Pomoc - Szukaj - U¿ytkownicy - Kalendarz
Pe³na wersja: £uki Z Dwóch Gatunków Drewna?
> Ogólne kategorie (bez podzia³u na epoki) > £ucznictwo
GHERIK_01
Mam kilka pytañ:

1. Czy w ¶redniowieczu stosowano ³uki z dwóch gatunków drewna?( Z tego co mi wiadomo, nie)
2.Czy stosowano 2mm naklejki na grzbiet ³uku?(-//-)
3. Jak wykonaæ taka naklejkê?
4. Dowiedzia³em siê siê od pewnego producenta ³uków ¿e dobrym po³±czeniem jest drewno brzozy i jesionu. Który gatunek w takim razie stanowi grzbiet?

£ucznictwem tradycyjnym zajmuje sie 2 lata- ale to dopiero poczatek smile.gif
robin_
w ¶redniowieczu ³uki takie prawdopodobnie robiono w skandynawii. naklejanie paska drewna ma za zadanie zmniejszenie efektu uk³adania sie za ciêciw±. brzoza u¿ywana by³a jako skladnik ³uków kompozytowych tureckich wiec takie po³±czenie jest dobre. brzoza bêdzie od strony grzbietu.
pozdrawiam
GHERIK_01
A mo¿e kto¶ wie jak robi siê takie "naklejki" na ³uk?

Jeszcze jedno: Jakie wymiary mia³y ³uki krótkie? Dotychczas robi³em tylko d³ugie (ok.175 cm).
Vanir
taka naklejke mozesz zrobic w prostu sposob smile.gif jedyne co potrzebujesz to pi³a tarczowa z tarcza (ostrzem) nie przekraczajacym grubosci 2mm. Material musisz znalezc sam (kupic w miare dobra deske lub spacerek do lasu po pieniek ;) ) Pila powinna byc stabilna (najlepeij ta duza jak ja to mowie "stolowa") do stolu przykrecasz deske w takiej odleglosci od ostrza jaka grubosc ma miec naklejka +/- 2 mm. decha musi byc koniecznie rownolegle do ostrza... nawet male uchybienie zepsuje cala prace. nastepnie bierzesz swoj material do zrobienia naklejki i powolutku tniesz smile.gif (najlepiej we 2 osoby. jedna pcha pieniek/deske a druga z drugiej strony trzyma naklejke ale dopiero kiedy jej koniec oddali sie od ostrza na jakies 30-40 cm!)
nie wiem czy napisalem w miare jasno ale chyba da sie zrozumiec smile.gif

pozdrawiam
GHERIK_01
Ja co¶ s³ysza³em o wêdzeniu czy te¿ "pieczeniu" drewna poprzez które poszczególne s³oje siê rozdzielaj± daj±c cienkie i wytrzyma³e listewki. Mo¿e kto¶ wie o co w tym dok³adnie chodzi³o?
GHERIK_01
Chcia³bym wznowiæ ten temat bo do dzi¶ nie uzyska³em odpowiedzi na powy¿szy post. Znacie mo¿e jakie¶ historyczne przyk³ady ³uków klejonych? Chcia³bym wiedzieæ jakie gatunki drewna by³y do tego stosowane.
Grandi
ja te¿ przy³±czy³bym sie do tego tematu
i bardzo ciekawi mnei teoria na temat " wêdzenia drewna"
bardzo bym prosi³ ¿eby kto¶ kto wie co¶ na ten temat napisa³ co¶ o tym
Maciej Jusza
CYTAT(GHERIK_01 @ 15:38 07.01.2007) *
Chcia?bym wznowiç ten temat bo do dzi? nie uzyska?em odpowiedzi na powy½szy post. Znacie mo½e jakie? historyczne przyk?ady ?uków klejonych? Chcia?bym wiedzieç jakie gatunki drewna by?y do tego stosowane.


Witaj.. tak na wstepie to jestem tu nowy ...fajnie tak wymienic sie wiadomosciami
ok. jesli chodzi o luki kompozytowe to napewno kiedys niebylo pil tarczowych >uklon dla pana. B.<
czy wiesz moze jak zdejmuje sie warstwy slojow tak aby otrzymac jeden sluj stanowiacy jedna warstwe.
powiedzmy ze bedziesz obrabial listwe z dwuch stron tak aby i z jednej i z drugiej byl jednolity sloj
w efekcie otrzymasz listwe skladajaca sie z dwuch lub wiecej >w zaleznosci od potrzeb <jednolitych slojow ..bardzo
elastyczna i to jest element luku kompozytowego. Po sklejeniu napewno sie ulozy .. oczywiscie musi byc dobrze
scisniete...mam nadzieje ze nie zastosujesz kleju rybiego bo zbankrutujesz ..do uslug..Maciek.J z Wolina
Zawisza
GHERIK_01 przede wszystkim jakie tereny geograficznie ciê interesuj± co do tych ³uków?? To jest bardzo wa¿ne gdy¿ technologia ró¿ni³a siê od miejsca wykonania broni. O Zachodnich krajach sie nie wypowiem bo to mnie nie interesowa³o natomiast ³uki klejone z dwóch warstw drewna wystêpowa³y napewno na terenie Rusi. ¦wiadcz± o tym znaleziska z Nowogrodu. Wykopano fragmenty ³uku sk³adaj±cego siê ze sklejki brzozy i modrzewia. Wiêcej na ten temat -----> Miedviediev "Rucznoie mietatiel'noje oruzie VIII - XIV ww."

pozdrawiam
Jaroslav
The answer is somehow lenghty. But....
We have bows of ugrofinnish origin, some siberian and rusian bows all made as complex wood composites. Some of these are early mediaval, some even older. That means that the technology was there.
If you are asking if a method of glueing two pieces of wood (backed bow) existed or was used on the western scene e.g. on english bows -
At the end of 15. century the yew wood became scarce and the quality dropped. So the bowyers looked for means of using yew staves with bad or damaged sapwood.
This is done either by backing yew heartwood with yew sapwood in case you have two staves on which opposite is bad of quality, or they backed yew with a single growth ring of elm or ash.

(I can write you method how to obtain such a backing strip).

Two such bows did survived, both are in archery hall in Edinburg, one is from 16. century and another from 17. both ash backed yew.
Howewer technology was present much earlier than that, take a look on tudor lances glued from many strips of wood.

We also have a letter from french minister of artilery to the chief of the gun and bow maker guild in Paris "For to make more of the new bows from many pieces of wood as they break less than the ones from one piece".

Was it a standard? Not really. A soldier would have single stave yew bow and the ones fighting in france nothing else, as they were elite. Whitewood bow was never option for professional soldier.

This is one of things you have to keep in mind also, that mediaval bow was very heavy and the technique of drawing different from flimsy sporting draw we see today iat many a "medieval archery competetion."

I think of backing as thin as 2mm too thin - It all depends what you want to back, but 5-6 mm is about right. Two woods belly/back should complement each other in strenght so if you have very hard and dense belly as some of tropical hardwoods are, you need thicker backing.

This is Ipe backed with hickory longbow I made two weeks ago, it pulls like 60#/30´´ and it sends 30 gram arrow 230 meters afar.

http://sweb.cz/hawkwind/noveipe.JPG

Not a mediaval bow indeed as this is made like sporting victorian longbow, but extreamly good in performace.

This is single stave yew bow also made by me for comparition

http://sweb.cz/hawkwind/mrselfyew.JPG

You can see all the nice character of the stave which is so often present on medieval paintings.

Sorry for english, I can read polish, but not write, unless massacre your language.

Jaroslav
GHERIK_01
Najbardziej interesowa³yby mnie tereny pó³nocne- normanowie. Bardzo jestem ciekawy sposobu wykonywania listwy przez HOLUNDERA. Móg³by¶ dok³adnie wyt³umaczyæ w jaki sposób ¶ci±ga siê te s³oje? By³bym bardzo wdziêczny.
Jaroslav
There is no evidence of glued/backed bow in norman enviroment.
The complex wooden composites from Novgorod are not good example either, as the body of bow glued from two pieces of wood is covered with hafty ammount of sinew and the syiahs are attached.
So these are made more like hornbows - technologically. Than backed bow of any sort.

Jaroslav
GHERIK_01
Nistetety nie potrafiê tak dodrze pos³ugiwaæ siê jezykiem angieskim, ale na szczê¶cie w miarê rozumiem twoje posty smile.gif (angielskiego dopiero siê uczê). Móg³by¶ wyja¶niæ w jaki sposób wykonujesz tê zewnêtrzn± warstê?

Pozdrawiam!
Jaroslav
Sorry didnt quite catched this "zewnêtrzn± warstê"

I understand the whole post save the two most important words. :D

Well - I suppose it means "inner layer" ?

Bow has back and belly - the back is the part which is further from the archer, belly is the one which is closer to archer.
By "backing" I m reffering about the thin strip of the wood glued on back of the bow to prevent splinter raising and breakage and there are also two another reasons why to do it
a) you can sellect wood types which are somplementary to each other in terms of strenght
b) you can glue your bow blank on the form to start tilering proces with some reflex


How do I make backing strip? I use jointer machine. Means I have to use perfect and predictable lumber with straight grain.

But medieval method of making backing strips is different as they used single growth rings of wood.




Jaroslav
GHERIK_01
Ja siê dziwiê ¿e rozumiesz w ogóle polski :D
Zewnêtrzna wartstwa- chodzi mi o listwê, któr± nakleja siê na ³uk (grzbiet)
Jaroslav
Oh yes.

Well, modern method is just to cut the backing strip from perfect piece of lumber with perfectly straight grain. You can use ash, maple or hickory. I also use bulletwood for performance longbows.

The thicknes shall be 5-6 mm.

Medieval method -

you take a perfect log of ash with thick rings (8 mm at least), wood be heavy and dense, fresh cut
you need about 1 meter longer log than the backing you will get
take a biggest mallet (hamer) you can wield and start pounding one end of the log - you hit the flat cut area pounding lenghtwise
pound some more and harder
now the end of the log will look like rope
cut all destroyed wood away and then split the log lenghtwise
now you will notice that the rings go apart very easy as the bonds between the rings have been severed by hits
handplane the inner side of backing strip so its perfectly flat and glue on the material you intend for the bow belly
Then the entire back of the bow is made out of single undamaged ring of wood.

Jaroslav
Maciej Jusza
CYTAT(GHERIK_01 @ 21:27 03.02.2007) *
Najbardziej interesowa?yby mnie tereny pó?nocne- normanowie. Bardzo jestem ciekawy sposobu wykonywania listwy przez HOLUNDERA. Móg?by? dok?adnie wyt?umaczyç w jaki sposób ?ci?ga si´ te s?oje? By?bym bardzo wdzi´czny.


Witaj
Jesli nigdy tego nie robiles to proponuje cwiczyc w ten sposob.
wybiez sobie kawalek z kora, dobrze gdyby na poczatek bylo to drewno z wyrazistym slojem np.jesion,akacja
klon......nastepnie delikatnie zdejmij kore az do litej warstwy drewna
potem skrobiac ostrym nozykiem otrzymasz nastepna warstwe ,bedziesz widzial roznice pomiedz nowym i starym
slojem .musisz uwazac na to zeby jednolicie sciagac warstwy .jest to bardzo monotonna praca
dlatego wiekszosc wykonawcow lukow ogranicza sie do zdjecia kory i obrobki od wewnatrz
efekt jest nie porownywalny
jesli chcesz otrzmac listwe do budowy luku klejonego musisz zdejmowac sloje z dwuch stron
w luku klejonym wiezchnia listwa powinna byc wykonana z warstw okolo 3-5 cm pod kora
nastepna listwa z warstw bliskich rdzeniowi ...do uslug Maciej.j z Wolina
PS.co do pazenia czy tam pieczenia to chodzi o formowanie drewna
mariusz procner
Witam. Interesuje mnie jaki gatunek drewna mo¿na po³±czyæ z cisem aby powsta³o optymalne po³±czeniu dwóch gatunków drewna. Osobi¶cie my¶la³em nad cis (brzusiec)+g³óg (grzbiet), ale nie wiem czy to mia³oby jaki¶ sens. Mo¿e na grzbiet lepiej przeznaczyæ drewno bardziej odporne na rozci±ganie ??? Proszê o jakie¶ odpowiedzi, sugestie...
Pozdrawiam
Kawencja666
JA osobiscie na cis nie dawal bym zadnego grzbietu. Cis sam w sobie jest dobrym gatunkiem i nie trzeba go laczyc z innymi rodzajami drzew crazy.gif
mariusz procner
Oczewi¶cie zak³adaj±c, ¿e ma siê odpowiednio gruby pieñ w dodatku bez sêków, wykonujê ³uk z jednego kawa³ka. Ja natomiest posiadam (dodam ¿e legalnie) piêñ cisu którego ¶rednica nie jest du¿a, w dodatku z jednej strony jest dosyæ du¿y sêk. Pomy¶la³em wiêc ¿e lepiej zrobiæ ³uk z dwóch gatunków ni¿ z samego cisa z którego uda³oby siê zrobiæ ³uk o naci±gu poni¿ej 20 kg.

Wielkie dziêki za odpowied¼. Strasznie ma³y tu ruch...na tym...forum. W "Pogotowiu historycznym" zada³em pytanie chyba ze dwa miesi±ce temu i do teraz totalny brak reakcji.
Pozdrawiam wszystkich frehowiczów
legolassian
luk z dwoch kawalkow drewna jest troche trudny do wykonania dla nowicjusza ale jezeli znajdzie sie dwa odpowiednie kawalki drewna to bardzo prosze... gdyby ktos jeszce pokazal swoje wyroby latwiej by bylo komys moze zrobic?... usmieszek_11.gif
Dobrobor
samo parzenie niewiele da komu¶ kto stawia pierwsze kroki przy obróbce drewna. tu potrzeba praktyki i poleca³ bym najpierw ³uki prostsze z jednego kawa³ka. szkoda marnowaæ materia³ na co¶ co ma s³abe szanse powodzenia.
To jest wersja lo-fi g³ównej zawarto¶ci. Aby zobaczyæ pe³n± wersjê z wiêksz± zawarto¶ci±, obrazkami i formatowaniem proszê kliknij tutaj.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.