia. W drugim za³±czniku jest rekonstrukcja zdobionego.
Viator
A było o ostrzeniu piór, było... cool.gif Sam pisałem, między innymi cool.gif .

Jak widać na Twoim załączniku, pojemniki (podręczny kałamarz na atrament czy zasobnik na piasek) mogły być z małych rogów pustorożców (bydlęcych), czyli i one i gładzik, i w sumie pióra też są w podobnej, łukowo wygiętej formie, może w tej ikonografii ukazanej w sposób lekko przerysowany. Wszystko by się zatem zgadzało.

Jeszcze raz dzięki!

V.
Hako
witam... i na wstêpie zaznaczam, ¿e nie jestem oponentem wobec wypowiedzi "Kuby T". Tak mog± to byæ i pióra do pisania.........
...ale..... od oko³o pó³ roku jestem w³a¶cicielem kompletu XIX wiecznych d³ut snycerskich i nie nale¿y jednak wykluczyæ, ¿e s± to d³uta a rzemie¶linicy ozdabiaj± drewnian± oprawê ksi±¿ki.... Ka¿de d³uto snycerskie jest w³a¶nie wygiête....
...wersja inna, ¿e s± to rzemie¶lnicy wyciskaj±cy w skórze wzory na ok³adkach za pomoc± ko³ków z twardego drewna. Takowe ko³eczki te¿ mog± byæ wygiête......

ZRP Hako
mardinus
Moim zdaniem to snycerz wykonuj±cy drewnoryt (chyba to tak sie nazywa).
Potem zaczeto wytwarzaæ miedzioryty i staloryty.....

Bierze sie kawa³ek deski - rze¼bi sie na nim jaki¶ tekst lub obrazek - a potem odbija sie go na pergaminie.
Mamy pierwowzór druku (Gutenberg tylko rozwino³ ten proces rze¼bi±c pojedyñcze litery i odlewaj±c je w metalu)

Rzemie¶lnik taki mo¿e np wypisywac na drewnie rozkazy króla , lub jakies ¶wiete ulotki czy co¶ takiego.
KubaT
Odpowied¼ siê znalaz³a na WBA i zdaje siê, ¿e ja by³em najbli¿ej poprawnej, choæ te¿ nie trafi³em na sto procent icon_wink.gif W za³±czniku ca³y obrazek a poni¿ej opis (z moim zaznaczeniem):

CYTAT
The west portal of the Chartres Cathedral is called Royal Portal. It has been suggested that the designation "royal" refers to the Virgin as Queen of Heaven. This portal, begun in about 1150, offers an iconographical and technical conception of sculpture that is partially inherited from Romanesque portals. The theme is a résumé of the Christian doctrine and an illustration to the links between Old and New Testaments: on the jambs are the prophets and the precursors of Christ, and on the tympana, from the left to the right are depicted the Ascension, Christ of the Apocalypse, and the Mystery of the Incarnation. In spirit, the portal is Gothic; tympana and lintels are recessed under the arches, which are decorated with series of statuettes, and each jamb is occupied by a single figure whose core it becomes, to form the famous column-statue.

The picture shows some of the statuettes: Music (with Pythagoras) and Grammatic (with Donatus).


Mamy wiêc Pitagorasa co¶ sobie skrobi±cego i Donatusa - rzymskiego gramatyka z IV wieku.
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.